09/06/2011

Adeena Karasick & bill bissett : twee generaties Canadese klankkunstenaars in Logos

bill bissett bill bissett (foto) staat erom bekend dat hij de Engelse spelling helemaal overhoop gooit. Deze grote naam uit de alternatieve Canadese poëzie chant, zingt en schildert zijn gedichten. In Gent treedt hij op met de multimediale dichteres Adeena Karasick die op haar beurt werkt vanuit 'an urban, Jewish, feminist aesthetic' en een hevige crush op Osama Bin Laden ...

Adeena Karasick is een New Yorks dichter, media-artiest en prijswinnend auteur van spraakmakende wellsellers zoals 'Amuse Bouche: Tasty Treats for the Mouth' (2009), 'The House That Hijack Built' (2004), 'The Arugula Fugues' (2001), 'Dyssemia Sleaze' (2000), 'Genrecide' (1996), 'Mêmewars' (1994) en 'The Empress Has No Closure' (1992). Haar poëzie wordt gebrandmerkt door wat ze zelf omschrijft als een 'urban, Jewish, feminist aesthetic' en is doordrongen van een zekere dosis zwarte humor die de grenzen van taal en haar betekenis liefdevol aftast. Het is voorts veelgelaagd, het barst van de dubbele bodems en is buitengewoon energiek om lezen.

Karasick wordt wereldwijd gevraagd en publiceert geregeld artikels, recensies en schotschriften over hedendaagse poëzie. En voor wie alsnog aan haar capaciteiten zou twijfelen: deze grande dame mag zich Professor of Global Literature noemen aan St. John's University in New York.

Er zijn veel benamingen voor een man als bill bissett (zijn echte naam wordt nooit ofte nimmer met hoofdletters gespeld): schrijver, dichter, visionair, sjamaan, profeet, one man civilization (volgens James Reaney), my astral twin (volgens Margaret Atwood) of simpelweg The greatest living poet today (dixit Jack Kerouac, indertijd in Paris Review). Feit is dat deze Canadese dichter-performer in 1939 het levenslicht zag in Halifax (Nova Scotia) als William Frederick Bissett. 72 Jaar na dato is hij uitgegroeid tot een cultfiguur zonder weerga met een volkomen anticonventionele stijl.

In de jaren '50 van de vorige eeuw studeerde hij aan Dalhousie University en vervolgens aan The University of British Columbia. Niet voor lang echter, want de man brak voortijdig zijn studies af om zich in de oceaan der freelancers te gooien, een poging om zich als artiest te ontpoppen zonder enige beïnvloeding door academische conventies. Wanneer hij zich in de zestiger jaren in Vancouver (British Columbia) vestigt, houdt hij financieel het hoofd boven water als redacteur van het poëzie-orgaan blew ointment press, waarmee hij werk publiceert van jonge aanstormende talenten als bpNichol, Cathy Ford, Steve McCaffery en Beth Jankola. bissett Is wellicht het meest berucht geworden door zijn unieke spellingswijze en de bizarre visuele elementen waarmee hij zijn werk doorspekt.

Een dichtbundel van zijn hand lezen (een van de 70 volumes die hij inmiddels op zijn palmares heeft staan) staat gelijk aan het ondernemen van een expeditietrip in een irrationele taaljungle waarbij de landkaart zelf bol staat van de spelfouten. Ook zijn performances zijn memorabel te noemen, met vooral veel 'concrete sound'- poetry, klankeffekten, chanting, blootsvoets dansen en het bespelen van maraka's. De inhoud van zijn werk meandert tussen het mondaine en het mystieke, tussen het humoristische en het sentimentele, en suddert bovenal in een merkwaardig sausje van (linkse?) maatschappijkritiek.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Adeena Karasick & bill bissett
Maandag 13 juni 2011 om 20.00 u
Logos Tetraëder Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org 

Extra :
Adeena Karasick op youtube
bill bissett : www.billbissett.com, en.wikipedia.org en www.youtube.com

16:34 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.