21/02/2011

Zwerm + [sic] unplugged in Kortrijk

Zwerm De eerste samenwerking tussen de jonge ensembles [sic] en Zwerm dateert van september 2008. Op het Happy New Ears Festival in Kortrijk creëerden de 2 groepen samen met elektronica-muzikanten en componisten Stefan Prins en Richard Barrett het improvisatieproject Pidgin. Deze voorstelling werd later nog hernomen in de 4AD in Diksmuide, het Concertgebouw in Brugge en op November Music in Den Bosch.

Ondertussen zochten de muzikanten verder naar composities die zich lenen voor de uitzonderlijke bezetting van 4 saxen, 4 elektrische gitaren en percussie. Op verschillende optredens, o.a. in Les Bains Connectives en op What's Next Festival, speelden ze werken van Louis Andriessen, Frederic Rzewski, Christian Wolff en Larry Polansky. Van deze laatste namen ze een aantal werken op voor de cd 'The World's Longest Melody', die in binnen- en buitenland zeer goed onthaald werd.

Het programma van dit concert focust zich op Amerikaanse componisten en is een bloemlezing uit het repertoire dat beide gezelschappen de voorbije jaren samen en elk afzonderlijk opgebouwd hebben.

Dat Larry Polansky (New York, 1954) een polyvalent artiest is, is een understatement. Naast zijn docentschap aan het Dartmouth College in Hanover (New Hampshire, USA) is hij actief als componist, musicoloog, uitvoerend muzikant en schrijver. Als uitvoerend musicus werkt hij geregeld samen met muzikanten als Christian Wolff, Frederic Rzewski en Nick Didkovsky. Op zijn website, maar ook in tal van muziektijdschriften zoals het toonaangevende Leonardo Music Journal vind je recensies en musicologische teksten van hem terug.

Larry Polansky is medeoprichter van het componistencollectief Frog Peak Music en ontwikkelde samen met Phil Burk en David Rosenboom de wijdverspreide computersoftware HMSL. HMSL is een programmeertaal voor experimentele muziekcompositie en live performance. Zij werd ontwikkeld in het Center For Contemporary Music in Mills College in Californië en was erg populair tussen 1986 en 1996. HMSL bevat tools voor algoritmische compositie, het realtime ontwerpen van nieuwe instrumenten, MIDI controle en muzikaal artificiële intelligentie.

Polansky is mathematicus van opleiding. Hij behaalde in 1976 een BA in wiskunde en muziek aan de universiteit van Santa Cruz in Californië. Nadien in 1978 behaalde Polansky een MA in compositie aan de universiteit van Illinois. Larry Polansky is een gerespecteerd amateur-ornitholoog, verdiepte zich in Joodse mystiek en spreekt naast het Engels verscheidene talen waaronder Jiddisch, Spaans, Engels en gebarentaal. Hij is huisvader, rockmuzikant en letterlijk een man van de wereld. Zo woonde hij op verschillende plaatsen in de VS, in Canada, Chili, Peru, Indonesië, Java, Frankrijk, Engeland…

Als componist treedt Larry Polansky duidelijk in de voetsporen van zijn leraar James Tenney (1934 - 2006). Wat beide conceptualisten in de eerste plaats verbindt, is een diepgaande fascinatie voor structuur en proces. De Europese seriële muziek van onder meer Anton Webern maar ook de typische Amerikaanse Minimal Music hebben hier zeker een aandeel in gehad. In veel van hun werken vinden we een wetenschappelijk of mathematisch element terug. Dit mathematisch denken manifesteert zich op verschillende gebieden. Op gebied van klank hebben beide componisten een voorliefde voor just intonation en verrichtten ze baanbrekend onderzoek naar elektronische muziekcompositie. Op vlak van tijd maken zowel Tenney als Polansky geregeld gebruik van procesmatige systemen zoals in Tenneys 'Septet uit 1981 of in Polanskys 'ivtoo uit 2000. Beide werken voor gitaar en tape zijn het resultaat van een duidelijk proces van steeds complexer wordende ritmische lagen. Dit ritmisch proces wordt in beide werken gekoppeld aan het harmonisch verloop.

Niettegenstaande zijn nuchtere en soms wetenschappelijke aanpak behoudt Polansky, net zoals vele andere Amerikaanse componisten (Charles Ives, Conlon Nancarow…) een intuïtieve affiniteit met de Amerikaanse populaire muziek. Zowel die van vroeger (traditionele Amerikaanse folkmuziek) als die van nu (Polansky als rockmuzikant). In het werk van Polansky duikt zowel Amerikaanse countryfolk op als Joodse traditionele klezmer.

Fred Frith (1949) is een Engels multi-instrumentalist en componist en wordt beschouwd als een van de belangrijkste musici in de hedendaagse experimentele muziek. Hij werd geboren in een zeer muzikale familie en begon op vijfjarige leeftijd viool te spelen. Later kwamen daar piano en gitaar bij. In 1968 ging hij naar Cambridge, waar hij Engelse literatuur studeerde.
Eind 1979 vertrok Frith naar New York, waar hij zich stortte op de lokale avantgarde-scene en in de veertien jaar dat hij er woonde optrad met talloze muzikanten. Hij speelde er met onder meer Bob Ostertag, Tom Cora, Ikue Mori, the Residents en Bill Laswell, maar zijn bekendste 'lidmaatschap' zal wel dat van John Zorn's Naked City zijn.
De laatste jaren componeert hij ook gewoon hedendaags klassieke muziek voor dans- en filmprodukties en dat heeft op zijn beurt weer geleid tot projecten met Ensemble Modern, Arditti Quartet, Chris Brown en Evelyn Glennie. Eind jaren tachtig richtte hij zijn eigen Fred Frith Guitar Quartet op met de gitaristen René Lussier, Nick Didkovsky en Mark Stewart. Door al deze produktiviteit is de man inmiddels op een slordige 400 platen te horen. In mei 2008 kreeg hij voor zijn werk in de experimentele muziek de Demetrio Stratos Prize.

Nick Didkovsky (1958) is een Amerikaans componist-gitarist en oprichter van de groep Doctor Nerve. Hij studeerde compositie bij Christian Wolff en elektronische muziek bij Gerald Shapiro. Vooral die laatste zou van grote invloed op zijn muzikale ontwikkeling zijn. Didkovsky componeert met behulp van (soms deels door hem zelf geschreven) computerprogramma's zoals Java Music Specification Language en Hierarchical Music Specification Language.
Zijn muziek combineert complexe ritmes, harmonieën en teksturen schatplichtig aan de 20ste-eeuwse muziek met de energie van een rockmusicus. Voorts wordt zijn werk niet alleen uitgevoerd door zijn eigen 'avant rock'-groep Doctor Nerve. In het verleden hebben onder meer het Fred Frith Guitar Quartet (waar hij dus zelf lid van is), Meridian Arts Ensemble, Bang On A Can All-Stars, Sirius String Quartet, California EAR Unit en Arte Sax Quartet zijn stukken opgenomen.
Recentere aktiviteiten van de man wijzen in de richting van het ontwikkelen van interaktieve muziekapplicaties op het internet. Zo schreef hij onlangs een programma dat muziek componeert voor live ensembles, MetaSection Piece Generator. Didkovsky woont in New York City, waar hij onder meer doceert aan New York University en Columbia university. Hij is ook verbonden aan het GenSat Project aan Rockefeller University en heeft een eigen muzieklabel, Punos Music.

De Amerikaanse componist en muziekpedagoog David Maslanka (1943) studeerde van 1961 tot 1965 compositie aan het Oberlin College Conservatory of Music en behaalde de Bachelor of Music. Een jaar was hij aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst "Mozarteum" Salzburg te Salzburg. Aansluitend studeerde hij van 1965 tot 1971 aan de Michigan State University in East Lansing (Michigan) onder andere compositie bij Henry Owen Reed, muziektheorie bij Paul Harder en klarinet bij Elsa Ludwig-Verdehr. Hij behaalde zijn Master of Music en promoveerde tot Ph.D. (Philosophiae Doctor).

Van 1970 tot 1974 was hij docent aan de State University of New York, College of Music in Geneseo, New York. Aan het Sarah Lawrence College in Bronxville, New York doceerde hij van 1974 tot 1980. Verder heeft hij aan de New York University van 1980 tot 1981 doceert en uiteindelijk was hij Associate Professor aan het Kingsborough College of the City University of New York van 1981 tot 1990. Sindsdien is hij freelance componist. Tegenwoordig woont hij in Missoula, Montana.

Maslanka's werken voor harmonieorkest zijn in de HaFa-wereld overbekend en worden op vele wedstrijden en concoursen verplicht gesteld. Hij werd voor zijn composities met vele nationale en internationale prijzen en onderscheidingen bekroond. Veel van zijn werken zijn opgenomen voor het Amerikaanse platenlabel Albany Records.

Programma :

  • Larry Polansky, The world's Longest Melody
  • Fred Frith, Motormouth
  • Nick Didkovsky, We'll ask the questions around here
  • Lieven Eeckhout, Transit
  • Larry Polansky, Toovviivfor
  • Terry Riley, Tuning path
  • David Maslanka, Madrigal
  • Philip Glass, Music in similar motion
  • Larry Polansky , Ensembles of note

Tijd en plaats van het gebeuren :

Zwerm + [sic] unplugged
Zondag 27 februari 2011 om 11.00 u
Concertstudio Kortrijk

Conservatoriumplein 1
8500 Kortrijk

Meer info : www.jeugdenmuziek-kortrijk.be, www.siconline.be en www.zwerm.be

Extra :
Larry Polansky op www.dartmouth.edu en youtube
The World's Longest Melody. Who the f*** is Larry Polansky ?, Toon Callier op www.zwerm.be
Fred Frith : www.fredfrith.com en youtube
Nick Didkovsky op www.doctornerve.org en youtube
Terry Riley op en.wikipedia.org, www.otherminds.org, UbuWeb en youtube
David Maslanka : www.davidmaslanka.com, en.wikipedia.org en youtube
Philipp Glass : www.philipglass.com, www.glasspages.org (fansite), en.wikipedia.org en youtube
Philip Glass, succesvolle minimalist op www.musicalifeiten.nl

Elders op Oorgetuige :
bESIdES brengt werk van Matthew Shlomowitz, Lois Vierk en Larry Polansky in Leuven en Brussel, 28/06/2010
We'll Ask The Questions Around Here : minifestival in het Baudelopark, 26/5/2010
The World's Longest Melody : Zwerm & Larry Polansky lichten tip van de sluier op, 11/04/2009

Beluister alvast Philip Glass' Music In Similar Motion

07:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.