28/06/2010

bESIdES brengt werk van Matthew Shlomowitz, Lois Vierk en Larry Polansky in Leuven en Brussel

bESIdES Het prille ensemble bESIdES (foto) ontstond vanuit de gemeenschappelijke interesse voor aktuele muziek van negen jonge muzikanten. Hun uitgangspunt is het uitvoeren van actuele kamermuziek die dankzij de atypische bezetting (harp, cello, fluit, piano, gitaar, viool, saxofoon, percussie & elektronica) willens nillens buiten het mainstream repertoire gezocht moet worden. bESIdES experimenteert graag met muziek waarbij de componist veel artistieke vrijheid verleent aan de muzikanten. Daarnaast kiezen de leden ook voor het creëren van werken van jonge experimentele componisten.

Het gemeenschappelijk draagvlak van de groep bESIdES is een scherpe feeling voor timbre en nuance. Voor de concerten van Midis-Minimes en Zomer van Sint-Pieter brengen zij werk van Matthew Shlomowitz, Lois Vierk en Larry Polansky.

Matthew Shlomowitz (1975) groeide op in Adelaide in Australië. Hij studeerde aan het Conservatorium van Sydney bij Bozidar Kos, privé bij Michael Finnissy en aan de Universiteit van Stanford waar Brian Ferneyhough zijn doctoraatsthesis superviseerde.  Hij was mede-directeur van het Ensemble Offspring in Sydney van 1995 tot 1998 en richtte mee het Brits-Belgische ensemble Plus Minus op in 2003.
Hij schreef werken voor ensembles als Asamisimasa, Champ d'Action, ELISION, Libra Ensemble, Tate Ensemble en een werk van hem werd geselecteerd voor de Gaudeamus Week in 2000 en werd er vertolkt door het Nieuw Ensemble. In 2003 werd zijn opera ‘The Cattle Raid of Cooleu or The Show’ (een samenwerking met schrijfster Alison Carruth, digital artiest Scott Wilson en 3 beeldende kunstenaars) uitgevoerd door Ensemble Offspring in de serie New Music Now in Sydney. Momenteel werkt hij aan een reeks audio-visuele stukken met video-kunstenaar Rees Archibald. Het eerste van deze serie - 'Six Aspects of the Body in Image and Sound' - ging in première in 2004 tijdens het Internationaal Muziekfestival in Bath.
Matthew woont in Londen waar hij componeert, schrijft , lesgeeft en waar hij tevens medewerker is bij de Foundation of Independent Education en aan het Birbeck College

Lois V. Vierk (1951) is een Amerikaanse componiste die wel te boek staat als 'post-minimalist' of 'totalist'. Ze studeerde piano, etnomusicologie en compositie aan de UCLA en Cal Arts, o.a. bij Leonard Stein en Morton Subotnick. Ook heeft ze intensief Gagaku muziek bestudeerd (klassieke muziek van het vroegere Japanse keizerlijke hof).
Ze maakte naam met een series 'multiples' (een term uit de beeldende kunst, die staat voor ensembles van eenzelfde instrumentsoort), maar schreef later ook voor gemengde ensembles. Bepalend voor Vierks hoogstpersoonlijke en indringende idioom zijn o.a. de genoemde Gagaku en de rigiditeit van de vorm. Ze past veel expressieve glissandi toe en structureert haar werk meestal zo dat de veranderingen in textuur, tempo en harmonie leiden tot een gradueel crescendo.
Red Shift (1989) geldt als haar grootste hit en kent bij uitstek ook beide kenmerken. Het werk (waarvan de titel verwijst naar het kleuren-Doppler-effect van het uitdijende heelal) lijkt op rockmuziek en ontaardt langzaam maar zeker in een soort dollemansrit.

Dat Larry Polansky (New York, 1954) een polyvalent artiest is, is een understatement. Naast zijn docentschap aan het Dartmouth College in Hanover (New Hampshire, USA) is hij actief als componist, musicoloog, uitvoerend muzikant en schrijver. Als uitvoerend musicus werkt hij geregeld samen met muzikanten als Christian Wolff, Frederic Rzewski en Nick Didkovsky. Op zijn website, maar ook in tal van muziektijdschriften zoals het toonaangevende Leonardo Music Journal vind je recensies en musicologische teksten van hem terug.

Larry Polansky is medeoprichter van het componistencollectief Frog Peak Music en ontwikkelde samen met Phil Burk en David Rosenboom de wijdverspreide computersoftware HMSL. HMSL is een programmeertaal voor experimentele muziekcompositie en live performance. Zij werd ontwikkeld in het Center For Contemporary Music in Mills College in Californië en was erg populair tussen 1986 en 1996. HMSL bevat tools voor algoritmische compositie, het realtime ontwerpen van nieuwe instrumenten, MIDI controle en muzikaal artificiële intelligentie.

Polansky is mathematicus van opleiding. Hij behaalde in 1976 een BA in wiskunde en muziek aan de universiteit van Santa Cruz in Californië. Nadien in 1978 behaalde Polansky een MA in compositie aan de universiteit van Illinois. Larry Polansky is een gerespecteerd amateur-ornitholoog, verdiepte zich in Joodse mystiek en spreekt naast het Engels verscheidene talen waaronder Jiddisch, Spaans, Engels en gebarentaal. Hij is huisvader, rockmuzikant en letterlijk een man van de wereld. Zo woonde hij op verschillende plaatsen in de VS, in Canada, Chili, Peru, Indonesië, Java, Frankrijk, Engeland…

Als componist treedt Larry Polansky duidelijk in de voetsporen van zijn leraar James Tenney (1934 - 2006). Wat beide conceptualisten in de eerste plaats verbindt, is een diepgaande fascinatie voor structuur en proces. De Europese seriële muziek van onder meer Anton Webern maar ook de typische Amerikaanse Minimal Music hebben hier zeker een aandeel in gehad. In veel van hun werken vinden we een wetenschappelijk of mathematisch element terug. Dit mathematisch denken manifesteert zich op verschillende gebieden. Op gebied van klank hebben beide componisten een voorliefde voor just intonation en verrichtten ze baanbrekend onderzoek naar elektronische muziekcompositie. Op vlak van tijd maken zowel Tenney als Polansky geregeld gebruik van procesmatige systemen zoals in Tenneys 'Septet uit 1981 of in Polanskys 'ivtoo uit 2000. Beide werken voor gitaar en tape zijn het resultaat van een duidelijk proces van steeds complexer wordende ritmische lagen. Dit ritmisch proces wordt in beide werken gekoppeld aan het harmonisch verloop.

