19/05/2011

Blond Eckbert : thrilleropera van Judith Weir naar het fantastische verhaal van Ludwig Tieck

Blond Eckbert Regisseur Wouter Van Looy zet samen met kunstenaarsduo Sarah en Charles 'Blond Eckbert' van Judith Weir op de planken. Voor deze opera baseerde de Schotse componiste zich op de gelijknamige novelle van de romantische schrijver Ludwig Tieck. Ze herwerkte enkele jaren geleden haar opera uit 1994 en maakte er een eenakter van voor vier zangers en kamerensemble. Deze 'less is more' versie grijpt naar de keel en laat - nog meer dan het origineel - Weirs typische en fascinerende stem horen. Je hoort en ziet deze enigmatische nachtmerrie gebaseerd op een kortverhaal van Ludwig Tieck op zaterdag 21 mei in de Vlaamse Opera in Antwerpen.

Weinig verhalen kenmerken zo sterk de romantiek als Ludwig Tiecks literaire sprookje Der Blonde Eckbert uit 1797. Het verhaal gaat over Eckbert en zijn vrouw Berthe. Samen leidt het koppel een teruggetrokken maar vreedzaam leven in het Duitse Harzgebergte. Op een stormachtige avond komt Eckberts vriend Walther op bezoek. Berthe vertelt hem haar levensverhaal. Vreemd genoeg blijkt Walther al heel wat over Berthe te weten. Eckbert's achterdocht groeit en hij brengt Walther om tijdens een jachtpartij. Bevangen door angst en achterdocht trekt Eckbert zich terug. Begeleid door een zingende vogel herbeleeft hij sprookjesachtige scènes uit Berthe's kindertijd. En ontdekt hij de verschrikkelijke waarheid over Walther, Berthe en hemzelf. Irrationele angsten en een vermenging van droom en werkelijkheid maken het verhaal tot een meeslepende, raadselachtige nachtmerrie. Ludwig Tieck schreef met Der Blonde Eckbert een verhaal dat een historische voorloper lijkt van de dreigende werelden die de films van Alfred Hitchcock en David Lynch kenmerken.

Regisseur Wouter Van Looy en het Brusselse kunstenaarsduo Sarah & Charles realiseren voor hun Blond Eckbert een fascinerend beeldend concept waarbij de meeslepende vertelling van Tieck ook een thrillerachtig filmscript wordt. De voorstelling biedt een confronterende reflectie op de romantiek en het menselijk verlangen naar eenheid met de natuur en zichzelf. De wankele constructie die hij daarvoor creëert, oogt even prachtig als kwetsbaar. Genadeloos toont deze opera dat vroeg of laat de bel barst.

Judith Weir werd geboren in een Schotse familie in 1954, maar groeide op in de buurt van Londen. Aanvankelijk speelde ze hobo als lid van het National Youth Orchestra van Groot-Brittannië. Toen ze nog school liep kreeg ze al lessen van John Tavener. Op Cambridge University was Robin Holloway haar compositieleraar. Ze was enkele jaren actief als community musician in het landelijke Zuid-Engeland. Daarna gaf ze les aan de Glasgow University en de RSAMD. Sinds de jaren '90 woont ze in Zuid-Londen. Ze was artistiek directeur van het Spitalfields Festival (1995-2000) en bleef verder lesgeven, momenteel nog aan de Cardiff University, waar ze gastprofessor is sinds 2006. Ze kreeg de Queen's Medal for Music in 2007 en de ISM's Distinguished Musician Award in 2010. Judith Weir is de componiste en librettiste van een hele reeks opera's die regelmatig in Europa en Amerika werden uitgevoerd : 'King Harald's Saga', 'The Black Spider', 'A Night at the Chinese Opera', 'The Vanishing Bridegroom' en 'Blond Eckbert'. Ze schreef concertante werken voor belangrijke zangers zoals Jane Manning, Dawn Upshaw, Jessye Norman en Alice Coote. Samen met filmregisseur Margaret Williams schreef ze bovendien muziek en libretti voor verschillende filmopera's: 'Scipio's Dream', 'Hello Dolly', 'Blond Eckbert' en 'Armida'. In de jaren 1990 was Weir componiste in residentie bij het City of Birmingham Symphony Orchestra. Ze schreef ook verschillende nieuwe werken voor orkest en koor ('Forest', 'Storm' en 'We are Shadows') die in premiere gingen onder de directie van Simon Rattle. Verschillende belangrijke wereldorkesten speelden haar muziek, en ze kreeg opdrachten van het Boston Symphony Orchestra ('Music Untangled and Natural History'), het Minnesota Orchestra ('The Welcome Arrival of Rain') en de London Sinfonietta ('Tiger under the Table'). Judith Weirs meest recente grote werk is 'Miss Fortune' (Duitse titel 'Achterbahn'), een nieuwe opera die op de Bregenzer Festspielenin premiere zal gaan in augustus 2011. Recent vervolledigde Weir nog een ander groot werk, 'Stars, Night. Music and Light', voor koor, orkest en orgel. Dat werk zal de First Night of the 2011 BBC Proms openen op 15 juli in de Royal Albert Hall in Londen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Wouter Van Looy, Judith Weir & Muziektheater Transparant : Blond Eckbert
Zaterdag 21 mei 2011 om 20.00 u
(Inleiding : gesprek met Judith Weir om 19.15 u )
Vlaamse Opera Antwerpen
Van Ertbornstraat 8
2018 Antwerpen

Meer info : www.vlaamseopera.be, www.operaxxi.be, www.desingel.be, www.transparant.be en www.oxalys.be

Ook te zien op zondag 22 mei in Rotterdam

Extra :
Judith Weir op www.chesternovello.com, nl.wikipedia.org en youtube

Elders op Oorgetuige :
Operadagen Rotterdam : het verloren Paradijs, 19/05/2011
Van Griekse tragedie tot martelaren : Opera XXI presenteert drie wereldcreaties en 'A little bit of Opera?', 15/05/2011

Bekijk hier het promofilmpje van Muziektheater Transparant



Wouter Van Looy over Blond Eckbert

19:21 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.