31/07/2010

Gloednieuwe cd 'The World's Longest Melody' nu verkrijgbaar

The World's Longest Melody Half juli presenteede Toon Callier, student master na master solist hedendaagse muziek aan het Conservatorium van Gent, met trots de release van 'The World's Longest Melody', een gloednieuwe CD die gegroeid is uit het enthousiasme van het Belgische elektrisch gitaarkwartet ZWERM voor de muziek van de Amerikaanse componist Larry Polansky. Daarnaast verschijnen op deze cd prachtige gastoptredens van harpiste Jutta Troch, percussionist Jeroen Stevens, electrowizzard Stefan Prins, de saxofoons en drums van [sic] en de verbazingwekkende stem van W. Victor. De cd bevat in totaal 18 tracks. Alle muziek werd gecomponeerd door Larry Polansky en veel van de werken zijn nooit eerder uitgevoerd, laat staan opgenomen. De opnames vonden plaats in de studio van het Gentse conservatorium (op de Bijloke-campus) en in studio 3 van Champ d'Action in Antwerpen.

Dat Larry Polansky (New York, 1954) een polyvalent artiest is, is een understatement.  Naast zijn docentschap aan het Darmouth College in Hanover (New Hampshire - USA)is hij actief als componist, musicoloog, uitvoerend musicus en schrijver.  Als uitvoerend musicus werkt hij geregeld samen met muzikanten als Christian Wolff, Frederic Rzewski en Nick Didkovsky.  Op zijn website, maar ook in tal van muziektijdschriften zoals het toonaangevende Leonardo Music Journal vind je recensies en musicologische teksten van hem terug.  Larry Polansky studeerde compositie bij James Tenney.

Larry Polansky is medeoprichter van het componistencollectief Frog Peak Music en ontwikkelde samen met Phil Burk en David Rosenboom de wijdverspreide computersoftware HMSL.  HMSL is een programmeertaal voor experimentele muziekcompositie en live performance.  Zij werd ontwikkeld in het Center For Contemporary Music in Mills College in Californië en was erg populair tussen 1986 en 1996.  HMSL bevat tools voor algoritmische compositie, het realtime ontwerpen van nieuwe instrumenten, MIDI controle en muzikaal artificiële intelligentie.

Polansky is mathematicus van opleiding. Hij behaalde in 1976 een Bachelar in wiskunde en muziek aan de universiteit van Santa Cruz in Californië.  Nadien in 1978 behaalde Polansky een master in compositie aan de universiteit van Illinois.  Larry Polansky is een gerespecteerd amateur - ornitholoog, verdiepte zich in Joodse mystiek en spreekt naast het Engels verscheidene talen waaronder Jiddisch, Spaans, Engels en gebarentaal.  Hij is huisvader, rockmuzikant en letterlijk een man van de wereld.  Zo woonde hij op verschillende plaatsen in de VS, in Canada, Chili, Peru, Indonesië, Java, Frankrijk, Engeland, ...

The World's Longest Melody is nu te koop bij het New Yorkse label New World Records : www.newworldrecords.org
Binnenkort is de cd ook verkrijgbaar op iTunes en in alle cd-winkels in de Benelux en de VS. Het releaseconcert van 'The World's Longest Melody' vindt plaats op vrijdag 10 september in Het Kievitsnest in Antwerpen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Releaseconcert 'The World's Longest Melody'
Vrijdag 10 september 2010 om 21.00 u

Het Kievitsnest
Provinciestraat 112
2018 Antwerpen

Meer info : www.kievitsnest.be

Extra :
Larry Polansky op www.dartmouth.edu
The World's Longest Melody. Who the f*** is Larry Polansky ?, Toon Callier op www.zwerm.be

Elders op Oorgetuige :
The World's Longest Melody : Zwerm & Larry Polansky lichten tip van de sluier op, 11/04/2009

07:03 Gepost in CD, Info, Muziek | Permalink |  Facebook

30/07/2010

David Linx met Diederik Wissels Quartet op Theater aan zee

David Linx De Belgische jazzmuzikant David Linx speelt op 6 augustus op Theater aan Zee samen met zijn Nederlandse kompaan Diederik Wissels. Als zoon van de oprichter van het Jazz Middelheim-festival kreeg David Linx jazz met de paplepel binnen. Hij woont in Parijs en werd al verschillende keren uitgeroepen tot een van de beste Europese jazzvocalisten en bekroond met de titel Chevalier des Arts et des Lettres in Frankrijk. Vrijdag staat hij op Theater aan Zee in Oostende met het Diederik Wissels Quartet, waarmee hij al twintig jaar samenwerkt.