Niettegenstaande zijn nuchtere en soms wetenschappelijke aanpak behoudt Polansky, net zoals vele andere Amerikaanse componisten (Charles Ives, Conlon Nancarow…) een intuïtieve affiniteit met de Amerikaanse populaire muziek. Zowel die van vroeger (traditionele Amerikaanse folkmuziek) als die van nu (Polansky als rockmuzikant). In het werk van Polansky duikt zowel Amerikaanse countryfolk op als Joodse traditionele klezmer.

Programma :
  • Matthew Shlomowitz (1975-), Fast Medium Swing, voor piano, 4 instrumenten en een assistent
  • Matthew Shlomowitz (1975-), Low Flipping Harmony, voor 4 melodische instrumenten
  • Lois Vierk, Red Shift, voor synthesizer, elektrische gitaar, cello en percussie
  • Larry Polansky, Ensembles of Notes, vrije instrumentatie
Tijd en plaats van het gebeuren :

bESIdES : Matthew Shlomowitz, Lois Vierk, Larry Polansky
Donderdag 1 juli 2010 om 12.15 u
30CC-Schouwburg
Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven

Meer info : www.zomer-van-sint-pieter.be
---------------------------
Vrijdag 2 juli 2010 om 12.15 u
Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be

Extra :
Matthew Shlomowitz : www.shlom.com en www.champdaction.be/nl/matthew-shlomowitz
Lois V Vierk, Speaking of Music at the Exploratorium in 1987 op www.archive.org, 23/04/1987
Larry Polansky op www.dartmouth.edu
The World's Longest Melody. Who the f*** is Larry Polansky ?, Toon Callier op www.zwerm.be

Elders op Oorgetuige :
Zomerse lunchconcerten op Midis-Minimes, Zomer van Sint-Pieter & Maca-Minimes, 25/06/2010

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

25/06/2010

Zomerse lunchconcerten op Midis-Minimes, Zomer van Sint-Pieter & Maca-Minimes

Midis-Minimes Nooit helemaal hetzelfde, en ook nooit radicaal anders... het 24ste festival Midis-Minimes staat weer voor de deur ! Het initiatief van de vzw Opus 3 blijft ook in deze laatste editie, van 1 juli tot 27 augustus 2010, trouw aan zijn oorspronkelijke formule: elke weekdag kan het Brusselse publiek om 12u15 een concert van 35 minuten meepikken in de Miniemenkerk of in het Koninklijk Conservatorium Brussel. De Zomer van Sint-Pieter te Leuven (in coproductie met het 30CC Leuven) is in 2010 aan zijn negende editie toe. Op vier weekdagen staat er telkens om 12u15 een concert geprogrammeerd, verdeeld tussen de Sint-Pieterskerk en 30CC/Schouwburg. Sinds twee jaar doet de Stad Waver mee aan de muzikale feestelijkheden: het festival Maca-Minimes programmeert concerten op dinsdag en donderdag in de binnentuin van het stadhuis van Waver en in de Saint-Jean Baptiste kerk.

Traditiegetrouw presenteert het festival Midis-Minimes een eclectisch programma met de meest diverse repertoires. Deze 24ste editie ontsnapt niet aan de regel en haalt zijn kracht uit de grootst mogelijke muzikale diversiteit: vocale muziek maar ook oude, moderne en traditionele instrumenten; solisten, duo's, trio's, kwartetten en zelfs orkesten; jonge musici en artiesten met faam uit binnen- en buitenland... Zoals elk jaar is de programmering opgedeeld in vijf cycli, die elk met een weekdag overeenstemmen: traditionele muziek op maandag en een specifieke stijlperiode uit de muziekgeschiedenis op elk van de overige weekdagen.

In 2010 worden er een heleboel verjaardagen gevierd, maar die van Schumann en Pergolesi zullen het meest in de kijker staan. Voor de opening van het festival wordt Schumanns Celloconcerto toevertrouwd aan de jonge Belgische cellist Thibault Lavrenov. De waardige afsluiter van het festival is Pergolesi's beroemde Stabat Mater, gebracht door het ensemble RosaSolis, sopraan Magali Léger en mezzo Albane Carrère.

De cyclus op maandag is gewijd aan de traditionele muziek en laat het publiek kennismaken met de klezmermuziek van Krupnik, de Ierse klankwereld van Fahy's Trio, de muziek van de Appalachen uit Noord-Amerika, en de riqq uit het Midden-Oosten. Er staat ook een reis naar Indonesië op het programma, met traditionele dans begeleid door gamelan. Op dinsdag viert de oude muziek hoogtij, met composities van de middeleeuwen tot de 17de eeuw. Koormuziek krijgt in deze cyclus een ereplaats, met vertolkingen door drie beroemde ensembles: Psallentes, Discantus en Vox Luminis. Op woensdag wordt je ondergedompeld in de muziek van de 18de eeuw, met een hommage aan Johann Sebastian Bach. Cellist Bruno Cocset brengt diens twee eerste Cellosuites, terwijl pianist Alexander Gurning een selectie speelt uit de Goldbergvariaties. Daarnaast komen in deze cyclus ook componisten als Graupner, W.F. Bach en Pergolesi aan bod. Het 19de-eeuwse repertoire staat centraal op donderdag, met dit jaar speciale aandacht voor de ongebreidelde Duitse romantiek van Robert Schumann. Tot de vertolkers behoren onder meer Milos Popovic, Guillaume Coppola, Sébastien Walnier en Etienne Rappe. De cyclus op vrijdag presenteert een erg gevarieerd programma met musici als Fabrice Bihan & Jean-Philippe Collard-Neven, Thomas Maillet & het Kryptos Kwartet en vele anderen ! De themaweek 'Piano' zorgt van 12 tot 16 juli voor een korte onderbreking van dit cyclische ritme, met onder meer Milos Popovic, Youki Besscho, Anait Karpova en Julien Libeer in werk van Bach, Schumann, Schubert, Ravel, Debussy en Rachmaninov.

