06/09/2011

Utopia 47 : muziektheater tussen melancholie en utopie

Utopia :: 47 - a very last passion Als de wereld in puin ligt, wat betekent de muziek van een zeventiende-eeuwse componist dan nog? Dat is de centrale vraag in 'Utopia :: 47 - a very last Passion' van de Vlaamse componist en Blindmanleider Eric Sleichim. Deze tweedelige operaperformance linkt het laatste jaar van de Dertigjarige Oorlog, 1647, aan het laatste jaar van een toekomstige Dertigjarige Oorlog, 2047. De schoonheid van de geestelijke muziek, zoals Heinrich Schütz die componeerde tijdens de Dertigjarige Oorlog, was een ultiem teken van hoop op een betere wereld. Maar zouden wij in onze ultrapostmoderne tijd nog gevoelig zijn voor een dergelijk ethisch appel?
'Utopia :: 47' is een reflectie op de huidige situatie. Kan er uit de brokstukken van een cultuur een nieuwe samenleving ontstaan? Blijven we geloven in schoonheid en utopie? Langzaam kristalliseert zich uit het muzikale geweld de stem van een vrouw en het verhaal van een moderne passie, een oorlogsverhaal dat zich op heel veel plaatsen zou kunnen afspelen.

Utopia::47 is een muzikale Passie in twee delen. Het uitgangspunt van het eerste deel is de geestelijke muziek die Heinrich Schütz (1585-1672) tijdens de Dertigjarige Oorlog componeerde. De schoonheid, de ontroering en de verfijning van de barokmuziek behoren tot de hoogtepunten van de westerse beschaving. De geestelijke muziek was eeuwenlang het ultieme teken van de hoop op een andere, betere wereld. Dat utopische verlangen kreeg uitdrukking in de schoonheid en het natuurlijke evenwicht van de muzikale harmonie.

Aan het begin van de eenentwintigste eeuw staat die harmonie op de helling. Het Schütz-concert kan niet anders dan uitmonden in een discussie over de wereld van vandaag, over politiek en religie, over geweld, over schoonheid die haar gezicht heeft verbrand. We genieten nog steeds van de schoonheid van de 'oude muziek', maar geloven we nog in wat die muziek ons vertelt? Zijn we nog gevoelig voor haar ethisch appèl of houdt onze bewondering op bij het esthetische genoegen? Is het nog mogelijk een 'passie' voor onze tijd te schrijven? En wat blijft er van ons utopisch verlangen over, oog in oog met de mogelijkheid van een catastrofe? In het tweede deel krijgen die vragen een radicaal muzikaal antwoord.

2047. Wat betekent muziek the day after? Wat blijft er over van de muzikale traditie? Wat kunnen we nog begrijpen en gebruiken van het muziekuniversum van de voorbije eeuwen? Hoe zouden we met de muziek van Schütz omgaan? Welke vervreemdende beelden van de voorbije wereld zijn op ons netvlies blijven hangen? En kan er uit de brokstukken cultuur een nieuwe samenleving ontstaan? Blijven we geloven in schoonheid en utopie? Of kiest de nieuwe, ludieke mens voor het spel, het eindeloos monteren, de lust van combineren van hoog en laag, populair en elitair, geestelijk en werelds? Geen concert meer, maar een game, een party! The Day After Party!

Langzaam kristalliseert zich uit dat muzikale geweld de stem van een vrouw en het verhaal van een moderne passie, een oorlogsverhaal dat zich op zoveel plaatsen in de wereld zou kunnen afspelen. Het verhaal van een anoniem slachtoffer dat stem geeft aan een wereld die zijn ondergang ternauwernood heeft overleefd. Die stem brengt ons naar de essentie, naar een nulpunt dat zowel het einde als een nieuw begin zou kunnen zijn… Utopia::47 is een aangrijpende visuele en muzikale passie die zich beweegt tussen melancholie en utopie, tussen verlangen naar schoonheid en besef van gruwel, tussen zuiver esthetisch genot en dwingende politieke vragen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Utopia :: 47 - a very last passion
Zaterdag 10 en zondag 11 september 2011, telkens om 20.30 u
Kaaitheater Brussel

Sainctelettesquare 20
1000 Brussel

Meer info : www.klarafestival.be, www.kaaitheater.be, www.transparant.be en www.blindman.be
------------------------------------
Vrijdag 23 september 2011 om 20.00 u
deSingel - Rode zaal - Antwerpen

Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be, www.transparant.be en www.blindman.be

Deze voorstelling is ook nog te zien op 30 september 2011 in Luik (Festival de Wallonie)

Extra :
Eric Sleichim op www.blindman.be, www.matrix-new-music.be en youtube
Eric Sleichim en de kracht van de context, Peter Bruyn op www.gonzocircus.com, 22/06/2011

Elders op Oorgetuige :
KlaraFestival op zoek naar paradijs tussen utopie en werkelijkheid, 25/08/2011
Utopia::47 : aangrijpende visuele en muzikale passie met dwingende politieke vragen, 8/08/2011

Bekijk alvast deze compilatievideo van Utopia::47

14:51 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.