19/05/2011

Operadagen Rotterdam : het verloren Paradijs

Operadagen Rotterdam Met als intrigerend thema 'Het verloren Paradijs' presenteert Operadagen Rotterdam opnieuw een eigenzinnig programma waarin de reguliere operagrenzen vervagen. Theater- en concertzalen maar ook de Rotterdamse huiskamers, open luchtlocaties en bijzondere gebouwen vormen de podia voor wereldvermaarde solisten naast talent van eigen bodem. Een festival dat de stad en al zijn kleurrijke bewoners in de hoofdrol zet en tegelijkertijd een internationaal publiek aanspreekt. Grote en kleine voorstellingen, internationale coproducties, smaakvolle lunchconcerten, een meezingspektakel en het nieuwste deel in de serie 'Stad van Verlangen' zijn te beleven tussen 20 en 29 mei in Rotterdam.

De Rotterdamse Schouwburg zal gedurende Operadagen Rotterdam als festivalhart functioneren, met late-night programma, concerten, debatten en meetings. Van vrijdag 20 t.e.m zondag 22 mei zullen er diverse concerten en voorstellingen plaatsvinden in de Schouwburg en op het Schouwburgplein. In het tweede weekend van Operadagen Rotterdam (vrijdag 27 t.e.m zondag 29 mei) zoeken hedendaagse makers op hun eigen manier naar het verloren paradijs. Bijzondere jonge en vernieuwende componisten, schrijvers, regisseurs, performers worden binnen het festival gepresenteerd. In dat weekend wordt er een debat georganiseerd over hedendaags muziektheater en de rol van de stem daarin.

Het verloren paradijs
Het thema 'Het verloren paradijs' verwijst naar de bijbelse zondeval - Adam, die op aandringen van Eva van de appel van de boom van kennis van goed en kwaad eet, waarna beiden uit het paradijs worden verdreven. Het verloren paradijs omvat een aantal bijzondere opera- en muziektheaterproducties, waarin het idee van verdrijving, verlies en vernietiging centraal staat. In verschillende betekenissen keert 'Het verloren Paradijs' terug in de programmering: als de teloorgang van natuur en milieu, maar ook als het moeten achterlaten van een vaderland.

Aanleiding voor de themakeuze was o.a. de geënsceneerde versie van Joseph Haydns oratorium Die Jahreszeiten door Opera O.T. in het nieuwe Luxortheater. Daarin wordt de vraag gesteld of wij eigenlijk nog wel seizoenen hebben, in deze tijd van klimatologische veranderingen zoals ontbossing, opwarming etcetera. De aarde verkeert in herfsttij - of kan het tij gekeerd worden? De tweede betekenis van 'Het verloren paradijs' richt zich voor de Operadagen op migratie, op mensen die hun vaderland hebben moeten achterlaten en zich elders gevestigd hebben - in Rotterdam bijvoorbeeld. Verlieten zij hun paradijs en/of vonden zij een ander, zoals in de nieuwe productie 'Medea' van de Veenfabriek en Muziektheater Transparant ? Allemaal vragen die de programmering van het festival hebben meebepaald. Operadagen Rotterdam kijkt ook vooruit, naar mogelijkheden om het paradijs te hervinden. Hoe staat het met duurzaamheid, milieubewustzijn? Welke voordelen hebben migratiestromen? Waar liggen de kansen? En vooral ook: hoe kunnen (podium)kunsten daar een rol in spelen? Kan kunst de wereld redden?

De opmerkelijke vrouwen van Operadagen Rotterdam
Er staan ook enkele opmerkelijke vouwen op het programma van Operadagen Rotterdam: 'women with bite'. Soms zijn het sterke, bijna fatale vrouwen zoals Alma Mahler (de vrouw van Gustav), maar soms ook diep tragische heldinnen, zoals de mythologische personages Dido, Medea en Penthesilea, die allen kiezen voor de ondergang vanwege een fatale liefde. Bij de Operadagen worden ze vertolkt door vrouwen van vlees en bloed.

Dido
In een van de meest geliefde opera's ter wereld, 'Dido and Aeneas' van Henry Purcell, moet de Trojaanse held Aeneas zijn thuisland verlaten en krijgt de opdracht om Rome te stichten. Met zijn volk vindt hij onderdak bij Dido in Carthago, maar ondanks de grote liefde die tussen beiden opbloeit, moet Aeneas zijn zwerftocht voortzetten. Dido neemt na zijn vertrek een dramatische beslissing over haar leven. De rol van Dido wordt gezongen door de jonge Nederlandse mezzosopraan Rosanne van Sandwijk, meervoudig winnares van het gerenommeerde Internationaal Vocalisten Concours 's-Hertogenbosch 2010, en een grote belofte voor de toekomst.

Medea
De Griekse held Jason verovert het hart van Medea. Met haar magische krachten helpt zij hem het Gulden Vlies te stelen. Op de vlucht redt ze de Grieken door haar vader en haar broer te doden. Aangekomen in Corinthe trouwen ze en krijgen ze twee kinderen. Daar wordt Jason verliefd op de dochter van koning Kreon. Hij wil met haar trouwen om de toekomst van zijn kinderen veilig te stellen. De diep vernederde Medea neemt gruwelijk wraak: ze rekent af met haar rivale en doodt daarna haar beide zoontjes. De hoofdrollen in deze Griekse tragedie worden gespeeld door de Nederlandse actrices Yonina Spijker en Lizzy Timmers.

