10/02/2012

Electro-belge : gloednieuwe elektroakoestische muziek in Espace Senghor

Electro-belge Voor een flinke portie elektroakoestische muziek kun je op woensdag 15 februari terecht in het Etterbeekse cultuurcentrum Espace Senghor. Annette Vande Gorne en vzw Musiques & Recherches geven er in 'Electro-belge' een overzicht van de electroakoestische muziek in België. Het programma houdt geen rekening met taal- en andere grenzen: zowel Vlaamse als Waalse componisten komen aan bod, zowel de 'oudere' generatie als de jongeren. Alle werken op het programma worden tijdens dit concert voor de eerste keer uitgevoerd.

Na haar klassieke muziekopleiding ontdekt Annette Vande Gorne (1946) de akoesmatiek. Daarbij wordt het geluid puur op zijn klankeigenschappen benaderd, zonder dat de bron ervan enige betekenis overhoudt. Een ingrijpende verandering in het waarnemen dus, dat nu veel meer gericht is op de klankspectra van die geluiden. Dat brengt ook een andere manier van componeren met zich mee. Om zich op dat gebied bij te scholen heeft ze ondermeer ook nog een stage gevolgd bij Pierre Schaeffer. Omdat er geen mogelijkheden in België waren om deze muziek te leren kennen en te kunnen spelen richtte ze in 1982 de vzw Musiques et Recherches op en de studio Métamorphoses d'Orphée (ondertussen bestaande uit meerdere studio's voorzien van de modernste middelen). Ze doceert nu aan het conservatorium te Mons.

Joris de Laet (1947) raakte als jongere reeds geïnteresseerd in deze muziek door te zoeken naar muziek die klonk zoals de moderne schilderkunst eruit zag. Hij startte zijn componeercarrière met het experimenteren met bandopnemers en de analoge synthesizers die begin jaren ‘70 op de markt verschijnen. Hij zoekt concertmogelijkheden in Antwerpen waar hij met live electronics muziek maakt. Zo gaf hij concerten waar zeer lange tapedelays werden gebruikt. Daarbij wordt op de ene bandopnemer opgenomen en deze band loopt naar een andere bandopnemer, die een eind verder staat en die het geluid afspeelt wat tegelijk ook weer opnomen wordt op de eerste bandopnemer. Hij gaat ook een tijdlang in de I.P.E.M.-studio werken waar hij Goethals en Karel Goeyvaerts ontmoet en met deze laatste ook af en toe samenwerkt. Wanneer hij technisch onafhankelijk wordt, sticht hij in 1972 de Studio voor Experimentele Muziek (S.E.M.) waarbij hij zijn studio openstelt voor geïnteresseerden in deze muziek. Hij doceert momenteel de cursus elektronische muziekcompositie in het conservatorium te Antwerpen.

Roeland Luyten (1977) studeerde fluit aan het conservatorium in Antwerpen en in Tilburg. In 1997 volgde hij eveneens aan het conservatorium in Antwerpen elektroakoestische muziekcompositie bij Joris de Laet. Luyten past met succes de moderne technieken toe die tegenwoordig binnen het bereik komen op een personal computer.

Jean-Louis Polliart (1954) volgde het tradionele muziekonderwijs voor piano en muziekschriftuur aan het Koninklijk Conservatorium van Mons. Hij studeerde er tevens orkestratie en compositie bij P.-B. Michel en onderwijst er sinds 1979 geschreven harmonie. In 1996 behaalde hij het hoger diploma voor elektroakoestische compositie in de klas van Annette Vande Gorne aan het Koninklijk Conservatorium van Mons.
Sinds 1986 staat hij aan het hoofd van de muziekacademie 'La Chantrerie' in Soignies en richtte er in september 1994 een cursus elektroakoestische compositie van akoesmatische aard in. Deze cursus is specifiek bestemd voor kinderen (een première in België in de muziekacademies). In oktober 2000 richtte hij hier eveneens een cursus klokkenspel in.
Hij componeerde elekroakoestische muziekstukken, instrumentale muziek, orkestmuziek en muziek die de voorgaande genres combineert. Hij evolueerde duidelijk in een sfeer die wordt bepaald door een groeiende belangstelling voor de voorbijgaande tijd. Dait heeft ertoe geleid dat perceptie bij hem een belangrijke rol speelt. Hij besteedt dan ook het grootste deel van zijn tijd aan de 'kunst van de vaste geluiden'.
Polliart is lid van meerdere componistenverenigingen en/of elektroakoestische verenigingen en hij behaalde verscheidene internationale onderscheidingen.

Loup Mormont, Pierre-Axel Izerable, Clément Parmentier, Daniel Perez-Hajdu, Rafael Munoz Gomez, Brice Deloose en Sylvie Bouteiller behoren tot jongere generatie componisten. Zij studeerden sinds 2007 af bij Annette Vande Gorne aan het Conservatorium van Mons.

Programma :

  • Joris de Laet, étude aux inattendus
  • Loup Mormont, Synth Pop & dents cassées
  • Roeland Luyten, Inert
  • Pierre-Axel Izerable, ElastRicité
  • Clément Parmentier, Pensées amères
  • Daniel Perez Hajdu, Prologue pour une image
  • Rafael Munoz Gomez, Particules recomposées
  • Brice Deloose, le temps de l'oubli
  • Sylvie Bouteiller, Fluage #1
  • Jean-Louis Poliart, Une aventure pianistique
  • Sam Salem, The sun warms your memory
  • Donika Rudi, Echoes of the Crying Earth
  • Stijn Govaere, PnoMu#1

Tijd en plaats van het gebeuren :

Musiques & Recherches : Electro-belge
Woensdag 15 februari 2012 om 20.00 u
Espace Senghor - Etterbeek

Chaussée de Wavre 366
1040 Etterbeek

Meer info : www.musiques-recherches.be en www.senghor.be

Extra :
Joris de Laet : jorisdelaet.magix.net, semradio.audionetwork.be en www.muziekcentrum.be
Jean-Louis Poliart op www.cebedem.be, www.compositeurs.be en www.electroacoustique.be
Sam Salem : www.osamahsalem.co.uk en soundcloud.com/sam-salem
Donika Rudi op www.composers21.com, www.classical-composers.org en youtube
Stijn Govaere : www.stijngovaere.com en soundcloud.com/stijngovaere

11:03 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.