31/01/2010

Bernsteinweek op Klara, van 1 t/m 6 februari

Leonard Bernstein In verschillende Klara-programma's is er deze week aandacht voor het veelzijdige talent van Leonard Bernstein. Een overzichtje.

Brede Opklaringen
Leonard Bernstein was componist, pianist, dirigent, leraar en nog veel meer. Twintig jaar na zijn dood blijft zijn invloed enorm. In Brede Opklaringen komen al zijn facetten aan bod in gesprekken met muzikanten, componisten, concert- of festivalorganisatoren die Bernstein gekend hebben of met hem hebben samengewerkt.

In de Loge
Fred Brouwers biedt vier schitterende concerten rond Bernstein aan, met op maandag een concert opgenomen in het Brusselse Flageygebouw waar het Vlaams Radio Koor op 22 januari Bernsteins Chichester Psalms uitvoerde alsook een selectie uit West Side Story. Dinsdag brengt het Orchestre Philharmonique de Radio France onder leiding van Steven Sloane naast Bernstein ook werk van Nadia Boulanger en George Gershwin. Solist is David Greilsammer op piano. Het concert werd opgenomen in de Salle Pleyel in Parijs. Woensdag kun je genieten van Bernstein songs die de Amerikaanse zangeressen Claron McFadden en Roberta Alexander op 29 januari zingen in het Concertgebouw in Brugge. Donderdag tenslotte dirigeert Peter Maxwell Davies de Filharmonie in eigen werk, maar hij opent het concert met een Bernsteincompositie.

Scala
Kers op de taart is Bernsteins 'Candide' in Scala, een recente productie van de Vlaamse Opera. Voor het eerst brengt de Vlaamse Opera de 'averechtse musical' Candide op een libretto naar Voltaire. De Britse regisseur en scenograaf Nigel Lowery creëert een nieuwe visie op het meesterwerk van Leonard Bernstein met in de hoofdrollen de jonge Amerikaanse tenor Michael Spyres als Candide en dé coloratuursopraan van het moment Jane Archibald als Cunegonde.

Brede opklaringen, Bernsteinweek van 1 t/m 5 februari, om 9 uur
In de Loge, Bernsteinconcerten van 1 t/m 4 februari om 20 uur
Scala, Candide van Bernstein, op zaterdag 6 februari om 20 uur


Meer info : www.klara.be

Elders op Oorgetuige :
deFilharmonie & Simone Lamsma in Antwerpen en Brugge, 30/01/2010
The Unforgettable Songs of Leonard Bernstein feat. Claron McFadden, 25/01/2010
Jazzy start van het nieuwe jaar met nieuw werk van Jef Neve, 20/01/2010
Bernsteins 'averechtse musical' Candide in Antwerpen en Gent, 16/12/2009

16:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Korte Metten : korte avonturen in de avonduren

Tomma Wessel & Shila Anaraki Korte Metten gooit alles bij elkaar van korte performances en muzikale interventies over video en installatiewerk tot lezingen en krachtige statements… kortom, een opendeurdag in de hoofden van creatieve geesten, avonturen in de avonduren! Met op deze editie:

Kurt Vandendriessche - Perfides (try-out / performance)
Wat gebeurt er als in de ouder-kindrelatie de rollen omgedraaid worden? Acteur Kurt Vandendriessche laat zich regisseren door zijn 5-jarige dochter Lilith. Alle kostuums en ideeën zijn aan haar fantasie ontsproten…

Matthew Shlomowitz - Letter Pieces (performance)
In 2007 begon Matthew Shlomowitz met een reeks van korte performances waarbij de acteurs en/of muzikanten regie-aanwijzingen krijgen in de vorm van een partituur. Ondertussen heeft hij 8 performances gecomponeerd, waarvan je er op Korte Metten een aantal te zien krijgt.

Shila Anaraki, Mark Knoop, Tom Pauwels, Tomma Wessel (performers)

Drums are For Parades selects

Wim Reygaert - Approximatie #1 - Composition for 8 PC’s (mediakunst/muziek)
De compositie voor 8 personal computers van Wim Reygaert is een muzikale performance waarbij 12 muzikanten met computers, inkjetprinters en ventilatoren een partituur naspelen. Wim Reygaert is zanger en componist bij Drums Are For Parades, de Gentse heavy metal band die een jaar artist in residence zijn in Vooruit.

