08/03/2011

Laboratorium Hedendaagse Muziek in het kader van de Antwerpse editie van Ars Musica

Mark Applebaum 'Laboratorium Hedendaagse Muziek' is reeds aan zijn derde editie toe. Doel is het onderdompelen van muziekstudenten en andere geïnteresseerden in een bad van hedendaagse muziek, met een sterke focus op het gebruik van elektronica en nieuwe media. Het project geeft professionele musici in spe praktijkervaring mee in een experimenteel kader. De studenten volgen een intensief zesdaags parcours met workshops, begeleiding van componisten en musici van Champ d'Action, toonmomenten, open repetities, individuele instrument- en compositiesessies. Kers op de taart is een groots slotconcert op zaterdag 19 maart 2011 als afsluiter van Ars Musica in Antwerpen. Op het programma staan, naast de resultaten van het project 'Theme In Search For Variations' van Mark Applebaum en studenten muziek, -dans , en audiovisule kunsten, werk voor groot ensemble van Yannis Kyriakides en Mark Applebaum (foto) en de installatie 'Stay Low' van Serge Verstockt en Werner Vander Meersch.

De derde editie van het 'Laboratorium Hedendaagse Muziek' focust op de relatie tussen actuele muziek, dans en beeldende kunst.  Na de twee vorige edities, waarbij studenten muziek (componisten & uitvoerders) werden uitgenodigd, worden deze keer ook studenten dans en beeldende kunst betrokken.  Er hebben zich intussen meer dan 60 studenten van verschillende conservatoria en kunsthogescholen uit binnen- en buitenland ingeschreven voor de intensieve workshopweek van 14 tot en met 19 maart en het slotparcours op 19 maart in het kader van de Antwerpse editie van Ars Musica.

Deze eerste interdisciplinaire editie van LAbO focust zich in het bijzonder op het werk van de Nederlands / Cypriotische componist en multimedia-artiest Yannis Kyriakides (Conservatorium Den Haag) en de Amerikaanse componist Mark Applebaum (Stanford University).  Daarnaast wordt ook de jarenlange samenwerking belicht tussen componist en artistiek leider van Champ d'Action Serge Verstockt en architect Werner Vander Meersch (Sint Lucas Antwerpen). Tijdens de workshopweek zijn er verder coachings van installatiekunstenaar en elektronica specialist Tim Vets, cellist Arne Deforce, percussionist en artistiek leider van de Slagwerkgroep Den Haag Fedor Teunisse en choreograaf Marc Vanrunxt.

De Cyprioot Yannis Kyriakides woont en werkt in Amsterdam, waar hij impulsen geeft aan de elektronische improvisatiescène. De Amerikaan Mark Applebaum doceert aan Stanford University en bouwt elektro-akoestische instrumenten van afval, hardware en gevonden voorwerpen. Tijdens het slotconcert zie je Applebaum aan het werk op een van zijn instrumenten, de mouseketier, in het ensemblestuk 'The Blue Cloak'. Tal van andere projecten en kleinere concerten worden geïntegreerd in een parcours doorheen het gebouw. Studenten dans, beeldende kunst en muziek gaan er met elkaar in dialoog onder de leiding van Champ d'Action.
De installatie 'Stay Low' van Serge Verstockt en Werner Vander Meersch, met zijn vliegende luidsprekers en camera's, wordt in het project geïntegreerd.

Serge Verstockt (1957) studeerde muziektheorie, klarinet en elektronische muziek aan het conservatorium van Antwerpen. In 1983 studeerde hij aan het 'Instituut voor Sonologie' te Utrecht bij Godfried Michael Koenig waar hij zich toelegde op formele compositiemethoden en het Programma 'Trans' ontwikkelde. In 1988 richtte hij het ensemble Champ d' Action op, waar veel aandacht wordt besteed aan de nieuwe technologische evoluties: live electronics, interactieve computerwerken enz... Geduren de jaren '90 wordt, met de computer als katalysator, ook beeld een constante factor in zijn werk wat resulteerde in een langdurige samenwerking met de architect Werner Van dermeersch. In 2000 realiseerden zij 'Screens' , een multimedia voorstelling waar muziek en beeld op een intrinsieke manier met elkaar verbonden werden. Ook 'Stay Low', een installatie met in het rond vliegende luidsprekers was het resultaat van deze vruchtbare samenwerking.