Vrijdag : 20-21ste eeuw
De 20ste eeuw is ongetwijfeld de meest eclectische uit de westerse muziekgeschiedenis. Van zijn stilistische pluralisme kunnen dan ook maar enkele aspecten worden belicht. De cyclus op vrijdag biedt een overzicht van de meest uitenlopende stijlen, zonder enige rode draad, zoals de kleurige vlekken op een schilderij van Pollock. De reis vertrekt bij de neoromantiek van Mario Castelnuovo Tedesco (Thomas Maillet en het Kryptos Kwartet) en het 'classicisme' van Poulenc (Fabrice Bihan & Jean-Philippe Colard-Neven), om vervolgens uit te waaieren naar het experimentele werk van een jonge componist als Matthew Shlomowitz (Besides) en het klankonderzoek van Luciano Berio (ensemble 21). Verder is er nog ruimte voor het eclecticisme van Rachmaninov (Anait Karpova), het expressionisme van Sjostakovitsj (Ana Marjanovic & Luc Devos) en de moderne tangocomposities van Piazolla (Astoria). Deze uiterst beknopte selectie uit het 20ste-eeuwse repertoire en de hedendaagse muziekcreatie kan niet anders dan onze nieuwsgierigheid prikkelen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Midis-Minimes
Van donderdag 1 juli t.e.m. vrijdag 27 augustus 2010

Elke weekdag om 12. 15 u
Miniemenkerk
Miniemenstraat 62
1000 Brussel

Koninklijk Conservatorium
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel
-------------------------
Zomer van Sint-Pieter
Elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 30 juni en 26 augustus 2010
( behalve op 10, 11, 12 en 13 augustus) , telkens om 12. 15 u
Sint-Pieterskerk
Grote Markt
3000 Leuven

30CC / Schouwburg
Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven
-------------------------
Maca-Minimes
Elke dinsdag en donderdag tussen 1 juli en 26 augustus 2010 , telkens om 12. 15 u
Cloître de l'Hôtel de Ville
Place de l'Hôtel de Ville
1300 Wavre

Eglise Saint Jean-Baptiste
Place Cardinal Mercier
1300 Wavre

Het volledige progamma en alle verdere info vind je op www.midis-minimes.be, www.zomer-van-sint-pieter.be en www.maca-minimes.be

15:02 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

24/06/2010

Morf : nieuw project van Laura Maes en Kristof Lauwers in Logos

Laura Maes Morf, een project van Laura Maes (foto) en Kristof Lauwers, legt de nadruk op het live verwerken van data. De geluiden van verschillende instrumenten (kwarttoonsgitaar, cello, slidegitaar, zelfgebouwde schakelingen) en objecten (glazen, ...) voeden de patchen in het open source programma Pure Data. De bewerkte input wordt al dan niet samen met het oorspronkelijke brongeluid weergegeven en versmelt met veldopnames en elektronisch gegenereerde klanken.
In een latere fase van het project zal de bewerkte audio op zijn beurt als input gebruikt worden voor beelden gegenereerd in het open source programma Processing.
Hun compositie "Obers in galop" werd geselecteerd door Nicolas Collins voor de 6de Sound & Music Computing conferentie die plaatsvond in 2009 in Casa da Musica, Porto. Nieuwe composities van Morf worden afgewisseld met electroakoestisch werk van Elsa Justel, Aidan Deery, Thierry Gauthier en Giuseppe Rapisarda.

Tijd en plaats van het gebeuren :

New Media VI - Morf
Dinsdag 29 juni 2010 om 20.00 u
Logos Tetraëder

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

Extra :
Laura Maes op laura.annaville.net en www.myspace.com/lauramaesmusic
Kristof Lauwers : kristoflauwers.domainepublic.net
Elsa Justel op www.electrocd.com
Aidan Deery : www.myspace.com/aidanjdeery
Thierry Gauthier : www.thierrygauthier.com en www.myspace.com/thierrygauthier
Giuseppe Rapisarda : www.rapisarda.org

14:39 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

23/06/2010

Van mens en zee : een symfonische carte blanche voor Leif Segerstam

Leif Segerstam Naar aanleiding van de productie van Peter Grimes heeft de Vlaamse Opera aan Leif Segerstam (foto), de grote Finse componist en dirigent van deze Benjamin Britten-opera, een symfonische carte blanche gegeven. Segerstam maakte een selectie van composities die de bijzondere verbondenheid tussen mens en natuur evoceren.

Segerstam koos allereerst voor Finlandia, het symfonische gedicht van Jean Sibelius dat in 1899 voor het eerst werd uitgevoerd en bij wijze van muzikaal protest tegen de Russische bezetting al snel uitgroeide tot een clandestien Fins volkshymne. Einojuhani Rautavaara, wellicht de belangrijkste operacomponist van Finland, schreef in 1972 zijn symfonische cyclus 'in drie zinnen', Cantus Articus, die als ondertitel Concerto for Birds and Orchestra meekreeg en geïnspireerd is door de vogelgeluiden die aan de rand van het ijs bij de poolcirkel te horen zijn. Het derde Finse werk is de première van de 204'de symfonie van Leif Segerstam. Zijn oeuvrecatalogus omvat daadwerkelijk meer dan tweehonderd symfonieën, talrijke strijkkwartetten en diverse concerti voor solo-instrumenten. Als slot van dit concert ging de keuze van Segerstam uit naar het beroemde symfonische gedicht van Debussy, La Mer, uit 1905. In zijn weergaloze impressionistische klankschildering zet Debussy alle mogelijke levensvormen van de zee om in een mindset, een landschap van de ziel, dat ons tot op vandaag kan blijven boeien.

