17/06/2011

Piet Van Bockstal brengt 21ste-eeuws meesterwerk in Vucht

Sir Harrison Birtwistle De Britse componist Sir Harrison Birtwistle (foto) schreef zijn 26 Orpheus Elegies (op teksten van Rainer Maria Rilke) voor contratenor, hobo en harp in 2003-2004. Hij concipieerde het als een tweeluik met zijn opera 'The Mask of Orpheus'. Dit 21ste-eeuwse meesterwerk vertolkte hoboïst Piet Van Bockstal samen met het Vlaamse toptalent Jonathan De Ceuster (contratenor) en harpiste Annie Lavoisier (Nationaal Orkest van België, Oxalys en Ictus) op de 9de Accademia delle Crete Senesi (Toscane) op uitnodiging van Philippe Herreweghe. In de Sint-Remigiuskerk van Vucht breit 's lands markantste hoboïst een tweede luik aan dit programma met werk van Heinz Holliger, György Kurtág en Kalevi Aho.

Sir Harrison Birtwistle werd in 1934 geboren in Accrington (Noord-Engeland). Hij wordt beschouwd als één van de meest toonaangevende Britse componisten. Samen met Goehr, Maxwell Davies, Ogdon en Howarth vormde hij in 1953 de New Music Manchester Group die zich toelegde op de uitvoering van werken van seriële componisten. Hoewel hij reeds lang volgens de principes van het serialisme componeerde, besefte Birtwistle dat dat serialisme hem geen voldoening kon brengen. Hij ging zich toeleggen op de meer 'beschrijvende' rnuziek waarin hij soms heel eigenzinnig uit de hoek komt. Componisten als Stravinsky, Webern, Messiaen en Varèse werden zijn voorbeelden. Daarnaast zocht hij zijn inspiratie vaak in de schilderkunst: Picasso, Breughel, Cezanne, Dürer en KIee bepaalden zijn denkwereld. Birtwistle heeft tal van opera's op zijn naam staan. Het drama is nooit ver te zoeken in zijn werk.

Heinz Holliger (1939) is zonder twijfel de meest vermaarde hedendaagse hoboïst, die zonder problemen het klassieke repertoire en de nieuwste technieken voor het instrument beheerst. Zijn werk als componist verbindt formalisme en een voorkeur voor het troebele, voor strikte vormen uit de Renaissance, of geërfd bij Webern en Boulez. Het geeft bovendien blijkt van een vreemde hartslag, van een psychologie die haast buiten adem lijkt. Zijn liefde voor een eenzame en hoge literatuur - die van Celan, Beckett en de late Hölderlin - heeft hem geleid naar een muzikaal universum dat wordt overheerst door een soort verstommende witheid, een gesloten en balancerend universum, niettemin doorkruist met een radicale en koppige taal.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Jonathan De Ceuster, Annie Lavoisier & Piet Van Bockstal : Birtwistle, Holliger, Kurtág, Aho
Dinsdag 21 juni 2011 om 20.15 u
Sint-Remigiuskerk Vucht

Dorpsstraat
3630 Vucht-Maasmechelen

Meer info : www.ccmaasmechelen.be

Extra :
Sir Harrison Birtwistle op en.wikipedia.org, www.boosey.com, www.arsmusica.be, www.compositiontoday.com en youtube
Harrison Birtwistle Interview, Dan Warburton op www.paristransatlantic.com, 8/07/1995
Heinz Holliger op www.schott-music.com en youtube
György Kurtág op www.arsmusica.be, www.boosey.com en youtube
The Mind is a Free Creature. The music of György Kurtág , Rachel Beckles Willson op www.ce-review.org, 24/03/2000
Kalevi Aho op www.fimic.fi, www.fennicagehrman.fi, en.wikipedia.org, www.bis.se (met audio) en youtube

Elders op Oorgetuige :
Weidse klanklandschappen uit het hoge noorden, 9/04/2008

Beluister alvast Sir Harrison Birtwistle's Orpheus Elegy 3

11:49 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.