29/08/2011

Percussie met Fabrizio Cassol tijdens openingsevenement KlaraFestival

Fabrizio Cassol Traditiegetrouw opent het KlaraFestival haar deuren in de Brusselse publieke ruimte. Pendelaars, toevallige passanten en ook de trouwe fans van het KlaraFestival worden getrakteerd op gratis concertjes. Dit jaar gaat het gordijn omhoog onder luid tromgeroffel. Letterlijk!

Tijdens de traditionele First Night op donderdag 1 september 2011 wordt de mobiele luisterlounge van Festival On Tour voor de gelegenheid geparkeerd in de buurt van de Kunstberg. Binnenin 's lands gezelligste vrachtwagen geeft het baroktrio Bel Ayre vanaf 15.00 u het beste van zichzelf. Daarnaast werkt het KlaraFestival voor het openingsevenement dit jaar samen met de muziekeducatieve organisatie Met-X. Het feest barst los om 17.00 u en 18.00 u, wanneer twee Brusselse percussiegroepen hun opzwepende ritmes tweemaal door Brussel laten weerklinken : Batuqueria vanuit de Ravensteingalerij en Bagadski vanuit het Centraal Station. Na hun tweede optreden nemen ze het publiek in een parade mee langs de Kunstberg naar het Paleis voor Schone Kunsten. Om 19.15 u brengen ze in de Hortahall (in première!) een nieuw werk van Fabrizio Cassol (foto) . Ze worden daarbij vergezeld door niemand minder dan de componist zelf én een knappe reeks gastartiesten : Stéphane Galland, Babs Jobo, Luc Mishalle, Nic Thys, Lezun Mpoutou, Bodé Owa en Véronique Delmelle. Aansluitend is er het openingsconcert met jonge Franse orkest Les Siècles o.l.v. Francois-Xavier Roth in Bozar.

Extra :
Fabrizio Cassol : www.fabriziocassol.com, www.compositeurs.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
KlaraFestival op zoek naar paradijs tussen utopie en werkelijkheid, 25/08/2011
Pitié ! Het ultieme offer van Les Ballets C. de la B., 21/01/2009

23:44 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

26/08/2011

Late Night : gloednieuw laatavondprogramma op Klara, met avontuurlijke en grensverleggende muziek van vroeger en nu

Late Night Op 30 juni hield Mixtuur er na meer dan 10 jaar radio mee op, maar Klara heeft alvast voor een waardige opvolger gezorgd. Maandagavond 29 augustus start een gloednieuw laatavondprogramma, vol avontuurlijke en grensverleggende muziek van vroeger en nu, met o.a. avantgarderock, jazz, elektronica, folk en hedendaagse klassiek. Late Night gaat op zoek naar gewaagde zijsprongen, nieuwe geluiden, schemerzones, maar vooral ook pure schoonheid. Elke avond staat Late Night ook stil bij een mijlpaal uit de naoorlogse muziek, met meesterwerken van Miles Davis tot John Zorn, van Brian Eno tot Fennesz en van John Cage tot Luc Brewaeys...

In de allereerste Late Night op 29/08 pakt Klara o.m. uit met een mix van: Nina Simone, György Ligeti, Heiner Goebbels, Jim Fassetts legendarische 'Symphony of the Birds', een sterk staaltje montage uit 1960 en Sofia Gubaidulina's 'Offertorium', een vioolconcerto gebaseerd op Bachs 'Musikalisches Opfer'.

Late Night, met Bart Vanhoudt, elke werkdag van 22 uur tot middernacht op Klara.

Meer info : radio.klara.be en klaralatenight.blogspot.com

10:11 Gepost in Muziek, radio | Permalink |  Facebook

25/08/2011

KlaraFestival op zoek naar paradijs tussen utopie en werkelijkheid

KlaraFestival Het KlaraFestival loopt dit jaar van 1 tot 16 september onder de titel Imagine Paradise. Thema is de eindeloze zoektocht van de mens naar harmonie en geluk . Meer dan 30 concerten staan op het programma. Centrale gast is René Jacobs. Deze internationaal gerenommeerde Belgische dirigent brengt twee concertante operaproducties: 'Orlando Paladino' van Haydn en 'Aci, Galatea e Polifemo' van Händel. Jacobs dirigeert zowel het Freiburger Barockorchester als de Akademie für Alte Musik Berlin. Naast René Jacobs verwelkomt het KlaraFestival nog heel wat andere boeiende muzikale persoonlijkheden. Onder hen namen als Christophe Rousset en Les Talens Lyriques, Sir Roger Norrington en het Mahler Chamber Orchestra, Vladimir Jurowski en het London Philharmonic Orchestra, Sir Neville Marriner en het Brussels Philharmonic, Francois-Xavier Roth en Les Siècles, Steven Isserlis, Daniel Hope, Jan Decorte, Dez Mona, Ronald Brautigam, Ian Bostridge, Marlis Petersen, Werner Güra, Alexander Melnikov en vele anderen. Wie er niet bij kan zijn hoeft niks te missen, want alle concerten zijn te beluisteren op Klara.

De mens tussen Utopie en Realiteit. Deel 1 van een trilogie over de mens.
Het thema van het KlaraFestival 2011 gaat over het (verloren) paradijs en het verlangen naar een ideale wereld. Dit thema vormt het eerste deel van een trilogie. In de komende drie edities van het KlaraFestival staat de "mens" centraal. Wat maakt de mens tot mens? Hoe gaat hij om met zijn tekorten en verzuchtingen? Welke krachten bepalen zijn doen en laten? Het KlaraFestival richt de blik voortaan naar binnen, naar wat de mensen onderling bindt.

