26/05/2011

Sonic Cathedral 2 : een spirituele reis door verschillende muzikale landschappen

Sonic Cathedral Het project Sonic Cathedral # 2 sluit zondag de zeventiende editie van Les Nuits Botanique af. Tijdens dit haast spirituele concert worden klassieke muziek en wereldmuziek in elkaar gepast en met een stofwolk elektronica getooid zodat een broeierige mix wordt bekomen. De ondertoon zal worden ingekleurd door Jean-Paul Dessy en zijn ensemble Musiques Nouvelles (een mix van klassieke muziek met moderne injecties). Daarboven voorziet Xavier Deprez, de Belgische grootmeester, imponerende orgelklanken. De Gregoriaanse gezangen van Psallentes stofferen de sfeer vervolgens dermate waardoor het geheel bijna liturgisch kan wordt. De Maloya (Creoolse blues) van Danyèl Waro uit Réunion - op basis van trommels, zelfgemaakte instrumenten en Creoolse zang - zorgt vervolgens voor de bevreemdende factor. Deze exotische component wordt verder nog versterkt door traditionele elementen uit India - Dhruba Ghosh op sarangi - en Ierland - Alyth McCormack met Keltische zang.

Jean-Paul Dessy & Musiques Nouvelles
De leefwereld van Jean-Paul Dessy vindt zijn ontstaan deels door een klassiek traject (cellist en dirigent), maar ook bewandelde hij de dwarsweg van elektro en rock. Onder zijn leiding verzamelt het 'Ensemble Musiques Nouvelles' geniale muziekvirtuozen, die zich volledig verdiepen in deze betekenisvolle muziek. Van het eeuwenoude repertoire gaan ze vlotjes over naar de creatie van hedendaagse meesterwerken. Tijdens dit concert brengen ze werk van Dietrich Buxtehude, Dimitri Sjostakovitsj, Jean-Paul Dessy, Dhruba Ghosh,  Stephan Mathieu en Arvo Pärt.
www.musiquesnouvelles.com

Danyel Waro
Danyel Waro
is trouw gebleven aan de akoestische traditie van de maloya, de blues van het eiland Réunion, die hij met veel enthousiasme uitdraagt. Als muzikant en dichter brengt hij het Creools tot leven : "Maloya is voor mij in de eerste plaats het woord. Ik zoek de kadans, het beeld, het ritme in het woord. Dankzij maloya heb ik afstand kunnen nemen van de Cartesiaanse filosofie en van te persoonlijke oordelen. Maloya heeft mij terug één gemaakt met Réunion, de mensen en de taal."

Na lange tijd in de vergetelheid te zijn geraakt, beleefde maloya een heropleving in de jaren '70 in de bewegingen die naar onafhankelijkheid streefden, om dan herboren te worden in de jaren '80. Danyel Waro heeft nu de oorspronkelijke bedoeling ervan teruggevonden en draagt in zich een boodschap van revolte, van hoop en moed, die het culturele patrimonium terug in de belangstelling brengt. Hij klaagt de nieuwe vormen van afhankelijkheid, die de eilanden verbindt met de Franse staat, aan in het Creools en over een basis van trommels. De instrumenten, die Waro zelf fabriceert, bespeelt hij ook : de kayanm, een plat instrument gemaakt uit de stengels van rietbloemen, de bob, een kalebas met snaar op een boog en de roulér, een grote trom gemaakt uit een rumvat met daarop een runderhuid gespannen.

Psallentes
Het gezelschap Psallentes werd in 2000 door Hendrik Vanden Abeele opgericht om de essentie van Gregoriaanse gezangen doorheen de geschiedenis te verkennen. Daarbij ligt de nadruk vooral op de Middeleeuwen en de Renaissance.Tussen de talloze albums die Psallentes heeft opgenomen zit onder andere muziek van Johannes Brassart (2000), Arnold de Lantins (2001) en Pierre de la Rue (2002 en 2005, bekroond met de Diapason d'Or). Ook op twee cd's van het Spaanse collectief Capilla Principe de Viana kan je dit ensemble terugvinden. In 2006 werden nog eens drie platen opgenomen: een samenwerking met Capilla Flamenca (de muziek ter ere van Maria van Obrecht - Muziek in Wallonië), een project met het Franse collectief Millenarium (Mis der Zotten - Ricercar) en de Gentse versie uit de XVde eeuw van de Luikse mis voor de Heilige Drievuldigheid uit de Xde eeuw (Ricercar). In 2007 volgde er dan nog een album met Millenarium over de Spanish Llibre Vermell van Montserrat en in 2008 werd er nog een cd met Capilla Flamenca over het thema Oorlog en Vrede gemaakt. Psallentes speelde op verscheidene festivals in Vlaanderen en over heel de wereld.
www.psallentes.be

Xavier Deprez
Xavier Deprez
is organist en artistiek adviseur van de Messes Festives van de Sint-Michiels en Sint-Goedele Kathedraal van Brussel. Hij is tevens organist-titularis van de Finisterraekerk in Brussel en docent orgel aan het conservatorium van Mons. Hij concerteert als solist in Europa en Japan. Daarnaast is hij ook continuo-speler van het barokorkest Les Agrémens.

