06/07/2011

Windspiel duo trakteert je op de nieuwste accordeon- en blokfluitmuziek in Logos

Eva Zöllner GETMOVE is een programma van Windspiel duo, bestaande uit de Duitse accordeoniste Eva Zöllner (foto) en blokfluitiste Verena Wüsthoff. Ze brengen een 'gründlich' gesofisticeerd en multidisciplinair programma, waarin je op de nieuwste vondsten binnen de hedendaagse accordeon- en blokfluitmuziek wordt getrakteerd. Niet te missen!

Twee jaar geleden speelde ze bij Logos een voorstelling waarmee ze gelijk de Logos Award 2009 in de wacht sleepte, en nu is ze terug in goed gezelschap: Eva Zöllner, eertijds betiteld als de grande dame van de Duitse hedendaagse accordeonmuziek, komt opnieuw bij Logos over de vloer. Ze werd geboren in Duitsland in 1978, kreeg een klassieke opleiding aan de muziekacademie van Keulen en trok nadien naar Kopenhagen om zich aan het Koninklijk Deens Conservatorium te vervolmaken bij Geir Draugsvoll. Reeds in een vroeg stadium besloot ze zich volledig aan hedendaagse muziek te wijden, akoestisch of in combinatie met elektronika.
Tot op heden heeft ze een indrukwekkend palmares bijeengekoncerteerd, met optredens in Europa, Canada, USA, Japan, Argentinië, Brazilië, Cuba, Venezuela en Mexico. Want dit is een andere karaktertrek van haar: als een echte nomade trekt ze van het ene continent naar het andere. Waar ze ook komt, ze laat er haar sporen na en zet alle middelen in om haar instrument de couleur locale binnen te smokkelen.
Zöllner is een veelgevraagd gastartieste en verleende reeds haar medewerking aan ensembles als MusikFabrik, Athelas Sinfonietta Copenhagen, Ensemble Modern, Birmingham Contemporary Music Group en orkesten zoals het Beethoven Orkest van Bonn en The Royal Opera House in London.
Componisten van over de hele wereld hebben stukken voor haar geschreven, samen goed voor niet minder dan 100 (wereld)creaties. Ze hecht daarbij sterk aan een nauwe samenwerking met de componist in kwestie. Zo passeerden eerder al Thomas Adès, Earle Brown, Sidney Corbett, Moritz Eggert en Mauricio Kagel de revue.

Ze heeft haar solo-act ditmaal uitgebouwd tot een duo, en wel een met de blokfluitiste Verena Wüsthoff met wie ze op heden ruim 10 jaar samenwerkt. Wüsthoff studeerde op haar beurt blokfluit aan de Keulse Musikakademie en aan de HKB Kunstacademie in Bern (Zwitserland). Ze deelt met Zöllner de voorliefde voor het 20ste/21ste-eeuwse repertoire en poogt daarmee haar instrument uit het verdomhoekje van de oude muziek en vooral van de muziekpedagogiek te halen. Als soliste of als lid van ensembles zoals Windspiel Duo, The Slide Show Secret, Tibia, QNG, ... performt ze geregeld in Europa en ver daarbuiten. Zo kon men haar reeds aan het werk zien op de Biennale van Bern, op El Colegio Nacional (Mexico), op Hiram CFS en op de Dokumenta van Kassel.

De nieuwste stukken die ze op dit concert brengen, zijn specifieke verzoeken aan hedendaagse componisten om voor de bezetting van Windspiel Duo te schrijven. The story goes on, zoveel is zeker: wie Zöllner twee jaar geleden aan het werk hoorde, weet dat ze garant staat voor een zonder meer krachtige en bezielde performance. Wat zullen we zeggen na afloop? Tot in 2013, met een triootje? Wie weet. Maar eerst en vooral is er dit concert. Niet te missen, is de boodschap ...

Georgina Derbez' 'La Forca, Il Sparvier' is geïnspireerd op Un Pellegrin Uccel, een 14de-eeuws meerstemmig Ars Subtilior-motet van Paolo da Firenze. Het stuk wordt gekenmerkt door een voor die periode typerende ritmische dubbelzinnigheid (2 versus 3) en een heel pak citaten van andere componisten die in de tekstuur verweven zitten. Derbez behoudt de maatstruktuur, maar abstraheert de inhoud sterk tot een eigentijdse toonspraak. En hoe ging ze dan wel te werk? Ze maakte een opname van een native Italian die de melodie voordroeg en voerde er een spektraalanalyse op uit. Het melodisch materiaal dat ze daarin herkende, was hetgeen ze uitwerkte in La Forca, Il Sparvier, opgedragen aan Eva Zöllner en Verena Wüsthoff.