Sinds de Bijbelse zondeval is de mens op zoek naar harmonie en perfectie, naar beterschap en geluk. Dit verlangen staat centraal in het werk van tal van filosofen, wetenschappers en kunstenaars. Veel van hun ideeën ontmoeten elkaar in de prachtige ambiguïteit van het woord ‘utopie’: ‘mooie plaats’ maar ook ‘plaats die nergens is’. Niet alleen schrijvers, architecten of beeldende kunstenaars, maar ook componisten hebben zich door de tijd over de idee van de utopie gebogen. Het KlaraFestival beweegt zich dit jaar tussen hoop en verbeelding, tussen utopie en realiteit, tussen schoonheid en gruwel.

KlaraFestival viert de 200e verjaardag van Franz Liszt
Het oeuvre van Franz Liszt (1811-1886) loopt als rode draad door het programma van het KlaraFestival.  Het jonge, Franse orkest Les Siècles en zijn chef-dirigent François-Xavier Roth openen het KlaraFestival met een utopisch, symfonisch gedicht: Eine Symphonie zu Dantes Divina Commedia. Hierin verbeeldt Liszt de evolutie van de gruwelen van de hel en de tocht doorheen het vagevuur in de richting van de hemel.

Het onderwerp van de verlossing laat de componist aan het einde van zijn leven niet los en krijgt opnieuw vorm in het aangrijpende koorwerk Via Crucis. De twaalf zangers van het Nederlandse collectief Compagnie Bischoff en de Nederlandse pianist Ronald Brautigam brengen deze geënsceneerde liturgie voor de concertzaal. Uit deze muzikale vertaling blijkt een componist die het spiegelbeeld toont van de klavierleeuw die Liszt ooit was.

De Russische dirigent Vladimir Jurowski en het London Philharmonic Orchestra tekenen voor een ode aan Prometheus, die het vuur van de goden stal. Het geloof in de technische maakbaarheid van de toekomst vindt zijn oorsprong in dit verhaal over uitzonderlijke moed en durf. Liszts gelijknamige symfonisch gedicht vol dramatiek en heroïek is een belijdenis in de kracht van de mens om zijn eigen, door de goden opgelegde noodlot, te overwinnen.

Ook Jan Michiels en Markus Groh plaatsen Liszt tijdens de middagconcerten centraal in hun recitals op historische piano's. Liszt brengt tot slot theatermaker Jan Decorte en pianiste Claire Chevallier samen in de productie Liszt/O Death. Vijf jaar na zijn regie van Dido & Aeneas staat Decorte deze keer zelf op de planken als bruggenbouwer tussen de Griekse tragediedichter Aischylos en de gevierde componist. Samen met Claire Chevalier doorloopt Jan Decorte de omgekeerde en hoopvolle weg van dood tot geboorte: van donker naar licht, net zoals in zijn bewerkingen van de Oresteia. De keuze uit het immense pianowerk van Liszt is veelzeggend: niet de overdonderend virtuoze Liszt komt aan bod, wel de verstilde poëet die in menig opzicht de weg wees naar de toekomst.

Enkele hoogtepunten
Het KlaraFestival kiest dit jaar voor Grammy Award-winnaar René Jacobs als Artist in Residence. Deze internationaal gerenommeerde Belgische dirigent brengt twee concertante operaproducties: Orlando Paladino van Haydn en Aci, Galatea e Polifemo van Händel. Jacobs dirigeert zowel het Freiburger Barockorchester als de Akademie für Alte Musik Berlin.

Tien jaar geleden werd New York het slachtoffer van de terroristische aanslag op de WTC-torens. Neville Marriner en het Brussels Philharmonic voeren samen met het Vlaams Radio Koor, het Gents Madrigaalkoor, Dulcisona en het knapenkoor In dulci Jubilo het War Requiem van Benjamin Britten op ter nagedachtenis van de vele slachtoffers.

Het vocale kwartet rond sopraan Marlis Petersen en tenor Werner Güra is zonder twijfel het beste ensemble in zijn soort. In 1849 schreef Robert Schumann drie cycli voor deze bezetting: Het Spanisches Liederspiel en de Spanische Liebeslieder beroepen zich op Spaanse teksten,vertaald door Emanuel Geibel, het Minnespiel opteksten van Rückert.

De Britse violist Daniel Hope draagt niet enkel in zijn naam het centrale thema van het KlaraFestival uit. Samen met pianist Sebastian Knauer wijdt hij een volledig programma aan de legendarische 19de-eeuwse violist Joseph Joachim.

Het KlaraFestival presenteert twee van ’s werelds toporkesten. De utopische muziek rond Prometheus wordt gespeeld door het London Philharmonic Orchestra onder leiding van zijn charismatische dirigent Vladimir Jurowski. Ze brengen bovendien met Nikolai Lugansky een absolute toppianist mee, die in de vurige Rapsodie op een thema van Paganini van Sergey Rachmaninov kan uitpakken met zijn transcendentale techniek. Het Mahler Chamber Orchestra brengt met de fantastische Britse tenor Ian Bostridge Les Illuminations van Benjamin Britten. Deze uit 10 liederen bestaande cyclus voor tenor en strijkorkest componeerde Britten aan de hand van gedichten van de Franse dichter Arthur Rimbaud. De dirigent Roger Norrington hoeft als pionier van de historische uitvoeringspraktijk nauwelijks nog introductie.

Aandacht voor de sterren van morgen
Het KlaraFestival heeft niet alleen oor voor de gevestigde waarden, maar ook voor jong talent. Het jonge Britse London Haydn Quartet werd geboren uit een passie voor Haydn en speelt op darmsnaren. In dit festival brengen ze een aantal van de late strijkkwartetten van Beethoven, waaronder de aartsmoeilijke Grosse Fuge.  

De Hongaarse pianofortiste Petra Somlai won in 2010 de internationale wedstrijd Musica Antiqua in Brugge in de categorie pianoforte. Samen met de Belgische hoboïst Benoit Laurent, die dezelfde prestigieuze wedstrijd won twee jaar daarvoor in de categorie hobo, brengt ze een middagvullend programma met werken van Gabriël Fauré en Robert Schumann.

