15/12/2009

Jong Duits Atos Trio brengt Mendelssohn en Bright Sheng in deSingel

Bright Sheng Het jonge Duitse Atos Trio is niet zomaar een pianotrio. In amper vijf jaar tijd kaapten ze de ene kamermuziekprijs na de andere weg en ontwikkelden ze zich tot een veelgevraagd topensemble. Hun natuurlijke virtuositeit, fantasierijke kleurcontrasten en vitale speelvreugde maken van elk concert een spannende belevenis. Op de valreep van het Mendelssohnjaar vertolkt het Atos Trio de twee magistrale pianotrio's van de jarige componist. Over het Eerste Pianotrio schreef Schumann een van zijn mooiste recensies. Hij noemde het "das Meistertrio der Gegenwart", vergeleek het met de trio's van Beethoven en Schubert en voorspelde dat "het nog jarenlang kleinkinderen en achterkleinkinderen zou blijven bekoren". Inderdaad, het is na meer dan honderdvijftig jaar nog steeds een van de populairste werken uit het kamermuziekrepertoire. Het Tweede Pianotrio van Mendelssohn heeft lang in de schaduw van het Eerste gestaan, geheel ten onrechte. Qua romantische pathos, warmbloedige lyriek en sprankelende virtuositeit moet het zeker niet onderdoen. Het Atos Trio zet dit voor eens en altijd recht.

Dromen zijn alomtegenwoordig in het oeuvre van de Chinees-Amerikaanse componist Bright Sheng, zowel in de titels als in de muziek zelf. Om die bijzondere atmosfeer te bereiken, bedient Sheng zich graag en herhaaldelijke van akoestische vervormingen en speeltechnieken. Ook zijn gebruik van traditionele Chinese instrumenten draagt bij tot de creatie van een persoonlijke muziektaal.
Zijn studie van traditionele Chinese muziek leidde niet enkel tot een hybride instrumentarium, maar ook tot de ontwikkeling van een unieke schriftuur. Zijn muziek gaat niet uit van een harmoniche oriëntatie, maar van een meer horizontale aanpak, waarin onder lange melodielijnen andere, immer beweeglijke lijnen kronkelen. "Mijn filosofie gaat uit van de cantus firmus-praktijk : muziek moet steeds zingen, er moet steeds een soort zanglijn aanwezig zijn', aldus Sheng.

Ook in zijn pianotrio, dat de weinig poëtische titel 'Four movements' meekreeg, investeert Sheng in welluidende zanglijnen. De drie instrumentenpartijen zijn dan ook niet toevallig gebaseerd op het pianowerk 'My song' (1988) dat voor Sheng een experimenteel werk was waarin hij zocjt naar een nieuw tonaal concept. In deze compositie trachtte hij zijn Chinese, folkloristische 'moedertaal' te verzoenen met zijn westers-klassieke 'vadertaal'. De Chinese folklore is te horen in het eerste deel, daat als een soort heterofoon prludium fungeert voor de hele compositie. Ook in het wild om zich heen slaande derde deel zijn Chinese lijnen te horen. Typisch voor deze zanglijnen is de voortdurende groei : telkens wanneer een motiefje terugkeert, worden enkele notne toegevoegd. Op die manier groeit ook de toonomvang en de duur van de beweging. In het laatste deel presenteert Sheng een pseudo-klassieke nocturne. 'Four movements' is dus een perfecte samenvatting van Shengs cultureel hybride identitieit. Of, in zijn eigen woorden : "ik ben een mengsel van twee culturen, maar ik beschouw mezelf zowel 100% Amerikaans als 100% Chinees."

Programma :
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy, Pianotrio nr 1 in D, opus 49
  • Bright Sheng, Four Movements for piano trio
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy, Pianotrio nr 2 in C, opus 66
Tijd en plaats van het gebeuren :

Atos Trio : Mendelssohn-Bartholdy, Sheng
Donderdag 17 december 2009 om 20.00 u
(Inleiding door Tom Janssens om 19.15 u )
deSingel - Blauwe zaal
Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be en www.atos-trio.de

Bron : tekst programmaboekje, Tom Janssens voor deSingel, december 2009

Extra :
Bright Sheng : www.brightsheng.com en www.schirmer.com

16:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.