Valentijn Goethals & Tim Bryon - Pieces of Quiet (muziek/onderzoeksproject)
Valentijn Goethals en Tim Bryon kan je kennen van de band Black Heart Rebellion. In hun nieuwe onderzoeksproject Pieces of Quiet willen ze hun muziek visueel maken door hun instrumenten aan te sluiten op een tv-monitor.

Eva Cox (literatuur)
De jonge Vlaamse dichteres Eva Cox is bekend van poetry slams en publiceerde in literaire tijdschriften als DWB, De Brakke Hond, Yang en de Poëziekrant. Op Korte Metten leest ze voor uit haar werk.

Stef Heeren solo (muziek / folkrock)
Een preview van het nieuwe werk van Stef Heeren, aka Kiss the Anus of a Black Cat!

Tijd en plaats van het gebeuren :

Korte metten
Woensdag 3 februari 2010 om 20.00 u
Kunstencentrum Vooruit
- Concertzaal
Sint-Pietersnieuwstraat 23
9000 Gent

Meer info : www.vooruit.be

Extra :
Matthew Shlomowitz : www.shlom.com, letterpiececompany.blogspot.com en www.champdaction.be/nl/matthew-shlomowitz
Tomma Wessel : www.apsara.be
Shila Anaraki : shilaanaraki.blogspot.com
Eva Cox : www.evacox.be

07:02 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

30/01/2010

deFilharmonie & Simone Lamsma in Antwerpen en Brugge

John Corigliano Op zoek naar een excuus om nog eens lekker te swingen in uw concertzetel? Vraag je kapper om een vetkuif en oefen je vingerknip, want Paul Watkins brengt het beste wat westelijk New York ooit voortbracht naar deSingel, het Concertgebouw en de Elisabethzaal.

'Mijn beste werk tot nog toe', zo omschreef Benjamin Britten zijn Vioolconcerto uit 1939 in een brief aan zijn uitgever. Als overtuigd pacifist herdacht hij tijdens het componeren de slachtoffers van de Spaanse burgeroorlog. Dit verklaart de flamencoritmes die in het concerto opduiken. Latijnse dansritmes zijn ook legio in de partituur van Leonard Bernsteins populairste werk, West Side Story. Dankzij het universele liefdesverhaal, de sociale relevantie, de muzikale complexiteit en de talloze onvergetelijke melodieën, evolueerde deze musical tot een mijlpaal in de geschiedenis van het Amerikaanse muziektheater. Bernstein distilleerde er zelf een spetterende suite voor symfonisch orkest uit, die moeiteloos aansluit bij het orkestrale vuurwerk van John Corigliano's wervelende en briljant georkestreerde 'Tournaments Overture', een muzikale competitie tussen de verschillende instrumentengroepen. Een vroeg werk uit 1965 van deze Amerikaan die wij vooral kennen van de soundtrack van de film 'The Red Violin'.

Programma :
  • Benjamin Britten, Vioolconcerto, opus 15
  • John Corigliano, Tournaments
  • Leonard Bernstein, West Side story (symfonische dansen)
Tijd en plaats van het gebeuren :

deFilharmonie & Simone Lamsma: Britten, Corigliano, Bernstein
Vrijdag 5 februari 2010 om 20.00 u
(Inleiding door Stephan Weytjens om 19.15 u )
deSingel - Blauwe zaal
Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be
-------------------------
Zaterdag 6 februari 2010 om 20.00 u ( Inleiding door Tom Janssens om 19.15 u )
Concertgebouw Brugge
't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be
-------------------------
Zondag 7 februari 2010 om 11.00 u
Koningin Elisabethzaal

Koningin Astridplein 26
2018 Antwerpen

Meer info : www.defilharmonie.be

Extra :
John Corigliano : www.johncorigliano.com, www.schirmer.com en youtube
John Corigliano: wereldberoemd in Amerika, Roland de Beer in de Volkskrant
Benjamin Britten op www.brittenpears.org en www.boosey.com
Leonard Bernstein : www.leonardbernstein.com en youtube

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

29/01/2010

5 gratis duotickets te winnen voor 'Telegrams from the Nose' in de Handelsbeurs

Telegrams from the Nose Op zaterdag 6 februari 2010 kun je in de Gentse Handelsbeurs naar de unieke muziektheatervoorstelling 'Telegrams from the Nose'. Met in het voorprogramma studenten uit de 'Master na Master Hedendaagse Muziek' van het Conservatorium Gent, een opleiding voor de specialisatie in hedendaagse kamermuziek, nauw ondersteund door het Ictus en Spectra Ensemble.

