23/03/2011

NOB met 20ste-eeuwse klassiekers en een creatie van Jean-Marie Rens in het Brusselse stadhuis

Jean-Marie Rens Onder leiding van de jonge Brits-Italiaanse dirigent Damian Iorio brengt het Nationaal Orkest van België vrijdag in het Brusselse stadhuis een programma met 20ste-eeuwse klassiekers als La création du monde van Darius Milhaud of de suite uit Pulicinella van Stravinksy. Jean-Marie Rens componeerde voor deze gelegenheid ook een nieuw werk voor accordeon en orkest waarin Christophe Delporte de solopartij zal vertolken. De drie werken op het programma gebruiken allemaal elementen uit de muziektraditie en decontextualiseren deze traditie tegelijkertijd. Dat geeft de luisteraar een unieke kans om te vervreemden van zijn normaal standpunt en een ruimere blik te werpen op alle kleine nuanceringen.

Jean-Marie Rens (1955) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij een eerste prijs voor harmonie behaalde in de klas van Jean-Claude Baertsoen en een eerste prijs voor contrapunt en een eerste prijs voor fuga in de klas van Marcel Quinet. Bij Quinet studeerde hij ook nog compositie en orkestratie. Hij bekwaamde zich vervolgens verder via stages "Acanthes" in Avignon bij Olivier Messiaen, Pierre Boulez en Toro Takemitsu.

Verschillende van zijn werken werden gecreëerd door groepen zoals Musique Nouvelle, het orkest van de RTBF, het Philharmonisch Orkest van Luik, het Nationaal Orkest van België, Voices of Europe, het Wereldkoor van jongeren, en werden bekroond in compositiewedstrijden.

Momenteel is Jean-Marie Rens directeur van de Muziekacademie van Sint-Gilles en docent muziekanalyse aan het Conservatorium van Luik. Hij gaf eveneens les in analyse en muziekschriftuur aan de Universiteit van Lille.

Behalve deze activiteiten van leraar en componist, geeft hij talrijke voordrachten, concertanalyses en seminaries voor de Belgische Vereniging voor Muziekanalyse waarvan hij ondervoorzitter is, aan de Université Libre de Bruxelles, aan de Universiteit van Lille, voor de voortgezette opleidingen die door de Franse Gemeenschap worden georganiseerd, aan verschillende muziekacademies van het land.

De wereldcreatie Concerto voor accordeon en orkest (2010) van Jean-Marie Rens treedt in dialoog met de neoclassicistische traditie. Het gebruik van accordeon als solo-instrument is niet denkbaar in de eigenlijke klassieke periode. In Rens' muziek zijn invloeden van jazz en rock'n roll hoorbaar. Eveneens heeft Rens een passie voor 'prutsen' met het repertoire en spelen met muzikale codes. Een minimum aan complexiteit is een noodzaak voor zijn muziek, aangezien hij overtuigd is dat muziek ontwikkeld moet zijn en dus een vorm van intellectualisme vergt. In dit opzicht omschrijft hij zichzelf als een echte 'Boulézien'.

Programma :

  • Darius Milhaud, La création du monde (1923)
  • Jean-Marie Rens, Concerto voor accordeon en orkest (wereldpremière)
  • Igor Stravinsky, Pulcinella (1922)

Tijd en plaats van het gebeuren :

NOB & Christophe Delporte: Milhaud, Rens, Stravinsky
Vrijdag 25 maart 2011 om 18.30 u
Stadhuis Brussel

Grote Markt
1000 Brussel

Meer info : www.arsmusica.be en www.nob-onb.be

Extra :
Jean-Marie Rens op www.compositeurs.be en www.cebedem.be
Jean-Marie Rens : Stimulante complexité. Entretien avec Isabelle Françaix op www.musiquesnouvelles.com

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica werpt blik op de toekomst en focust op Belgische componisten, 24/02/2011

07:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.