Een Belg en een Nederlander, lichtelijk 'ontheemd'. Linx toeft in Parijs, Wissels in Brussel, maar samen hebben ze een muzikale heimat gecreëerd. Al bijna twintig jaar zoeken ze elkaar daar op. Ze namen ondertussen zeven albums op, die door de pers onthaald werden als 'choc du moins', 'choc de l'année', 'disque d'émoi' ... In 2009 ontvingen ze de Grand Prix de Jazz van de Franse Academie Charles Cros.

Diederik Wissels speelde al met grote muzikanten als Chet Baker en Toots Thielemans. Met subtiele creatieve composities en virtuoos pianospel maakt hij muziek die te origineel is om in een hokje te stoppen. De samenwerking tussen David Linx en het Diederik Wissels Quartet wordt beschouwd als een van de meest vruchtbare in Europa, ze overstijgt met gemak het 'eeuwige' dilemma tussen jazz standards en vrije improvisatie.

Tijd en plaats van het gebeuren :

David Linx & Diederik Wissels Quartet (+ DJ SaVa na)
Vrijdag 6 augustus 2010 om 20.00 u
Café Koer

Tent op stationsplein
8400 Oostende

Meer info : www.theateraanzee.be

Extra :
David Linx op www.myspace.com/davidlinx en www.muziekcentrum.be
Diederik Wissels op www.muziekcentrum.be
Review : David Linx and the Brussels Jazz Orchestra - Changing Faces, Koen Van Meel op Kwadratuur.be, 29/12/2007

Elders op Oorgetuige :
Theater aan Zee : festival voor het hele gezin, 22/07/2010

Bekijk hier David Linx & Diederik Wissels Quartet : Crossing the Borders (Live in Crest)

07:00 Gepost in Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

29/07/2010

Staalhemel op Theater op de Markt in Hasselt

Staalhemel Van 5 tot 8 augustus laat Theater op de Markt de stad Hasselt bruisen. Het zomerfestival Theater op de Markt, een initiatief van de Provincie Limburg, is toe aan zijn 14e editie. Ook dit jaar staat het openluchttheaterfestival voor kwaliteit met een internationaal karakter en met aandacht voor publieksvriendelijkheid. Theater op de Markt blijft een topper in zijn soort. Zo'n 40 internationale theatergezelschappen slaan hun tenten op op verschillende locaties in Hasselt. Ze brengen sfeervolle parades, spectaculair vuurwerk, uniek straattheater en intieme of net heel grootse circusvoorstellingen.

Tijdens Theater op de Markt valt er in Z33 ook heel wat te beleven : installaties, theater en films... Ook Staalhemel, de interactieve installatie van Christoph De Boeck, is er opnieuw te bezichtigen. Staalhemel bestaat uit 80 stalen hemelplaten. De installatie reageert op het hersenritme van de bezoeker wanneer die onder de hemel wandelt. Door computers aangedreven hamers slaan dan patronen op de staalplaten die overeenkomen met het verloop van de hersengolven van de bezoeker. Een uitbeelding van de relatie tussen mens en zenuwstelsel. Je loopt niet alleen door de installatieruimte, maar eigenlijk ook door je eigen hoofd.

De installatie Staalhemel bestaat uit een hemel van 80 stalen segmenten, een omgeving die reageert op het hersenritme van de bezoeker. Bezoekers wandelen onder deze hemel, die zo laag hangt dat je hem bijna kan aanraken. Door computers aangedreven hamers slaan op deze staalplaten patronen die in amplitude en distributie overeenkomen met het verloop van de hersengolven van één van de bezoekers, die een draadloze EEG hoofdband draagt.
De installatie wil de relatie verbeelden die wij mensen onderhouden met ons zenuwstelsel. Al onze mentale en fysiologische processen worden gecontroleerd door talloze kortstondige circuits van electriciteit op een onzichtbare, donkere plek in de kruin van ons lichaam. Deze intieme topografie wordt in de staalhemel weerspiegeld met wisselende patronen van getik op een netwerk van staalsegmenten.
Staalhemel is in die zin het veruiterlijkte centrale zenuwstelsel van de bezoeker. Andere bezoekers kunnen ondertussen de actie gadeslaan. Je loopt in dit project niet alleen door de installatieruimte maar ook door de ruimte binnenin je hoofd.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Expositie Staalhemel
van donderdag 5 t.e.m. zondag 8 augustus 2010, doorlopend, van 14.00 u-22.00 u
Z33

