21/04/2011

Arsis4 met vroegmodern Hongaars repertoire in Vrijstaat O

György Kurtág Met 'Scoop on Tour' wil het Concertgebouw Brugge in samenwerking met het Provinciebestuur West-Vlaanderen een lans breken om jong talent een podiumkans te geven in de regio. Na briljante passages van Trio Otono en het strijkkwartet EnAccord i.h.k.v. 'Scoop on Tour' in het Oostendse Kunstencentrum Vrijstaat O is het op 29 april de beurt aan de jonge wolven van Arsis4, het jonge strijkkwartet dat vroeger onder de naam Bl!ndman [strings] met het gelijknamige saxofoonkwartet samenwerkte. Zij kiezen voor een vroegmodern Hongaars repertoire. Zo spelen zij Bartóks zelden uitgevoerde, laatromantische eerste strijkkwartet in combinatie met het geniale vierde kwartet uit de reeks van zes kwartetten, die zich volgens kenners kunnen meten met de composities van Beethoven voor het genre. Harmonische en ritmische experimenteervreugde gaan er hand in hand met een strenge formele logica, invloeden uit de Hongaarse volksmuziek en een extreme expressiviteit.
Bij Officium Breve, het derde strijkkwartet van György Kurtág (foto), zijn compressie en exptressie de sleutelwoorden. In het werk verwijst de componist niet alleen naar Bartók als zijn grote inspirator, hij maakt ook muzikale zinspelingen op Beethoven, Bach en Szervansky.

György Kurtág - Officium Breve, in Memoriam Andreae Szervánszky, Op. 28
Andreae Szervánszky was een vriend en collega van Kurtág aan de Muziekacademie van Boedapest. Beiden hadden een enorme bewondering voor de muziek van hun grote voorganger Bartok maar bij Szervánszky is diens modern folklorisme wat directer terug te vinden dan bij Kurtág. Muzikaal is er dus een grote afstand tussen beide componisten, maar dat belette Kurtág niet in zijn hommage fragmenten te integreren uit Szervánszky's ' Serenade voor strijkers' (1947-48). Maar er zijn nog veel meer expliciete referenties in deze compositie. Webern was altijd al een voorbeeld voor Kurtág, met zijn compacte, uiterst gestructureerde composities waarin veel wordt uitgedrukt met weinig middelen. Het zal hem niet ontgaan zijn dat ook Weberns Strijkkwartet het opusnummer 28 had. Een van de delen uit dit kwartet is overigens niet meer of minder dan een bewerking van de finale uit Webems 'Tweede Cantate' (de beroemde polymetrische canon) voor strijkkwartet. Ook zijn er hints naar werk van Beethoven, Bach ('Johannes Passie', in de tweede beweging van het Officium breve) en ook naar zijn eigen pianocyclus 'Jatekok', sowieso een bundeling van korte ideeën die later meer zouden uitgewerkt worden. Zo krijgt dit 'requiem zonder woorden' (Paul Griffiths) voor een dierbare vriend een meer universeel karakter.

Programma :

  • Béla Bartók, Strijkkwartet nr. 1 in a, opus 7 Sz.40
  • Béla Bartók, Strijkkwartet nr. 4, Sz.91
  • György Kurtág, Officium Breve, opus 28

Tijd en plaats van het gebeuren :

Arsis4 : Bartok, Kurtag
Vrijdag 29 april 2011 om 20.00 u
Kunstencentrum Vrijstaat O - Oostende

Zeedijk thv. Drie Gapers
8400 Oostende

Meer info : www.vrijstaat-o.be en www.arsis4.be

Bron : tekst Mark Delaere voor deSingel, maart 2011

Extra :
György Kurtág op www.arsmusica.be, www.boosey.com en youtube
The Mind is a Free Creature. The music of György Kurtág , Rachel Beckles Willson op www.ce-review.org, 24/03/2000

Elders op Oorgetuige :
Het jonge strijkkwartet Arsis4 sluit Antwerpse Ars Musica-driedaagse af, 16/03/2011
ARSIS4 brengt uitdagend werk van Bartók en Kurtág in Brugge, 22/02/2011

Beluister alvast dit fragment uit György Kurtágs 'Officium Breve'

13:42 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.