Eén jaar na hun officieel maidenconcert tijdens het KlaraFestival 2010 staat Maeterlinck Quartet opnieuw op de festivalplanken. Het jonge strijkkwartet brengt op darmsnaren vroeg 20ste-eeuwse Russische muziek.

Multidisciplinaire projecten
Het KlaraFestival creëert ruimte voor interdisciplinaire en inventieve projecten die klassieke muziek in een ander daglicht stellen. De Antwerpse groep Dez Mona mixt hun sound van gospel, jazz, spiritual met de barokklanken van het duo B.O.X. Samen met een lichtkunstenaar en ontwerpster Véronique Branquinho vormt dit geheel Sága, een semi-staged concert.

Als de wereld in puin ligt, wat betekent de muziek van een 17de-eeuwse componist als Heinrich Schütz dan nog? Dat is de centrale vraag in de nieuwe productie Utopia 47 - a very last passion, van de Belgische componist Eric Sleichim en zijn BL!NDMAN collectief.

In september 2010 gingen Festival van Vlaanderen Brussel en MET-X Moving Music van start met Shanti! Shanti!, een bont gezelschap van zingende kinderen tussen 6 en 13 jaar uit Brussel. Shanti! Shanti! heeft oor voor gekke stemmen, rare talen en kleurige klanken en zal op het KlaraFestival voor het eerst haar stem laten horen.

Net als vorig jaar klinkt er opnieuw klassieke muziek in een hippe Brusselse nachtclub. Onder de noemer Club K brengt het internationaal befaamde The Raschèr Saxophone Quartet een bont programma met muziek van Bach tot Glass.

Tijd en plaats van het gebeuren :

KlaraFestival 2011
Van donderdag 1 t.e.m. vrijdag 16 september 2011
Op verschillende locaties in Brussel


Het volledige programma en alle verdere info vind je terug op www.klarafestival.be

Extra :
KlaraFestival 2011. Het paradijs in klank (en beeld), Hildegart Maertens op Kwadratuur.be, 20/08/2011

11:51 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

23/08/2011

Cultuurmarkt van Vlaanderen kleurt groen

Cultuurmarkt van Vlaanderen 2011 De laatste zondag van augustus geeft de 16de Cultuurmarkt van Vlaanderen het startschot van het nieuwe cultuurseizoen. Overal in de Antwerpse binnenstad vind je informatie om je culturele agenda voor 2011 en 2012 mee te vullen. De hele dag zijn er gratis optredens die een voorsmaakje geven van wat je in de Vlaamse theaters, cultuurhuizen en concertzalen zal terugvinden.

Culturele infomarkt
Op de infomarkt informeren meer dan 200 organisaties uit de Vlaamse kunst- en cultuursector je over hun nieuwe seizoen. Ze doen hun programma voor de komende maanden uit de doeken, beantwoorden met plezier je vragen en delen gretig brochures uit.

Pleinen en straten groeperen verschillende disciplines. Dansscholen vind je op de Veemarkt, literatuur & erfgoed op de Meir, theater op de Groenplaats, circus & vorming op het Steenplein en muziek op de Grote Markt. Cultuurcentra uit Brugge, Mechelen, Knokke-Heist en Turnhout nemen plaats op de Suikerrui. Nieuw is camping coStA op de Sint-Andriesplaats, waar het culturele aanbod van de stad Antwerpen gebundeld wordt.

Kinderen jonger dan 12 kunnen het Vliegparcours langs de kraampjes volgen. Elke halte heeft voor hen een leuke opdracht in petto, waarmee ze een verrassing kunnen verdienen.

Live optredens
Maar er valt meer dan louter informatie te rapen … Op 18 binnen- en buitenlocaties zijn er gratis optredens. Zo kan je de sfeer opsnuiven van het betere kinder- en jeugdtheater in HETPALEIS en is het de hele dag lachen met de comedymarathon in podiumcafé Buster. In het Fakkelteater geven bekende acteurs en cabaretiers je alvast zin om kaartjes te bestellen voor hun nieuwe voorstellingen.

Muziekliefhebbers komen volop aan hun trekken op de Groenplaats en de Grote Markt. Klassieke ensembles concerteren in de kapel van de Lessius Hogeschool, jazzmuzikanten hebben een eigen podium op de Meir, waar ook brassbands hun koper laten blinken. Voor sterke Nederlandstalige muziek moet je in de KBC-Toren zijn. Op camping coStA kan je genieten van miniconcertjes met een hapje en een drankje en kan je meedoen of kijken naar een waaier van verrassende activiteiten.

Nieuwe muziek op de cultuurmarkt
Met 'Kicking Sawdust' slaan de jonge veulens van Houthandel Antwerpen in de kapel van de Lessius Hogeschool de vertrouwde grond onder je voeten weg. Het programma zit boordevol ritme, swing, klassiek, latin en beat. Een veelkleurig spektakel, een eigen, herkenbare sound, een subtiel evenwicht.

Aton & Armide
 is het resultaat van een ontmoeting tussen muzikanten Sara Picavet en Benjamin Glorieux. Allebei willen ze de schakel zijn tussen componist en luisteraar. Aton, een ensemble gespecialiseerd in hedendaags klassieke muziek en Armide, een ensemble met een focus zowel op oude muziek als op het hedendaags repertoire, werden door die ontmoeting in de herfst van 2009 samengesmolten. Ook zij geven je in de kapel van de Lessius Hogeschool een voorsmaakje van wat je komend seizoen mag verwachten.

Four Aces Guitar Quartet staat voor 4 heren, 4 gitaren en alle gevolgen die deze combinatie met zich meebrengt. Het ensemble brengt een ode aan het oude, geeft een knipoog naar het bekende en gaat op ontdekkingsreis naar het nieuwe. Met werken van onder meer Patrick Roux, Apostolos Paraskevas, Maurice Ravel en de Joegoslavische componist Dusan Bogdanovic trakteren ze je op een muzikale wereldreis vol oosterse sferen, energie en gitaren.

