20/07/2011

Jonge Gentse pianist en componist Lukas Huisman brengt nieuw werk op Gentse Vleugels

Lukas Huisman De jaarlijkse compositieopdracht van Gentse Vleugels werd dit jaar gegeven aan de jonge Gentse pianist en componist Lukas Huisman. Momenteel volgt Huisman al vijf jaar een professioneel opleiding bij Daan Vandewalle aan het Gentse Conservatorium. Hij zet zich vooral in voor het vertolken van hedendaagse muziek. Hij werkte eveneens mee aan zowel klein- als grootschalige musical- en theaterproducties. Daarin kwamen zowel vaststaande partijen als vrije improvisaties aan bod. Op het programma van zijn recital op vrijdag 22/07 staat de première van 'Finagle's law', een gedeeltelijk seriëel opgebouwd stuk voor piano gecomponeerd in opdracht van Trefpunt. Daarnaast speelt hij ook werk van o.a. Samuel Barber en Kaikhosru Shapurji Sorabji. Lukas brengt voor dit laatste deel van het programma de Tjechische coloratuursopraan Katty Kochman mee.

Lukas Huisman (1987) volgde eerst twee jaar privéles bij Sofie Schietecatte. Daarna volgde hij negen jaar pianoles bij Rolande Spanoghe aan de Muziekacademie van Gent, waar hij afstudeerde met grootste onderscheiding. Een professionele opleiding volgde hij bij Daan Vandewalle aan het Gentse Conservatorium, waar hij eveneens met grootste onderscheiding afstudeerde. Hij volgde al masterclasses bij Ciro Longobardi, Daniel Rivera en Carlo Mazzoli.

Hij zet zich vooral in, voor het vertolken van hedendaagse muziek. Bijzondere aandacht besteedt hij aan de minder bekende componist K. S. Sorabji. In dit verband had hij al contacten met verscheidene vertolkers van diens oeuvre en werkte hij mee aan verscheidene projecten, die als doel hadden manuscripten van deze weinig uitgevoerde componist te ontsluiten. Partituren die reeds werden gepubliceerd met zijn medewerking zijn: 100 Transcendental Studies, 104 Frammenti Aforistici, Opus Secretum.

Voorts is hij vaak te horen met Katty Kochman (sopraan), vormt hij een pianoduo met Tine Allegaert en werkt hij samen met violiste Claudia Ibarra. Hij volgde vijf jaar (algoritmische) compositie bij Godfried-Willem Raes.

De excentrieke eenling Kaikhosru Shapurji Sorabji (1892-1988) genoot lange tijd een dubieuze cultstatus vanwege zijn enige uitgegeven stuk - het 'Opus Clavicembalisticum' voor piano uit 1930 - dat in het Guinness Book of Records steevast wordt genoemd als de langste niet-minimale compositie ter wereld. Sorabji bracht het zelf in première en schijnt na afloop in een ambulance te zijn weggevoerd. Wat weinigen echter weten is dat Sorabji in zijn 92-jarige leven tientallen minstens zo lange composities schreef, naast honderden kortere van 30 seconden die hij Sutras of Aforismen noemde. De vermeende onspeelbaarheid van zijn muziek, de extreme lengtes en de onleesbaarheid van de manuscripten maakten uitgevers onwillig, waardoor een schat aan briljante werken grotendeels onbekend is gebleven.

Kaikhosru Shapurji Sorabji, geboren als Leon Dudley Sorabji, was een Engelse componist, pianist en muziekjournalist voor onder meer de The New Age en The New English Weekly. Zijn vader was van origine Parsi en zijn moeder een Siciliaanse-Spaanse zangeres, die aan het begin stond van haar muzikale loopbaan. Sorabji kreeg privé-onderwijs, ook muzikaal, en leidde vervolgens een teruggetrokken bestaan in Dorset. Over zijn privé-leven was Sorabji notoir terughoudend - aan de poort van zijn huis hing een bord met de tekst 'Visitors Unwelcome'. Openbare uitvoeringen van zijn composities stelde Sorabji niet op prijs en indien het toch gebeurde 'zou hij er de straat niet voor oversteken'. In 1976 kreeg de Zuid-Afrikaanse pianist Yonti Solomon van Sorabji permissie om zijn composities publiekelijk uit te voeren, wat een kentering teweegbracht in de belangstelling voor Sorabji's muziek.

Tijdens zijn jeugd raakte Sorabji gefascineerd door de nieuwe muziek van componisten als Mahler, Debussy, Schönberg, Skrjabin en Szymanovski. In 1913 besloot hij om muziekcriticus te worden en begon rond dezelfde tijd te componeren. Tussen ruwweg 1915 en 1984 werkte hij aan een omvangrijk, door musicologisch onderzoek nog maar spaarzaam ontsloten oeuvre van meer dan honderd werken. Verschillende van zijn werken zijn van uitzonderlijke lengte en moeilijkheid, wat ze ontoegankelijk maakt voor vele pianisten. Een van zijn beroemdste composities, 'Opus Clavicembalisticum', stond eens geregistreerd in het Guinness Book of Records als het langste pianowerk ooit geschreven, hoewel Sorabji zelf een aantal nog langere werken heeft gecomponeerd. Het manuscript van zijn 'Symphonic Variations 'beslaat bijvoorbeeld 484 A3-pagina's, waarvan de uitvoering ongeveer acht uur in beslag zou nemen. Veel van zijn grote werken zijn niet of slechts gedeeltelijk opgenomen. Het label Altarus heeft het plan opgevat een volledige discografie van Sorabji's catalogus uit te brengen.

Gentse Vleugels 2011 : Lukas Huisman
Vrijdag 22 juli 2011 om 16.00 u
Koninklijke Academie voor Taal- en Letterkunde
(KANTL) Gent
Koningstraat 18
9000 Gent
Gratis toegang

Meer info : www.gentsefeesten.be en www.trefpunt.be

Extra :
Lukas Huisman : www.lukashuisman.be en youtube
Kaikhosru Shapurji Sorabji : www.sorabji-archive.co.uk, en.wikipedia.org en youtube

Elders op Oorgetuige :
Jong internationaal toptalent op Gentse Vleugels 2011, 14/07/2011
Gentse Feesten 2011 : een menu om van te smullen, 12/07/2011
Lukas Huisman presenteert project rond Sorabji in het Conservatorium Gent, 19/04/2011
Gradus ad Parnassum : Tine Allegaert en Lukas Huisman brengen Debussy, Ravel en Devreese, 8/12/2010

07:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.