27/09/2011

Adembenemend concert met het BBC Symphony Orchestra in de Genstse Sint-Baafskathedraal

Rebecca Saunders Carolin Widmann, de zus van componist Jörg Widmann, maakt steeds meer furore als soliste. Veel hedendaagse componisten werken maar al te graag met de Oostenrijkse violiste. Ze is dan ook de meest eigenzinnige violiste van haar generatie. Als een echte kameleon bespeelt ze haar publiek. De Zuid-Afrikaanse Sarah Jane Brandon is één van de meest veelbelovende sopranen op dit moment. Het BBC Symphony Orchestra werd in 1930 als beroepsorkest opgericht, en is onder meer een vaste gast tijdens de beroemde Proms in de Royal Albert Hall in Londen. De Britse Rebecca Saunders (foto) wordt nu al als één van de belangrijkste hedendaagse componisten beschouwd. Haar composities werken erg op het gevoel en bulken van de dynamiek. Das himmlische Leben, de finale voor sopraan van Mahlers Vierde symfonie, is een ware ode aan de hemelse vreugde die een festival kan teweegbrengen. Een adembenemend concert!

Op het eerste gezicht lijkt het genre concerto niet meteen de meest evidente keuze voor een jonge componiste van vandaag die eerder in het muzikaal progressieve kamp te situeren valt. Ten eerste is zo’n productie duur. Nieuwe muziek is immers vaak complex voor de uitvoerders en kost bijgevolg heel wat repetitietijd. Ten tweede verwijst het concerto ook naar het verleden, naar de negentiende-eeuwse solistencultus die nogal eens met een bourgeoisiecultuur geassocieerd wordt. Rebecca Saunders voelde bij het componeren de historische last van het genre, hoewel haar benadering van het medium haar ook toestond ervan los te komen. Doorgaans werkt Saunders tijdens het compositieproces nauw samen met muzikanten. Zo kunnen ze samen experimenteren en zoeken naar nieuwe klankmogelijkheden en speeltechnieken. Bij een orkest is een dergelijke werkwijze uiteraard allerminst evident, maar in soliste Carolin Widmann vond de componiste een enthousiaste partner voor een intensieve samenwerking. Haar spel en fysieke gesticulatie vormden het uitgangspunt voor het hele werk. Widmann vormde op die manier voor Saunders als het ware een sleutel tot het orkestapparaat. Het resultaat werd een concerto waarin de viool en het orkest niet zozeer op een klassieke manier dialogeren, maar waar beide elkaar in steeds veranderende lagen overlappen.

Rebecca Saunders koos er zelf voor om haar nieuwe compositie met een symfonie van Mahler te combineren. Ze is immers van mening dat een dergelijke combinatie de luisteraar in staat stelt om nieuw én oud vanuit een ander perspectief te benaderen. ‘Nieuwe muziek’-festivals zijn trouwens doorgaans nog altijd een ontmoetingsplaats voor een kleine groep geïnteresseerden. Moderne muziek heeft immers het imago hermetisch te zijn. Maar eigenlijk bezit de zeer directe en fysiek aansprekende muziek van componisten zoals Saunders het potentieel om ook nu - en niet pas binnen honderd jaar - een grotere groep luisteraars te bereiken. De componist doet dan wél een beroep op een luisterhouding die open is voor het nieuwe, het onbekende - wie enkel bevestiging van het bekende zoekt, loopt wellicht verloren. Nieuwsgierigheid, de wil om te begrijpen en los te komen van ‘absolute’ waarheden is misschien wel een noodzakelijke basishouding die de moderne wereld van haar bevolkers vraagt. ‘Alles is politiek’, stelt ook Rebecca Saunders. Kunst ontstaat niet los van de werkelijkheid, ze ademt haar tijd.

Programma :

  • W. Oberon, Adagio sostenuto/Allegro con fuoco
  • R. Saunders, Vioolconcerto (Belgische première)
  • G. Mahler, Symfonie 4

Tijd en plaats van het gebeuren :

BBC Symphony Orchestra, Carolin Widmann, & Sarah Jane Brandon : Oberon, Saunders, Mahler
Vrijdag 30 September 2011 om 20.00 u
Sint-Baafskathedraal Gent


Meer info : www.gentfestival.be en www.bbc.co.uk/orchestras/symphonyorchestra

Bron : Tekst Maarten Quanten voor Gent Festival van Vlaanderen

Extra :
Rebecca Saunders op nl.wikipedia.org, ww.edition-peters.com en youtube

Elders op Oorgetuige :
Stars ! Gent Festival van Vlaanderen in hogere sferen, 14/09/2011

12:29 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.