In 'Stay Low' (2004), de eerste installatie van Serge Verstockt in samenwerking met Werner Van dermeersch, cirkelden zelfgebouwde objecten boven de hoofden van de luisteraars: een kleine luidspreker gemonteerd op een koker met daarin een motor en een propeller. Dat prototype van 'vliegende luidspreker' heeft Van dermeersch sindsdien verder geperfectioneerd, zodat Verstockt nadien voor het eerst een groot ensemblewerk heeft kunnen componeren waarin de muzikale vliegtuigjes een belangrijke rol spelen (Voder, 2006). Op die manier onderzoekt Serge Verstockt de relatie tussen muziek en ruimte - een gegeven dat al zijn hele carrière lang een belangrijk thema in zijn werk is.

Yannis Kyriakides (1969) studeerde muziek aan de Universiteit van York en aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag waar hij in de leer was bij componisten als Louis Andriessen en Dick Raaijmakers. Hij probeert nieuwe mediavormen en afgeleiden te creëren door uiteenlopende geluidsbronnen samen te brengen en met ruimte en tijd te experimenteren. De nadruk ligt op methoden om de traditionele praktijk van optredens te combineren met digitale media. De zintuiglijke ruimte waarin muziek gemaakt wordt is een van zijn stokpaardjes, en daarom probeert hij de conventionele manieren van het presenteren van muziek te omzeilen. De vraag wat muziek nu eigenlijk te vertellen heeft is ook een constante in zijn werk. Hij wordt aangetrokken door de relatie tussen emotie en taal, en hoe dat onze beleving van muziek bepaalt.

Mark Applebaum (1967) haalde zijn doctoraat compositie aan de Universiteit van Californie in San Diego, waar hij bij Brian Ferneyhough studeerde. Hij schreef opdrachtwerken voor onder anderen Betty Freeman, de Merce Cunningham Dance Company, de Paul Dresher Ensemble, het Vienna Modern Festival, Zeitgeist, Manufacture (Tokyo), de Jerome Foundation en de American Composers Forum.
Applebaum is ook actief als jazzpianist. Daarnaast bouwt hij elektro-akoestische instrumenten van afval, hardware en gevonden voorwerpen. Die instrumenten worden zowel tijdens het componeren als bij improvisaties gebruikt. Zijn muziek is opgenomen bij de labels Innova en Capstone. Applebaum is assistent-professor compositie en theorie aan de Stanford Universiteit.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Laboratorium Hedendaagse Muziek
Van maandag 14 t.e.m. zaterdag 19 maart 2011

Meer info en weekplanning : www.champdaction.be
------------------------
Slotconcert Champ d'Action & Studenten Conservatorium Antwerpen
Zaterdag 19 maart 2011 om 20.00 u
(Inleiding door Maarten Beirens om 19.15 u )
deSingel - Blauwe zaal
Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.arsmusica.be, www.desingel.be en www.champdaction.be

Extra :
Serge verstockt op www.champdaction.be, www.matrix-new-music.be en youtube
Yannis Kyriakides : www.kyriakides.com, www.myspace.com/yanniskyriakides, www.muziekcentrumnederland.nl, www.champdaction.be en youtube
Mark Applebaum : www.markapplebaum.com

Elders op Oorgetuige :
Ars Musica werpt blik op de toekomst en focust op Belgische componisten, 24/02/2011
Champ d'Action & Slagwerkgroep Den Haag: Organised sound, 18/10/2007
Champ d'Action slaat bruggen tussen verschillende genres, 30/11/2006

07:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.