29/01/2011

Come on! Beat ! Tiendaags slagwerkfestival in Brugge

JCOME ON! BEAT IT! Binnenkort davert het Concertgebouw Brugge meer dan ooit op zijn grondvesten, want van 10 tot 20 februari vindt er immers het slagwerkfestival COME ON! BEAT IT! plaats. Percussie en beats vormen in deze periode de link tussen oude en nieuwe muziek, tussen westerse en buiten-Europese muziek, muziektheater en dans. Met twee premières (dans en muziektheater), een van de grootste drumkitster wereld, de ex-drummer van Frank Zappa én tal van internationale topartiesten is dit een niet te missen festival! Er zijn verschillende avondconcerten, een educatieve dag, een doorlopende tentoonstelling en als apotheose een heuse happening waarvan drie percussiewandelingen het kloppende hart vormen. 

Elke mens wordt blind geboren, maar horen doen we al lang vóór onze geboorte. In de baarmoeder is het kind ondergedompeld in een sonoor continuüm dat beheerst wordt door de stevige hartslag van de moeder - de existentiële beat - en door haar stem. De Duitse cultuurfilosoof Peter Sloterdijk omschrijft deze paradijselijke, nachtelijke zweeftoestand als 'het utopische continent van de protomuziek', waarnaar alle latere muziek de terugkeer voor even mogelijk lijkt te maken. Het hart slaat alleszins ook in het festival Come on! Beat it! Meer dan een week lang vormen percussie en beats de link tussen oude en nieuwe muziek, tussen westerse en buiten-Europese muziek, dans en muziektheater. Eindeloos herhaalde ritmes leiden zowel in Ravels Bolero als in Afrikaanse of oosterse percussiemuziek tot extase. Slagwerk kan ook in westerse kunstmuziek een haast primitieve energie en pure kracht opwekken, zoals in Xenakis' Oresteia of bij Bartók. Maar het kan ook broos en poëtisch zijn zoals bij Cage of opnieuw bij Bartók.

Brussels Philharmonic : Bolero - do 10/022011 om 20.00 u
De Bolero van Maurice Ravel is de ideale opener van een slagwerkfestival. Hoewel Ravel de Bolero zelf omschreef als ‘een werk voor orkest zonder muziek’, werd deze briljante studie in orkestratie en crescendo zijn meest geliefde werk. Boven het Spaanse boleroritme krijgt een hypnotiserende melodie steeds andere klankkleuren, een proces dat culmineert in een extatische, jazzy climax. Een ander percussiemeesterwerk is Bartóks Sonate voor twee piano's en slagwerk, die hij in 1940 orkestreerde. Het eerste deel van dit Concerto is een indrukwekkende studie in ritmische variatie, het tweede een wonderbaarlijk inventieve ‘nachtmuziek’ waarin een klavierkoraal mysterieus uit de klank van het slagwerk opstijgt. Naast deze klassiekers creëert Brussels Philharmonic met solist Gert François een gloednieuw slagwerkconcerto van Wim Henderickx.

Luc Mishalle, Trevor Watts, Adama Dramé, Foliba, Marockin' Brass : 11 Songs - za 12/02/2011 om 20.00 u
'11 songs' verbindt manding (West-Afrikaanse percussiemuziek) en gnawa (Marokkaanse soefi-muziek) met hedendaagse muziek voor blazersensemble. Saxofonisten Luc Mishalle en Trevor Watts en djembévirtuoos Adama Dramé schreven muziek voor drie groepen muzikanten: de uitgekiende blazerssectie van Marockin' Brass, het percussie-ensemble Foliba uit Burkina Fasso en Brusselse gnawa-musici. Aan de ritmiek van manding en gnawa, tradities die elkaar beïnvloed hebben, voegen de blazers extra kleur toe. Ze weven een klanktapijt van verglijdende akkoorden en muzikale zinnen, waaraan de eersten op hun beurt polyritmische accenten geven. Net zoals in veel traditionele muziek zijn de composities voor '11 songs' raamwerken die door de musici tijdens het concert worden ingevuld. Dit concert is een boeiende dialoog tussen muzikale culturen.

Thomas Hauert/ZOO, Michel Debrulle, Daan Vandewalle : Drum & Dance. Beat it! - wo 16/02/2011 om 20.00 u
In Drum & Dance treden de Belgisch-Zwitserse danser-choreograaf Thomas Hauert en de Belgische drummer Michel Debrulle samen voor het voetlicht. Over de genregrenzen heen putten ze inspiratie uit de traditie, folklore, improvisatie, jazz en hedendaagse dans. Samen willen ze die initiële spanning terugvinden. Het is een heel fysieke voorstelling waarin twee bezeten lichamen elkaar opzoeken. Na Drum & Dance maken Thomas Hauert en pianist Daan Vandewalle, speciaal voor het festival COME ON! BEAT IT!, een nieuwe voorstelling. Samen gaan ze aan de slag met de percussieve en pure muziek van John Cage (werk voor prepared piano). Thomas Hauert werkt in Brussel als choreograaf en danser. Van 1991 tot 1995 danste hij voor Rosas en in 1997, na de creatie van de solo Hobokendans, richtte hij zijn danscollectief ZOO op.

Muziektheater Transparant & Asko/Schönberg Ensemble : Oresteia - vr 18/02/2011 om 20.00 u
In Oresteia (457 v.C.) vertelt Aeschylos het verhaal van het koningshuis van Mycene, dat gedoemd is in een eindeloze keten van wraak ten onder te gaan. Uiteindelijk zal godin Athena de keten doorbreken en het eerste hooggerechtshof installeren. De Oresteia, waarin de rede zegeviert over de irrationaliteit van de wraak, geldt als symbool voor het begin van de Europese geschiedenis. In Xenakis' versie staat het koor centraal. Hij laat het niet alleen de rol van het volk zingen, maar ook die van de helden en goden. Aeschylos' verzen beïnvloedden sterk de expressieve, archaïsch aandoende partituur, waarvan Kassandra voor bariton en soloslagwerker het bekendste deel is. Het verraadt de invloed van het Japanse no- en kabukitheater. Zelden wist een componist treffender de blinde kracht van het noodlot en de nachtmerrie van de wraak in muziek te vatten. Het stuk wordt aangevuld met een première van de Vlaamse componiste Annelies Van Parys.

Komaan! Slaan! / Educatieve dag - za 19/02/2011 om 14.00 u
Ter voorbereiding van de BEAT IT! Happening op zondag geven topslagwerkers uit binnen- en buitenland op zaterdag enkele workshops voor jongeren. Naast een drum- en een marimbaworkshop is er ook een atelier waarin experimentele percussie en electronics aan bod komen. De toonmomenten maken deel uit van de happening.

Jordi Savall, Pedro Estevan, Dimitri Psonis, Driss el Maloumi : Orient-Occident - za 19/02/2011 om 20.00 u
Het project Orient-Occident ontstond uit de wens van Jordi Savall om muzikale ervaringen te delen met musici uit andere culturen en religies, en dit als een spiritueel antidotum tegen het groeiende conflict tussen beschavingen. Jordi Savall bundelt de krachten met Pedro Estevan (Spanje), Dimitri Psonis (Griekenland) en Driss el Maloumi (Marokko) voor een uitwisseling van ideeën en emoties via de taal van de muziek. Christelijke, joodse en mosliminvloeden uit het oude Hespèria ontmoeten volksmuziek uit het middeleeuwse Italië en improvisaties uit Marokko, Perzië, Afghanistan en het Ottomaanse Rijk. Deze klanken uit oost en west worden voortgestuwd door de bezwerende ritmes van oude percussie-instrumenten. Zoals steeds schuwt Jordi Savall de zogenaamde 'cross-over'. De dialoog die hij tot stand brengt, respecteert de muzikale eigenheid van elke partner en cultuur.

COME ON! BEAT IT! Happening - zo 20/02/2011 om 10.30 u
De tweede editie van het COME ON!-festival sluit af met een grote BEAT IT! Happening. Gerenommeerde percussionisten als Terry Bozzio, Theodor Milkov en Miquel Bernat palmen een dag lang het Concertgebouw in en nemen de bezoekers op sleeptouw in drie contrastrijke percussiewandelingen, zowel in concertzalen als in repetitieruimtes achter de schermen. Herontdek in de voormiddag de virtuoze sonates van Domenico Scarlatti in een versie voor marimba of laat je verrassen door de fascinerende klankwereld van Anthony Pateras' prepared piano. In de namiddag leiden de wandelingen langs experimentele bodypercussie en uitvoeringen van meesterwerken van Iannis Xenakis of Steve Reich. De adembenemende performance van Terry Bozzio, ooit drummer bij Frank Zappa, vormt een onvergetelijke apotheose.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Come on! Beat it!
Van donderdag 10 t.e.m. zondag 20 februari 2011
Concertgebouw Brugge

't Zand 34
8000 Brugge

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.concertgebouw.be

07:00 Gepost in Concert, Festival, Muziek | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.