Alexander Ponet begon zijn muzikale opleiding op jonge leeftijd. Hij kreeg orgel- en pianolessen, volgde opleidingen slagwerk en algemene muziektheorie. Alexander Ponet combineert de masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen met de specialisatie pauken bij Rainer Seegers (Berliner Philharmoniker) aan de Hochschule der Künste in Zürich. Hij leeft zich uit in geïnspireerde, virtuoze improvisaties, zowel op vibrafoon, marimba als op piano.

Het Odysseia Ensemble werd opgericht door studenten van het Koninklijk Conservatorium Brussel en maakt muzikale omzwervingen door het imposante landschap van de 20ste eeuw. Het ensemble boetseert sprankelende, coherente en verrassende programma’s. Het Odysseia Ensemble wil ook kwalitatieve Belgische muziek aan de man brengen. Met Frederik Neyrinck als huiscomponist worden geregeld creaties opgevoerd.

Ecologie als rode draad
Het gaat niet goed met de wereld. De aarde schudt en beeft en het water stroomt over. Dagelijks worden we met bange berichten rond de oren geslagen.
Maar het verhaal is dubbel. Want de mensheid is slachtoffer én beul. We hebben zelf schuld aan de opwarming van de aarde, want we zijn met velen en letten bovendien niet op. 25% van de mensen beseft al wel dat aarde en natuur ons respect verdienen. Maar 75% van de mensen vindt het wel lekker, zo wat warmer.

Wat hebben ecologie en cultuur met elkaar te maken? Op het eerste zicht helemaal niets. Behalve dan dat we - net als alle anderen - onze verantwoordelijkheid moeten nemen. De Cultuurmarkt van Vlaanderen bereikt jaarlijks meer dan 200 culturele instellingen en honderden artiesten. Door als thema voor ecologie te kiezen, wil Prospekta deze groep inspireren.

Bij het organiseren van het eigen evenement wil Prospekta ook maatregelen nemen om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Van de programmabrochure van de Cultuurmarkt van Vlaanderen zullen 10.000 exemplaren minder gedrukt worden. Als alternatief wordt een applicatie voor smartphones uitgewerkt. De affiches krijgen enkel zwarte opdruk, de artiesten en medewerkers krijgen uitsluitend vegetarische maaltijden en op de podia wordt LED-verlichting gebruikt. In het deelnamereglement wordt opgenomen dat standhouders geen plastiek zakken mogen verdelen en het publiek wordt gestimuleerd om met de fiets of het openbaar vervoer te komen ...

Tijd en plaats van het gebeuren :

Cultuurmarkt van Vlaanderen 2011
Zondag 28 augustus 2011 van 11.00 u tot 18.00 u
Op verschillende locaties in de Antwerpse binnenstad


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.cultuurmarkt.be/2011

10:40 Gepost in Concert, Dans, Muziek | Permalink |  Facebook

22/08/2011

Acht cellisten en één sopraan met werk van Villa-Lobos, Richard Strauss en Joseph Groocock in Leuven en Brussel

Ô Celli Eveneens aanwezig op de 25ste editie van het festival Midis-minimes is een gloednieuw kamermuziekensemble in het Belgische muzieklandschap: Ô Celli, een cello-octet rond Sébastien Walnier en Edmond Carlier, dat ons in het bijzonder de bekende Bachianas Brasileiras nr.5 van Heitor Villa-Lobos brengt, met de sopraan Clotilde Van Dieren. Het programma wordt aangevuld met Richard Strauss' symfonisch gedicht 'Also sprach Zarathustra en het Concerto piccolo (1996) van de Brits-Ierse componist Joseph Groocock.

Wat is er nog mooier dan een cello ? Acht cello's natuurlijk. Dit instrument, dat bijzonder sterk aanleunt bij de menselijke stem, laat zich graag begeleiden door andere cello's, ook al wordt het keer op keer geconfronteerd met zichzelf; sterker nog, de klanken combineren zich tot een uniek en vol geluid, waardoor alles binnen het repertoire mogelijk wordt. Ô-Celli is het resultaat van acht cellisten met een passie voor deze haast bovennatuurlijke klanken. De kamer- en concertmuzikanten van Ô-Celli brengen een repertoire aan originele composities en 'op maat' gemaakte arrangementen, en combineren daarbij moeiteloos Bach en Strauss, de Falla en Villa Lobos en vele anderen. Voor dit concert werkt Ô-Celli samen met de sopraanzangeres Clotilde Van Dieren.

Joseph Groocock (1913-1997) behoort niet bepaald tot de avant-garde. Hij schuwde elke vorm van moderniteit, en verwees daarvoor maar al te graag naar Oscar Wilde's uitspraak : "It's not a good idea to be too modern, one goes out of fashion so terribly quickly". Hij schreef heel wat liederen en sonates in het typische tonale idioom van het Engeland uit de jaren 1930, maar hij was ook heel erg bedreven in diverse vroegere stijlen. Veel van zijn stukken zijn duidelijk schatplichtig aan Bach, maar hij schreef ook vaak in de romantische stijl.

Joseph Groocock werd geboren in 1913 in Croydon, Engeland en verhuisde naar Ierland in 1937. Hij was muziekdirecteur aan het St Columba's College in Rathfarnham en docent aan de muziekafdeling van het Trinity College in Dublin. Gedurende 40 jaar was hij ook dirigent van de Choral Society van de Universiteit van Dublin. Zijn hele leven lang bestudeerde hij de werken van Bach, en hij moedigde zijn studenten aan hetzelfde te doen. Hij blonk uit in het schrijven van fuga's en veel van zijn eigen composities zijn fuga's of canons. Daarnaast was hij ook een kei in het improviseren. Veel van zijn muziek werd geschreven voor vrienden.

