07/03/2011

Studenten solist hedendaagse muziek brengen werk van Globokar en Stroppa in het Conservatorium Gent

Marco Stroppa In de concertreeks Gradus ad Parnassum van het Conservatorium Gent brengen studenten master na master solist hedendaagse muziek Tomonori Takeda ( klarinet), Annegret Mayer-Lindenberg (altviool) en Malgorzata Walentynowicz (piano) op zondag 13 maart een recital met werk van Vinko Globokar en Marco Stroppa (foto).

De Sloveense componist Vinko Globokar (1934) dankt zijn reputatie binnen de hedendaagse muziek niet enkel aan zijn eigen composities, maar ook aan zijn kwaliteiten als uitvoerend muzikant. Hoeft het dan te verwonderen dat in Globokars werk de relatie tussen componeren en uitvoeren een zeer belangrijk thema is? In de eerste plaats was het Globokars fenomenale virtuositeit als trombonist die hem halverwege de jaren '60 op het voorplan bracht. Globokar profileerde zich als het soort muzikant dat voortdurend de grenzen van zijn instrument verlegt, steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

Voor Globokars eigen muziek blijkt die ervaring als trombonist van cruciaal belang. Uitvoeren, componeren en improviseren zijn voor hem allemaal aspecten van dezelfde zoektocht naar een verbreding van de technische mogelijkheden en op die manier dus ook naar een voortdurende uitbreiding van de muzikale fantasie. In 1969, wanneer hij zich in Keulen vestigde, richtte Globokar prompt twee improvisatiegroepen op, Free Music Group en New Phonic Art. De namen zeggen al genoeg over zijn drijfveer om zich vooral niet aan de conventies te houden. Die ambachtelijke houding om vanuit de praktijk van het musiceren zelf - de fysieke relatie tussen de muzikant en zijn instrument - een vernieuwende taal op te bouwen staat tot op vandaag centraal in zijn muziek. In veel gevallen betekent dat ook dat zijn muziek een theatraal element in zich draagt - iets wat trouwens onvermijdelijk is wanneer je consequent de fysieke dimensie van het musiceren in de compositie betrekt - wat Globokar graag met een humoristische toets combineert.

Marco Stroppa (1959) behoort tot de generatie componisten voor wie informatica deel uitmaakte van hun opleiding. Zo studeerde hij in Verona, Milaan en Venetië naast piano, koorleiding, en compositie ook elektronische muziek en schreef zijn eerste elektro-akoestische compositie ('Traiettoria' voor piano en door een computer gegenereerde geluiden) reeds in de eerste helft van de jaren '80. De invloed van de technologie werd nog aangescherpt toen hij in 1984 naar de VS trok om les te volgen aan het Massachusetts Institute of Technology Media Laboratory: computermuziek, computerwetenschappen, cognitieve psychologie en kunstmatige intelligentie. Vanaf 1982 was hij op vraag van Pierre Boulez ook verbonden aan het prestigieuze IRCAM (Parijs) waar hij van 1987 tot 1990 de afdeling muzikaal onderzoek leidde.
In het laatste decennium van de 20ste eeuw besloot hij echter om deze functie neer te leggen en zich volledig toe te leggen op het componeren (voor allerlei bezettingen), het onderzoek en het lesgeven, ondermeer aan de conservatoria en Parijs, Lyon en Stuttgart, waar hij opvolger werd van Helmut Lachenmann.

Tijd en plaats van het gebeuren :

GAP : Tomonori Takeda, Annegret Mayer-Lindenberg & Malgorzata Walentynowicz : Globokar, Stroppa (concert geannuleerd wegens ziekte van een van de uitvoerders)
Zondag 13 maart 2011 om 11.00u
Koninklijk Conservatorium Gent - Mengalzaal
Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : cons.hogent.be

Bron : Tekst Maarten Beirens voor deSingel, september 2009 (Globokar) en Koen Van Meel op Kwadratuur, 20/02/2010 (Stroppa)

Extra :
Marco Stroppa : www.marcostroppa.eu, brahms.ircam.fr en youtube
Vinko Globokar : nl.wikipedia.org, brahms.ircam.fr, www.champdaction.be en youtube

11:07 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.