Zuivelmarkt 33
3500 Hasselt
Gratis toegang

Meer info : www.theateropdemarkt.be, www.z33.be, www.deepblue.be en www.staalhemel.com

Elders op Oorgetuige :
Klinkende Stad focust op Vlaamse geluidskunst, 22/04/2010
Staalhemel : interactieve installatie van Christoph De Boeck, 28/09/2009

07:00 Gepost in expositie | Permalink |  Facebook

28/07/2010

MAfestival gaat op zoek naar oosterse invloeden in de westerse muziek

MAfestival Het Brugse MAfestival trekt dit jaar de kaart van de Oriënt Express. Via dat thema ga je op zoek naar oosterse invloeden in de 17de en 18de-eeuwse westerse muziek. De verschillende programma's bieden een heel gevarieerd menu, met o.a. Le Bourgeois Gentilhomme van J.B. Lully, Les Indes Galantes van J.P. Rameau, Les Nations van F. Couperin, de Turcaria van J.J. Fux en Janitsarenmuziek van L. Spohr. Naast de concerten zijn er ook de Internationale Wedstrijden voor Klavecimbel en Pianoforte, de Expo historische instrumenten, een muziekvakantie voor kinderen, de zomercursus van Universiteit Vrije Tijd en zoveel meer.MAfestival loopt van vrijdag 6 tot en met zondag 15 augustus in Brugge en omstreken.

Door de ontdekkingsreizigers werden avontuurlijke reisverhalen en zeldzame, kostbare goederen meegebracht naar Europa. Dat wakkerde de verbeelding over het exotische aan. Oosterse technieken en materialen zoals onder andere chinoiserieën, Azteeks goud en arabesken vonden hun weg naar de Europese mode, architectuur en handwerk. Daarnaast sijpelden Oosterse invloeden ook de muziek binnen, en brachten meesterwerken voort, gaande van de Turkse en de Chinese opera's in de 17de en 18de eeuw tot C. Debussy die begin 20ste eeuw speelt met invloeden uit het Verre Oosten.

MAfestival Brugge 'spoort' deze invloeden in de 17de en 18de eeuwse westerse muziek op en presenteert ze tijdens verschillende concerten. Er worden ook een aantal nieuwe projecten gerealiseerd, zoals de concerten van Le Poème Harmonique, Graindelavoix, Il Gardellino, Trio Cristofori en B'Rock. Daarnaast blijft MAfestival Brugge bezig met the future sound of early music, en stelt je graag vier creaties van Vlaamse componisten voor : Frank Agsteribbe en Annelies Van Parys schreven een opdrachtwerk voor de internationale wedstrijden, Joris Blanckaert herwerkte Rossini's L'Italiana in Algeri en Joachim Brackx ging in opdracht van Scorpio Collectief aan de slag met de poëzie van de Perzische Rubaiyat. Uitkijken wordt het ook naar HPSCHD, een 20ste-eeuws klavecimbelexperiment van John Cage.

Tijd en plaats van het gebeuren :

MAfestival
Van vrijdag 6 tot en met zondag 15 augustus 2010
Op verschillende locaties in Brugge en omstreken


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.mafestival.be en www.concertgebouw.be

