12/01/2012

Shadows : een intrigerende voorstelling over licht, donker en alle schakeringen daartussenin

Jeroen D'hoe Zefiro Torna inspireerde zijn nieuwe muziektheaterproductie Shadows op de liturgische tenebraetraditie voor de Goede Week. Dat ritueel vindt voor zonsopgang plaats in een kapel die enkel wordt verlicht door 13 kaarsen. Naarmate de dag nadert, worden de kaarsen een voor een gedoofd. Ze staan symbool voor de apostelen die Christus verlieten vlak voor zijn dood. Bij dageraad neemt het ochtendlicht weer over en worden we herinnerd aan de verrijzenis van Christus en de komst van de lente.

Shadows gaat op zoek naar het innerlijke, emotionele aspect van het spel der schaduwen. Muziek van Jeroen D'hoe (foto, laureaat van de Koningin Elisabeth Wedstrijd voor compositie in 2003) en een liveperformance van kalligraaf Brody Neuenschwander (bekend om zijn samenwerking met filmregisseur Peter Greenaway) leiden tot een lyrische meditatie rond tijdelijkheid.

Musicoloog Jeroen D'hoe (1968) bekwaamde zich als componist verder bij John Corigliano aan The Juilliard School (N.Y.). Hij won diverse prijzen, zoals de Compositiewedstrijd van de Koningin Elisabeth Wedstrijd, de Compositiewedstrijd van de Provincie Vlaams-Brabant en The Juilliard Composers Competition. D'hoe werkte eerder samen met Brody Neuenschwander, onder meer voor een soundscape voor ensemble en elektronica en voor een audiovisuele installatie. Met groot respect voor de traditie, maar met gezonde nieuwsgierigheid naar het nieuwe, streeft hij ernaar een directe expressiviteit en communicatie met het publiek te combineren met een brede en technische vormgeving: een werk moet ontroeren, structureel en formeel herkenbaar, maar technisch verrassend zijn. Jeroen D'hoe is momenteel docent compositie, muziekanalyse en muziekgeschiedenis en artistiek onderzoeker aan het Lemmensinstituut en docent compositie en muziekgeschiedenis aan het Utrechts Conservatorium. 

Jeroen D'hoe's idioom bestaat in essentie uit twee bestanddelen: enerzijds haalt hij inspiratie uit de compositietechnische vernieuwingen die componisten de voorbije decennia doorvoerden, en anderzijds is er een sterke band met de traditie. Hij voelt bovendien een grote affiniteit met twintigste-eeuwse componisten als Charles Ives, Aaron Copland, Witold Lutoslawski, György Ligeti en John Corigliano. Zijn roots liggen in het algemeen in het grote symfonische repertoire met een directe expressiviteit. Daarnaast vermeldt Jeroen D'hoe het grote belang van zijn opleiding als musicoloog en het onderzoekswerk dat hij aansluitend deed. Ze zijn even essentieel als zijn puur muzikale opleiding. Hij stelt dat een historisch, esthetische en analytisch perspectief - vanuit de musicologie - een noodzakelijke background geeft voor compositie. Hij streeft dan ook naar een ideale wisselwerking tussen het artistieke en het wetenschappelijke.

De meeste composities van Jeroen D'hoe's werden in opdracht geschreven. Op de vraag of hij zichzelf beschouwt als componist ten dienste van een opdrachtgever, of een componist die voor zichzelf schrijft, antwoordde de componist: "De intrinsieke interesse en motivatie van de componist om een bepaald werk te schrijven is uiteraard van wezenlijk belang voor het creatieve proces. Een compositieopdracht (en daaraan gekoppeld de uitvoeringsmogelijkheden) maken mee mogelijk dat een compositie en een bepaalde visie die er aan ten grondslag ligt, een publiek bereikt. De gestelde vraag bevat mijns inziens niet noodzakelijk aan elkaar tegengestelde waarden. Beide kunnen perfect samengaan en de meerwaarde hiervan voor zowel de opdrachtgever, het publiek als de componist ligt voor de hand." (*)

De Texaan Brody Neuenschwander (1958) is tekstkunstenaar en kalligraaf. Zijn werk neemt heel diverse vormen aan: van collages tot schilderijen, video's en installaties. Zijn werk wordt tentoongesteld in Europa, de Verenigde Staten en Japan. In 1989 begon Neuenschwander aan een twintig jaar durende samenwerking met regisseur Peter Greenaway, onder andere voor de films 'Prospero's Books' en 'The Pillow Book'. Neuenschwander werkte reeds eerder samen met componist Jeroen D'hoe: in 2007 creëerden ze 'SKIN', een soundscape met video-installatie voor het Memlingmuseum in Brugge. In 2009 maakten ze 'Change Ringing', een permanente video-installatie voor de Sint-Romboutstoren in Mechelen. Neuenschwanders werk probeert de kloof te dichten tussen conceptuele kunst en de daad van het tekenen, schilderen en schrijven. Zowel medium als boodschap zijn betrokken in een dialectiek tussen de kunstenaar en zijn ervaring van de wereld.  

Tijd en plaats van het gebeuren :

Zefiro Torna & Brody Neuenschwander : Shadows
Zaterdag 14 januari 2012 om 21.00 u
( Lut Van der Eycken interviewt Jeroen D'hoe om 20.15 u )
AMUZ - Antwerpen
Kammenstraat 81
2000 Antwerpen

Meer info : www.amuz.be en www.zefirotorna.be
------------------------------------
Donderdag 19 januari 2012 om 20.00 u
Kapel Romaanse Poort - Leuven

Brusselsestraat 63
3000 Leuven

Meer info : www.30cc.be en www.zefirotorna.be

Extra :
Jeroen D'hoe : www.jeroendhoe.org, nl.wikipedia.org, www.muziekcentrum.be en www.matrix-new-music.be (*)
Beluister het interview met Brody Neuenschwander op Klara

Elders op Oorgetuige :
Zefiro Torna & Brody Neuenschwander : Shadows, een meditatie over tijdelijkheid, 1/05/2011

Bekijk alvast de trailer van Shadows

17:18 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.