19/10/2011

Huldeconcert Franz Liszt met Timur und seine Mannschaft in het Conservatorium Gent

Timur Sergeyenia Timur und seine Mannschaft is een zestienkoppig strijkersensemble van nog jonge professionele muzikanten met oor en oog voor hedendaags klassiek werk. Roerganger en drijvende kracht is de Witrussische pianist Timur Sergeyenia (foto), een wonderkind zeg maar. Vrijdag neemt het ensemble je mee op een reis van de romantiek tot nu. Op het programma : werk van Liszt, Paganini, Raoul De Smet en Simon De Poorter.

Franz Liszt, het prototype van de 19de eeuwse pianotijger, was ook de componist van geniale piano-, orkest- en vocale muziek.Tijdens dit huldeconcert zullen Timur Sergeyenia voor een gepassioneerde uitvoering zorgen van de diabolisch-hemelse pianosonate, van het spetterend 24ste Capriccio van Paganini, van een tedere Consolation en een vurige Tweede Hongaarse Rapsodie.

En om het feest volledig te maken brengen ze nog creaties : een sprankelende Vlaamse Rapsodie voor piano, strijkers en slagwerk van Simon De Poorter en een verrassend Gents Capriccio op thema's van de oude Liszt voor piano én orgel, strijkers en pauken van Raoul De Smet. Aan het orgel: Laure Dermaut.

Simon De Poorter (1980) studeerde in 2007 met onderscheiding af als 'Bachelor in de Compositie' aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. In 2009 studeert hij af als master in de compositie. (scriptie over Darius Milhaud, met wie hij veel opvattingen over muziek en compositie deelt). Zijn docent compositie was Lucien Posman.
De stijl van Simon De Poorter kan overwegend 'post-romantisch' worden genoemd. Als uitgangspunten bij het componeren gebruikt hij voornamelijk zijn eigen interpretatie van de toonklok van Peter Schat, die hij combineert met de meest uiteenlopende invloeden uit de muziekgeschiedenis. Wilde, dissonante passages worden vaak afgewisseld met zachte dromerige lijnen. In zijn recentere werken hanteert hij een eenvoudigere, uitgepuurde stijl ; schijnbaar eenvoudige melodieën worden gedragen door een aan de onderlaag erg complexe structuur.

Raoul De Smet (1936) valt zomaar niet direkt onder één noemer te vatten. Hij componeert werken die hun ontstaan danken aan allerlei impulsen of situaties in het dagelijks leven. Hij stelt voortdurend systemen in vraag en staat wantrouwig tegenover elke vorm van academisme. Dodecafonie, serialisme, aleatoriek, jazz, etnische muziek worden als een kluwen verweven in zijn composities. Een systeem staat voor hem los van een stijl.
Belangrijk ook is De Smets vorming als romanist en hispanoloog, wat zijn stempel heeft gedrukt op zijn muziek die wel eens als 'expressief eclectisme' wordt omschreven.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Timur und seine Mannschaft : 200 jaar Franz Liszt!
Vrijdag 21 oktober 2011 om 20.00 u
Concertzaal Conservatorium Gent

Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : www.trefpunt.be en www.uitbureau.be

Extra :
Simon De Poorter op www.muziekcentrum.be
Raoul De Smet op www.muziekcentrum.be, www.matrix-new-music.be en youtube

12:52 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.