19/04/2011

Een onvergetelijke avond met Thomas Smetryns en het Peter Brötzmann Chicago Tentet in de Gentse Vooruit

Thomas Smetryns 'Chicago Songbook' is een bundel composities waarbij Thomas Smetryns uitgaat van zijn fascinatie voor vroege jazz en 'Tin Pan Alley', populaire muziek uit het Amerika van de eerste helft van de 20ste eeuw. Hij gebruikt verschillende van die songs om tot een persoonlijke interpretatie te komen. Ondermeer door het gebruik van diverse collagetechnieken komt hij tot nieuwe composities. Zo gebruikt hij in 'Blue Moon', een stuk voor trompet en gitaar, enkel motiefjes uit solo's van Charlie Christian. De motiefjes worden tot een nieuw polyfoon geheel verwerkt en geharmoniseerd volgens het schema van de klassieker 'Blue Moon'. Smetryns introduceert ook een spelelement in zijn composities. In 'A Round about Midnight' bijvoorbeeld, een door Thomas verwerkte canon van de klassieker 'Round Midnight' van Thelonious Monk. Voor dit project brengt Thomas Smetryns een mooie trits muzikanten samen, waaronder Bart Maris, Daan Vandewalle en zanger Jakob Ampe van de rockband The Germans.

Thomas Smetryns (1977) studeerde compositie bij Godfried-Willem Raes en gitaar, luit en theorbe bij Ida Polck en Philippe Malfeyt aan het conservatorium van Gent. Als componist is hij erg geïnteresseerd in het zoeken naar een nieuwe, experimentele muziekpraktijk die steeds verankerd is in een historisch en/of een maatschappelijk bewustzijn. Veel van zijn composities vertrekken vanuit andere muzikanten hun oeuvre, (Claudio Monteverdi in het 'Terza Prattica' project, Mississippi John Hurt in het pianostuk 'Hurt', De Ottomaanse muzikant Ali Ufki in zijn meeste recente ensemblestuk 'Extremely slowed down 17th century Turkish Melody with Variations', Jaren 40 Jazz in 'Chicago Songbook',...). Hij gebruikt bepaalde facetten uit hun oeuvre, dit kan tonaal of ritmisch materiaal zijn maar ook een bepaald stilistisch gegeven, een vorm, een attitude, een geste en creëert daarmee dan nieuwe muziek. Ook bij zijn activiteiten als DJ (uitsluitend met 78 toerenplaten) staat het muzikale verleden in een hedendaagse context centraal.

Thomas Smetryns speelt vaak mee met de ensembles die zijn muziek spelen. Door de muzikanten persoonlijk te leren kennen probeert hij een soort muziek te maken die hen past. Hij probeert niet enkel rekening te houden met hun technische mogelijkheden maar ook ziet hij een ensemble als een minigemeenschap waarin iedereen een bepaalde functie heeft waar elk individu afhankelijk, onafhankelijk of ergens daartussenin kan zijn.

Het concert van Thomas Smetryns kadert in een groter evenement 'Jazz & Beyond Deluxe'. Dezelfde avond als Chicago Songbook staat ook het Chicago Tentet van Peter Brötzmann op het programma. Dit tentet verenigt de 'who is who' uit de internationale jazz en impro muziek - met welklinkende namen als Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Joe McPhee, Palle Nilssen-Love,… Leider Peter Brötzmann is net 70 geworden, maar speelt nog steeds de longen uit zijn lijf. Hij wil echter een punt zetten achter dit Tentet, mis deze kans dus niet. De groep geeft in Vooruit een exclusief concert voor België. Mogelijk wordt het één van de laatste kansen om die fantastische band live aan het werk te zien.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Thomas Smetryns : Chicago Songbook / Peter Brötzmann Chicago Tentet
Donderdag 28 april 2011 om 20.00 u
Kunstencentrum Vooruit Gent

Sint-Pietersnieuwstraat 23
9000 Gent

Meer info : www.vooruit.be

Extra :
Thomas Smetryns : www.thomassmetryns.be, www.myspace.com/thomassmetryns, www.matrix-new-music.be en youtube

17:16 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.