30/03/2011

Nieuwste produktie van Nadar in Logos

NADAR Ensemble Met de regelmaat van een goed afgestelde klok krijgt Logos in Gent het immer groeiende en boeiende Nadar Ensemble over de vloer. Ditmaal doen ze dat als strijktrio met aanvulling van een gitarist. Hun voorstellingen zijn altijd gewaagd, donders goed gedocumenteerd en ze schrikken er niet voor terug om de grenzen van de complexiteit af te tasten. Laat je verrassen door hun nieuwste produktie, met werk van Simon Steen-Andersen, Michael Maierhof, Mark Andre en Helmut Oehring. Voor deze produktie bestaat Nadar uit Bruno Nelissen (gitaar), Marieke Berendsen (viool), Marijn Thissen (altviool), Pieter Matthynssens (cello) en Daan Janssens (dirigent).

Nadar Ensemble werd in 2006 opgericht door een aantal jonge muzikanten, afgestudeerd aan verschillende conservatoria over heel Vlaanderen. Gedreven door een gemeenschappelijke passie voor hedendaagse muziek, probeert Nadar in zijn repertoire de jongste generatie nationale en internationale componisten centraal te stellen. Het ensemble doet dat door onder meer workshops te geven, compositieopdrachten uit te schrijven, een groot belang aan creaties te hechten en zeer nauw met componisten samen te werken. Zo is bijvoorbeeld Simon Steen-Andersen (van wie Nadar dit jaar een monografische Cd opneemt) composer-in-residence sinds 2007 en is er een intense meerjarige samenwerking met de Duitse componist Johannes Kreidler.

Michael Maierhof is een Duits componist van voornamelijk kamermuziek, vocale muziek en multimediale toepassingen. Hij studeerde wiskunde in Kassel en geschiedenis annex filosofie in Hamburg. Zijn werk kenmerkt zich door ludieke titels (Minus 1 voor juniorenorkest, Techno in Tüten voor 5 versterkte plastic zakken of Error voor gemengd koor) en een heel vrije formele aanpak. Ook zijn bezettingen (Plastikquartett voor vier drinkbekertjes, een ballonensemble in Shopping I) zijn op zijn minst als 'merkwaardig' te noemen. Zijn Splitting-reeks is een work-in-progress waarin Maierhof al jarenlang diverse instrumentale combinaties uitprobeert.

Helmut Oehring werd geboren in 1961 in Berlijn. Als zoon van twee dove ouders was hij echter gezegend met een absoluut gehoor en hij begon op zijn vijftiende met gitaar als vluchtweg voor de verstikkende gezinssfeer waarin hij opgroeide. Hoewel Oehring zowel als componist als als gitarist volledig autodidact is, heeft hij langdurige contacten onderhouden met Georg Katzer, Friedrich Goldmann en Helmut Zapf. Vooral de invloed van die laatste is duidelijk hoorbaar in sommige van zijn stukken. Op zijn 25ste leerde Oehring noten lezen en vier jaar later studeerde hij aan de Kunstakademie in Berlijn. In datzelfde jaar won hij de Hans Eisler-Prijs en in 1992 was hij prijswinnaar in de eerste Internationale Wedstrijd voor composities voor gitaar en strijkers met zijn Locked-In. Locked-In is een succesvol stuk dat ook al bij Logos werd gespeeld. Het heeft als onderwerp de gevolgen van zware funktiestoornissen. De hersenschors is de plaats waar de spraak-, leer- en denkmogelijkheden gecoördineerd worden en van waaruit ook alle willekeurige bewegingen worden gestuurd. Indien door een ongeval, hersenbloeding of zware narcose, de funktie van de grote hersenen uitvalt, is het niet of slechts voorlopig mogelijk te spreken. De patiënt is in zijn zintuigen opgesloten, ofwel 'locked-in'. Ook in andere werken toont Oehring zijn interesse in de lichamelijke gevolgen van medische afwijkingen of aandoeningen, al dan niet bewust veroorzaakt.

De Deen Simon Steen-Andersen studeerde compositie bij Karl Aage Rasmussen, Bent Sørensen en Hans Abrahamsen. De man is zonder meer produktief buiten categorie en heeft inmiddels zoveel stukken gekomponeerd en er prijzen mee gewonnen, dat we er beter aan doen je door te verwijzen naar zijn website: www.simonsteenandersen.dk. Zijn Studies for String Instrument (waarvan je er een hoort in een versie voor strijktrio en een voor viool en whammy-pedaal) vertrekken van een verzelfstandiging van allerlei strijktechnieken. In de partituur staat voorgeschreven hoe de linker- en rechterhand van de speler elk onafhankelijke akties ondernemen op respektievelijk de snaren en de boog.

Mark Andre's …zu… is geïnspireerd op een versregel uit De Openbaring van Johannes, en is als strijktrio aanvankelijk onderhevig aan een strikte organisatie van het materiaal. Een organisatie die echter snel teniet wordt gedaan, om ruimte te geven aan gefragmenteerde, vrije elementen. Het stuk lijkt in stukken en brokken uiteen te vallen, maar evolueert eigenlijk ongemerkt naar een volstrekt ander stuk.

Programma :

  • Simon Steen-Andersen, Study for string instrument 1
  • Michael Maierhof, Splitting 10 voor gitaar solo (creatie)
  • Mark Andre, ...zu...
  • Simon Steen-Andersen, Study for string instrument 2
  • Michael Maierhoff, Splitting 15
  • Helmut Oehring, Locked In

Tijd en plaats van het gebeuren :

Nadar : Simon Steen-Andersen, Michael Maierhof, Mark Andre, Helmut Oehring
Donderdag 31 maart 2011 om 20.00 u
Logos Tetraëder Gent

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org en www.nadarensemble.be

Extra :
Simon Steen-Andersen : www.simonsteenandersen.dk, www.danishmusic.info en youtube
Michael Maierhof op www.composers21.com en youtube
Mark Andre op www.arsmusica.be, www.composers21.com, brahms.ircam.fr en youtube
Helmut Oehring : www.helmutoehring.de, www.boosey.com en youtube
Rotes Rauschen. Interview met Helmut Oehring, Andrea Thilo op www.zeit.de, 2008

Elders op Oorgetuige :
Schola Heidelberg en ensemble aisthesis tasten muzikale grenzen af op Transit, 19/10/2010
Beweging als Klank : concertlezing Simon Steen Andersen in deSingel, 16/10/2010
Sax- en strijkkwartet openbaren mysterieuze wereld van Helmut Oehring, 15/01/2008

Beluister alvast dit fragment uit Helmut Oehrings Locked In

15:21 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.