Programma :

  • Joseph Groocock, Concerto piccolo
  • Heitor Villa-Lobos, Bachianas Brasileiras nr.5
  • Richard Strauss, 'Also sprach Zarathustra', symfonisch gedicht, op.30

Tijd en plaats van het gebeuren :

Ô Celli & Clotilde Van Dieren : Joseph Groocock, Heitor Villa-Lobos, Richard Strauss
Donderdag 25 augustus 2011 om 12.15 u
30CC / Schouwburg Leuven

Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven

Meer info : www.zomer-van-sint-pieter.be
--------------------------------
Vrijdag 26 augustus 2011 om 12.15 u
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be

Extra :
Joseph Groocock op www.cmc.ie en www.bbc.co.uk

Elders op Oorgetuige :
Van de middeleeuwen tot hedendaagse creaties : zomerse lunchconcerten op Midis-Minimes, Zomer van Sint-Pieter & Maca-Minimes, 24/06/2011

11:39 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

21/08/2011

Twee gratis concerten tijdens Nadar Summer Academy in Sint-Niklaas

Nadar ensemble Deze week organiseren Matrix Centrum voor nieuwe muziek en Nadar ensemble de eerste editie van de Nadar Summer Academy in Sint-Niklaas. Tijdens deze vijfdaagse stage laten de musici van Nadar jonge muzikanten en componisten kennismaken met allerhande aspecten van nieuwe (kunst)muziek. Naast de dagelijkse individuele instrumentlessen is er ruimte voor kamermuziek, improvisatie, ensemblespel en krijgen de deelnemers de kans om met live elektronica en grafische partituren aan de slag te gaan. Deze zomerstage vindt plaats van 22 t.e.m. 26 augustus 2011 en richt zich tot alle nieuwsgierige muzikanten en componisten tussen 14 en 20 jaar oud.

Uiteraard staan er ook enkele concerten op het programma. Op woensdag 24 augustus brengt het Nadar ensemble werk van Pierluigi Billone, Fausto Romitelli, Bernhard Lang en Simon Steen-Andersen.

Programma :

  • Pierluigi Billone, Mani Mono voor spring drum
  • Fausto Romitelli, Trash TV Trance voor elektrische gitaar
  • Bernhard Lang, Differenz/Wiederholung 1 voor fluit, cello en piano
  • Simon Steen-Andersen, Study for string instrument #2 voor viool en whammy-pedal

En op vrijdag 26 augustus is er een slotconcert met studenten Karin Broeckhove (cello), Noreen Broeckhove (viool en piano), Stijn Claeys (piano), Renske Doens (cello), Elisabeth Klinck (viool) en Emmanuel van der Beek (blokfluit). Samen met Nadar brengen zij werk van o.a. Louis Andriessen, Luciano Berio, John Cage, György Kurtag en Simon Steen-Andersen. Beide concerten zijn gratis toegankelijk.

Nadar ensemble:  Marieke Berendsen  (viool), Pieter Matthynssens (cello), Toon Callier (gitaar / elektrische gitaar), Elisa Medinilla (piano), Tom De Cock (slagwerk), Stefan Prins (compositie & live-electronics), Emilie De Voght (zang), Dries Tack (klarinet), Katrien Gaelens (fluit), Jutta Troch (harp)en Daan Janssens (ensemble & compositie).

Tijd en plaats van het gebeuren :

Nadar : Pierluigi Billone, Fausto Romitelli, Bernhard Lang, Simon Steen-Andersen
Woensdag 24 augustus 2011 om 20.00 u
---------------------------------
Nadar & studenten: Andriessen, Berio, Cage, Kurtag, Steen-Andersen
Vrijdag 26 augustus 2011 om 20.00 u
Salons voor Schone Kunsten Sint-Niklaas

Stationstraat 85
9100 Sint-Niklaas
Gratis toegang

Meer info : www.nadarensemble.be en www.matrix-new-music.be

Extra :
Pierluigi Billone : www.pierluigibillone.com, nl.wikipedia.org en youtube
Fausto Romitelli : www.ricordi.it, brahms.ircam.fr, www.arsmusica.be en youtube
Bernhard Lang : members.chello.at, en.wikipedia.org, brahms.ircam.fr en youtube
Simon Steen-Andersen : www.simonsteenandersen.dk, www.danishmusic.info en youtube
Louis Andriessen : www.muziekencyclopedie.nl, www.boosey.com en youtube
Louis Andriessen (1939-) Beeldenstormer op www.musicalifeiten.nl
Luciano Berio : www.compositiontoday.com, www.themodernword.com, brahms.ircam.fr, www.arsmusica.be en youtube
Portret Luciano Berio, J-L Plouvier op www.ictus.be
Luciano Berio (1925 - 2003): Duivelskunstenaar, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl
John Cage : www.johncage.info en youtube
John Cage at Seventy: An Interview, Stephen Montague (1985) op UbuWeb Papers
John Cage Online : links compiled by Josh Ronsen
John Cage (1912 - 1992) : Goeroe of charlatan ?, Jan De Kruijff op www.musicalifeiten.nl
György Kurtag : www.arsmusica.be, www.boosey.com en youtube
The Mind is a Free Creature. The music of György Kurtág , Rachel Beckles Willson op www.ce-review.org, 24/03/2000

Elders op Oorgetuige :
Nieuwste produktie van Nadar in Logos, 30/03/2011

Bekijk alleszins het eerste deel uit Fausto Romitelli's Trash TV Trance



en Pierluigi Billone's Mani Mono

14:05 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

16/08/2011

Concerten November Music tijdens Lustwarande '11 in Tilburg

Yannis Kyriakides en Andy Moor Het Tilburgse park De Oude Warande staat nog tot eind september vol met de meest prachtige sculpturen in het kader van de Lustwarande '11 - RAW. November Music presenteert dit weekend in het kader van deze internationale expositie enkele concerten in het park, in een tent nabij de centraal gelegen Grotto.

Van componist Kristoffer Zegers worden op zaterdag 20 augustus de werken 'Venlaxafine' en 'Praetor' uitgevoerd door Koh-I-Noor Saxofoonkwartet. Een dag later spelen Yannis Kyriakides en Andy Moor hun 'Rebetika'. Het gaat beide dagen om optredens van zo'n 20 minuten die telkens om 14.00 u , 15.00 u en 16.00 u beginnen. De entree bedraagt €2,50. Kaarten zijn alleen te koop voorafgaand aan het concert.

