04/02/2012

Jonge Zwitserse pianist Francesco Piemontesi in de Academiezaal in Sint-Truiden

Francesco Piemontesi Cellist Heinrich Schiff voorspelde hem een 'stralende toekomst' en Martha Argerich was 'diep onder de indruk van zijn spel'. De jonge pianist Francesco Piemontesi (foto) laat niemand onberoerd. Hij is een van de New Generation Artists van de BBC en hij speelt alles met evenveel overtuigingskracht. Mozart, Chopin, Liszt, Schubert, ze lijken allen voor dit Zwitserse talent geschreven te hebben. Een naam om te onthouden.

De Zwitserse pianist Francesco Piemontesi werd in 1983 geboren in Locarno en begon op vierjarige leeftijd piano te spelen. Na studies in Lugano specialiseerde hij zich aan de Hochschüle für Musik in Hannover. Hij volgde masterclasses bij Alexis Weissenberg, Bernd Glemser en Cécile Ousset. Immiddels maakte hij ophef op diverse pianoconcoursen. In 2007 werd hij derde finalist op de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. In 2008 werd hij bekroond met de Gawon Music award in Seoul.

Na zijn concertdebuut in 1994 gaf Francesco Piemontesi concerten op diverse Europese podia, maar trad hij ook op in Japan, Korea en de Verenigde Staten. Hij is een graag geziene gast op verschillende gerenommeerde festivals, waaronder de Ludwigsburger Schlossfestspielen, het Martha Argerich Project, het Klavier-Festival Ruhr, de Orpheum Musiktage Zürich en het Chopin-Festival in Duszniki. Als solist trad hij reeds met tal van vooraanstaande orkesten op. Hij werkte daarbij samen met dirigenten als Lawrence Foster, Dimitrij Kitajenko, Howard Griffiths en Christian Arming.

Ook op vlak van kamermuziek is Francesco Piemontesi actief. sinds 1998 treedt hij regelmatig op met muzikanten als Yuri Bashmet, Heinrich Schiff, Maria Kliegel, Anne Queffélec, Marie-Elisabeth Hecker, het Quartet Ebène. Hij is ook artistiek leider van het kamermuziekfestival van Bellizona. In november 2008 debuteerde hij in de Wiener Musikverein met het Tonkünstler Orchester o.l.v. Bruno Weil. Daarnaast gaf hij recitals doorheen Europa, maar ook in de gerenommeerde Carnegie Hall in New York.

Helmut Lachenmann werd geboren te Stuttgart in 1935 en studeerde aldaar aan de Musikhochschule tussen 1955 en 1958. Zijn interesse voor de toenmalige avant-garde werd versterkt door zijn eerste bezoek aan de Darmstadt Ferienkurse in 1957 waar hij voor het eerst Luigi Nono onmoet met wie hij zal verder studeren in Venetië tussen 1958 en 1960. Later kruist zijn pad de figuur van Stockhausen tijdens de Kölner Neue Musik Kurse. Met een extreme radicaliteit stelt de muziek van Lachenmann elke luisterconventie in vraag. Vanuit een schijnbare geborgenheid wil Lachenmann doorstoten tot de werkelijkheid van de ongeborgenheid om de rijkdom aan nog onvermoede ervaringen te openbaren. Schoonheid door het afwijzen van gewenning, kunst als een openlijk verzet tegen traditionalisme en formalisering. Wat een componist immers moet verwezenlijken is een nieuwe vorm van horen: een situatie van bevrijde waarneming en dit door een volledig nieuwe belichting en een herdefiniëring van het vertrouwde. Componeren gaat voor Lachenmann ook veel verder dan het tautologisch benutten en herschikken van wat aan expressiviteit reeds voorhanden is: het is geen 'samenstellen', wel een 'uit elkaar halen'. Alle traditionele structuren en middelen worden onderworpen aan een compromisloos deconstructieproces: Lachenmann bouwt nieuwe instrumenten, laat ze ruisen, krassen, spreken. Eerst ziet men een stuk van hem, vervolgens hoort men het. De musici schijnen zich hierbij te bekwamen in absurde handelingen die nog in het pre-muzikale terrein liggen. Langzaam tast Lachenmann deze ruimte af en de luisteraar is als een blinde die zich pas geleidelijk weet te oriënteren.

De ascetische abstracte muziek die zijn muziek kenmerkt vanaf de jaren zestig is in de 'Fünf Variationen über ein Thema von Franz Schubert' uit 1956 nog niet aanwezig. Het gaat hier om een oude werkvorm waarbij de componist schatplichtig is aan een thema uit het werk van Schubert en hierop een aantal variaties heeft uitgewerkt. De creatie vond plaats in de Musikhochschule te Stuttgart in 1957 met aan het klavier Jost Cramer. In 1985 schreef Lachenmann zelf hierover: "Alhoewel de variaties voornamelijk gebaseerd zijn op het dodecafonische denken van Schönberg en de laatse werken van Stravinsky, is het muzikale speelse en dansant karakter bewaard gebleven".

Programma :

  • Wolfgang Amadeur Mozart, Fantasia nr. 3 in d, KV397
  • Frédéric Chopin, Barcarolle in Fis, op. 60
  • Franz Liszt, Après une Lecture de Dante: Fatasia quasi Sonata Interval
  • Helmut lachenmann, Fünf Variationen über ein Thema von Franz Schubert
  • Franz Schubert, Piano Sonate in A D959

Tijd en plaats van het gebeuren :

Pianorecital Francensco Piemontesi : Mozart, Schubert, Chopin, Liszt, Lachenmann
Zaterdag 11 februari 2012 om 20.15 u
Academiezaal - Sint-Truiden

Plankstraat 18
3800 Sint-Truiden

Meer info : www.debogaard.be en www.piemontesi.org

Extra :

Helmut Lachenmann op composers21.com en youtube
Thinking About Helmut Lachenmann, Dan Albertson op www.lafolia.com, november 2004
Gegen die Vormacht der Oberflächlichkeit, Interview met Helmut Lachenmann, Claus Spahn in Die Zeit, 29/04/2004

Beluister alvast Helmut lachenmanns Fünf Variationen über ein Thema von Franz Schubert

23:06 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.