11/05/2011

Symfonieorkest Vlaanderen speelt benefietconcert voor Japan

Toru Takemitsu Het Symfonieorkest Vlaanderen onder leiding van de Japanse chef-dirigent Seikyo Kim organiseert een benefietconcert voor de slachtoffers van de aardbeving, de tsunami en de nucleaire ramp die Japan midden maart getroffen heeft. Het concert 'Fantastique' dat plaatsvindt op vrijdag 13 mei in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel zal opgedragen worden aan alle Japanse slachtoffers. Alle ticketinkomsten die na 16 maart 2011 voor dit concert geïnd werden, zullen integraal overgemaakt worden aan het Rode Kruis Vlaanderen.  Dat bedrag zal vervolgens gestort worden op de rekening van het Rode Kruis Japan.

Het Symfonieorkest Vlaanderen verwelkomde in november 2010 hun nieuwe Japanse chef-dirigent Seikyo Kim. Hij was in Tokyo toen de aarde hevig beefde en hij besliste het geplande concert met het Kanagawa Filharmonisch Orkest de dag nadien toch te laten doorgaan. Omdat mensen muziek nodig hebben. Omdat muziek mensen samenbrengt en de zeden verzacht… Daarom heeft het Symfonieorkest Vlaanderen in nauwe samenwerking met de Belgian Japan Association beslist een benefietconcert te organiseren als eerbetoon aan de Japanse bevolking en de getroffen regio's.

Het programma werd licht gewijzigd. De Roemeense Rapsodie nr. 1 van George Enescu zal vervangen worden door het 'Requiem for Strings' van de Japanse componist Toru Takemitsu. Daarna volgt het 'Vierde Vioolconcerto' van Mozart, gespeeld door de rising star Alina Ibragimova die onlangs nog de cover sierde van het BBC Music Magazine. Het concert besluit met de 'Symphonie Fantastique' van Hector Berlioz.

De Japanner Toru Takemitsu (1930-1996) ging na de oorlog compositie studeren bij Yasuji Kiyose, maar is hoofdzakelijk autodidact. Hij leerde de westerse muziek kennen via de jazzplaten van zijn vader. Als autodidact vermengde hij invloeden van Debussy en Messiaen met traditionele Japanse muziek.

In 1951 stichtte hij samen met artiesten van de meest uiteenlopende disciplines de 'Experimental Workshop', een multimedia groep die onmiddellijk van zich deed spreken door haar avant-garde projecten. Reeds in 1950 gebruikte hij bandopnemers om muzikale collages te maken van 'echte geluiden'. In de jaren 60 deden twee nieuwe invloeden hun intrede in zijn muziek: de natuur en de traditionele muziek van Japan. In zijn vroegste stukken merken we invloeden van Schönberg en Berg, maar het is de Franse stijl - en dan in het bijzonder die van Debussy - die zijn werk blijvend zou kenmerken. Hij was een echt instrumentaal componist: zelfs voor zijn 'musique concrète' gebruikt hij in zijn elektronische werken uitsluitend natuurlijke geluiden, nooit elektronische. Hij doceerde compositie aan de universiteit van Yale, was gastdocent aan vele universiteiten in de V.S., Canada en Australië en hij werd vereerd met talrijke internationale onderscheidingen.

Toru Takemitsu over zijn muziekesthetica: "Ik geloof in het bestaan van een stroom van klanken. Klanken coëxisteren met ons leven, en dat erkennen we doorgaans niet. Muziek is steeds hier en daar. De taak van een componist bestaat er dus in die klanken op maat te snijden en de vorm te geven van wat wij muziek noemen.
Ik gebruik geen tonen om een compositie te maken, ik werk samen met tonen. Mijn muzikale vorm is het directe en natuurlijke resultaat van wat de klanken zelf opleggen, en niets kan op voorhand het vertrekpunt bepalen. Ik probeer op geen enkele wijze mijzelf uit te drukken doorheen deze klanken, maar door met hen om te gaan brengt het werk zichzelf voort. Ik zou mijzelf in twee richtingen tegelijk willen ontwikkelen: als een Japanner met respect voor traditie en als een Westerling met respect voor innovatie. Diep in mijn binnenste zou ik beide muzikale lijnen willen bewaren, elk in zijn eigen legitieme vorm. Deze  fundamenteel onverzoenbare elementen enkel als vertrekpunt voor verschillend compositorisch gebruik nemen, is in mijn ogen niet meer dan een eerste stap. Ik wil de vruchtbare contradicties niet verwijderen, integendeel: ik zou willen dat de twee krachten met elkaar de strijd aanbonden. Op deze wijze kan ik voorkomen geïsoleerd te raken van de traditie en toch een stapje naar de toekomst te doen in elk nieuw werk.
Muziek is als een Japanse tuin waarin alles verenigd is als in de natuur, met een vaste grond van zand, de eindeloze stroom van het water, de rotsen waarvan het voorkomen verandert afhankelijk van het perspectief van de toeschouwer, de bomen die het water uit de aarde opzuigen, gras
en bloemen die snel groeien... " (*)

Programma :

  • T. Takemitsu, Requiem for Strings (1957)
  • W.A. Mozart, Vioolconcerto nr. 4 in re groot K. 218
  • H. Berlioz, Symphonie Fantastique opus 14

Tijd en plaats van het gebeuren :

Symfonieorkest Vlaanderen & Alina Ibragimova : Takemitsu, Mozart, Berlioz
Donderdag 12 mei 2011 om 20.00 u
Concertgebouw Brugge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be en www.symfonieorkest.be
------------------------------
Vrijdag 13 mei 2011 om 20.00 u
Bozar
- Henry Le Boeufzaal
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.symfonieorkest.be
------------------------------
Zaterdag 14 mei 2011 om 20.00 u ( inleiding om 19.15 u )
Muziekcentrum de Bijloke Gent
Bijlokekaai 7
9000 Gent

Meer info : www.debijloke.be en www.symfonieorkest.be
------------------------------
Zondag 15 mei 2011 om 15.00 u
deSingel Antwerpen

Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be en www.symfonieorkest.be

(*) Yves Knockaert voor De Munt, 16 september 2004

Extra :
Toru Takemitsu op en.wikipedia.org, www.themodernword.com en youtube

Elders op Oorgetuige :
Unieke ontmoeting tussen oost en west in Muziekcentrum de Bijloke Gent, 5/05/2011
20ste eeuwse Japanse muziek in Logos, 18/06/2007

Beluister alvast Toru Takemitsu's Requiem for Strings

12:05 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.