01/06/2011

René Mogensen & Nicolas Deletaille in Logos : een voorstelling met een hoog gamegehalte

Rene Mogensen Multimedia troef op het openingsconcert van deze maand in Logos : de Deense componist-saxofonist Rene Mogensen (foto) krijgt carte blanche om zich uit te leven op traditionele Cypriotische muziek en op de M&M robots, maar evengoed op computergames. Samen met de Franse arpeggionist/cellist Nicolas Deletaille meandert Mogensen tussen interactive environments en feedback loops om ettelijke zintuigen bij jou te prikkelen. Een voorstelling met een hoog gamegehalte.

De Deense komponist-saxofonist Rene Mogensen is van vele markten thuis. Zijn veelgelaagde output omvat onder meer muziek voor kamerorkesten, solostukken, jazzcomposities, dansstukken, hoorspelen, theaterprodukties en installaties. Als saxofonist toerde hij rond in Europa en de USA en in New York leidde hij zelfs even een eigen ensemble in de periode 1991-2001. De prijzen die hem in de loop der jaren in handen vielen, kwamen van onder meer de Yvar Mikhashoff Trust for New Music, the Eubie Blake Fund, the John Anson Kittredge Fund, Meet the Composer, the Danish Arts Foundation en vele andere. Hij bezit tevens een master in elektronische muziek aan de koninklijke academie in Aarhus (Denemarken).

Zijn 'All Numbers Language' voor cello en interaktief computercircuit is een multimediaal stuk 'kamermuziek' waarin alles draait rond visuele impressies, symbolische tekens, muziek, computergeluid en menselijke performance. De partituur van de cellist bestaat uit enkele losse (en goed vermomde) citaten uit de cello solo-literatuur van de 20ste eeuw, maar bundelt zich naar het einde toe in een consistente eklektische mix. De videoprojekties die daarbij horen, zijn van de hand van Johan Lievens en zijn volkomen realtime, i.e. voor 100% afhankelijk van de geanalyseerde input van de cellist.

Salamis is een site aan de oostkust van Cyprus en was een belangrijk handels- (en oorlogs-)centrum in de Oudheid. Vandaag de dag is het een unieke trekpleister voor archeologen. Mogensen bezocht de plek in maart vorig jaar en raakte sterk onder de indruk van de oude ruïnes. 'Salamis Dances', het stuk dat hij daarrond componeerde, swingt heen en weer tussen referenties aan traditionele Cypriotische volksmuziek en een eigentijdse toonspraak, waarbij de sfeer van de lange geschiedenis van Salamis op een stilistisch enigzins dubbelzinnige wijze wordt opgeroepen.

De arpeggione is een in 1823 door de Weense vioolbouwer J. G. Staufer ontworpen kruising tussen een gitaar en een cello. In 'Walls of Nicosia' is een belangrijke rol weggelegd voor dit instrument, dat zich een weg vreet tussen brokken dodecafonie, flarden folkloristische tunes en virtuele elektroakoestische ruïnes. Hier en daar duikt een timbre op dat aan Berio, Ligeti of Harvey refereert, maar dat is slechts muzikaal toerisme. 'Walls of Nicosia' is en blijft een compositieopdracht van het Statens Kunstfond uit 2010.

In 'Details of Spaces' is het de beurt aan de saxofoon om een wandeling te maken doorheen vijf elektroakoestische environments. Realtime analyse van wat de saxofonist inspeelt, wordt gebruikt om op hun beurt die environments mee te beïnvloeden. Op die manier wordt een feedback loop gesmeed tussen uitvoerder (die zijn output via de luidsprekers hoort klinken) en de apparatuur (die de input van de saxofoon analyseert).

Afsluiter 'Game Dialogue' is opnieuw de interaktie zelve, ditmaal tussen beide solisten en de computer. Dit stuk is, de projekttitel indachtig, het meest game-georiënteerd. De musici bevinden zich immers alweer in een virtueel environment (simpeler gesteld: een driedimensionele matrix van mogelijke situaties) terwijl de computer hun input analyseert. De muzikale keuzes die zij maken, bepalen het verdere verloop van het spel. Het stuk wordt in twee versies gebracht: de resultaten van versie 1 worden in het computergeheugen opgeslagen en dienen als vertrekpunt voor versie 2.

Cellist Nicolas Deletaille studeerde in Brussel en in de USA. Als uitvoerend musicus is hij vast lid bij Mendelssohn Ensemble en Rosamonde String Quartet en als studiomuzikant nam hij reeds Bachs integrale cellosuites op, evenals Beethovens cellosonates en enkele grote repertoirestukken van Kodály, Cassadó, Ysaÿe en Ligeti. Pas in een later stadium ging hij zich specialiseren in de arpeggione, na opname van Schubert's Arpeggione Sonata. Zoals zoveel solisten die hun instrument in een 21ste-eeuwse muzikale context willen profileren, creërde hij reeds meer dan 50 werken die speciaal voor hem geschreven werden.

Programma :

  • Salamis Dances (arpeggione solo)
  • Walls of Nicosia (arpeggione & computer)
  • The Swarm Breaks Through the Net (<M&M> robots)
  • Details of Spaces (sax & computer)
  • Game Dialogue (game 1) (sax & computer) - creatie
  • Game Dialogue (game 2) (sax, cello & computer)
  • All Numbers Language (cello & computer)

Tijd en plaats van het gebeuren :

New Media XVI - Game Dialogue : René Mogensen & Nicolas Deletaille
Woensdag 8 juni 2011 om 20.00 u
Logos Tetraëder Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org 

Extra :
René Mogensen : www.myspace.com/ReneMogensen
Nicolas Deletaille : www.nicolasdeletaille.com

17:47 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.