Keiko Harada (1968) is een Japanse componiste die piano, kamermuziek, compositie en directie studeerde aan de Toho Gakuen School of Music in Tokyo. Haar werk viel verscheidene keren in de prijzen en ze kreeg al heel wat opdrachten van gerenommeerde ensembles. De laatste jaren schrijft ze niet langer stukken op zich, maar levert ze de muziek bij dans- , teater- en filmprodukties in Japan en ver daarbuiten. Daarnaast is ze jurylid bij internationale wedstrijden, medeoprichter van Ensemble Manufacture en SOUND GEAR en hoofddocent compositie aan de Toho Gakuen School of Music.

Beat Gysin zegt dat zijn 'Anor' in de eerste plaats gaat over de archaische opvatting van de Harmonie Der Sferen. Hij maakte er een klankcollage voor, die het geluid van de akkordeon opsplitst in spectrale klankpartikels die doorheen de ruimte gespatialiseerd worden. Klankpartikels = muzikale sferen, vandaar. Ook de blokfluit krijgt het een en ander te verwerken met tal van 20ste-eeuwse speeltechnieken, waarbij Gysin de spectra van beide instrumenten zowel op elkaar laat aansluiten als in conflict gaan.

Fabrizio de Rossi Re vertrekt met zijn 'You're Gonna Cry 96 Tears' (niet te verwarren met het gelijknamige popprulletje van Question Mark & The Mysterians) van een reeks droge-naaldetsen die hem sterk inspireerden. Het verhaal ging als volgt: tijdens haar artistic residency aan het SITKA Center in Oregon (USA) in 2007 kreeg Verena Wüsthoff van curator Frank Boyden een cataloog, getiteld The Empathies, met daarin 96 miniatuuretsen die menselijke expressies voorstelden. Naar het schijnt spookten de gelaatsuitdrukkingen de daaropvolgende twee jaar lang genoeg door haar hoofd en smeekten ze haar bijna om op muziek te worden gezet. Daarvoor nam Wüsthoff componist de Rossi Re onder de arm, die op zijn beurt betoverd raakte door de etsen. En zo geschiedde: een wonderbaarlijk nieuw duo voor accordeon en blokfluit was geboren.

Juan Jose Bárcenas' 'Micropersuation' tot slot is geconcipiëerd voor versterkte accordeon, Paetzoldblokfluit en fixed media en werd speciaal geschreven voor Windspiel Duo. Dit slotstuk draait rond 4 afzonderlijke muziekteksturen en vormt 'a musical landscape of several processes in transformation', en je krijgt er om af te sluiten gratis en voor niets nog een improvisatie van Windspiel Duo bovenop.

Programma :

  • Georgina Derbez (1968, MEX), La Forca, il Sparvier... (2007)
  • Keiko Harada (1968, JP), Third Ear Deaf IIb (2003)
  • Arturo Fuentes (1975, MEX/ARG), GETMOVE (2011, creatie)
  • Beat Gysin (1968, CH), Anor (2006)
  • Wüsthoff/Zöllner, Improvisation
  • Fabrizio de Rossi Re (1960, IT), You're gonna cry 96 Tears (2010)
  • Juan Jose Barcenas (1982, MEX), Micropersuation (2008)

Tijd en plaars van het gebeuren :

Windspiel duo : GETMOVE
Donderdag 7 juli 2011 om 20.00 u
Logos Tetraëder Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org, www.eva-zoellner.de en www.verena-wuesthoff.de

Extra :
Georgina Derbez op www.hildegard.com
Keiko Harada op www.otherminds.org en youtube
Arturo Fuentes : www.arturofuentes.com
Beat Gysin : www.beatgysin.ch en www.musinfo.ch
Fabrizio de Rossi Re op www.composers21.com, it.wikipedia.org en youtube
Juan Jose Barcenas : www.juanjosebarcenas.com en youtube

Elders op Oorgetuige :
Duitse accordeoniste Eva Zöllner te gast in Logos, 26/01/2009

15:48 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.