01/04/2011

Night and Light combineert Monteverdi met Boesmans en Frederik Neyrinck

Philippe Boesmans In het project Night and Light van het Ensemble voor Hedendaagse Muziek van het Koninklijk Concervatorium Brussel en solisten-zangers Operastudio Gent worden twee bijzondere stukken gecombineerd : 'Il combattimento di Tancredi' van Monteverdi, bewerkt door de jonge Belgische componist Frederik Neyrinck. Daarna de hedendaagse opera 'Julie' van de Belgische componist Philippe Boesmans (foto).

Frederik Neyrinck werd geboren in 1985 in Kortrijk. Na pianolessen aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Menen, schreef hij zich in aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Daar volgde hij compositie bij Jan Van Landeghem en piano bij Piet Kuijken. Sinds oktober 2008 studeert Neyrinck aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Stuttgart, waar hij een leerling is van Marco Stroppa. Daarnaast volgde hij reeds meerdere stages en masterclasses, onder meer bij Andras Schiff, André de Groote, Boyan Vodenitcharov, Peter Swinnen, en de leden van het Oxalys-ensemble alsook de leden van MP21. Neyrinck was laureaat van verschillende compositiewedstrijden, waaronder twee maal het KBC Aquariusproject, de compositiewedstrijd van de provincie West-Vlaanderen, de Emanon Compositiewedstrijd en de Prijs Agniez.

Ondanks het feit dat Philippe Boesmans (1936) een eerste prijs piano behaalde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Luik, besliste hij kort nadien een mogelijke solocarrière op te geven en zich geheel aan het componeren te wijden. Aanvankelijk was hij sterk door het serialisme beïnvloed, maar al snel werd hij zich bewust van zijn drang de grenzen en beperkingen van die componeerstijl te willen overschrijden. In zijn erg persoonlijke muziektaal, staat de communicatie met de luisteraar centraal. Vanaf 1971 was Boesmans producer bij de RTBF. Sinds 1985 is hij in residentie bij De Munt in Brussel en componeerde in opdracht meerdere opera's.

"Philippe Boesmans is zonder twijfel één van de belangrijkste operacomponisten van zijn tijd. 'Julie' staat voor de kwintessens van zijn kunst om theater in muziek om te zetten. Met opmerkelijk weinig middelen weet deze schijnbaar kleine opera (3 zangers, één orkest met amper 19 musici, 70 minuten) de hele kunst van Philippe Boesmans prachtig samen te vatten. Elke klank, zowel vocaal als instrumentaal, staat den dienste van de expressiviteit van de tekst", aldus dirigent van het Ensemble Musiques Nouvelles Jean-Paul Dessy.

Geïntrigeerd door de dagelijkse bevreemding van het leven en de onbestendige complexiteit des mensen, groeide bij Philippe Boesmans het verlangen om na het grootschalige 'Wintermärchen' (1999) een meer intimistische opera te schrijven. De componist liet zich inspireren door het verhaal van Fröken Julie, dat wordt gedragen door de verwarde gevoelswereld en het archetypische lijden van het hoofdpersonage. In dit meesterlijke stuk van Strindberg worden drie personages tegen elkaar uitgespeeld: Julie, het verwaande product van een beladen verleden en een vreemde opvoeding, Jean, de viriele en ambitieuze huisbediende, en Kristin, de kokkin die vaag verloofd is met Jean en die met een teveel aan gezond verstand verontrusting wekt bij de toeschouwer. Een enkele nacht volstaat om de tragische ondergang van de aristocratische en zwakke Julie te voltrekken. Gedreven door een ijl droombeeld van absolute zuiverheid geeft ze zich plots over aan de huisbediende, die als een meesterverleider beetje bij beetje zijn bereidwillige prooi in het nauw drijft. Er ontwikkelt zich een wreed machtsspel, maar Julie - gemerkt door een geschonden zuiverheid - is reeds verloren. Betekent dit de overwinning voor Jean? "Welke gruwelijke macht heeft me in jouw armen gedreven? Is het zwakheid die wordt aangetrokken door kracht ? De val die wordt gebroken door dat wat zich opricht ? Of was het liefde ? Liefde, dàt ?"

De partituur die Boesmans voor dit drama heeft geschapen is erg vriendelijk voor de zangers. Naast de lyrische vocale partijen, waar Boesmans ook af en toe ruimte laat voor momenten van Sprechgesang of zelfs gesproken dialoog, biedt het orkest vooral een zee aan kleuren. Die gaan zowel in de richting van wringende dissonanten als van momenten van rustgevende tonaliteit. Verschillende motieven duiken meermaals op, zoals bij voorbeeld de hartenklop waarmee de opera begint en eindigt, en zijn op meesterlijke wijze met elkaar verweven.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Night and Light : Boesmans, Monteverdi/Frederik Neyrinck
Zaterdag 2, maandag 4, woensdag 6 en vrijdag 8 april 2011, telkens om 20.00 u
Operastudio Vlaanderen

Bijlokekaai 6
B-9000 Gent

Meer info : www.operastudio.be en www.kcb.be

Extra :
Philippe Boesmans op www.arsmusica.be, brahms.ircam.fr en youtube
Een expresinterview met Philippe Boesmans op www.ictus.be
Review : Philippe Boesmans 'Julie', Tristan Faes op Kwadratuur.be, 27/07/2006
Interview : Philippe Boesmans schrijft 'Julie' voor de Munt. Kleine opera, grote gevoelens, Geert Van der Speeten in De Standaard, 8/03/2005
Frederik Neyrinck : www.frederikneyrinck.be, www.muziekcentrum.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
David Lively brengt boegbeelden van de nieuwe muziek samen in Flagey, 5/02/2011
Schubert revisited : Franz Schubert vs Frederik Neyrinck, 22/11/201
Philippe Boesmans en de prinses van Bourgondië, 6/09/2010
Philippe Boesmans 'Julie' in het Théâtre Royal de Mons, 22/03/2010

Bekijk alleszins dit fragment uit Philippe Boesmans' Julie



Nog een fragment uit 'Julie'



Beluister ook het eerste deel uit 'Il combattimento di Tancredi' van Monteverdi

14:07 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.