07/10/2011

Gradus ad Parnassum : Tine Allegaert en Lukas Huisman brengen études voor pianoduo van Jeroen De Brauwer

Tine Allegaert & Lukas Huisman In de concertreeks Gradus ad Parnassum van het Gentse Conservatorium brengen pianostudenten Tine Allegaert en Lukas Huisman (foto) zondag de 12 'Etudes' voor pianoduo van Jeroen De Brauwer. De Brauwer (1983) studeerde compositie en muziektheorie aan het conservatorium van Gent bij o.a. Dirk Brossé, Daniel Gistelinck en Filip Rathé. In 2011 studeerde hij af met grote onderscheiding. Een zekere theatraliteit valt steeds te bespeuren in zijn werk, zowel instrumentaal als vocaal. Slechts een weinig kan het verbazen dat muziektheater dan ook een grote voorkeur geniet binnen zijn schrijven. Tot dusver schreef hij muziek voor vier theaterproducties waaronder Parkeerterreinenblues (2007) en Al di Miseria (2011). Met de andere muzikanten van deze laatste productie richtte hij mee het muziektheaterensemble Al Di Miseria op en wordt momenteel aan een tweede voorstelling gewerkt. Dat een muziekwerk de luisteraar kan grijpen en een andere wereld laten zien is een uitdaging die hij maar al te graag aangaat.

Jeroen De Brauwer over de Etudes
: "Na een goed gesprek een klein jaar geleden met Lukas Huisman ontstond het idee om samen muziek te gaan maken. Lukas had materiaal nodig om zich verder als pianist te ontwikkelen en ik had wel zin in een nieuw project. Het zouden drie études worden voor solo piano. Tijdens het ledigen van menig kop koffie werden de onderwerpen voor deze drie études vastgelegd; schrijven kon beginnen. Het duurde echter niet lang voor de plannen veranderd werden. Lukas vormde een pianoduo samen met Tine en aangezien ik dan toch bezig was, kon ik die études dan niet voor duo schrijven in plaats van solo? Extra koffie, wat reviseren, even toetsen hoe en wat, en gaan maar; the more the merrier. Ondertussen waren we maart en was een eerste draft voor de eerste étude klaar, de tweede stond in de steigers en de ideeën voor een derde waren reeds daar. Het leek er sterk op dat tegen eind april een mooie vijftien minuten muziek speelklaar zouden zijn.
Tijdens dezelfde periode werkte ik samen met Tine aan een muziektheatervoorstelling, Al di Miseria, stond het schrijven van de études even op een laag pitje maar rijpte wel een nieuw idee. Als we die études nu eens zouden uitbreiden, er een avondvullende voorstelling zouden van maken en meteen, in navolging van de derde étude, wat extra theatraliteit aan zouden toevoegen? Een vrij kort solo pianowerk werd op die manier een complete voorstelling.
Lukas en Tine lieten me de vrijheid te doen waar ik zin had, soms tot groot jolijt dan tot grote consternatie maar steeds met het volste vertrouwen. De scoop van het project werd uitgebreid, sommige stukken werden hen bijna letterlijk op het lijf geschreven, gestiek werd toegevoegd, steeds meer, steeds verder. Ik mocht zeggen wat ik te zeggen had en dit zonder beperkingen. Ik blijf ze hiervoor beiden eeuwig dankbaar.

Het oorspronkelijke idee om études te schrijven is vooral te horen in de eerste drie delen. Achteraf, met het oog op het maken van een complete voorstelling, verwaterde de strikte étude-gedachte een weinig, zonder echter het centrale concept te verlaten. De études kunnen gegroepeerd worden per twee, drie, zes of twaalf. De eerste drie études vormden het basisconcept. De negen die zouden volgen werden in drie afzonderlijke groepen ingedeeld, de groepen per drie onderverdeeld in groepen van zes. Per drie zouden er twee normale en één afwijkende étude zijn of twee afwijkende en één normale. Op die manier werd theatraliteit en gestiek een integraal deel van het geheel. "

Tine Allegaert (1988) begon haar muzikale carrière al op vierjarige leeftijd met viool en op zesjarige leeftijd met trompet. Dat piano ooit haar grootste passie zou worden bleek al snel nadat ze hiervoor haar viool aan de kant liet. In 2006 studeerde ze af voor piano en trompet aan het deeltijds kunstonderwijs in Ninove.
In 2011 haalde ze haar diploma van Meester in de Uitvoerende Muziek aan het Gentse conservatorium, waar ze pianoles kreeg van Vitaly Samoshko. Daar volgt ze onder andere nog directie bij Dirk Brossé. Ze treedt op als solopianiste en in pianoduo met Lukas Huisman. Daarnaast speelt ze ook in Al di Miseria, een muziektheatergroep dat ontstond als eindproject aan het conservatorium. Met de zangeres van deze groep, Helene Bracke, vormde ze recentelijk een nieuw duo.
Dankzij haar uiteenlopende interesse in verschillende muziekgenres en een blijvende liefde voor haar trompet, stond ze al op menig grote podia en tourde ze met Transpiradansa (o.l.v. Wouter Vandenabeele), Southern Wind en Les Busiciens in Frankrijk, Spanje, Italië en Zuid-Afrika.

Lukas Huisman (1987) volgde eerst twee jaar privéles bij Sofie Schietecatte. Daarna volgde hij negen jaar pianoles bij Rolande Spanoghe aan de Muziekacademie van Gent, waar hij afstudeerde met grootste onderscheiding. Een professionele opleiding volgde hij bij Daan Vandewalle aan het Gentse Conservatorium, waar hij eveneens met grootste onderscheiding afstudeerde. Hij volgde al masterclasses bij Ciro Longobardi, Daniel Rivera en Carlo Mazzoli.
Hij zet zich vooral in, voor het vertolken van hedendaagse muziek. Bijzondere aandacht besteedt hij aan de minder bekende componist K. S. Sorabji. In dit verband had hij al contacten met verscheidene vertolkers van diens oeuvre en werkte hij mee aan verscheidene projecten, die als doel hadden manuscripten van deze weinig uitgevoerde componist te ontsluiten. Partituren die reeds werden gepubliceerd met zijn medewerking zijn: 100 Transcendental Studies, 104 Frammenti Aforistici, Opus Secretum.
Voorts is hij vaak te horen met Katty Kochman (sopraan), vormt hij een pianoduo met Tine Allegaert en maakt hij deel uit van het nieuwe ensemble Warped Time. Hij volgde vijf jaar (algoritmische) compositie bij Godfried-Willem Raes.

Programma :

Jeroen De Brauwer, 12 Etudes voor pianoduo

  • Snelle toccata
  • Doorgedreven contrapunt en het creëren van klankwolken
  • Nieuwe speeltechnieken en introductie van gestiek en theatraliteit
  • Combinatie met gesproken woord
  • Herhaalde noten, alternerend tussen de twee handen
  • Trage wals
  • Verwerken van populaire muziek binnen een hedendaags klassieke setting, gebruik van ukelele en ocarina.
  • Toonladders
  • Korte pauze
  • Josquin Desprez in zes stemmen
  • A la Webern
  • Conclusie met Sprechstimme en gesproken woord

Tijd en plaats van het gebeuren :

Gradus ad Parnassum : Tine Allegaert & Lukas Huisman
Zondag 9 oktober 2011 om 11.00 u
Koninklijk Conservatorium Gent
- Miryzaal
Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : cons.hogent.be

Elders op Oorgetuige :
5 aanstormende componisten geven het beste van zichzelf in het Conservatorium Gent, 20/06/2011

12:44 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.