18/10/2011

deFilharmonie brengt Esa-Pekka Salonen, Sjostakovitsj en Rachmaninov in Brussel en Antwerpen

Esa-Pekka Salonen Je hoeft je niet langer schuldig te voelen als je van Rachmaninov houdt. Genieten van deze destijds voor fletse neoromantiek versleten muziek is weer helemaal in. Met zijn typische gedrevenheid laat Jaap van Zweden horen dat Rachmaninov flink wat adrenaline in de aderen heeft. Maar ook dat zijn composities niet hoeven onder te doen voor Salonens orkestrale fantasie of Sjostakovitsj' veerkrachtige sarcasme.

De Finse componist en dirigent Esa-Pekka Salonen (1958) nam pas als twintiger lessen in orkestdirectie om in voorkomend geval zijn eigen werken en die van zijn collega's uit de jonge componistengroepering Ears Open (met oa. Magnus Lindberg, Kaija Saariaho ...) te kunnen dirigeren. Zijn talent bleek echter zo opmerkelijk dat zijn dirigeercarrière zijn componeeractiviteiten al gauw overschaduwde. Het is pas de laatste jaren dat Salonen terug bewust tijd maakt om te kunnen componeren.

Esa-Pekka Salonen over LA Variations :"LA Variations is essentially variations on two chords, each consisting of six notes. Together they cover all twelve notes of a chromatic scale. Therefore the basic material of LA Variations has an ambiguous character: sometimes (most of the time, actually) it is modal (hexatonic), sometimes chromatic, when the two hexachords are sued together as a twelve-tone structure.
This ambiguity, combining serial and non-serial thinking, is characteristic of my work since the mid-eighties, but LA Variations tilts the balance drastically towards the non-serial.
This piece, some nineteen minutes of music scored for a large orchestra, including a contrabass clarinet and a synthesizer, is very clear in its form and direct in its expression.
The two hexachords are introduced in the opening measures of the piece together in the chromatic phenotype. Alto flute, English horn, bass clarinet, and two bassoons, shadowed by three solo violas, play a melody which sound slike a kind of synthetic folk music, but in fact is a horizontal representation of the two hexachords transposed to the same pitch.
Some of the variations that follow are based on this melody, others are the deeper, invisible (or inaudible) aspects of the material. There are also elements that never change, like the dactyl rhythm first heard on the timpani and percussion halfway through the piece. "(*)

Programma :

  • Esa-Pekka Salonen, LA Variations (1996)
  • Dmitry Sjostakovitsj, Concerto voor piano, trompet en strijkers nr. 1, op. 35
  • Sergey Rakhmaninov, Symfonie nr. 2, op. 27

Tijd en plaats van het gebeuren :

deFilharmonie : Esa-Pekka Salonen, Sjostakovitsj, Rachmaninov
Donderdag 20 oktober 2011 om 20.00 u
Bozar
- Henry Le Boeufzaal
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.defilharmonie.be
-----------------------------------
Zaterdag 22 oktober 2011 om 20.00 u
Zondag 23 oktober 2011 om 11.00 u
Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Koningin Astridplein 26
2018 Antwerpen

Meer info : www.defilharmonie.be en www.zalenvandezoo.be

Extra :
Esa-Pekka Salonen : www.esapekkasalonen.co.uk, www.chesternovello.com (*) en youtube

22:44 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.