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

27/07/2010

Walter Hus met Marolliens en Decap-orgel op TAZ

Marollenopera Geen klatergoud, geen kapsones, geen vast libretto of orkest: dit is ongetwijfeld de meest onconventionele opera ooit. Bijna twee jaar lang coachte muzikant/componist Walter Hus - bekend van o.m. Maximalist, opera's, strijkkwartetten, preludes & fugas - een groep van twintig mensen die houden van zingen. Geen professionele zangers, geen geschoolde muzikanten, wél allemaal bewoners of vrienden van de Brusselse Marollenwijk. Deze groep duikt - voor TAZ uit de startblokken schiet - de repetitieruimte in met een vijftiental Oostendse zangers. Onder begeleiding van Walter Hus wordt tien dagen lang muziek en tekst 'uitgewisseld'. De Marolliens en Oostendenaars brengen deze mix van zelfgeschreven liedjes en geïmproviseerde dialogen speciaal voor TAZ. Én, dit alles onder begeleiding van een onvervalst Decap-orgel, het volksinstrument bij uitstek uit de jaren '50.

Walter Hus zet voor Theater aan Zee niet alleen een nieuwe Marollenopera op poten, hij brengt ook zijn nieuwe liefde mee naar de Oostende : het Decap-orgel, zo'n kitscherig dansorgel uit baancafés vol busladingen dagjestoeristen. Hus werkte nauw samen met het bedrijf 'Gebroeders Decap' uit Herentals om een nieuwe technologie voor het instrument op scherp te stellen. Met zijn nieuwe band Hus, confronteert hij een computergestuurde Decap met de hyperkinetische beats van Maarten Huysmans en de humeurige gitaarlikken van Brecht Ameel. Het resultaat is een koortsige klankwereld, een kruising tussen Giorgio Moroder, Ligeti en Neu. Een nieuwe sound. Niet te missen!

Tijd en plaats van het gebeuren :

Walter Hus / Les Brigittines : Marollenopera
Zaterdag 31 juli 2010 om 17.00 u
Zondag 1 augustus 2010 om 11.00 u en om 17.00 u

Meer info : www.theateraanzee.be
----------------------------
Hus / Decap : Motoric Mood Music
Zaterdag 31 juli 2010 om 20.30 u
Stedelijke freinetschool Zonnebloem

Ieperstraat 15
8400 Oostende

Meer info : www.theateraanzee.be

Extra :
Walter Hus : www.walterhus.org en www.matrix-new-music.be

Elders op Oorgetuige :
Theater aan Zee : festival voor het hele gezin, 22/07/2010
Marolliens in actie in Les Brigittines, 1/06/2008
River of Donkeys : interview met Walter Hus, 22/02/2007

07:04 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

26/07/2010

Nieuwkomer Sòfa op TAZ : mooi, toegankelijk en uitdagend

Sòfa Sòfa is een Gents trio dat een basis van dromerig klassiek verfijnt met rock, folk en jazzinvloeden. Sòfa slaagt erin het huiselijke kamergevoel over te brengen dat de naam suggereert. Met één drum en twee violen nestelt Sòfa - onlangs nog support van DAAU - zich geraffineerd in het kielzog van het minimalisme zoals we dat kennen van onder meer Johann Johannsson of de filmmuziek van Clint Mansell (Requiem for a dream).

Het jonge trio weeft ijle en glaciale klanktapijten die fans van het befaamde indietronica label Morr zeker moet weten te plezieren. Met solisten Koen Vanmeerbeek en Sarah Vlerick op (alt)viool en Karen Willems (Yuko) op drums nestelt Sòfa - zich geraffineerd in het kielzog van het minimalisme. Kortom, een spannend huwelijk dat out of the borders treedt, maar zich tegelijk als mooi, toegankelijk en uitdagend laat typeren.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Concert Sòfa
Donderdag 29 juli 2010 om 11.30 u
Fort Napoleon

Vuurtorenweg z/n
8400 Oostende
--------------------
Donderdag 29 juli 2010 om 17.00 u
Club Terminus - Stationsgebouw

Natiënkaai
8400 Oostende

Meer info : www.theateraanzee.be en www.myspace.com/sofabelgium

Elders op Oorgetuige :
Theater aan Zee : festival voor het hele gezin, 22/07/2010

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

24/07/2010

In memoriam Willem Breuker (1944 - 2010)

Willem Breuker De Nederlandse musicus en componist Willem Breuker (foto) is gisteren in Amsterdam op 65-jarige leeftijd overleden aan longkanker. Hij was al enige tijd ziek. Breuker wordt beschouwd als een grootheid op het gebied van de geïmproviseerde muziek. De markante musicus die met zijn muziek een hang naar vrijheid wilde uitdrukken, maakte naam met de Instant Composers Pool, waarin ook geestverwanten als Misha Mengelberg en Han Bennink speelden. Uit zijn samenwerking met Louis Andriessen ontstond Orkest De Volharding.