De Finse dirigent en componist Leif Segerstam is één van de veelzijdigste muzikale talenten uit het Hoge Noorden. Hij begon zijn dirigentencarrière in de operahuizen van Helsinki, Stockholm en Berlijn en als gastdirigent in onder meer Covent Garden en de Metropolitan Opera. Van 1995 tot 2007 was hij chef-dirigent van het Philharmonisch Orkest van Helsinki. Vandaag vinden we Segerstam aan het hoofd van alle belangrijke wereldorkesten. Hij heeft een indrukwekkend aantal opnamen op zijn actief waaronder alle symfonieën van Mahler, Nielsen en Sibelius en een rijke scala hedendaagse Finse muziek. Momenteel dirigeert hij ook Peter Grimes bij de Vlaamse Opera.

Met meer dan 230 symfonieën op zijn actief is Leif Segerstam de wereldrecordhouder componeren. Bij de Vlaamse Opera laat hij voor het eerst zijn Symfonie 204 horen en dirigeert hij eveneens voor het eerst Peter Grimes. De Finse oerkracht meet zich met de kracht van de zee.

Leif Segerstam over componeren : " Sinds 1992 componeer ik principieel voor grote orkestbezettingen zonder dirigent. De muzikanten moeten zich autonoom organiseren en dit binnen tijdruimtes die door mij vrij bepaald zijn. Ik heb nu pas begrepen waarom ik dit groot aantal symfonieën schrijf. Ze zijn allemaal gecomponeerd in rozenkransvorm, met 6 delen of 'tientjes'. Het verloop is te vergelijken met een estafetteloop, gestructureerd door tijdsaanduidingen. Zo kan ieder muzikant zijn stem individueel spelen, maar binnen een door mij opgegeven tijdsbestek van bijvoorbeeld 3 à 4 minuten. Wanneer alle stemmen klaar zijn met hun partij, volgt dan een aanduiding welke stem het teken geeft naar de volgende fase. Ieder muzikant kan zijn tempo vrij wisselend bepalen; hij mag zich ontplooien als de schoonheid van een alpenweide. Mijn partituur is geen Pruisisch exercitieplein, geen boomkwekerij. Belangrijk is hoe de wedijver onder mekaar werkt. En dan ontluikt plots deze mooie bloem midden in een wei.

Gewoonlijk hou ik het voorbeeld voor ogen van hoe men wolkenkrabbers bouwt in Tokio of in Los Angeles waar er aardbevingen zijn. Die moeten in hun constructie flexibel zijn. Wanneer er een aardbeving is die het ding doorheen schudt moet alles meetrillen en oké blijven. Het toilet kan een beetje naar links gaan en de keuken een beetje naar rechts, en ook de woonkamer kan een beetje van plaats veranderen. Misschien staat de wolkenkrabber in een grote S, maar het blijft een wolkenkrabber met hele mooie kamers die intact gebleven zijn! (lacht) Zo zijn mijn partituren. Er zijn dingen die in tijd een beetje naar links of naar rechts kunnen schuiven, en toch harmonisch blijven kloppen. Hoe ik deze legoblokjes vind, kan ik niet uitleggen, maar ik hoor het zo.
Ik zie mijn partituren als een voorstadium van een muzikale 'virtual reality' voor de computer. Ik wil screentechniek ontwikkelen die mijn handgeschreven hiërogliefen kan omzetten naar een digitaal scherm. Met een screentechniek kunnen we ons muzikaal erfgoed, alle verworvenheden in een muziekdatabank voor iedereen toegankelijk maken en ze oproepen met een muisklik. Bepaalde maatsoorten, klanken, dynamiek, enz. In alle mogelijke variaties. Deze screentechniek ontwikkelen we samen met de Nokiaboys met wie ik bevriend ben. Mijn bedoeling is dat een peuter van 2-3 jaar met zulke screens kan spelen, en met een muisklik symfonische klanken kan produceren. Hij kan dan 'muisiceren': met een muis muziek maken, componeren met plug en delete. Zonder dat hij eerst moeizaam études van Czerny of Paganini moet leren spelen."

En over de cryptische titel NY 71 U a Life-booking-code : "NY 71 U a Life-booking-code betekent de nieuwe 'Life-booking-code' van mijn leven. Het is als een geheime code. Ik heb die gekregen na een voor mij bijzonder concert in de prachtige spiegelzaal van het Neues Schloss Herrenchiemsee van Ludwig II. Op deze historisch rijke, voor mij mystieke plek, waar Wagner en Ludwig nog rondwaren, dirigeerde ik - toeval of niet? - een heel bijzonder dubbelconcert met het London Philharmonic: de 7e symfonie van Bruckner en de Sinfonia da Requiem uit 1940 van Britten (!). De volgende dag vloog ik met de Finse luchtvaartmaatschappij Blue 1 van München naar Helsinki. Het toestel had de boekingscode NY 71 U, en op slag was het mij duidelijk: dit is mijn nieuwe Life-booking-code. Dat wil zeggen dat ik waarschijnlijk tot mijn 71e zal leven."

De Finse componist Einojuhani Rautavaara (1928) behoort tot de meest succesvolle componisten van zijn generatie. Hij beschouwt zichzelf als een religieus mens in de zin van 'gevoel hebben voor, en affiniteit hebben met het oneindige'. In zijn oeuvre zijn religieuze teksten dan ook een terugkerend gegeven. "It is my belief that music is great if, at some moment, the listener catches 'a glimpse of eternity through the window of time', if the experience is one which Arthur Koestler might call 'the oceanic feeling'. This, to my mind, is the only true justification for all art. All else is of secondary importance."
Rautavaara studeerde bij Merikanto, Persichetti en Copland. Zijn vroege stijl werd beïnvloed door het neoclassicisme van Stravinsky en Hindemith, maar in A requiem in our time (1953) laten ook Russische invloeden zich horen. Aan het einde van de jaren vijftig kreeg hij interesse in twaalftoonmuziek, die hij vooral toepaste in zijn kamermuziek.