Penthesilea
Als Amazone mag Penthesilea alleen een liefdesrelatie aangaan met een man die ze verslaat op het slagveld. Oog in oog met Achilles schieten de vonken over en weer. Maar in het gevecht tussen hen verloopt het anders dan gewenst: Achilles verslaat Penthesilea, en deze fatale wending leidt uiteindelijk tot haar dood. De veelbelovende jonge regisseuse Lotte de Beer bewerkte de tekst van de Duitse toneelschrijver Heinrich von Kleist tot een ijzingwekkend drama over de macht van de liefde. De Koreaans-Nederlandse sopraan Young-Hee Kim zingt de rol van Penthesilea.

Alma Mahler
Alma Mahler was componiste, vrouw en muze van Mahler, Gropius en Werfel, en minnares van vele beroemde kunstenaars. Deze 'femme fatale' leefde in de woelige eerste helft van de 20ste eeuw. Zij inspireerde het vermaarde Vlaamse theatercollectief SkaGeN tot een pakkend verhaal over menselijke hoogmoed en eenzaamheid in een mengvorm van theater en muziek. Haar levensverhaal werd opgetekend door schrijfster Annelies Verbeke (1976). In de hoofdrol de Vlaamse theatermaker/actrice Clara van den Broek.

Een selectieve greep uit het programma
Reinbert de Leeuw brengt een eigen bewerking van Mahlers Lied von der Erde, met onder andere Yves Saelens (net klaar in Amsterdam als Prikkebeen in Legende) en Birgit Remmert. Het Onafhankelijk Toneel brengt in het Nieuwe Luxor een enscenering van Die Jahreszeiten van Haydn, met B'Rock in de orkestbak. Angelika Kirchschlager komt liederen van Schubert en Mahler zingen en het Rotterdams Philharmonisch Orkest begeleidt Anna Caterina Antonacci in aria's uit Idomeneo, Werther en Carmen. Van Nederlandse bodem is componist Merlijn Twaalfhoven te horen, die 'The Air We Breathe', aflevering vijf van de serie 'Stad van verlangen', vormgeeft in de Maassilo's. Rosanne van Sandwijk, finaliste van het Internationaal Vocalisten Concours, zingt Dido in een uitvoering van Dido and Aeneas van Purcell door Scherzi Musicali. VocaalLAB komt met een uitvoering van een werk van Luigi Nono. Leden van Opera Studio Nederland geven brunchconcerten en er is jong talent van het Internationaal Vocalisten Concours.

Samenwerking met Opera XXI
Operadagen Rotterdam gaat vanaf dit jaar een structureel samenwerkingsverband aan met het tweejaarlijkse Belgische muziektheaterfestival Opera XXI. Hoewel Opera XXI kleiner van opzet is, biedt het kansen aan beide festivals om met hun relatief geringe middelen grotere projecten op te zetten, die vaker gespeeld kunnen worden. De overlapping van een aantal producties is een bewuste keuze, met name omdat de festivals in dezelfde periode vallen. Voor Operadagen Rotterdam is deze bundeling van krachten en de wisselwerking tussen Vlaams en Nederlands werk van groot belang. Coproducties met Operadagen Rotterdam gaan in Antwerpen of Gent in première en zijn aansluitend te zien in Rotterdam, met mogelijk daaropvolgend een Europese tournee.

Dit jaar gaat het om de volgende producties : Medea - Wim Henderickx/Peter Verhelst/Paul Koek (productie Veenfabriek en Muziektheater Transparant in coproductie met Operadagen Rotterdam); Blond Eckbert - Judith Weir (productie Bregenzer Festspiele in coproductie met Operadagen Rotterdam); L'Intruse - Dirk D'Ase/Stef Lernous (productie Vlaamse Opera) en Middle East - Frank Nuyts/Philippe Blasband/Johan DeHollander (productie LOD in coproductie met Operadagen Rotterdam).

Tijd en plaats van het gebeuren :

Operadagen Rotterdam
Van vrijdag 20 mei tot en met zondag 29 mei 2011
Op verschillende locaties in Rotterdam


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.operadagenrotterdam.nl

Elders op Oorgetuige :
Middle East : hybride kameropera van Frank Nuyts over het mislukken van de vredesonderhandelingen tussen aartsvijanden Israël en Palestina, 26/05/2011
Blond Eckbert : thrilleropera van Judith Weir naar het fantastische verhaal van Ludwig Tieck, 19/05/2011
Een nieuwe kijk op een oude mythe : wereldcreatie Medea in deSingel, 16/05/2011
L'Intruse : Operadebuut van enfant terrible Stef Lernous in Gent en Antwerpen, 16/05/2011
Van Griekse tragedie tot martelaren : Opera XXI presenteert drie wereldcreaties en 'A little bit of Opera?', 15/05/2011

17:05 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.