22/02/2011

Gradus ad Parnassum : Cras, Van Landeghem, Dvořák, Prokofiev

Jan Van Landeghem In de concertreeks Gradus ad Parnassum van het Gentse Conservatorium brengen studenten Elisaveta Rybentzova, Saidjah Verbrugghe, Yahor Staravoitau, Lyudmila Harbuza, Alexandr Pavchinskiy (viool), Svitlana Popchuk (altviool), Artem Shmahaylo, Liesemarie Belaerts (cello), Veerle Tieghem, Jan Vanlerberghe (piano) en Vladimir Pavchinskiy (klarinet) op zondag 27 februari een matineeconcert met werk van Jean Cras, Jan Van Landeghem (foto), Antonín Dvořák en Sergei Prokofiev.

Jan Van Landeghem (1954) behoort tot de gematigde modernisten. Hij maakt dankbaar gebruik van citaten en schrijft bij voorkeur virtuoze muziek. Daarbij zoekt hij bewust naar vernieuwing en verdieping van bestaande stijlen. Het repertoire van Jan Van Landeghem is heel divers van aard. Het besef beïnvloed te zijn door tal van stijlen en factoren heeft bij hem geleid tot een geïnterpreteerde polystilistische schrijfwijze. Opvallend daarbij is dat die diversiteit zowel de buitenmuzikale elementen van zijn muziek als het muzikale materiaal zelf betreft.

In zijn composities vertrekt Van Landeghem vaak vanuit een buitenmuzikaal gegeven dat eerder als inspiratiebron, dan wel als echt programma fungeert. Hij kiest daarvoor uit een heel breed spectrum van beelden en themata. Die zeer grote variatie treffen we niet alleen aan in de geëvoceerde beelden, maar ook in de gebruikte technieken. Voor zijn muziek haalt Jan Van Landeghem zijn inspiratie uit alle mogelijke domeinen van de muziekgeschiedenis en uit een waaier aan technische mogelijkheden. Hij slaagt erin om de meest divergente stijlen en technieken tot een coherente synthese te brengen.

Dat eclectisme sluit nauw aan bij de visie die Van Landeghem (en ook vele andere componisten van zijn generatie) erop na houdt in verband met de functie van de componist en zijn muziek in onze samenleving. Vooreerst willen de componisten van zijn generatie, aan de hand van hun eclectische techniek, uitdrukking geven aan de universaliteit van de zinvragen en verder gaan ze zich maatschappelijk engageren (een typische modernistische idee, terwijl de sfeer van de werken vaak postmodern is) door als kunstenaar op zoek te gaan naar allerlei idealen die een alternatief bieden voor de vele extremistische bewegingen in onze maatschappij.

Programma :

  • Jean Cras, Strijktrio
  • Jan Van Landeghem, Pianotrio nr 2 'Wijsheid, Schoonheid en Kracht' (2005)
  • Antonín Dvořák, Piano Quintet No. 2, Op. 81, B155,
  • Sergei Prokofiev, Ouverture on Hebrew Themes, Op.34

Tijd en plaats van het gebeuren :

Gradus ad Parnassum : Cras, Van Landeghem, Dvořák, Prokofiev
Zondag 27 februari 2011 om 11.00 u
Koninklijk Conservatorium Gent
- Miryzaal
Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : cons.hogent.be

Bron : teksten Eva Demeyer en Rebecca Diependaele voor MATRIX

Extra :
Jan Van Landeghem : www.janvanlandeghem.be, www.cebedem.be, www.matrix-new-music.be en youtube

12:45 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.