21/03/2011

Ensemble Nahandove brengt eigenzinnig programma in het Conservatorium Brussel

George Crumb Musici van wereldklasse verzorgen tijdens het festival Ars Musica dagelijks een middagconcert in het Conservatorium van Brussel. Tijdens elk concert brengen studenten een ouverture. Hedendaags en Klassiek versmelten hier met gevestigde waarden en jong talent. Donderdagmiddag staan werken van George Crumb (foto), Marcel Cominotto en Claudio Ambrosini op het programma.

Ensemble Nahandove is een kwartet (sopraan, fluit, cello en piano), genoemd naar de schone in een gedicht van Evariste Parny, beroemd geworden in Ravels Chansons madécasses. Het ensemble dankt zijn samenstelling aan de bezetting die Ravel voorschreef, maar we hopen dat de betekenis die Nahandove voor Ravel had - een soort gesublimeerde, dramatische erotiek - ook haar rol heeft gespeeld. Het kwartet brengt een eigenzinnig programma: Vox balaenae van George Crumb, Humanum van Marcel Cominotto, zelf als pianist een gedreven uitvoerder van onbekend werk, en Tutti parlano van de Italiaan Claudio Ambrosini, een trio op tekst van Virgilio Guidi.

Het theatrale werk 'Vox Balaenae' (1971) van George Crumb gaat over de onderwaterwereld en is gebaseerd op het gezang van de walvis. Na het horen van een bandopname met zanggeluiden van de bultrugwalvis, componeerde Crumb dit stuk waarin hij de walviswereld opnieuw tot leven laat komen. Vox Balaenae, voor fluit, cello en piano, moet in donkerblauw licht gespeeld worden, de musici dienen een masker te dragen (om enige zichtbare emotie te vermijden en de onpersoonlijke kracht van de natuur te symboliseren ) , hun eigen instrumenten met een versterker uit te rusten, te kunnen fluiten met de mond, mee te neuriën, zachtjes op bekkens te slaan en de vleugelsnaren niet via het klavier te laten klinken, maar door ze met paperclips en dergelijke zaken te beroeren.

Marcel Cominotto studeerde piano en compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Luik. Nadien vervolmaakte hij zich bij Nikita Magaloff en Aloys Kontarsky. Sinds 1978 is hij professor aan het Conservatorium van Luik en verwief uitzonderlijke faam als onderzoeker op het gebied van pedagogie. Zo maakte hij van 1989 tot 1995 deel uit van de Hoge Raad voor het Hoger Kunstonderwijs.
Als solist voerde hij tal van Belgische creaties uit - onder meer van Iannis Xenakis en Michaël Levinas - en een aantal wereldcreaties van werken van Belgische (Michel Fourgon, Claude Ledoux,...) en buitenlandse (Igor Kefalidis, Garett List,..) componisten.
Hij werkte ook mee aan verschillende festivals voor hedendaagse muziek, waaronder "Ars Musica" (sinds 1989) of het "International Contemporary Music Festival" van Moskou (1995). Marcel Cominotto heeft echter nooit willen kiezen tussen hedendaagse en klassieke muziek. Hij bouwde integendeel een eclectische repertoire uit dat hij op tal van concerten ten gehore bracht - als solist of met orkest - zowel in België als in het buitenland.

De Venetiaanse componist en dirigent Claudio Ambrosini (1948) studeerde eerst vreemde talen en literaturen aan de universiteit van Milaan en vervolgens zowel elektronische muziek als oude instrumenten aan het Conservatorium van Venetië. Hij behaalde ook een diploma muziekgeschiedenis aan de universiteit van Venetië. Belangrijk in zijn muzikale ontwikkeling waren ontmoetingen met Bruno Maderna en Luigi Nono. Ambrosini werkte ook in het domein van de computermuziek (Centro per la Sonologia Computazionale in Padua) en richtte het Nieuwe Muziek-ensemble Ex Novo op. Hij is ook oprichter en directeur van het Centro Internazionale per la Ricerca Strumentale in Venetië.

Claudio Ambrosini houdt zich naast zijn muzikale activiteiten ook met video bezig. Heel wat componisten werken bij het componeren met audiobanden en ontdekten zo gaandeweg dat een visueel medium een logische ontwikkeling van hun muzikale ideeën kan zijn. Ambrosini's videotapes zijn als het ware 'videoperformances' die heel direkt naar de avant-garde geluidperformance verwijzen, en in zijn tapes krijgt het geluid veel aandacht. Voor de ontwikkeling van zijn eigen muzikale idioom is de samenwerking met Maderna en Nono is heel erg belangrijk geweest.

Programma :

  • George Crumb, Vox balaenae (1971)
  • Marcel Cominotto, Humanum
  • Claudio Ambrosini, Tutti parlano (1993)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Ensemble Nahandove : Crumb, Cominotto, Ambrosini
Donderdag 24 maart 2011 om 12.30 u
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.arsmusica.be en www.kcb.be

Extra :
George Crumb: www.georgecrumb.net, www.essentialsofmusic.com en youtube
Claudio Ambrosini op en.wikipedia.org, composers21.com, www.ricordi.it en youtube

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica werpt blik op de toekomst en focust op Belgische componisten, 24/02/2011

Beluister alvast het eerste deel uit George Crumbs Vox Balaenae, uitgevoerd door het Dolce Suono Trio



en deel 2

18:58 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.