Rusland anno 1920. De artistieke en sociale revolutie gedijen goed maar de verwarring is totaal als de genadeloze processen onder Stalin van start gaan. De tekst in deze muziektheatervoorstelling is een letterlijke weergave van de laatste minuten in het proces tegen Fiodor Bukharin doorweven met fragmenten uit het werk van Daniil Harms, een ander slachtoffer van Stalins terreur. William Kentridge tekent voor de animatiefilm en de regie, François Sarhan, van wie je vorig seizoen het fantastische L'Nfer kon horen, voor de muziek.

Deze korte voorstelling op de grens tussen muziektheater, videokunst en installatie is het resultaat van een samenwerking tussen de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge en de Franse componist François Sarhan. Russisch futurisme, gedichten van Daniil Harms en getuigenissen uit een proces onder Stalin lopen naadloos in elkaar over. Een collage van krantenknipsels die de wetenschappelijke vooruitgang roemen vormt een projectiescherm voor de video ‘Telegrams from the Nose’. In nauwe relatie met de beelden van Kentridge werd gezocht naar muzikale karakters die op een hectische, ruwe en vervreemdende manier doen denken aan de Russische muziek uit die periode. Herinnering en allusie zijn hier sleutelwoorden. In het begin van de voorstelling voert de componist een pantomime uit in duo met zijn eigen schaduw. Tijdens het concert spelen klassieke gitaar en synthesizer licht versterkt, viool en cello worden enkel versterkt en geprojecteerd door hun eigen klankbeker. Op dit ijle en imperfecte geluid reageert een acteur met zijn stem die door een megafoon wordt uitvergroot.

In nauwe relatie met de beelden van Kentridge werd er gezocht naar een reeks van muzikale karakters die op een hectische, ruwe en vervreemdende manier doen denken aan de Russische muziek uit die periode. Herinnering en allusie zijn hier sleutelwoorden, geen directe citaten dus. Zoals altijd in het werk van Sarhan is het trouwens de tekst die de gang van zaken dicteert. Zo zet hij in dit werk zijn zoektocht verder naar een moderne variant van het melodrama: een niet-lyrische verteltoon als was het een sample uit een dagdagelijkse gebeurtenis (of hier uit oude archieven) dient als rode draad en zuigt een complex aan instrumentale acties aan.

Ter gelegenheid van dit unieke concert in de Handelsbeurs in Gent geeft Oorgetuige maar liefst 5 gratis duotickets weg. Wil jij erbij zijn, stuur dan als de vliegende bliksem een mailtje naar info@oorgetuige.net. Meedoen kan tot uiterlijk donderdag 4 februari 2010 om 24.00 u. De gelukkige winnaars worden verwittigd per e-mail en de tickets zullen kaarliggen aan de balie van de Handelsbeurs.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Ictus : Telegrams for the Nose + MaNaMa ( in voorprogramma)
Zaterdag 6 feburari 2010 om 20.15 u
Handelsbeurs

Kouter 29
9000 Gent

Meer info : www.handelsbeurs.be, www.ictus.be en ictus.be/manama

Extra :
François Sarhan : fsarhan.net
William Kentridge op en.wikipedia.org

Elders op Oorgetuige :
Telegrams from the Nose : de Stalinistische nachtmerrie van William Kentridge, 1/04/2009

12:53 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Logos-Vrouwen FraMon verklanken Kretenzische moedergodin

Françoise Vanhecke & Moniek Darge Op donderdag 4 februari treden de Logos-Vrouwen voor het voetlicht met o.m. het kersverse duo FraMon. FraMon staat voor zangeres Françoise Vanhecke en performer Moniek Darge. De groep startte vorig jaar met een succesvol concert op het Colour Out of Space Festival te Brighton. Een samenwerking in Oost-Kreta, waarbij vele soundscapes werden gerealiseerd en Soundies, een nieuwe CD met ouder werk van Moniek Darge, uitgegeven in New York, lagen dan weer aan de basis van dit eerste buitenlandse optreden van FraMon. Een ingewikkelde ontstaansgeschiedenis dus, waarover graag een woordje uitleg.

In augustus 2009 trokken Moniek Darge en Françoise Vanhecke naar Oost-Kreta, met als doel er het reilen en zeilen van het dagelijkse leven in klank vast te leggen. De jaren voorheen waren Moniek en Barbara Buchowiec telkens naar het ruigere West-Kreta getrokken voor klankschappen. Oost-Kreta bood minder natuurgeluiden, maar de eeuwige, altijd aanwezige krekels waren opnieuw van de partij, evenals het kolkende zeewater natuurlijk. Maar deze maal waren hevige windvlagen vervangen door toeristische gidsen en flarden volksmuziek in kleine cafeetjes. De zoektocht nam de vorm aan van een speurtocht naar de oude moedergodincultus op het eiland. Dit in tegenstelling tot de Magnesia-site van Plato, gelegen bij het Levka Ori gebergte (W. Kreta), waar een groep landart kunstenaars, aangevuld met artiesten allerhande sinds jaren bijeenkomt.

De moedergodincultus is veel ouder dan de Griekse Plato en liet overal haar sporen na, voor wie ze vinden wil. FraMon ontmoette de moedergodin in de vorm van het jonge meisje, achter de toeristenstalletjes in Kritsa of in de vorm van het oude hakende vrouwtje met stoppelbaard aan de Panaghia Kera, of de zwarte roerloze schim achterin de lege eettent.

Eens terug in Gent, werden de opnames tot een collektieve 20 minuten durende soundscapecompositie geboetseerd en van visuals voorzien. Dit werk vormt de kern van de FraMon-avond. Meteen een warme oproep aan al wie de vorige Kreta-avonden bij Logos bijwoonde, om ook nu weer present te zijn, voor het vervolg van het klankenavontuur. Verder staan ook 2 muziekdoosperformances, een lied en een klankgedicht op het programma. Wellicht verleent ook altviolist en componist Barbara Buchowiec haar medewerking en zijn er soundscapes te horen van o.a. Kye-label-uitgever Graham Lambkin ...

Tijd en plaats van het gebeuren :

Logos Women
Donderdag 4 februari 2010 om 20.00 u
Logos Tetraëder

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org en www.francoisevanhecke.be

07:01 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

28/01/2010

Bläserensemble Sabine Meyer in het Conservatorium Brussel

Toshio Hosokawa Lange tijd was de klarinet in de eerste plaats een orkestinstrument, maar Sabine Meyer bracht ook het solorepertoire voor dit instrument terug onder de aandacht. Met haar frisse verschijning en uitstekende techniek maakte ze dit instrument hip! Sinds jaar en dag gelden de opnamen van Sabine Meyer als referentiewerken; bovendien schoolde ze ook een hele generatie jonge musici, die haar techniek als voorbeeld nemen. Haar naam is onlosmakelijk verbonden met het Klarinetconcerto van Mozart, dat ze tot in de puntjes beheerst. Maar Meyers verdienste reikt verder dan het klassieke repertoire. Dankzij haar interesse voor hedendaagse muziek geeft ze de componisten van vandaag de impuls om te schrijven voor haar instrument.

Zo ook Toshio Hosokawa, een Japanse componist die een brug slaat tussen oosterse en westerse muziek. Hij schreef zijn Variations for Wind Ensemble op maat van het Bläserensemble Sabine Meyer. La Meyer houdt immers niet enkel van solospel, ze is ook een begenadigd kamermuzikant. Tien jaar geleden verzamelde ze bevriende blazers om zich heen in het ensemble dat haar naam draagt.

Beethovens Oktett, op. 103 mag dan niet zo bekend zijn, de Serenade 'Gran Partita' van Mozart geldt als een van de mooiste werken ooit geschreven voor blazersensemble. Het is een prachtig voorbeeld van hoe Mozart een licht genre, het divertimento, weet te verheffen tot grootse muziek die velen kan bekoren. Alleen daarom al zou je naar het Paleis afzakken.

Toshio Hosakawa werd in 1955 in Hiroshima geboren. Na compositiestudies bij Isang Yun in Berlijn wist Hosokawa zich al snel als de voortrekker van de jonge Japanse muziekgeneratie op te werpen. Zijn stijl is een synthese van de westerse hedendaagse muziek (en meer bepaald van Nono, Scelsi en Lachenmann, één voor één componisten die het begrip 'mooi timbre' met argwaan bekijken) en van de Japanse cultuur (het Nô-theater). In zijn muziek gebruikt hij extreem trage tempi en ontwikkelt hij lange, meditatieve, maar bijzonder krachtige klankblokken (zoals bij rituele muziek), doorspekt met levendige, dramatische impulsen en lawaaierige aanvallen. Hosokawa won de eerste prijs op het compositieconcours naar aanleiding van honderd jaar Philharmonie in Berlijn; bovendien is hij artistiek directeur van het Festival van Akyioshidai. De grote Europese festivals (Darmstadt, Festival d 'Automne à Paris, Salzburg...) hebben belangrijke retrospectieves aan hem gewijd.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Bläserensemble Sabine Meyer : Beethoven, Toshio Hosokawa, Mozart
Woensdag 3 februari 2010 om 20.00 u
(Inleiding door Waldo Geuns om 19.30 u )
Koninklijk Conservatorium Brussel
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel

Meer info : www.bozar.be en www.sabine-meyer.com

Extra :
Toshio Hosokawa op www.schott-music.com en Youtube

09:46 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

27/01/2010

Pali Meursault : wandelingen gecomponeerd op een stadsplan

Pali Meursault Componeren in, over en met een stad, door middel van enkele regels maar ook met ruimte om vals te spelen: met zijn residentie in Brussel, gaat het Pali Meursault niet over het opmaken van een strikt topografisch (of toposonisch) overzicht, noch om een beroep te doen op wat het (sonisch) landschap subjectief oproept. Het is immers ongetwijfeld onmogelijk om de ware natuur van een plaats te doorgronden of er de essentie van te ontdekken. Daarentegen gebeurt er overal en altijd wel iets, microscopische maar hoorbaar waarneembare gebeurtenissen. Het gaat hem daarom meer over het trainen van het gehoor, niet om de know-how ervan te kennen, maar eerder om open te staan voor gebeurtenissen, poreus voor onze omgeving. Systematische of willekeurige wandelingen worden zijn tactiek om dit gehoor te activeren. Wandelingen gecomponeerd op een stadsplan die de verplaatsingen bepalen, het landschap compliceren en hem confronteren met de gewone geluiden van de stad en lichaam in die stad.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Concert Pali Meursault
Zondag 31 januari 2010 om 20.30 u
Q-O2 werkplaats

Washuisstraat 28
1000 Brussel

Meer info : www.q-o2.be

Extra :
Pali Meursault : www.palimeursault.net en www.myspace.com/palimeursault

14:41 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

The Times they are a-changin' : zo klinkt de toekomst

The Times they are a-changin' "Hoe klinkt de toekomst?" is de vraag die aan de basis ligt van dit unieke project, waarbij HERMESensemble in samenwerking met De Veerman en Koninklijk Conservatorium Antwerpen in het kader van The Times they are a-changin', aan de slag gaat met partituren van aanstormend talent tussen twaalf en twintig jaar.
In dit project willen de professionele musici van HERMESensemble voor een keer de rollen volledig omdraaien: jonge componisten worden meesters, professionele muzikanten worden even weer studenten. Dit alles onder de deskundige begeleiding van Bram Van Camp en Hanne Deneire, componisten in residentie van HERMESensemble.

Tijd en plaats van het gebeuren :

HERMESensemble : The Times they are a-changin'
Zondag 31 januari 2010 om 20.00 u
deSingel
- Zwarte zaal
Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.hermesensemble.be

Gelieve je tickets op voorhand te reserveren op onderstaand e-mailadres; betaling op de avond zelf.
tickets@hermesensemble.be

Extra :
The Times they are a-changin". Interview met Bram Van Camp op hermesensemble.skynetblogs.be
Elfjarige componeert stuk voor professioneel orkest, De Standaard, 20/01/2010

09:03 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

26/01/2010

I went to the house but did not enter : geënsceneerd concert in drie tableaus

I went to the house but did not enter De Duitse componist/regisseur Heiner Goebbels en het Britse Hilliard Ensemble bundelen hun talenten in een voorstelling die beklijft door zijn poëtische schoonheid. Muziek ligt aan de basis van elke theaterproductie van Heiner Goebbels, die naast musicologie ook sociologie studeerde. Sterk beïnvloed door het werk van Hanns Eisler en Heiner Müller, begon hij zijn parcours als regisseur met scenische concerten. Eislers credo dat "iemand die alleen maar muziek kent, niets van muziek kent" indachtig.

'I went to the house but did not enter' put uit het werk van T. S. Eliot, Samuel Beckett en Maurice Blanchot. Drie literaire teksten uit de twintigste eeuw die de betekenis van het woord 'ik' onderzoeken in een wereld waarin geen duidelijke rollen of individuen meer zijn. De heimelijke kracht van dit muzikale theaterstuk ligt in zijn visuele suggestie. Je krijgt een volledig symmetrische woonkamer, een rijtjeshuis en een hotelkamer te zien. Die worden voor uw ogen opgebouwd en afgebroken. Maar je treedt niet binnen.

Heiner Goebbels (1952) groeide op in een Duits provinciestadje in een gezin waarin vooral klassieke muziek werd gemaakt. De kleine Heiner moest het pianotrio completeren met zijn oudere broers die al viool en cello speelden. Later waren het de popmuziek en de jazz die hem nieuwe muzikale horizonten boden. Als componist ingehuurd om muziek te maken bij producties in het Frankfurter Theater am Turm stond hij er met zijn neus bovenop toen theatermakers als Claus Peymann, Rainer Werner Fassbinder en Heiner Müller de bezem haalden door de sterk verouderde toneelwereld in Duitsland. Na eerst hoorspelen te hebben gemaakt voor de radio (onder meer bekroond door het Duitse Verbond van Oorlogsblinden) begon hij aarzelend te componeren voor bevriende musici van het Ensemble Modern. Dat hij deze gelouterde musici al vroeg in het scheppingsproces betrok, resulteerde in een reeks van werken die hem snel op de kaart zette als een van de origineelste componisten van zijn generatie. Goebbels bezit de kwaliteit om uit heterogeen materiaal het beste samen te voegen tot iets dat een geheel eigen signatuur draagt. Of het nou uiteenlopende muzikale stijlen betreft of literaire bronnen, theater of beeldende kunst.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Heiner Goebbels & Hilliard Ensemble : I went to the house but did not enter
Vrijdag 29 en zaterdag 30 januari 2010, telkens om 20.00 u
deSingel
- Rode zaal
Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be

Extra :
Heiner Goebbels : www.heinergoebbels.com
Heiner Goebbels op Youtube
Hilliard Ensemble : www.hilliardensemble.demon.co.uk

Elders op Oorgetuige :
Stifters Dinge : muzikale theatermachine van Heiner Goebbels, 6/05/2008

07:01 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

25/01/2010

Osso Exótico & Mieke Lambrigts in de Beursschouwburg

Mieke Lambrigts De jonge geluidskunstenaar Mieke Lambrigts creëert haar geluidsinterventies en composities op maat van de ruimtes waar ze optreedt. De Portugese groep Osso Exótico gaat al terug tot 1989. Voor hun experimentele organische muziek gebruiken ze nog steeds voornamelijk akoestische instrumenten, zonder ook maar enig effectbejag.

Mieke Lambrigts creëert haar geluidsinterventies en composities op maat van de ruimtes waar ze optreedt, en wendt hun akoestische eigenschappen aan als onderdeel van de compositie of installatie. Met weinig meer dan veldopnames en sinustonen creëert ze een subtiele soundtrack die haast volledig versmelt met het aanwezige omgevingsgeluid en de resonantie van de ruimte.

De Portugese groep Osso Exótico gaat al terug tot 1989, en bracht een indrukwekkende discografie uit op tientallen verschillende labels in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Intussen groeide de band uit van een trio tot een kwintet. Voor hun experimentele organische muziek gebruiken ze nog steeds voornamelijk akoestische instrumenten, zonder ook maar enig effectbejag.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Osso Exótico / Mieke Lambrigts
Vrijdag 29 januari 2010 om 20.30 u

Beursschouwburg
A. Ortsstraat 20 - 28
1000 Brussel

Meer info : www.beursschouwburg.be en www.q-o2.be

Extra :
Osso Exótico : www.myspace.com/ossoexotico
Mieke Lambrigts : www.myspace.com
Een potentiële geluidsband met Mieke Lambrigts, Steve Marreyt in Ruis, januari 2008

Elders op Oorgetuige :
Jonge geluidskunstenaar Mieke Lambrigts live in Q-O2, 26/03/2009

14:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook