18/05/2011

Het Collectief brengt muziek uit de Verenigde Staten in Leuven en Sint-Niklaas

Steve Reich Het Collectief brengt brengt in Leuven en Sint-Niklaas een programma integraal gewijd aan muziek uit de Verenigde Staten. Zowel de prettig gestoorde avant-garde van Charles Ives als de provocerende composities van 'Bad Boy of Music' George Antheil komen aan bod. Verder neemt klanktovenaar George Crumb ons mee naar de prehistorische diepzee, Robert Muczynski gaat te leen bij de 'bebop' voor zijn swingende sonate voor fluit en piano en de 'Minimal Music' van Steve Reich (foto) brengt ons in een repetitieve trance… Kortom, de Amerikaanse 'melting pot' op zijn best.

George Crumb - Vox Balaenae
Het theatrale werk 'Vox Balaenae' (1971) van George Crumb gaat over de onderwaterwereld en is gebaseerd op het gezang van de walvis. Na het horen van een bandopname met zanggeluiden van de bultrugwalvis, componeerde Crumb dit stuk waarin hij de walviswereld opnieuw tot leven laat komen. Vox Balaenae, voor fluit, cello en piano, moet in donkerblauw licht gespeeld worden, de musici dienen een masker te dragen (om enige zichtbare emotie te vermijden en de onpersoonlijke kracht van de natuur te symboliseren ) , hun eigen instrumenten met een versterker uit te rusten, te kunnen fluiten met de mond, mee te neuriën, zachtjes op bekkens te slaan en de vleugelsnaren niet via het klavier te laten klinken, maar door ze met paperclips en dergelijke zaken te beroeren.

Steve Reich - New York Counterpoint
Steve Reich : "New York Counterpoint (1985) borduurt voort op de ideeën die al werden uitgedrukt in Vermont Counterpoint uit 1982; een stuk waarin een solist speelt “tegen” muziek die hij vooraf op tape heeft opgenomen. In New York Counterpoint neemt de solist de partijen van de tien klarinetten op (klarinetten en basklarinetten), waarna hij live de elfde partij speelt op de vooraf opgenomen muziek. De compositietechnieken zijn voor een deel dezelfde als degene die ik gebruikte bij de eerste werken uit mijn carrière.

De driften van het begin zijn geïnspireerd op die van Music for 18 Musicians (1976). Het gebruik van herhaalde en onderling verstrengelde melodische motieven die door hetzelfde instrument worden gespeeld kwam al voor in stukken die ik eerder had gemaakt in mijn muzikantenleven: Piano Phase (voor 2 piano’s of 2 marimba's) en Violin Phase (voor 4 violen), allebei uit 1967. Door de aard en de harmonische combinatie van de motieven, en door het hogere ritme van de veranderingen sluit New York Counterpoint aan bij mijn recentere werk, in het bijzonder Sextet (1985).

New York Counterpoint omvat drie delen: snel, langzaam, snel, na elkaar gespeeld zonder pauze. De tempoverandering is bruusk en in de verhouding 1:2. In 3/2 maat = 6/4 (= 12/8). Wanneer ik deze maat gebruik, wat vaak het geval is, ontstaat er een zekere dubbelzinnigheid. Hoor je nu maten van 3 groepen noten aan 4/8, of 4 groepen noten aan 3/8? In het laatste deel van New York Counterpoint accentueren de basklarinetten enkele van hun mogelijkheden, terwijl de andere klarinetten onveranderd blijven. Het effect dat wordt teweeggebracht door het veranderende accent brengt variatie in de auditieve perceptie van wat eigenlijk ongewijzigd blijft."

Elliot Carter - Esprit rude/Esprit doux
'Esprit rude/esprit doux' (1985) voor fluit en klarinet werd geschreven voor de 65ste verjaardag van Pierre Boulez en Carter heeft voor de eerste noten van het werk ook gebruik gemaakt van de letters B(o)U(l)E(z). Twee elementen spelen een belangrijke rol in deze compositie. Enerzijds de tegenstelling hard/zacht die op verschillende manieren uitgewerkt wordt. Anderzijds zijn er de complexe polyritmische structuren. Terwijl de fluit bvb sextolen spelen speelt maar met een accent op elke 7e noot, speelt de klarinet kwintolen met een accent op elke 8e noot waardoor je een ritmisch zeer complex geheel krijgt.

Programma :

  • George Crumb, Vox Balaenae
  • Charles Ives, Piano Trio
  • Steve Reich, New York Counterpoint
  • Robert Muczynski, Sonate opus 14
  • George Antheil, Sonate nr. 2 (1923)
  • Elliott Carter, Esprit rude/Esprit doux

Tijd en plaats van het gebeuren :

Het Collectief : Bad Boys
Donderdag 19 mei 2011 om 20.00 u
30 CC Wagehuys Leuven

Brusselsestraat 63
3000 Leuven

Meer info : www.30cc.be en www.hetcollectief.be
----------------------------
Vrijdag 27 mei 2011 om 20.00 u
Auditorium Muziekacademie Sint-Niklaas

Hofstraat 13
9100 Sint-Niklaas

Meer info : www.ccsint-niklaas.be en www.hetcollectief.be

Extra :
George Crumb: www.georgecrumb.net, www.essentialsofmusic.com en youtube
Steve Reich op www.stevereich.com, en.wikipedia.org, www.boosey.com en youtube
Steve Reich (1936 - ) : Groot minimalist op www.musicalifeiten.nl
Robert Muczynski op en.wikipedia.org en youtube
Elliott Carter : www.schirmer.com, www.boosey.com, www.carter100.com, en.wikipedia.org en youtube
Eliott Carter : conservatieve erudiet, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl
Composer Elliott Carter is much admired but not easy to love, Karl Gehrke op Minnesota Public Radio, 8/03/2006
American Composers: Elliott Carter. He Put Motion Into His Movements, Tim Page in The Washington Post, 9/08/1998
Carter the Empiricist, David Harvey op www.davethehat.com, 1997
Carter en de polyfonie (pdf), Leo Samama op www.bloomline.net ,1993

Bekijk alvast dit fragment uit Robert Muczynski's Sonate opus 14 voor fluit en piano



het eerste deel uit Steve Reichs New York Counterpoint



en Elliott Carters 'Esprit rude/Esprit doux' voor fluit en klarinet

16:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.