Programma :
  • Jean Sibelius (1865 - 1957), Finlandia, opus 26
  • Einojuhani Rautavaara ( 1928), Cantus Arcticus, opus 61
  • Leif Segerstam (1944), Symfonie nr. 204, NY 71 U a Life-booking-code (Wereldcreatie)
  • Claude Debussy (1862 - 1918), La Mer
Tijd en plaats van het gebeuren :

Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera : Van mens en zee
Vrijdag 25 juni 2010 om 20.00 u

Vlaamse Opera Gent
Schouwburgstraat 3
9000 Gent

----------------------
Woensdag 30 juni 2010 om 20.00 u
Vlaamse Opera Antwerpen
Van Ertbornstraat 8
2018 Antwerpen

Meer info : www.vlaamseopera.be

Extra :
Leif Segerstam op www.ondine.net, en.wikipedia.org en youtube
Leif Segerstam interview, Bruce Duffie op www.kcstudio.com, 5/12/1997
Einojuhani Rautavaara op www.boosey.com en youtube

16:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Good Vibrations : Musica brengt de zomer in je oren

Shannon Bells - Mogens Jacobson Aanvullend op de permanente tentoonstelling in het Klankenbos organiseert Musica de zomerexpo Good Vibrations. Op verrassende locaties in Neerpelt staan 10 klankinstallaties van 9 internationaal gerenommeerde klankkunstenaars. Het parcours is met een plattegrond gemakkelijk te volgen, zowel te voet als met de fiets. Een overzicht van de 10 klankkunstinstallaties op Good Vibrations vind je op www.musica.be.

Good Vibrations - zomer in je oren is een internationale klankkunsttentoonstelling van 10 installaties. De zomerexpo speelt zich niet af op één locatie maar is verspreid over diverse pleinen, gebouwen, verlaten panden, vitrines en andere plekken tussen het station en Provinciaal Domein Dommelhof. Met Good Vibrations brengt Musica de zomer in je oren. Je kunt het klankfeest immers de hele zomer lang, elke dag van 25 juni tot 5 september 2010 meemaken. Dat kun je in je eentje doen, maar Good Vibrations is ook een verrukkelijke groepsuitstap met de kinderen, de hele familie, of je vereniging. Het is bovendien helemaal gratis!

Good Vibrations kan de meest veeleisende artistieke ogen en oren bekoren. Toch hoef je absoluut geen kenner te zijn om te genieten van klankkunst. Het is geen muziek, toch niet zoals we die kennen. Het zijn geen gewone kunstwerken, want ze stoeien met geluid. Het is ook geen poëzie, maar een soort soundtrack daarvan.

De klankinstallaties van Good Vibrations zijn mooi, verrassend, grappig en vaak kun je als bezoeker zelf 'meedoen' door met je lichaam of aanwezigheid de klanken te sturen. Wie ooit Klankenbos heeft bezocht in Neerpelt, weet hoe knap, verbazend en interactief klankkunst kan zijn. Good Vibrations is een tijdelijke aanvulling op de permanente klankkunsttentoonstelling Klankenbos.

Klankfabriek - workshop voor kinderen van 6 tot 12 jaar
In het kader van Good Vibrations neemt een ervaren begeleider jonge muziekliefhebbers op sleeptouw langs het parcours van de zomerexpo. Tijdens deze actieve ontdekkingstocht ontrafelen ze zelf het geheim van kunst die klinkt. Een ongelooflijke reis in de fascinerende wereld van geluid!
Wanneer? donderdag 15 juli, 29 juli en12 augustus van 14.00 tot 16.30 u.
Inschrijven? via www.musica.be, info@musica.be of +32 (0)11 510 610

Boombastisch! - stage voor 12-plussers
Boombastisch! is een onvergetelijke stage voor 12-plussers! In Klankenbos laten kunstenaars Kaspar König en Hanne Cretskens jonge makers het bos veroveren met gedichten van klank, levende installaties, woord en beweging. Samen gaan ze op muzikale zoektocht.
Wanneer? vrijdag 20 augustus om 10 uur tot zondag 22 augustus (toonmoment om 15 uur)
Info en inschrijvingen? www.musica.be. Bekijk op de site ook het volledige kinderaanbod in Klankenbos.

Neem een kijkje op www.musica.be voor meer informatie over de andere rondleidingen en activiteiten en het volledige kinderaanbod

13:59 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

22/06/2010

YVOD/ROBOT : elektronische musical met robots

YVOD/ROBOT Dit weekend gaat YVOD/ROBOT, de nieuwe voorstelling van Tuning People, in première. Het collectief Tuning People maakt geluidstheater. Elke voorstelling vertrekt vanuit een onderzoek naar geluid. YVOD/ROBOT wordt een musical met robotten, waarin gezoem muziek is en robotten iets mankeren. YVOD/ROBOT is geautomatiseerd poppentheater, theatrale beeldende kunst, houterige slapstick met ontroerende zingende objecten en emotionele klank. Drie mensen werken gedreven aan robots met emoties. Ze geloven in hun eigen creatie. Hoeveel techniciteit is er echter nodig om te kunnen geloven dat iets leeft ?

Tuning People maakt geluidstheater. Elke voorstelling of performance start met een auditief concept: een electro - akoestisch kostuum, een geluidsfabriek, een musical, ... Tuning People kneedt het geluidsonderzoek voortdurend tot nieuwe vormen.

Tuning People ontstond in 2003 in een kelder in Berchem. Gebruikmakend van spullen die er opgeslagen lagen, oude luidsprekers, schuurpapier, resthout en versterkers werd de dans-performance 'Tuning People 1#' geboren. Nog steeds vormen verzamelde oude objecten en geluidsmateriaal de basis en de inspiratie voor het creëren van geluidsobjecten, instrumenten en personages.

Hoewel ze vandaag meer bovengronds werken blijft het onderzoeksproces centraal staan. Hun onderzoek begon met het exploreren van geluid uit zelfgebouwde instrumenten, en wordt nu verder gezet in het bevragen van alle theatrale regels. Ze bricoleren een eigen dadaïstische wereld met geluid, vorm, inhoud, spelregels, plakband en kostuums.