Willem Breuker werd in 1944 in Amsterdam geboren. Op zijn tiende ging hij naar de Volksmuziekschool, op zijn vijftiende maakte hij zijn eerste plaatje in eigen beheer en een jaar later schreef hij zijn eerste compositie. Hij speelde basklarinet en saxofoon in het harmonie-orkest van Tuindorp Oostzaan tot hij werd geroyeerd wegens 'misbruik' van zijn instrumenten. Hij werd verwijderd van het Amsterdams Muzieklyceum met het advies nooit de muziek in te gaan, maar won daarna drie keer de solistenprijs op het Famos Jazzconcours in Amsterdam. "Als ik me iets aangetrokken had van alle kritiek was ik nu portier geweest bij het Concertgebouw", zei hij in 1993 bij een terugblik.

Breukers doorbraak kwam in 1966. Hij ging op tournee met de band van de Duitse multi-instrumentalist Gunter Hampel, speelde bij Boy Edgar tijdens een Holland Festival-concert en was op de tv te zien met The Litany for the 14th of June waarmee hij het Loosdrechts Jazzfestival op stelten had gezet. Willem Breukers debuut op het Loosdrecht Jazzfestival in 1966 haalde de voorpagina's van de dagbladen. Zijn protestmuziek schopte alle heilige huisjes van de jazz omver. De componist en bandleider bleef omstreden, maar was wel internationaal succesvol. Als een van de grondleggers van de 'so called eurojazz' of 'Dutch Polderswing' wist hij over de hele wereld een groot publiek van gepassioneerde aanhangers op te bouwen.

Het jaar daarop richtte Breuker de Instant Composers Pool (ICP) op, samen met pianist Misha Mengelberg en drummer Han Bennink. Met die laatste speelde hij mee op Machine Gun van het Peter Brötzmann Octet, het Europese antwoord op de Free Jazz van Ornette Coleman en Ascension van John Coltrane. 'Europees' in een dubbele betekenis want hoewel Breuker veel van jazz wist, voelde hij zich geen jazzcat met het juiste gevoel voor blues en bebop.

In 1974 zette Breuker zijn Willem Kollektief Kollektief op poten en begon hij een eigen theaterpraktijk. De kenners vonden het allemaal maar zozo en 'hoe Breuker, hoe leuker' werd een gevleugelde leus. Maar het Kollektief reisde wel van Australië naar Marokko, van India naar de Antillen, van Moskou naar Hong Kong en Peking. Toen in 1999 het kiekjesboek Celebrating - 25 Years on the Road, verscheen, was het Willem Breuker Kollektief negen keer in de VS geweest, een unicum voor een Nederlands orkest van zijn soort en omvang.

Het Willem Breuker Kollektief geldt als een van de eerste ensembles in Nederland die geïmproviseerde muziek op een voor het publiek aansprekende wijze presenteerden. Het orkest speelt al meer dan dertig jaar over de hele wereld, van Amsterdam tot Peking. De meeste van zijn composities zijn geschreven voor het Willem Breuker Kollektief. Heel af en toe schreef hij ook voor een andere ensemblevorm.

Breuker verzorgde ook de muziek voor Freek De Jonge's film 'De Illusionist' en maakte het programma 'Stroman en Trawanten' met hem. In 2003 schreef hij in opdracht van de Cité de la Musique in Parijs nieuwe muziek voor Faust (1926) van F.W. Murnau, een van de hoogtepunten van de expressionistische stille film, geïnspireerd op Goethes klassieker.

