12/03/2011

Artistiek onderzoek aan het Conservatorium van Gent : een stand van zaken

Laura Maes Onderzoek in de Kunsten krijgt een belangrijke plaats in het Conservatorium van Gent, waar zich de laatste jaren, in het kader van de 'academisering', een echte onderzoekscultuur ontwikkelde. Aan de vooravond van de presentatie van het eerste Doctoraat in de Kunsten aan Hogent Conservatorium door Florian Heyerick begin juli 2011, stelt het Conservatorium met ARIP een stand van zaken voor. ARIP staat voor Artistic Research in Progress.  Op vrijdag 18 maart stellen de verschillende onderzoekers hun onderzoeksproject voor: geen afgewerkte producten of eindresultaten, maar wel momentopnames. Samen bieden ze een interessante en intrigerende kijk in wat het onderzoek in het Conservatorium te bieden heeft.

Jan Boon - Het concipiëren en realiseren van een Organo di legno : informatie gepuurd uit diverse historische bronnen
Talrijke bronnen uit het 16de en 17de eeuwse Italië maken melding van 'Organi di legno', orgels met integraal houten pijpwerk.Aan de hand van informatie gepuurd uit gedrukte en geschreven documenten, het unieke overgeleverde 16de eeuwse 'Organo di legno' in de Silberne Kappelle te Innsbruck en andere orgeltypes uit de betrokken periode, wordt een beeld geschetst van de verschijningsvorm en constructiemethode van dit fenomeen.

Olmo Cornelis - Traces from Tracey
'Traces from Tracey' is een mobiele compositie met willekeurige bezetting, laverend langsheen fragmenten partituur op zoek naar samenspel. Iedereen die de ruimte binnenkomt, kan participeren. Er is geen publiek, er is geen spanningsverhouding tussen podium en zaal. Iedereen vormt een deel van de performers. Het idee berust op het muzikale gebeuren in Afrikaanse context waarbij iedereen deel uitmaakt van de uitvoering. Muziek vanuit sociale cohesie. De muzikale ideeën zijn ostinate herhalingen, vaak uiteengerafeld in verschillende partijen, met daarboven erupties van melodische of ritmische aard. Het klankspektakel is een performance waarbij bezoekers in en uit de zaal kunnen gaan, iedereen neemt deel voor de periode die hij wenst deel te nemen. Iedereen zal ook door zijn/haar eigen achtergrond een andere inbreng hebben. Er is geen individualisme in de rol van solist, maar iedereen heeft wel een eigen individuele rol door de mobiele partituurvorm waarbinnen het stuk evolueert.
webs.hogent.be/olmocornelis  

Wannes Gonnissen - Mimmitt
'Mimmitt' is software voor zangers. Elke stem heeft zijn eigen specifieke klankkleur, die wordt bepaald door de verhouding tussen de boventonen. Allerlei aanpassingen in mond- en keelstand beïnvloeden de formanten, en zo ook die verhoudingen. Bovendien is er ook een verband tussen de resonanties en registercontrole. De software Mimmitt, die hier uitgeprobeerd kan worden, laat toe om deze info te visualiseren. Op die manier heeft de zanger(es) een objectief hulpmiddel bij het ontwikkelen van de stem.

Florian Heyerick - Graupner2010-project
Suites voor 3 chalumeau's van Christoph Graupner (1683-1760)
De bijna 2000 composities van Graupner (1683-1760) waren tot op heden nauwelijks ontsloten. Nochtans genoot hij tijdens zijn leven als kapelmeester aan het hof te Darmstadt een benijdenswaardige reputatie, waarbij hij even hoog werd ingeschat als zijn tijdgenoten Bach, Händel en Telemann. Via concerten opnames, lezingen, mediatisering en het opstellen van een digitale werkcataloog betekent het Graupner2010-project precies 250 jaar na zijn dood het begin van een internationale doorbraak. Opvallend is Graupners voorkeur voor ongewone klankkleuren en -combinaties. De beide suites voor 3 chalumeau's zijn een perfect voorbeeld van zijn niet aflatende creativiteit.
www.heyerick.org en www.graupner-digital.org