De kern gevormd door Wannes Deneer (vormgever/ geluidsontwikkelaar), Jef Van gestel (theatermaker/acteur) en Karolien Verlinden (dansers/ choreografe). Vanuit hun eigen discipline bewegen ze met elke voorstelling meer naar elkaar toe. Vanuit de verschillende invalshoeken weten elkaar steeds efficiënter te beïnvloeden. Ze ontwikkelen een gemeenschappelijke taal waarin vorm, beeld, inhoud, geluid door de drie worden onder handen worden genomen, elk van de drie kan de grens van zijn eigen discipline overschrijden.

Concept en spel: Karolien Verlinden, Wannes Deneer, Jef Vangestel / Muziek: Wannes Deneer en Jochem Baelus / Kostuum: Maartje van Bourgognie / Dramaturgie: Peter Antonissen / Assistentie dramaturgie: Jesse Vanhoeck / Techniek en elektronica: Olmo Claessens en Jim Bollansée

Tijd en plaats van het gebeuren :

Tuning People : YVOD/ROBOT
Vrijdag 25 juni 2010 om 19.00 u (Uitverkocht)
Zaterdag 26 juni 2010 om 17.00 u
kc nOna

Begijnenstraat 19-21
2800 Mechelen

Gratis toegang, wel op voorhand reserveren

Meer info : www.nona.be en www.tuningpeople.be

Deze voorstelling is ook te zien op 28 en 29 augustus 2010 in Studio Villanella Antwerpen : blog.villanella.be

Bekijk hier alvast de trailer van YVOD/ROBOT

14:20 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

21/06/2010

Dominica Eyckmans & Frederik Croene stellen nieuwste cd voor in Kasteel d'Ursel

Frederik Croene en Dominica Eyckmans Na allebei rondgereisd te hebben in zeer diverse muzikale werelden (hedendaags, experimenteel, jazz, ...) zijn Frederik Croene en Dominica Eyckmans mekaar eind 2005 tegengekomen en bleken ze dezelfde wens te koesteren om alle opgedane ervaring toe te passen op het zogenaamde klassieke repertorium voor altviool en piano - met alleszins hedendaagse 'uitstapjes' Allebei zeer gepassioneerd en toegewijd aan hun kunst betrachten ze steeds een persoonlijke en frisse interpretatie die soms verrassend en onverwacht kan zijn, maar steeds gefundeerd op en geïnspireerde door het grootst mogelijke respect voor de partituur. Ze streven er ook steeds naar zeer gevarieerde en (klank)kleurrijke programma's te brengen, zoals dit 'Reflections for viola & piano', waarbij 'reflections' in de vele betekenissen van het woord kan geïnterpreteerd worden.

Hun eerste cd, met de Sonate voor altviool en piano van Shostakovich, de eerste Sonate voor altviool en piano en de derde Sonate voor piano van Jean-Pierre Waelbroeck verscheen bij De Rode Pomp. De cd 'Reflections for viola & piano' wordt uitgebracht bij Pavane Records.

Als muzikant is Dominica Eyckmans actief in een breed spectrum: zowel klassiek als jazz maar ze legt zich voornamelijk toe op de hedendaagse en experimentele muziek. Als soliste trad zij ondermeer op in het Parijse IRCAM, Weimar, Brussel ... en bracht ze reeds talloze Belgische creaties en wereldcreaties. Pianist Frederik Croene van zijn kant ondervraagt consequent de geijkte paden van de pianotraditie, wat resulteert in concerten met een ongewone programmering waarin deze traditie zich moet verantwoorden ten opzichte van de hedendaagse muziek. Hij speelt dan ook niet louter partituurmuziek maar engageert zich ook voor ongewone projecten waarin de scheidslijn tussen componist en uitvoerder vervaagt.

Jean Pierre Waelbroeck werd geboren in Brussel (1954) in een Belgisch-Deens gezin, met een stevige artistieke traditie. (Zijn overgrootvader was de Deense componist JPE Hartmann ) Hij studeerde rechten maar is muzikant in hart en nieren. In zijn muziektaal staat de melodie centraal. In vele van zijn werken gaat het om melodieën die zich als het ware organisch ontwikkelen, de ene voortspruitend uit de andere in een continu proces, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een permanente ontwikkeling van de muzikale materie boven de herhaling van thema's. Recent componeerde hij ook werken waarin de geldigheid van de van oude vormen voor de componist van vandaag wordt onderzocht. Waelbroeck schreef tot nog toe een honderdtal werken voor piano, bijna evenveel liederen en heel wat kamermuziekwerken.

Programma :
  • Robert Schumann , Märchenbilder - Vier Stücke für Viola und Klavier
  • Jean-Pierre Waelbroeck, Sonate pour alto et piano n° 2
  • Benjamin Britten, Lachrymae, Reflections on a song of Dowland op. 48
    (met inleidend 'If my Complaints' - de Song van Dowland waarop Britten 'Lachrymae' baseerde - in een eigen, hedendaagse bewerking
  • Paul Hindemith, Sonate für Bratsche und Klavier opus 11 n° 4
Tijd en plaats van het gebeuren :

Dominica Eyckmans & Frederik Croene : CD-voorstelling 'Reflections for viola and piano'
Vrijdag 25 juni 2010 om 20.30 u
Kasteel d'Ursel

Wolfgang d'Urselstraat 9
2880 Hingene/Bornem

Frederik Croene : www.frederikcroene.com
Dominica Eyckmans op www.muziekcentrum.be

Elders op Oorgetuige :
Frederik Croene en Dominica Eyckmans in Sint-Truiden, 1/11/2007
Concert/cd-voorstelling Frederik Croene & Dominica Eyckmans, 5/12/2006

18:27 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Odhecaton gaat confrontatie aan met 16de én 20ste eeuwse vocale muziek in Sint-Truiden

Wolfgang Rihm Een mix van eeuwenoude én nieuwe vocale muziek. En dat in de prachtige middeleeuwse Begijnhofkerk in Sint-Truiden… Het belooft woensdag een sfeervolle avond te worden. Odhecaton staat sinds zijn oprichting in 1998 bekend voor zijn opnames en zijn pionierspositie inzake de uitvoering van polyfone muziek: een vloeiende en expressieve lezing gebaseerd op tekstuele declamatie. De naam Odhecaton is ontleend aan Harmonice Musices Odhecaton, een baanbrekend polyfonisch werk, uitgegeven in 1501 door Ottaviano Petrucci in Venetië. Onder leiding van dirigent Paolo Da Col specialiseren de uitmuntende zangers van Odhecaton zich in de uitvoering van Renaissance en barokmuziek. Hun repertoire omvat voornamelijk werken van Italiaanse, Franse, Vlaamse en Spaanse componisten uit de vijftiende eeuw. Odhecaton werd uitgenodigd op de meest prestigieuze festivals in Europa en hun opnames werden bekroond met o.a. Diapason d'or de l’année, 5 diapasons, Choc (Le Monde de la Musique), Disco del mese (Amadeus and CD Classics) en Cd of the Year (Goldberg). Speciaal voor Basilica Festival van Vlaanderen gaat Odhecaton in Sint-Truiden de confrontatie aan met 16de én 20ste eeuwse vocale muziek van Arvo Pärt, Wolfgang Rihm (foto) en Salvatore Sciarrino.