Extra :
www.willembreukerkollektief.com en myspace.com/willembreukerkollektief
Willem Breuker en Willem Breuker Kollektief op Youtube

Elders op Oorgetuige :
Er zijn geen muzikale zekerheden meer : Willem Breuker Kollektief & Geert Chatrou op de Gentse Feesten, 17/07/2009
Willem Breuker Kollektief speelt Faust, 13/06/2007

Bekijk ook het nieuwsitem over het overlijden van Willem Breuker op de NOS

13:29 Gepost in Nieuws | Permalink |  Facebook

23/07/2010

Ensemble 21 brengt eerbetoon aan Luciano Berio

Luciano Berio Luciano Berio (1925 - 2003) is wellicht de meest markante figuur uit de Italiaanse hedendaagse muziek. Samen met Maderna sticht hij de studio voor elektronische muziek van Milaan. Vervolgens wordt hij directeur van het Ircam te Parijs. Na zijn eerste composities in Weberniaanse stijl wijdt hij het grootste deel van zijn carrière aan onderzoek en aan een intense zoektocht naar onuitgegeven klanken. Daarbij dwingt hij zowel zangers als instrumentalisten naar ongewone, onvermoede registers.

De Berceuse canonique pour Igor Stravinsky is een erg kort, meditatief werk dat verstoken is van elke vorm van pathos. Berio schrijft dit huldewerk naar aanleiding van het overlijden van Igor Stravinski in 1971.

De bundel van 14 Sequenze, die elk aan een ander instrument zijn gewijd, is een haast spontaan voortvloeisel uit een eerste compositie voor fluit solo (1958) en een tweede voor harp. Berio verruimt deze eerste ervaringen vervolgens naar andere instrumenten en naar de stem. Telkens draagt hij zijn compositie op aan een virtuoze uitvoerder, en gebruikt hij zijn verbeelding om het instrument uit zijn rolpatroon te halen en het te laten herboren worden tot een nieuw wezen, met bredere expressiemogelijkheden die het klankpatroon en de luistergewoonten van het publiek in de war sturen. Zo laat hij in de Sequenza voor harp uit 1963 (het tweede stuk uit de reeks) de agressieve kantjes van het instrument zien, die volledig ingaan tegen de Franse impressionistische sfeer waardoor het gewoonlijk omgeven is.

Nog in 1963 componeert Berio op maat van zijn echtgenote, de Amerikaanse sopraan Cathy Berberian, een bundel Folk songs. Voor deze bewerkingen van volksliederen uit de meest diverse landen stelt hij een instrumentaal ensemble samen dat bestaat uit fluit, klarinet, harp, altviool, cello en percussie. Het volkse karakter van het eerste stuk wordt door sommigen in vraag gesteld, maar zou net zoals het tweede stuk van Schotse origine zijn. In de begeleiding van het tweede lied, dat in een volstrekt vrij ritme evolueert, herkent men de klank van de vedel.

In Armenië, het land van de voorouders van Berberian, liggen de wortels van het derde stuk uit de bundel, dat de opkomst van de maan beschrijft. Rossignolet du bois, een typisch Frans lied, gaat voort in deze nachtelijke sfeer. Daarop volgt, na een aangehouden akkoord bij wijze van overgang, een Siciliaans lied, gezongen door vissersvrouwen die op de terugkeer van hun echtgenoten wachten. De twee volgende stukken zijn hernemingen van vroegere composities van Berio, die hij in 1949 voor Cathy Berberian schreef, toen die met een beurs van de stichting Fulbright zang studeerde in Italie. "Als u een vrouw vindt van goede komaf, die goed is opgevoed, er mooi uitziet en een mooie bruidschat meekrijgt, laat haar dan in godsnaam niet gaan." Dat is de essentie van het oude Genuaanse gedicht La donna ideale. Ook Ballo is van Italiaanse origine. Dit lied stelt dat de redelijkste mannen hun zinnen verliezen wanneer ze liefhebben, maar dat de liefde zelf alles weerstaat.

Het Sardische Motettu de tristura laat opnieuw een nachtegaal weerklinken: "Wat lijk je op mij, wanneer ik mijn geliefde beween... Zing dit lied wanneer men mij ten grave draagt." De twee daaropvolgende Occitaanse liederen komen uit de Chants d'Auvergne van Joseph Canteloube. Malurous qu'o uno fenno gaat over de eeuwige paradox die koppels tekent: wie alleen is, zoekt een echtgenote, maar wie er een heeft, wil ze liever kwijt… In Lo Fïolairé zingt een jong meisje al spinnend over de kussen van haar geliefde herder. Cathy Berberian zou deze melodie hebben ontdekt op een 78 toerenplaat uit Azerbeidzjan en erin geslaagd zijn het lied te memoriseren en te reproduceren zonder er maar een woord van te begrijpen. Men had haar alleen gezegd dat dit lied de warmte van de liefde vergelijkt met die van een kachel!