Dhruba Ghosh
Dhruba Ghosh wordt in India beschouwd als een van de grootmeesters van de sarangi. Als telg van meerdere generaties grote muzikanten draagt hij een eeuwenoude muzikale traditie mee, waarvan Bombay de bakermat is. De sarangi is een strijkinstrument dat verwant is met de westerse cello.
Hoewel Dhruba Gosh zijn traditie in ere houdt door ze te verspreiden, staat hij ook open voor hedendaagse westerse klanken. Hij geldt als een van de weinige Indische grootheden in dit veld, zoals Ravi Shankar, die samenwerkte met Philip Glass en Michael Nyman. Met zijn kennis, begrip en waardering voor hedendaagse westerse muziek bouwt hij een brug tussen de westerse moderniteit en het eeuwige India.
Dhruba Ghosh trad reeds meermaals op met Jean-Paul Dessy - zeer actief in het domein van de opkomende muziek – tijdens concerten waarbij verwante instrumenten hun respectievelijke horizonten verenigen aan de hand van improvisatie. Bij deze optredens kregen ze de smaak te pakken om een muzikaal trefpunt te creëren voor India en het Westen, tijdloze geluiden en actuele klanken, een traditioneel en electro-instrumentarium, broeden en bruisen…
www.myspace.com/dhrubaghosh

Alyth McCormack
Alyth McCormack is geboren en getogen op het eiland Lewis, langsheen de noordelijke kust van Schotland. Gepokt en gemazeld in de Gaelische cultuur zette ze al vroeg haar eerste stapjes op het podium, waarna ze de wijde wereld introk. Na veelvuldige collaboraties met talloze artiesten (op meer dan 16 albums) bracht ze haar eerste eigen plaat uit in 2000: 'An Iomall / The Edge' (Vertical Records). Sindsdien werd ze op heel wat festivals ontvangen: Celtic Colours, The Endinburgh International Festival, The German Folk Festival Tour, Bath International Festival, Black Knights Festival (Estland), BEO Festival in Dublin, Tartin Week in New York,…
De muzikale invloeden van Alyth McCormack bevinden zich uiteraard in Gaelische sferen, maar ze laat zich ook graag inspireren door rock, jazz of minimalisme (Reich, Adams,…). In 2007 nam ze onder de auspiciën van Musiques Nouvelles deel aan de creatie van 'Saint Kilda, l’Ile des Hommes Oiseaux' in Bergen, België: een opera die voorgesteld werd op het Edinburgh International Festival in augustus 2009. Haar tweede soloalbum, 'People like me', verscheen in 2009 bij Navigator Records.
www.alyth.net en www.myspace.com/alythspace

Stephan Mathieu
Stephan Mathieu begon zijn carrière als improvdrummer en groeide uit tot een van de meest vooraanstaande laptopmuzikanten van het moment. Zijn muzikale modus operandi is grotendeels gebaseerd op het gebruik van verouderde instrumenten, obsoleet materiaal en soundscapes. Hij wordt stilistisch vergeleken met de landschapschilderkunst van Caspar David Friedrich en de colorfield painting van Mark Rothko, Barnett Newman en Ellsworth Kelly. Het uiterst persoonlijke resultaat van zijn klinische muzikale alteraties dompelt de luisteraar onder in een omvangrijke complexiteit met buitengewoon bonte klanktapijten, abstract en direct, gelardeerd met unheimische geluiden en kristalheldere broze melodietjes.
www.bitsteam.de  

Tijd en plaats van het gebeuren :

Sonic Cathedral #2
Zondag 29 mei 2011 om 20.00 u
Sint-Michiels en Sint-Goedelekathedraal Brussel

Sint-Goedelevoorplein
1000 Brussel

Meer info : www.botanique.be

Extra :
Les Nuits Botaniques. De snelweg naar een hete festivalzomer, Bert Mestdagh op Kwadratuur.be, 1/05/2011

16:09 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.