Programma :
  • Arvo Pärt (1935), De Profundis
  • Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 - 1594), Crux fidelis
  • Wolfgang Rihm (1952), Tristis est anima mea
  • Carlo Gesualdo de Venosa (ca. 1561 - 1613), Tenebrae responsario sabbati sancti
  • Salvatore Sciarrino (1947 - 2001), Responsario delle tenebre a sei voci
  • Carlo Gesualdo de Venosa, Tenebrae responsario sabbati sancti
  • Wolfgang Rihm, Tenebrae factae sunt
  • Carlo Gesualdo de Venosa, Tenebrae responsario sabbati sancti
  • Arvo Pärt, Summa
Tijd en plaats van het gebeuren :

Odhecaton : Tenebrae
Woensdag 23 juni 2010 om 20.30 u
Begijnhofkerk Sint-Truiden

Begijnhof (vlakbij Veemarkt)
3800 Sint-Truiden

Meer info : www.festivalvanvlaanderen.be

Extra :
Arvo Pärt op www.musicolog.com en Youtube
Arvo Pärt (1935 - ), Tintinambulist op www.musicalifeiten.nl
Wolfgang Rihm op www.arsmusica.be en Youtube
Wolfgang Rihm in conversation with Kirk Noreen and Joshua Cody, sospeso.com
Dossier Wolfgang Rihm op beckmesser.de
Wolfgang Rihm (1951 - ): Wars van minimalisme en neosensibiliteit op www.musicalifeiten.nl
Salvatore Sciarrino op brahms.ircam.fr, www.arsmusica.be en Youtube
Sciarrino in De Nacht: Nieuwe muziek, Concertzender, 17 april 2007

Elders op Oorgetuige :
Helix Duo brengt programma rond Arvo Pärt in Bever, 2/04/2009
Muziek is een levensproces : interview met Wolfgang Rihm, 7/12/2007

Beluister alvast Arvo Pärts De Profundis

16:53 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

What's Next : een onvergetelijke start van de zomer

What's Next Op 26 juni 2010 vindt de tweede editie van het festival voor actuele muziek What's Next plaats. Na een erg geslaagde eerste uitgave in juni 2009 gaat vzw What's Next vastberaden verder op zijn elan… Nieuwe muziek, of noem het klankkunst, in al zijn vormen of gedaanten gebracht door jonge professionele artiesten: dat is waar What's Next voor staat. Frisse ensembles ontsproten uit de klassieke kamermuziektraditie, de komische avant-rock van I Love Sarah, een installatie/performance verbonden met ducktape, het nieuwe metalproject van Cédric Dambrain en jawel, nog meer… maken van What's Next 2010 een onvergetelijke start van de zomer. Bovendien trekt What's Next dit jaar naar een nieuwe locatie. In het hartje van Brussel ligt Espace Senghor. Verschillende ruimtes, waaronder de prachtige 19de eeuwse concertzaal bieden het ideale decor voor What's Next 2010.

Nieuw bij deze editie zijn performances/installaties die plaatshebben tussen 14.45 u en 22.00 u. Daarvoor deed de organisatoren van What's Next een beroep op leeftijdsgenoten als de Franse componist Florent Colautti en het trio Meggy Rustamova, Ariane Loze en Dries Douibi (oud-studenten van KASK en RITS). Deze laatste drie brengen 'In Cycli', een performance die vertrekt vanuit een tapijt van papier, tape en verf, dat wemelt van de contrasterende kleuren en grillige figuren. De kledij van de performers, die aanvankelijk op het tapijt liggen, wordt gekenmerkt door dezelfde kleuren en motieven. Dit trompe l'oeil effect verdwijnt pas wanneer de acteurs beginnen bewegen en het tapijt zo tot leven komt.

Wanneer het klokvaste programma van concerten begint te lopen, wil dat bij What's Next nog niet zeggen dat het klassieke concertconcept dominant wordt. Zo is er halverwege het festival een solo-optreden van geluidskunstenaar Jeroen Vandesande, die al samenwerkte met onder andere Thomas Smetryns en Rutger Zuydervelt (Machinefabriek). Al even opmerkelijk is het eerste concert van de dag. Onder de titel 'Cathédrale Sonore' staan hier niet de aan het conservatorium geschoolde muzikanten centraal, maar wel de samenwerkende improvisatieklassen van de academies van Oudergem (onder leiding van Bruno Crabbe) en Sint-Pieters-Woluwe (begeleid door Chantal Levie).

Wanneer het klassieke concertformat met ensembles die een op voorhand vastgelegd programma brengen, ingevoerd wordt, blijft het festival zweren bij de twintigers als uitvoerders, maar worden ook componisten van de vorige generaties toegelaten. Opmerkelijk, maar verklaarbaar daarbij is dat de ensembles die de vorige editie van What's Next kleurden, ook nu weer aanwezig zijn. Verklaarbaar, aangezien de organiserende vzw in deze groepen vertegenwoordigd is bij de uitvoerende muzikanten. Het sextet bESIdES (waarvan de leden gemeenschappelijke wortels hebben als studenten aan de conservatoria van Antwerpen en Gent) is het eerste van de habituées dat aantreedt. Het gitaarkwartet ZWERM dat op de vorige editie de degens kruiste met een saxofoonkwartet, doet dat dit jaar voor 'Plq' met drummer Jeroen Stevens (I Love Sarah en iH8 Camera) en de Waalse elektronicamuzikant en componist Cédric Dambrain, die met zijn eenendertig meteen een van de oudere figuren op het podium is.

Het meest ervaren ensemble op de affiche (en de derde overlever van de vorige editie) is Nadar. Dit ensemble dat reeds eerder te horen was op o.a. Ars Musica en dit jaar ensemble in residence is op de legendarische zomercursus van Darmstadt,  focust bij voorkeur op de jongere generatie (inter)nationale componisten. Op What's Next zal het te horen zijn in 'Quasare/Pulsare' van Olga Neuwirth en 'In Hyper Intervals' van Johannes Kreidler dat daardoor een Belgische première krijgt.

Hoe sterk What's Next het meent met de hedendaagse muziek, wordt extra onderstreept door het feit dat net als vorig jaar er ook tijdens deze editie maar één keer werk van reeds overleden componist gespeeld wordt. Dit jaar is dat Franco Donatoni, wiens muziek op het concert van het jonge Trio Mangalam gekoppeld wordt aan stukken Jonathan Harvey en Beat Furrer. Deze combinatie maakt van dit concert meteen een van de aanraders van het festival. De klankgevoeligheid en het oor voor detail van deze drie componisten is haast uitzonderlijk te noemen, wat in het geval van Harvey meer dan eens resulteert in ongewoon toegankelijke en betoverende muziek.

Voor het laatste optreden (21.30u) gooit What's Next het over een heel andere boeg. Geheel onverwacht is het optreden van I Love Sarah echter niet te noemen. Met hun nu eens hoekige, dan weer chaotische noisy rock werd het duo van gitarist Rutger De Brabander en drummer Jeroen Stevens niet alleen de knuffel van de Belgische rock underground, maar dwongen ze ook respect af in improvisatiemilieus. Muziek die mikt op het hoofd, de benen, de muzikaliteit en het gevoel voor humor van de luisteraar: wie een beter orgelpunt kan bedenken voor een bruisend en breed geschakeerd festival als What's Next, mag het zeggen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

What's Next
Zaterdag 26 juni 2010 vanaf 14.45 u
Espace Senghor

Chaussée de Wavre 366
1040 Etterbeek

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.whats-next.be

Artikel grotendeels overgenomen van Kwadratuur

Extra :
What's Next. Twintigers nemen het heft in eigen handen, Koen Van Meel, 7 juni 2010
Jonge garde van de actuele muziek. Reportage over What's Next op Cobra, 24/06/2010
Nadar : www.nadarensemble.be
Zwerm : www.zwerm.be
Jeroen Vandesande : www.jeroenvandesande.be
Cédric Dambrain : www.cedricdambrain.net
I love Sarah : www.ilovesarah.net

00:01 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

18/06/2010

Philip Glass komt naar Brussel !

Philip Glass Brussels Philharmonic - het Vlaams Radio Orkest wuift het seizoen uit met een uitzonderlijk concert in Bozar. Op maandag 21 juni brengt het orkest, onder leiding van chef-dirigent Michel Tabachnik, het Concerto for cello and orchestra van de Amerikaanse componist Philip Glass. Voor de Belgische première van dit werk zal de beroemde minimalistische componist in eigen persoon aanwezig zijn !

Solist is de Amerikaanse celliste Wendy Sutter, en dat is niet de eerste de beste. Je zou haar zelfs als een muze van Philip Glass kunnen bestempelen, aangezien hij speciaal voor haar 'Songs and Poems for cello solo' componeerde. De suite werd goed onthaald : volgens muziekcriticus Anne Midgette van de Washington Post heeft het werk "een ongewone mate van directheid en warmte. Het graaft diep in de lage registers van het instrument, scheert hoge toppen met een handvol noten, nu eens zacht, dan weer vol vuur. Het roept de mineurstemming van de klezmer op en de innerlijke meditaties van de cellosuites van Bach". (*)
Ook de vioolpartij van het 'Dubbelconcerto voor viool, cello en orkest', dat onlangs in Den Haag in wereldpremière ging bij het Nederlands Dans Theater, schreef Glass met Sutter voor ogen. Dat belooft alvast voor de eerste uitvoering van het Celloconcerto op Belgische bodem.

Ook Claude Debussy's invloed op het verloop van de muziekgeschiedenis kan nauwelijks onderschat worden. De drie Nocturnes werden geschreven in dezelfde periode als de 'Prélude A l'après-midi d'un faune', het werk dat Pierre Boulez als de kiem van het modernisme in de muziek beschouwde. Afsluiten doet het Brussels Philharmonic met de Vierde Symfonie van Robert Schumann, die hijzelf oorspronkelijk 'Symfonische Fantasie' noemde, refererend naar het experimentele karakter van het werk.

Programma :
  • Claude Debussy, Nocturnes
  • Philip Glass, Concerto for Cello and Orchestra
  • Robert Schumann, Symfonie nr. 4 in d klein, op. 120
Tijd en plaats van het gebeuren :

Brussels Philharmonic & Wendy Sutter : Debussy, Glass, Schumann
Maandag 21 juni 2010 om 20.00 u
(Inleiding door Rudy Tambuyser om 19.30 u )
Bozar - Henry Le Boeufzaal
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.brusselsphilharmonic.be

Dit concert wordt rechtstreeks uitgezonden tijdens 'In de loge' op Klara

(*) The Washington Post, 9/03/2008

Extra :
Een interview met de intendant van het Brussels Philharmonic, Gunther Broucke, was op 17/06 op FM Brussel te horen. Je kan het interview, inclusief een fragmentje uit het nieuwe celloconcerto, herbeluisteren op www.fmbrussel.be

'Ik hou steeds meer van kamermuziek'. Interview met Philip Glass, Maarten Beirens in De Standaard, 21/06/2010

Philipp Glass : www.philipglass.com, www.glasspages.org (fansite), en.wikipedia.org en youtube
Philip Glass, succesvolle minimalist op www.musicalifeiten.nl

14:50 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook