17/05/2011

M&M Birds : lentespecial robotorkest gewijd aan vogelgezang

M&M Birds Het is verrassend om te zien hoeveel muziek er in de loop der eeuwen aan onze gevederde en gevleugelde vrienden is opgedragen. Zoveel verbanden tussen muziek en vogelgezang, en in het Logos <M&M>-orkest zoveel mogelijkheden om dat mee uit te beelden,... Ze lieten bij Logos hun fantasie dan ook de vrije loop om met deze onversneden lentespecial de geautomatiseerde vogels in te zetten in hommages aan Olivier Messiaen, William Byrd, Jean-Philippe Rameau en last but not least, een hele rist eigen produkties natuurlijk.

In mei legt elke vogel een ei, dist het cliché ons al van oudsher op. Nu, deze maand legt elke robot uit het <M&M> robotorkest op zijn beurt duidelijk een vogel - kwestie van de paradox van de kip of het ei uit de weg te gaan. De voorstelling van deze maand staat geheel en al in het teken van onze gevleugelde en gevederde vrienden, met een bonte greep uit een nogal typerend repertoire.

Olivier Messiaen bijvoorbeeld, zal van alle componisten veruit het sterkst met vogelgezang geassocieerd worden. De man was amateur-ornitoloog en baseerde een deel van zijn oeuvre op de muzikale patronen die hij in vogelgezang waarnam en stelselmatig noteerde. Titels als 'Abîme des Oiseaux' (uit het Quatuor pour la Fin du Temps, 1944), 'Oiseaux Exotiques' (1956-1958), 'Catalogue d'Oiseaux' (1958), 'La Fauvette des Jardins' (1971), spreken wat dat betreft voor zich. 'Réveil des Oiseaux' (1952-53) voor symfonisch orkest was het resultaat van nachtenlang observeren en beluisteren van ontwakende vogelsoorten in de Jura. Van hem arrangeerde Xavier Verhelst 2 op merelzang gebaseerde stukken die beide 'Le Merle Noir' heten : het ene was een opgelegd werk voor fluitisten in het Parijse Conservatorium (1952) en een ander uit 'Petites esquisses d'oiseaux' (1985).

Een oude muziek-toets avant la lettre krijgen we dan weer met William Byrd's 'Pavan to the Earle of Salisbury', Jean-Philippe Rameau's 'La Poule' en Clément Jannequin's 'Le Chant des Oiseaux'. En zoals elke vogel zingt zoals hij gebekt is, zo speelt elke robot (met name puff, bomi, thunderwood en piperola, die heel realistische vogelgeluiden kunnen voortbrengen) zoals ze geprogrammeerd werden. Dat deden Kristof Lauwers en Sebastian Bradt trouwens ooit al eens, met respektievelijk 'BurdenBirds' en 'The .Ko.Birds'.

Zoals steeds tweeten ook volgende bontgekleurde vogels dit concert bijeen : Dominica Eyckmans, Barbara Buchowiec, Moniek Darge, Helen White en Zam Ebalé, onder leiding van Godfried-Willem Raes.

Tijd en plaats van het gebeuren :

M&M Birds
Donderdag 19 mei 2011 om 20.00 u
Logos Tetraëder Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org 

Extra :
Olivier Messiaen op www.oliviermessiaen.org, www.oliviermessiaen.net, www.arsmusica.be, brahms.ircam.fr en youtube
Olivier Messiaen (1908 - 1992): Exotische vogelkenner op www.musicalifeiten.nl
The Elusive Allure of Olivier Messiaen, Anthony Tommasini op www.nytimes.com, 6/04/2008

Elders op Oorgetuige :
Jean-Frédéric Neuburger : muzikale duizendpoot aan de piano, 24/11/2010
Olivier Messiaen : een leven gewijd aan het onderzoeken van ritmiek, kleur en ornithologie, helemaal in het teken van het katholieke geloof, 2/03/2008

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.