08/08/2011

Utopia::47 : aangrijpende visuele en muzikale passie met dwingende politieke vragen

Utopia :: 47 - a very last passion Het MAfestival is één van de voortrekkers in het vernieuwen en uitbreiden van de oude muziek. Maar ook nieuwe muziek krijgt een plaatsje op dit zomerfestival. Op 11 augustus vindt de Belgische première van 'Utopia :: 47 - a very last passion', een opera/performance van de Vlaamse componist en saxofonist Eric Sleichim, plaats. Het werk wordt uitgevoerd door Sleichim, de Italiaanse mezzosopraan Cristina Zavalloni, het saxofoonkwartet BL!NDMAN [sax] en het vocale kwartet BL!NDMAN [vox]. Utopia :: 47 is een productie van Muziektheater Transparant & BL!NDMAN. Deze voorstelling beleefde zijn première tijdens het Holland Festival op 21 juni 2011 in het Muziekgebouw aan 't IJ.

Als de wereld in puin ligt wat betekent de muziek van een 17e- eeuwse componist dan nog? Dat is de centrale vraag in 'Utopia :: 47 - a very last Passion', van de Vlaamse componist en saxofonist Eric Sleichim. Deze opera/performance is een tweedelige passie waarin een verband gelegd wordt tussen het laatste jaar van de Dertigjarige Oorlog, 1647, en het laatste jaar van een toekomstige Dertigjarige Oorlog, 2047. De schoonheid van de geestelijke muziek, zoals Heinrich Schütz die componeerde tijdens de Dertigjarige Oorlog, was een ultiem teken van hoop op een betere wereld. Maar zouden wij in onze ultrapostmoderne tijd nog gevoelig zijn voor een dergelijk ethisch appél ? Wat voor passie kunnen wij in 2047 beleven ?

'Utopia :: 47' is een muzikale Passie in twee delen, die zich tot elkaar verhouden als een liturgie en een meditatie. Het uitgangspunt van het eerste deel is de geestelijke muziek die Heinrich Schütz (1585-1672) tijdens de Dertigjarige Oorlog componeerde. Schütz geldt als de grootste Duitse meester van de zeventiende eeuw en de belangrijkste componist van protestantse kerkmuziek voor Bach. De schoonheid van geestelijke muziek als die van Schütz was eeuwenlang het ultieme teken van hoop op een betere wereld. Dat utopische verlangen kreeg onder meer uitdrukking in het evenwicht van de muzikale harmonie; maar aan het begin van de eenentwintigste eeuw staat die harmonie op de helling.

Het Schütz-concert mondt dan ook uit in een discussie over de wereld van vandaag, over politiek, religie en geweld - over 'schoonheid die haar gezicht heeft verbrand'. Op de grens tussen schoonheid en gruwel werpt de voorstelling belangrijke vragen op: geloven we nog in wat die 'oude muziek' ons vertelt? Zijn we nog gevoelig voor haar ethisch appèl of houdt onze bewondering op bij het esthetische genoegen? Is het mogelijk een ‘passie’ voor onze tijd te schrijven? En wat blijft er van ons utopisch verlangen over, oog in oog met de mogelijkheid van een catastrofe?

Deze vragen krijgen in het tweede deel een radicaal muzikaal antwoord met nieuw werk van Sleichim. Het is nu 2047, het einde van een nieuwe Dertigjarige Oorlog. De wereld ligt in puin. Wat betekent muziek van Schütz nog aan de rand van de afgrond? Kan uit de brokstukken van onze cultuur een nieuwe samenleving ontstaan? Aanvankelijk biedt het tweede deel van de voorstelling een soort ultrapostmodern toekomstbeeld: de nieuwe mens kiest voor het spel, het eindeloos monteren, het liederlijke combineren van hoog en laag, populair en elitair, geestelijk en werelds. Alles kan een game zijn. De wereld een grote ‘Day After Party’. Maar langzaam kristalliseert zich uit dit muzikale geweld de stem van een vrouw, een oorlogsverhaal dat zich als een moderne passie op vele plaatsen ter wereld zou kunnen afspelen: het verhaal van een anoniem slachtoffer dat stem geeft aan een wereld die zijn ondergang ternauwernood heeft overleefd. ?

Tijd en plaats van het gebeuren :

Utopia :: 47 - a very last passion
Donderdag 11 augustus 2011 om 20.00 u - vrijdag 12 augustus 2011 om 22.00 u
Concertgebouw Brugge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.mafestival.be, www.concertgebouw.be, www.transparant.be en www.blindman.be

Deze voorstelling is ook nog te zien op 10 en 11 september 2011 in het Kaaitheater (Klarafestival) in Brussel, op 23 september 2011 in deSingel in Antwerpen en op 30 september 2011 in Luik (Festival de Wallonie)

Extra :
Eric Sleichim op www.blindman.be, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
MAfestival : 10-daagse lofzang op het leven en de dood, 1/08/2011
Orde en chaos op het Holland Festival, 28/05/2011

11:20 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.