20 augustus: Koh-I-Noor met werken van Kristoffer Zegers
NRC Handelsblad: "De compositie 'enlafaxine' heet naar het antidepressivum dat Zegers in ‘mindere tijden slikte. Hij verkent op haast verhalende wijze de uitersten van gistende opwinding en gespannen kalmte". Zoals in veel van zijn muziek combineert Zegers akoestische instrumenten met elektronica.

21 augustus: Yannis Kyriakides en Andy Moor met 'Rebetika'
De Nederlands/Cypriotische componist en elektronicapionier Yannis Kyriakides raakte gefascineerd door de rebetika, de Griekse 'stadsblues' die honderd jaar geleden mateloos populair was. Samen met Andy Moor, onder andere gitarist bij de bekende artpunkband The Ex, gebruikt hij deze traditionele muziek als een springplank voor een hedendaagse sound. "Wat we willen is de schoonheid vangen die in deze muziek besloten ligt", aldus Kyriakides.

Meer info : www.novembermusic.net en www.lw11.nl

12/08/2011

Boetekanon van Arvo Pärt sluit Musica Sacra af

Arvo Pärt Op zondag 14 augustus brengt het GC Aquarius hun intussen vermaard geworden uitvoering van de Boetekanon van Arvo Pärt (foto) tijdens het slotconcert van Musica Sacra in Bever. Het wordt een avond die, alleen al door zijn bijzondere lengte - 2 uur en 10 minuten - telkens weer voor een memorabele ervaring zorgt. Zowel bij zangers als publiek. Het GC Aquarius (ex Goeyvaerts Consort) is een van de weinige ensembles ter wereld die het aandurft (aan wil, aan kan) deze partituur integraal te zingen. Het is lang, en lastig. Maar het loont zozeer de moeite om dit uitzonderlijk ritueel telkens opnieuw te voltrekken. Elke uitvoering van Kanon Pokajanen is legendarisch en zoveel meer dan een concert.

Onder de hedendaagse koorcomponisten is niemand zo populair als de Est Arvo Pärt (°1935). Heel de wereld zingt zijn religieuze muziek. Zijn eenvoudige, welluidende en geraffineerde stijl beantwoordt blijkbaar aan een wijdverspreide en diepe spirituele nood. Zijn kerkmuziek is sober en ingetogen, ze heeft iets middeleeuws en straalt tegelijkertijd iets van tijdeloosheid uit. Pärt schrijft muziek voor iedereen en niet enkel voor een gespecialiseerd publiek.

Arvo Pärt kreeg zijn eerste muzieklessen toen hij zeven jaar oud was. Hij volgde een opleiding aan het conservatorium in Tallinn vanaf 1957, waar hij les kreeg in compositie van Heino Eller en waar hij in 1963 ook afstudeerde. Zijn eerste composities, waarin invloeden te horen zijn van Béla Bartók, Sergej Prokofjev en Dmitri Sjostakovitsj, dateren uit zijn studietijd. Voor zijn eerste orkestrale compositie, genaamd Necrolog, gebruikte hij de twaalftoontechniek van Arnold Schönberg, maar dit bezorgde hem veel kritiek van het conservatieve Sovjetregime. Na zijn studie kreeg hij een baan bij een radiostation in Estland. Daarnaast ging hij door met componeren. Pärt experimenteerde na zijn studie met diverse compositietechnieken en schreef aanvankelijk vooral seriële muziek.

Volgens zijn biograaf Paul Hillier raakte hij hierna in een spirituele en professionele crisis. Hij ging op zoek naar andere muziek en bestudeerde Gregoriaanse muziek, de opkomst van de polyfonie in de Renaissance. In die tijd trad hij toe tot de Russisch-orthodoxe Kerk. In 1968 componeerde hij het werk Credo, daarna trok hij zich een tijd terug en bestudeerde hij Middeleeuwse muziek, waaronder die van Franse en Vlaamse componisten als Josquin Des Prez, Guillaume de Machault, Jacob Obrecht en Johannes Ockeghem.

In 1971 maakte hij zijn rentree met Symfonie nr. 3, waarbij de polyfonische structuur kan worden herleid tot de Nederlandse componisten en die elementen van Middeleeuwse zowel als van Barokmuziek in zich draagt.
Na deze periode sloeg Pärt een andere weg in. Hij begon muziek te maken die hij zelf tintinnabular noemt, ( uit het Latijn tintinabuli, kleine bellen) muziek die klinkt als het geluid van bellen of klokken. Deze muziek wordt gekenmerkt door simpele harmonieën, vaak ook door enkele noten of drieklanken die volgens de componist als bellen klinken. Het eerste stuk waarin hij van deze techniek gebruik maakt is Für Alina, een pianowerk uit 1976. Daarna volgden de drie werken die tot op heden toe het meest bekend zijn: Fratres, Cantus In Memory Of Benjamin Britten, en Tabula Rasa. Estland was vanaf 1944 tot en met 1991 bezet door Rusland. In 1980 verliet Pärt Estland en emigreerde hij naar Wenen. Eén jaar later verruilde hij de Oostenrijkse hoofdstad voor West-Berlijn, waar hij momenteel nog steeds woont. Sinds zijn vertrek uit de Sovjet-Unie schrijft Pärt veel religieuze werken, vaak in opdracht van koren en kathedralen. In 2003 ontving hij de Contemporary Music Award. In 2008 ontving hij de Deense Léonie Sonning-prijs.

