07/04/2011

Hallveig Agustsdottir en Frederik Croene experimenteren met beeld en klank in de Q-O2 werkplaats Brussel

Hallveig Agustsdottir Tijdens haar residentie in de Brusselse Q-O2 werkplaats experimenteert de IJslandse kunstenares Hallveig Agustsdottir (foto) met beeld, klank en (muziek)partituren. Op basis van het visuele aspect van Kandinsky's compositietheorie, die hij uiteenzet in 'Van punt en lijn tot vlak', wil ze in live performances het beeld uitbreiden naar de klank. Zo wordt het dankzij het gebruik van (contact)microfoons die aan een performancetafel verbonden zijn, mogelijk om de bewegingen, tekeningen en pennenhalen die ze maakt terwijl ze tekent, te versterken (aan de hand van versterkers) en zijn de beelden niet langer alleen zichtbaar, maar ook hoorbaar. Dat maakt deel uit van een nieuw solo performanceproject waarin ze experimenteert met de versterking en projectie van live gemaakte tekeningen in een mix met een vooraf opgenomen videofilm. Samen met pianist Frederik Croene werkt ze ook aan een duoproject, waarbij Croene zich op zijn 'piano démécanisé' laat inspireren door de in real time gegenereerde grafische partituren van Hallveig in de zoektocht naar de link tussen klank en beeld.

Hallveig Guðný Kolsöe Ágústsdóttir werd in 1976 in Ijsland geboren. Reeds in haar kinderjaren ontwikkelde ze een scherpe gevoeligheid voor de combinatie van klank en beeld. In 2000 verkaste ze naar Gent om 'visuele kunsten' aan Sint-Lukas te volgen en er in 2006 af te studeren als Master in Visual Arts. Nadien volgde ze een postgraduaat in Kunst, Design & Media aan Sint-Lukas in Brussel. Haar interesse in de wisselwerking tussen klank en beeld vertaalde zich in de loop der jaren op heel uiteenlopende manieren: via tekeningen ('sound drawings') die tegelijkertijd ook een partituur zijn, via een fotoreeks getiteld 'music chords' (waarbij knikkers en hun schaduw doen denken aan een grillige partituur), via audiovisuele improvisaties met muzikanten of via zuiver elektroakoestische stukken. Op dit ogenblik bereidt ze een doktoraat in een onderzoek naar grafische notatiesystemen aan Brunel University in Londen.

Naast zijn focus op het creëren van nieuwe pianostukken van (bevriende) jonge componisten herdenkt Frederik Croene (1973) vanuit het concept van de gedeconstrueerde piano de traditionele situaties waarin het instrument en zijn uitvoerder terechtkomen. Dat resulteerde in (piano)muziek voor dans, live-begeleidingen van stomme films, muziekinstallatiekunst en solo-performances met 'Le Piano Démécanisé' in samenwerking met kunstenaars uit verschillende disciplines: Hallveig Agustsdottir (beeldende kunst), Lawrence Malstaf (installatiekunst), Liv Hanne Haugen (dans), Edurne Rubio (videokunst), Timo Van Luijk (muziek), Erik Bassier (performance), Joris Verdoodt (grafische vormgeving) en tal van muzikanten uit alle mogelijke stijlrichtingen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Hallveig Agustsdottir & Frederik Croene
Vrijdag 8 april 2011 om 20.30 u
Q-O2 werkplaats Brussel

Koolmijnenkaai 30-34
1080 Brussel
Gratis toegang

Meer info : www.q-o2.be, www.hallveiggkagustsdottir.com en www.frederikcroene.com

Extra :
Interview met Hallveig Agustsdottir, Hilde Van Canneyt op hildevancanneyt.blogspot.com, 2/09/2010
Luister naar Hallveig Agustsdottirs 'pianosketches' op soundcloud.com/hallveig-agustsdottir
Hallveig Agustsdottir en Frederik Croene op youtube

Elders op Oorgetuige :
Roll over Czerny met Frederik Croene : pianorecital met storingen, 16/02/2011
Hallveig Agustsdottir en Marieke Berendsen op zoek naar de link tussen klank, beeld en beweging, 7/02/2011
Hallveig Ágústsdóttir, Frederik Croene en Marieke Berendsen in Logos, 5/11/2009
Hallveig Ágústsdóttir : tussen klank en beeld, 18/05/2008

Bekijk alleszins dit fragment uit een improvisatie door Hallveig Agustsdottir, Marieke Berendsen en Frederik Croene in Logos, november 2009



en 'de(re)construction', een concept/compositie van Hallveig Agustsdottir, uitgevoerd door Frederik Croene

13:05 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.