Daan Janssens
Tijdens een kort lecture recital zal onderzoeker/componist Daan Janssens zijn onderzoeksproject duiden aan de hand van een kleine compositie van zijn hand: (face à moi) I voor piccolo solo (2011). Na een korte situering en analyse van het werk zal fluitiste Katrien Gaelens deze compositie uitvoeren.
www.daanjanssens.be

Andreas Korczak - Alemannische vioolbouw
De 'Alemannische School' is een vioolbouwtraditie uit de 17de eeuw die zich lokaliseerde in het zuiden van het Zwarte Woud en in Zwitserland. De instrumenten vertonen bouwtechnische karakteristieken die ook in het gehele Nood-Alpijnse gebied terug te vinden zijn. Via de reconstructie van een Alemannisch strijkkwartet, wordt geprobeerd inzicht te verwerven in de technische constructiekenmerken, de werkwijze bij de bouw van het instrument, dus de chronologische volgorde van de procesonderdelen en hun ambachtelijke realisatie. Daarbij hoort ook de vraag naar de gebruikte werktuigen, de verwerkte materialen en vakspecifieke bijzonderheden.

Laura Maes - Oorwonde
'Oorwonde' is een interactieve operatietafel waarbij de bezoeker een aurale operatie ondergaat en de soundtrack van een fictieve heelkundige ingreep hoort en voelt. In een roestvrije stalen tafel werden verscheidene luidsprekers, elektromagneten, vibratormotoren en druksensoren ingebouwd. Door de sensoren aan te raken activeert de bezoeker één of meerdere luidsprekers, motoren en/of elektromagneten. Het geluid en de beweging is afhankelijk van de uitgevoerde druk.
laura.annaville.net/oorwonde

Godfried-Willem Raes - <Bomi>
Dr. Godfried-Willem Raes, als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan het conservatorium, demonstreert een van zijn nieuwste gesofisticeerde muziekautomaten: <Bomi>. Een klein orgeltje met houten pijpen, werkend op een erg lage winddruk, en voorzien van ruime expressieve mogelijkheden. Hoewel de besturing geheel en al via een computer verloopt, kan de automaat toch zowel heel klassieke muziek vertolken als interactief functioneren uitgaande van inputs van zowel musici als dansers. Hoe dat alles in zijn werk gaat wordt uitvoerig toegelicht. Belangstellenden kunnen ook zelf met de robot aan de slag.
www.logosfoundation.org

Hans Roels - Abunch
Tijdens ARIP stelt Hans Roels zijn software bibliotheek Abunch voor. Je kan ter plekke Abunch uitproberen of een demonstratie horen van Hans Roels samen met Manama studente Chrissy Dimitriou (fluit). Muzikanten live elektronische muziek leren kennen is het voornaamste doel van Abunch. Deze software bestaat uit objecten waarmee je geluiden kan opnemen en afspelen, synthesizers en samplers kan bespelen, effecten kan toepassen op het opgenomen geluid van een micro en nog veel meer. De objecten zijn zo gemaakt dat je ze gemakkelijk kan combineren met elkaar. Daarnaast bevat Abunch bestanden met informatie over de werking van Abunch, over basis technieken in elektronische muziek en over de muzikale toepassing van deze technieken.
www.hansroels.be

Ruth Rondas - Onderzoek naar de één-op-één relatie in het hoger instrumentonderwijs
Het doctoraat van Ruth Rondas gaat over de één-op-één relatie in het hoger instrumentonderwijs. Omwille van de intimiteit van de één-op-één relatie, werd er nog niet veel onderzoek naar gedaan. Bovendien ligt het accent in bestaande onderzoeken voornamelijk op de instrumentdocent en zijn/haar vakdeskundigheid. Al te vaak vergeet men dat er in de onderwijspraktijk twee mensen zijn die een rol spelen. Daarom zal ze in dit onderzoek óók aandacht besteden aan de beleving en de inbreng van de student. Ruth koos voor dit onderzoek voor een kwalitatieve onderzoeksmethode. Tijdens deze lezing zal dieper ingegaan worden op de voor- en nadelen van dit soort onderzoek.

Michael Schmid - Mnemosyne of een verschuiving van perspectief
De Britse componist Brian Ferneyhough (1943) staat bekend om zijn uiterst eigenzinnige en extreem complexe composities die de technische en muzikale grenzen van de interpretatie aftasten. Zijn compositie 'Mnemosyne' voor basfluit en tape verweeft drie simultaan lopende systemen die elkaar met hun onafhankelijke frases constant onderbreken en tot een 'catastrophic obstacle race' leiden. Na een live uitvoering van de compositie laat fluitist en onderzoeker Michael Schmid zien in hoeverre de ontwikkeling van een nieuwe hedendaagse fluittechniek nuttig is om de technische onmogelijkheden van Ferneyhough's compositie te bedwingen en welke nieuwe perspectieven hierdoor voor de fluit kunnen ontstaan.
www.ictus.be

Liselotte Sels - Şaşar Veysel (Compositie voor herstemde tangentenvleugel)
Aşıks zijn rondtrekkende dichters-zangers in Turkije, Iran en Centraal-Azië. Ze brengen mystieke of sociaal geëngageerde liederen waarbij ze zichzelf begeleiden op de langhalsluit. De muziek van de aşıks neemt een speciale plaats in binnen de Turkse volksmuziek. In strikte zin is het geen 'echte' - anonieme - 'volksmuziek'. Toch wordt ze vaak onder dezelfde noemer geplaatst vanwege de stilistische gelijkenissen.
Het overbekende, mystieke lied Uzun ince bir yoldayım ('Ik ga een lange smalle weg') van de populairste aşık van Turkije, Aşık Veysel (1894-1973), diende als basis van Şaşar Veysel, een compositie voor een tangentenvleugel gestemd in de oorspronkelijke modus van het lied.
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek van Liselotte Sels, die van opleiding pianiste is, is het zoeken naar een betekenisvolle rol en een passend gebruik van de piano in het repertoire van de Turkse volksmuziek. De Fluid Piano™, ontworpen door Geoffrey Smith (UK), is een verrassend instrument dat heel veel mogelijkheden biedt op dit vlak. Het is microtonaal verstembaar vóór of tijdens het spelen en sluit qua klankkleur ook mooi aan bij de Turkse muziek. Geoffrey Smith komt zijn uitvinding tijdens het ARIP-evenement voorstellen aan het Belgische publiek. Hij doet dit aan de hand van een lezing, audio- en videomateriaal en interactieve discussies.
cons.hogent.be/nl/onderzoek/onderzoeksprojecten/liselotte...
Introducing the 'fluid piano', Mark Brown, David Levene & Christian Bennett op guardian.co.uk, 23/11/2009

Joren Six - Tarsos ( Real-Time toonhoogteanalyse)
Tarsos is een softwareprogramma waarmee toonhoogte in muziek onderzocht kan worden, onder meer in etnische muziek. Tarsos heeft nu ook nieuwe, real-time mogelijkheden. Geluid afkomstig van een microfoon wordt meteen geanalyseerd en onmiddellijke feedback toont een gespeeld of gezongen interval. Het maakt kwarttonen of andere (ongewone) intervallen visueel duidelijk.
Tijdens ARIP zal er kort wat uitleg gegeven worden over Tarsos en mag je een demo verwachten. Zangers of instrumentalisten die willen experimenteren met intonatie zijn ook meer dan welkom om Tarsos zelf uit te proberen.
tarsos.0110.be/tag/ARIP

Dirk Steenbrugge - Intonatieproces van labiaalorgelpijpen
Aan de hand van reële exemplaren en een experimenteel model zal Dirk Steenbrugge uiteenzetten en demonstreren hoe labiaalorgelpijpen tot klinken worden gebracht. Het pijpmodel laat toe de voor de klankproductie determinerende onderdelen nauwkeurig en continu in te stellen tijdens de werking ervan, zodat de resulterende veranderingen in timbre onmiddellijk hoorbaar zijn. Dit experimenteel systeem wordt gebruikt in een onderzoeksproject dat tot doel heeft het intonatieproces van labiaalpijpen in kaart te brengen via de identificatie van een reeks karakteristieke kengetallen. Bezoekers zullen zelf hun vaardigheid en gehoor in deze handelingen op de proef kunnen stellen.  

Tijd en plaats van het gebeuren :

Dag van het Artistiek Onderzoek / ARIP (Artistic Research in Progress)
Vrijdag 18 maart 2011 van 14.00 u tot 17.00 u
Nederpolder 26
9000 Gent


Meer info : cons.hogent.be

07:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.