Arvo Pärts Kanon Pokajanen (Boetepsalmen, 1995-97) is gebaseerd op de kanon van boete en berouw zoals die reeds in de vroegste Slavisch-Christelijke manuscripten (6de eeuw na Christus) is terug te vinden.De kanon staat symbool voor de verandering, de overgang tussen dag en nacht, het Oude en het Nieuwe Testament, profetie en vervulling, het hier en het hiernamaals. Toegepast op de mens handelt het over de grens tussen het menselijke en het goddelijke, zwakheid en sterkte, lijden en verlossing, sterven en onsterfelijkheid.
Arvo Pärt over de Boetekanon: 'In deze compositie probeer ik van de taal uit te gaan. Ik wilde het woord zijn eigen klank laten vinden, zijn eigen melodische lijn. Zo ontstond muziek die - tot mijn eigen verbazing - doordrongen was van het eigen karakter van het oude kerkslavisch.'

Tijd en plaats van het gebeuren :

GC Aquarius: Arvo Pärt, Kanon Pokajanen
Festival Musica Sacra
Zondag 14 augustus 2011 om 20.30 u

Sint-Martinuskerk
1547 Bever

Meer info : www.gc-aquarius.be en www.musicasacra.be

Het volledige programma en alle verdere info over Musica Sacra vind je op www.musicasacra.be

Extra :
Arvo Pärt op www.musicolog.com en youtube
Trailer Kanon Pokajanen op www.filmit.be
Arvo Pärt (1935 - ), Tintinambulist op www.musicalifeiten.nl

Elders op oorgetuige :
Boetepsalmen op zijn Oud-Slavisch : Arvo Pärts Kanon Pokajanen in de Brusselse Miniemenkerk, 19/03/2011

Bekijk alvast dit fragment uit de uitvoering van Arvo Pärts 'Kanon Pokajanen' door GC Aquarius

23:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

09/08/2011

Midis-minimes kleurt Russisch met Sjostakovitsj als centrale figuur

Dmitri Sjostakovitsj In het kader van het festival Midis-minimes brengen Cécile Latchenko (sopraan), Laurence Koch (viool), Sarah Dupriez (cello) en Eliane Reyes (piano) twee werken uit het imposante oeuvre van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj (foto): het eerste Trio voor piano en strijkers, een jeugdwerk, en de Zeven romances naar gedichten van Alexander Blok, geschreven in 1967 in opdracht van de wereldberoemde cellist Mstislav Rostropovitsj. De donkere thematiek van Bloks poëzie wordt door Sjostakovitsj op een huiveringwekkende manier verklankt. Het werk verenigt zo de gevoelswerelden van beide kunstenaars in tijden van oorlog en Sovjetrepressie.

Zoals vele andere componisten ontwikkelde Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975), die zich in zijn symfonische composities en in de filmmuziek die hij in opdracht van de Communistische Partij schreef vaak gedwongen zag een zeker academisme aan de dag te leggen, in zijn kamermuziek zijn meest persoonlijke stijl. In deze werken legde hij het beste van zichzelf en toonde hij de meest intieme kant van zijn creatieve genie.

Hij was echter pas zeventien toen hij in 1926 tijdens een verblijf op de Krim zijn eerste trio schreef. Toen had hij dus zijn eerste symfonie - het werk waarmee de jongeman weldra zijn buitengewone talent bij het grote publiek bekend zou maken - nog niet gecomponeerd. Hij liet zich nauwelijks beïnvloeden door de seriële muziek van de tweede Weense school en haalde zijn inspiratie bij Beethoven en bij de Russische meesters van de vorige generaties, in het bijzonder bij Tsjaikovski, Borodin en Stravinsky. De schaduw van Brahms, meer bepaald van diens trio op. 101, eveneens in c-klein gesteld, waart eveneens over dit eerste trio. Sjostakovitsj droeg het werk op aan Tatjana Glivienko, een jongedame die hij ter plaatse had ontmoet en op wie hij verliefd was geworden. Het trio ging twee jaar later in première in de kleine zaal van het conservatorium van Moskou, en belandde vervolgens in de vergetelheid. Het werd pas in 1983 gepubliceerd, door toedoen van de Boris Titsjenko, een leerling van de componist.

Het trio heeft een klassieke vorm en bestaat uit één deel. Het valt op door zijn bijzonder gebalde en lyrische karakter, dat nauw aansluit bij de negentiende-eeuwse romantiek, en dat ook aan Schumann herinnert.

Veel later, in 1967, bij het naderen van zijn levensavond, boog Sjostakovitsj zich over de geschriften van Alexandre Blok, een Russische symbolistische dichter van het begin van de eeuw met een bijzonder muzikale schriftuur. Hij componeerde een suite van zeven romances voor sopraan, viool, cello en piano. De vier leden van deze ongewone bezetting musiceren pas in de laatste romance allemaal samen. In de zes andere zingt de sopraan met telkens een of twee instrumenten. Daarbij worden alle mogelijke combinaties verkend, alsof de componist een bijkomende spanning wilde genereren door zijn dramatische discours naar het einde toe te verbreden. De pianopartij is steeds bijzonder origineel en bevat ongewone timbrecombinaties (stem, viool en/of cello). De melodische basis is doorgaans eenvoudig en respecteert steeds strikt het natuurlijke ritme van de verzen. Af en toe vallen in de melodielijn een paar discrete dodecafonische invloeden te bespeuren, zij het zonder enig dogmatisme. De schriftuur blijft steeds bijzonder soepel en is perfect afgestemd op de tekst. Het werk is opgedragen aan de zangeres Galina Visjnevskaia, die het ook als eerste uitvoerde.