Programma :

Luciano Berio :
  • Autre Fois (Berceuse canonique pour Igor Stravinski)
  • Sequenza II voor harp
  • Folk Songs ( Black is the color, I wonder as I wander, Loosin yelav, Rossignolet du bois, A la femminisca, La donna ideale, Ballo, Motettu de tristura, Malorous qu'o uno fenno, Lo Fiolaire, Azerbaidjan love song)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Ensemble 21 : Berio
Dinsdag 27 juli 2010 om 12.15 u
Cloître de l'Hôtel de Ville

Place de l'Hôtel de Ville
1300 Wavre

Meer info : www.maca-minimes.be
----------------------------
Donderdag 29 juli 2010 om 12.15 u
30CC / Schouwburg

Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven

Meer info : www.zomer-van-sint-pieter.be
----------------------------
Vrijdag 30 juli 2010 om 12.15 u
Koninklijk Conservatorium

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be

Bron : tekst Claude Jottrand in vertaling door Veerle Lindemans voor Midis-Minimes

Extra :
Luciano Berio op www.compositiontoday.com, www.themodernword.com, brahms.ircam.fr en youtube
Portret Luciano Berio, J-L Plouvier op www.ictus.be
Luciano Berio (1925 - 2003): Duivelskunstenaar, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

Beluister hier alvast Berio's Sequenza II voor harp, uitgevoerd door harpiste Yinuo Mu (2002)

15:05 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

22/07/2010

Theater aan Zee : festival voor het hele gezin

theater_aan_zee.jpg Theater aan Zee is dit jaar aan zijn 14de editie toe en is daarmee het grootste theaterfestival van België en Nederland geworden. TAZ is het ontmoetingsfestival bij uitstek van publiek en theatermakers, professionelen onderling en aanstormend talent. Het festival loopt van 29 juli tot en met 7 augustus in Oostende.

Traditiegetrouw kan je op het festival proeven van een prikkelende mix van theater en muziek maar ook dans, performances, ontmoetingen en een literatuurprogramma. Uniek op TAZ is en blijft het prille werk van een beginnende, vaak pas afgestudeerde, generatie theater- en muziekmakers, te ontdekken op unieke... locaties in de stad en de haven.

In 2010 zijn Michael De Cock van het Mechelse 't ARSENAAL en Frank Vaganée van het Brussels Jazz Orchestra de twee centrale gasten voor het theater -en muziekprogramma. Beiden presenteren eigen werk, nodigen verwanten uit naar Oostende en brengen samen de openingsvoorstelling van TAZ: Vliegen tot de hemel.

Naast het theater- en muziekprogramma van de jonge garde en de twee gastcuratoren, is er opnieuw het literatuurprogramma Uitgelezen aan Zee i.s.m. De Morgen en Vooruit, op locatie met zicht op zee, met een programma op maat van TAZ. En het Familiepark wordt nog meer dan voorheen een ware oase voor kinderen, een mini kinderfestival binnen het TAZ festival. Outdoorvoorstellingen voor de allerkleinsten aangevuld met een indoorprogramma voor verschillende leeftijden en een eigen meeting point!

TAZ trekt volop de kaart van Oostende Cultuurstad 2010. Naast een aantal voorstellingen specifiek in dit kader (Appelblauwzeeziek en Matinée Dansante) is en blijft TAZ een groot publieks- en stadsfestival met populaire en scherpe voorstellingen, met aandacht voor jong en oud, met een perfecte dosis muziek, literatuur en theater, met aandacht voor beginnende kunstenaars en met een groot sociaal engagement. Het is ook de plaats van ontmoeting: tussen publiek en kunstenaars, tussen generaties, tussen de verscheidene sociale gelaagdheden van Oostende.

Het muziekprogramma wordt dit jaar uitgetekend door Frank Vaganée, artistiek leider van het Brussels Jazz Orchestra (BJO), Belgiës bekendste bigband. Ook BJO is geen nobele onbekende, in 2007 bood Writing Billie (i.s.m. 't ARSENAAL) op TAZ al een eerste voorproefje, deze zomer wordt het degusteren à volonté ... Naast hun creatie met Wannes Cappelle brengen ze de voorstelling Mama Africa met de Zuid-Afrikaanse sopraan Tutu Puoane en ze brengen een heuse Matinée Dansante. Op hun verwantenlijstje wilden ze zoveel mogelijk jazz- en aanverwante stijlen aan bod laten komen. 't ARSENAAL samen met BJO en Gerda Dendooven brengen de muziektheatervoorstelling Vliegen tot de hemel als openingvoorstelling van TAZ#2010.

Tijd en plaats van het gebeuren :

TAZ#2010
Van donderdag 29 juli t.e.m. zaterdag 7 augustus 2010
Op verschillende locaties in Oostende


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.theateraanzee.be

16:04 | Permalink |  Facebook

21/07/2010

Het rariteitenkabinet van Steffie Van Cauter

Die Fliege Fliegt Und Stürzt Verrückt Het zijn weer Gentse Feesten en ook in CAMPO staat er heel wat moois op het programma. Zo komt allround artieste Steffie Van Cauter langs op donderdag 22 en vrijdag 23 juli. Ze brengt opnieuw haar wondermooie en zeer poëtische voorstelling 'Die Fliege fliegt und sturzt verrückt'. Steffie verwelkomt je in haar wondere universum : een wereld van pure, woordeloze poëzie, een live soundtrack voor een boom en een eenzaam fietsje. Zingend en de machines rondom haar bespelend wekt ze met haar klanklandschappen de geprojecteerde filmpjes mee tot leven.

Steffie Van Cauter maakte animatiefilmpjes op haar eenzame zolderkamer. Daar bleef het niet bij, ze liet ook enkele muziekmachines maken waarop ze zelf het geluid bij de filmpjes maakt. Het resultaat zie je in "Die Fliege Fliegt Und Stürzt Verrückt". De machines, het geluid, de videoprojectie en de artieste, Steffie Van Cauter. Samen vormen ze een brij die het mens- en ding-zijn overschrijd. Het licht, het geluid en het beeld in een blender gegooid met iets ontzettend smakelijks als resultaat. Na haar passage in het openingsprogramma van CAMPO (januari 2008) werkte Steffie van Cauter haar voorstellingverder uit. Ze ging meer nadruk leggen op de animaties, die ze schraagde met live uitgevoerde klanklandschappen.

Steffie Van Cauter : "'Die Fliege fliegt und stürzt verrückt' is een project met verschillende gedaantes. Ik omschrijf 'Die Fliege' nog het liefst als een concert met beelden. Of omgekeerd. Immers heb ik geprobeerd de beelden op een muzikale manier bijéén te brengen; en de klank te 'boetseren'. Het gaat over ademen. Ik heb geprobeerd niet te veel na te denken. Veel te voelen. Ik vraag van u iets dergelijks. ... U ziet mij als een soort 'machinist' tussen de klankmachines en de film. U mag mij observeren. U mag mij ook volledig vergeten..."

Tijd en plaats van het gebeuren :

Steffie Van Cauter : Die Fliege Fliegt Und Stürzt Verrückt
Donderdag 22 en vrijdag 23 juli 2010, telkens om 20.30 u
Campo Victoria

Fratersplein 7
9000 Gent

Meer info : www.campo.nu

Review :
Die Fliege fliegt und stürzt verrückt: dat reiken naar iets van Steffie Van Cauter, Roger Arteel op www.theatermaggezien.net, 7/02/2008
Vergeten theaterrecensie, Mark Cloostermans op markcloostermans.blogspot.com, 14/07/2008

Extra :
Steffie Van Cauter : www.steffievancauter.be en www.myspace.com/steffievancauter
Steffie Van Cauter op Youtube

Elders op Oorgetuige :
Gentse Feesten 2010 : veel meer dan een gewoon stadsfestival, 8/07/2010
Die Fliege fliegt und stürzt verrückt : live soundtrack voor een boom en een eenzaam fietsje, 7/10/2008

Bekijk alvast de trailer van Die Fliege Fliegt Und Stürzt Verrückt

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook