18/11/2011

Tabea Zimmermann en Kirill Gerstein zetten Handelsbeurs in vuur en vlam

Tabea Zimmermann Briljanter dan met de 'Altvioolsonate opus 147' kon Sjostakovitsj zijn carrière niet eindigen. Het is een heerlijk meeslepende biecht, vol menselijke sympathie, ironie en weerbarstigheid zoals alleen de geniale Rus die beheerst. De partijen klinken opvallend uitgepuurd en naakt, maar daardoor net buitengewoon expressief. Tegelijk is het hele werk doorweven met subtiele toespelingen op lievelingscomponisten als Beethoven, Mahler en Berg. De luisteraar hangt aan de lippen van een door de wol geverfd monstre sacré dat niets meer te veinzen heeft en zijn associaties de vrije loop laat. Ook Reger greep naar de altviool voor zijn zwanenzang. De vaak cerebraal genoemde componist toont zich in zijn neo-barokke suites voor altviool verbazend melodisch en pakt zowaar uit met aanstekelijke volkse ritmes. Het testament van beide componisten is in goede handen bij Tabea Zimmermann (foto) . De klank die deze coryfee uit haar instrument haalt, is al even voluptueus als haar verschijning op het podium. Bijgestaan door de veelzijdige Russisch-Amerikaanse pianist Kirill Gerstein zet ze met haar gloedvolle vertolkingen hele concertzalen in vuur en vlam.

Sjostakovtsj had zijn 'Sonate opus 147', zijn laaste werk, opgedragen aan Fjodor Droezjinin, docent aan het Tsjaikovski Conservatorium van Moskou en altviolist van het Beethoven Quartet, het befaande kwartet dat de meeste kwartetten van Sjostakovitsj creèerde. Toen Sjostakovitsj aan deze compositie begon. was hij al ernstig ziek en lag hij in het ziekenhuis. Hij begon op 25 juni 1975 en was met de schetsen klaar op 6 juli 1975. Daarna heeft hij verder gewerkt aan deze compositie en voltooide haar op 6 augustus 1975. Drie dagen later, op 9 augustus 1975, stierf de componist aan zijn zoveelste hartinfarct. Het manuscript is zeer slordig, aangezien Sjostakovitsj zijn rechterhand bijna niet meer kon gebruiken. De privé-première vond postuum plaats in de woning van de componist op 25 september 1975 (dat zou de 69ste verjaardag van de componist geweest zijn). De premiere met publiek vond plaats in de Glinka Hal in Leningrad op 1 oktober 1975 door Droezjinin die begeleid werd door pianist Mikhail Muntyan. Het werk is geschreven met de dood meeglurend over de schouder: hartverscheurend, bol van droefenis en wanhopige uitbarstingen. Sjostakovtsj omschreef de inhoud van het werk als volgt: een novelle als eerste deel, gevolgd door een scherzo (met herneming van flarden muziek uit de onvoltooide opera 'De gokkers' uit 1941-1942) en een adagio ter herinnering aan Beethoven (met een verwijzing naar de Mondscheinsonate).

Programma :

  • R. Schumann (1810-1856), Märchenbilder voor altviool en piano, opus 113
  • F. Liszt (1811-1886), Romance oubliée voor altviool en piano
  • M. Reger (1873-1916), Drie suites voor altviool solo opus 131d, nrs. 1 & 3 - Träume am Kamin, 12 kleine Klavierstücke, opus 143 (selectie)
  • D. Sjostakovitsj (1906-1976), Sonate voor altviool en piano, opus 147

Tijd en plaats van het gebeuren :

Tabea Zimmermann & Kirill Gerstein : Schumann, Liszt, Reger, Sjostakovitsj
Woensdag 23 november 2011 om 20.15 u
Handelsbeurs Concertzaal Gent

Kouter 29
9000 Gent

Meer info : www.handelsbeurs.be, www.tabeazimmermann.de en www.kirillgerstein.com

Extra :
Tabea Zimmermann & Kirill Gerstein. Kan niet beter?, Hildegart Maertens op Kwadratuur.be, 10/11/2011
Leven en werk van Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975), T.Claerhout op www.liberales.be
Dmitri Sjostakovitsj op nl.wikipedia.org en youtube
Dmitri Sjostakovitsj (1906 - 1975): Strijd om de geestelijke integriteit, Jan De Kruijff op www.musicalifeiten.nl

Beluister hier alvast het tweede deel (Scherzo) uit Sjostakovitsj' Sonate voor altviool en piano, opus 147



De volledige sonate kan je integraal beluisteren op youtube

20:40 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.