Programma :

  • Dmitri Sjostakovitsj, Trio voor piano en strijkers nr.1 in c-klein, op.8
  • Dmitri Sjostakovitsj, Zeven romances op gedichten van Alexander Blok, op.127 (Lied van Ophelia - Gamajun, de profetische vogel - Wij waren samen - De stad slaapt - Storm - Geheime tekens - Muziek)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Cécile Lastchenko, Laurence Koch, Sarah Dupriez en Eliane Reyes : Sjostakovitsj
Vrijdag 12 augustus 2011 om 12.15 u
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be
----------------------------
Dinsdag 30 augustus 2011 om 12.15 u
Cloître de l'Hôtel de Ville Wavre

Place de l'Hôtel de Ville
1300 Wavre

Meer info : www.maca-minimes.be

Extra :
Dmitri Sjostakovitsj op nl.wikipedia.org en youtube
Dmitri Sjostakovitsj (1906 - 1975): Strijd om de geestelijke integriteit, Jan De Kruijff op www.musicalifeiten.nl
Beluister de de Zeven romances naar gedichten van Alexander Blok op youtube

Elders op Oorgetuige :
Van de middeleeuwen tot hedendaagse creaties : zomerse lunchconcerten op Midis-Minimes, Zomer van Sint-Pieter & Maca-Minimes, 24/06/2011
Het Collectief brengt twee sleutelwerken uit het oeuvre Sjostakovitsj in Mechelen, 26/05/2011
Gradus ad Parnassum : Sjostakovitsj, Goeyvaerts, Silvestrov en Brackx, 24/04/2011

01:56 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

08/08/2011

Utopia::47 : aangrijpende visuele en muzikale passie met dwingende politieke vragen

Utopia :: 47 - a very last passion Het MAfestival is één van de voortrekkers in het vernieuwen en uitbreiden van de oude muziek. Maar ook nieuwe muziek krijgt een plaatsje op dit zomerfestival. Op 11 augustus vindt de Belgische première van 'Utopia :: 47 - a very last passion', een opera/performance van de Vlaamse componist en saxofonist Eric Sleichim, plaats. Het werk wordt uitgevoerd door Sleichim, de Italiaanse mezzosopraan Cristina Zavalloni, het saxofoonkwartet BL!NDMAN [sax] en het vocale kwartet BL!NDMAN [vox]. Utopia :: 47 is een productie van Muziektheater Transparant & BL!NDMAN. Deze voorstelling beleefde zijn première tijdens het Holland Festival op 21 juni 2011 in het Muziekgebouw aan 't IJ.

Als de wereld in puin ligt wat betekent de muziek van een 17e- eeuwse componist dan nog? Dat is de centrale vraag in 'Utopia :: 47 - a very last Passion', van de Vlaamse componist en saxofonist Eric Sleichim. Deze opera/performance is een tweedelige passie waarin een verband gelegd wordt tussen het laatste jaar van de Dertigjarige Oorlog, 1647, en het laatste jaar van een toekomstige Dertigjarige Oorlog, 2047. De schoonheid van de geestelijke muziek, zoals Heinrich Schütz die componeerde tijdens de Dertigjarige Oorlog, was een ultiem teken van hoop op een betere wereld. Maar zouden wij in onze ultrapostmoderne tijd nog gevoelig zijn voor een dergelijk ethisch appél ? Wat voor passie kunnen wij in 2047 beleven ?

'Utopia :: 47' is een muzikale Passie in twee delen, die zich tot elkaar verhouden als een liturgie en een meditatie. Het uitgangspunt van het eerste deel is de geestelijke muziek die Heinrich Schütz (1585-1672) tijdens de Dertigjarige Oorlog componeerde. Schütz geldt als de grootste Duitse meester van de zeventiende eeuw en de belangrijkste componist van protestantse kerkmuziek voor Bach. De schoonheid van geestelijke muziek als die van Schütz was eeuwenlang het ultieme teken van hoop op een betere wereld. Dat utopische verlangen kreeg onder meer uitdrukking in het evenwicht van de muzikale harmonie; maar aan het begin van de eenentwintigste eeuw staat die harmonie op de helling.

Het Schütz-concert mondt dan ook uit in een discussie over de wereld van vandaag, over politiek, religie en geweld - over 'schoonheid die haar gezicht heeft verbrand'. Op de grens tussen schoonheid en gruwel werpt de voorstelling belangrijke vragen op: geloven we nog in wat die 'oude muziek' ons vertelt? Zijn we nog gevoelig voor haar ethisch appèl of houdt onze bewondering op bij het esthetische genoegen? Is het mogelijk een ‘passie’ voor onze tijd te schrijven? En wat blijft er van ons utopisch verlangen over, oog in oog met de mogelijkheid van een catastrofe?

Deze vragen krijgen in het tweede deel een radicaal muzikaal antwoord met nieuw werk van Sleichim. Het is nu 2047, het einde van een nieuwe Dertigjarige Oorlog. De wereld ligt in puin. Wat betekent muziek van Schütz nog aan de rand van de afgrond? Kan uit de brokstukken van onze cultuur een nieuwe samenleving ontstaan? Aanvankelijk biedt het tweede deel van de voorstelling een soort ultrapostmodern toekomstbeeld: de nieuwe mens kiest voor het spel, het eindeloos monteren, het liederlijke combineren van hoog en laag, populair en elitair, geestelijk en werelds. Alles kan een game zijn. De wereld een grote ‘Day After Party’. Maar langzaam kristalliseert zich uit dit muzikale geweld de stem van een vrouw, een oorlogsverhaal dat zich als een moderne passie op vele plaatsen ter wereld zou kunnen afspelen: het verhaal van een anoniem slachtoffer dat stem geeft aan een wereld die zijn ondergang ternauwernood heeft overleefd. ?

Tijd en plaats van het gebeuren :

Utopia :: 47 - a very last passion
Donderdag 11 augustus 2011 om 20.00 u - vrijdag 12 augustus 2011 om 22.00 u
Concertgebouw Brugge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.mafestival.be, www.concertgebouw.be, www.transparant.be en www.blindman.be

Deze voorstelling is ook nog te zien op 10 en 11 september 2011 in het Kaaitheater (Klarafestival) in Brussel, op 23 september 2011 in deSingel in Antwerpen en op 30 september 2011 in Luik (Festival de Wallonie)

Extra :
Eric Sleichim op www.blindman.be, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
MAfestival : 10-daagse lofzang op het leven en de dood, 1/08/2011
Orde en chaos op het Holland Festival, 28/05/2011

11:20 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook