30/06/2009

Widosari geeft dwarsdoorsnede van de Midden-Javaanse gamelanmuziek

Widosari Gamelan is de benaming voor zowel de muziekstijl, de muziekinstrumenten (bronzen toetsen, ketels en gongs ), als voor een ensemble. Overal op Midden-Java wordt gamelan bespeeld tijdens feesten, herdenkingen en ceremonies. Het concertprogramma van Widosari geeft een gevarieerde dwarsdoorsnede van deze Midden-Javaanse gamelanmuziek. Muziekstukken uit het klassieke repertoire worden afgewisseld met lichtklassieke composities en Javaanse kinderliedjes. Bovendien wordt er tijdens het concert een Javaanse maskerdans uitgevoerd.

Widosari heeft in de afgelopen 25 jaar talloze muziek-, dans- en wayangprogramma's uitgevoerd. Regelmatig worden combinaties gemaakt van traditionele en nieuwe muziek, in samenwerking met westerse musici of Indonesische kunstenaars. Widosari was een van de eerste ensembles die Wereldmuziek en -theater op de Nederlandse podia bracht. Sinds 1993 speelt Widosari naast klassieke Javaanse muziek, dans en wayang ook nieuwe gamelanmuziek, zoals composities van I Wayan Sadra, Prasadiyanto, Adrian Lee, Cor Fuhler en Lou Harrison. Widosari heeft opgetreden op talloze muziekfestivals in Nederland, Europa en Indonesië. 

De meest recente projecten van Widosari zijn concerten met composities van de Amerikaanse componist Lou Harrison in samenwerking met William Raaijman (saxofoon) en Elisabeth Smalt (altviool), Wayang Revolusi (Javaans schimmenspel over de Indonesische vrijheidsstrijd na 1945) in samenwerking met wayangspeler Ki Joko Susilo, de dansvoorstelling Drama Topeng (Javaanse maskerdans en gamelanmuziek) in samenwerking met zeven Javaanse dansers en musici van Hogeschool voor Muziek en Dans en het hof Mangkunagaran te Surakarta, en voorstellingen samen met de groep van ISI (de academie voor muziek, dans en wayang) Surakarta tijdens het Internationaal Gamelan Festival Amsterdam (IGFA 2007).

De artistieke leiding van Ensemble Widosari is in handen van Elsje Plantema. Zij leidt sinds 1978 verschillende gamelanorkesten en -ensembles, waarmee zij talloze wayangvoorstellingen, concerten en dansproducties verzorgde. Elsje Plantema studeerde aan conservatoria in Nederland en Indonesië. Tevens studeerde zij etnomusicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Elsje Plantema gaf gamelanlessen en -workshops aan vele conservatoria in binnen- en buitenland, Zij is als docent gamelan verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij schreef jarenlang recensies van niet-wetserse muziek voor NRC Handelsblad en was curator Javaanse muziek tijdens het IGFA Gamelan Festival te Amsterdam.

Tijd en plaats van het gebeuren :

International Belgian Percussion Festival - Concert Widosari
Maandag 6 juli 2009 om 20.30 u
Stedelijk Muziekconservatorium Hasselt
Kunstlaan 12
3500 Hasselt

Meer info : www.ibpf.be en www.widosari.nl

Elders op Oorgetuige :
Eerste Internationaal Belgisch Percussiefestival in Hasselt, 29/06/2009
Basilica Festival van Vlaanderen pakt uit met vernieuwende initiatieven, 30/04/2009

13:53 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

29/06/2009

Eerste Internationaal Belgisch Percussiefestival in Hasselt

International Belgian Percussion Festival Basilica Festival van Vlaanderen stelt dit jaar de allereerste editie van het International Belgian Percussion Festival voor. Tussen 6 en 10 juli 2009 vormen de site rond het Stedelijk Muziekconservatorium en de historische binnenstad van Hasselt het decor voor workshops, master classes, performances en concerten.
Topmusici uit de hele wereld (Zweden, Noorwegen, VS, Indonesië...) staan garant voor een programma dat bol staat van exclusieve percussiehoogstandjes met zin voor diversiteit en avontuur. Musici, liefhebbers van etnische muziek, kamermuziek, actuele muziek, jazz... iedere concertganger zal zijn gading vinden in het uitgebalanceerde artistieke en pedagogische aanbod dat het keurmerk Basilica draagt!

Ethnic Percussion Day: Widosari - Gamelan (Indonesia) - maandag 6 juli 2009 om 20.30 u
Gamelan is de benaming voor zowel de muziekstijl, de muziekinstrumenten (bronzen toetsen, ketels en gongs ), als voor een ensemble. Overal op Midden-Java wordt gamelan bespeeld tijdens feesten, herdenkingen en ceremonies. Het concertprogramma van Widosari geeft een gevarieerde dwarsdoorsnede van deze Midden-Javaanse gamelanmuziek. Muziekstukken uit het klassieke repertoire worden afgewisseld met lichtklassieke composities en Javaanse kinderliedjes. Bovendien wordt er tijdens het concert een Javaanse maskerdans uitgevoerd.

Chamber music Concert: Hans-Kristian Kjos Sörensen meets Ole Edvard Antonsen - dinsdag 7 juli 2009 om 20.30 u
Neem een duizendpoot als de Noor Hans-Kristian Kjos Sörensen, een percussionist die bekendstaat voor zijn weergaloze techniek en muzikaliteit, voeg daarbij het virtuoze en solide trompetspel van nog een Noorse topmusicus, namelijk Ole Edvard Antonsen, en je hebt als resultaat: een unieke en wervelende avond kamermuziek! Dit duo concerteert voor het eerst in België en brengt werk van onder meer André Jolivet en Dave Maric.

Closing concert: Bob Becker meets Kroumata - vrijdag 10 juli 2009 om 20.30 u
Voor het slotconcert heeft International Belgian Percussion Festival iets heel bijzonders en unieks in petto! Twee iconen uit de slagwerkwereld slaan speciaal voor deze afsluiter van het festival de handen in elkaar. Het wereldberoemde Zweedse percussie-ensemble Kroumata en de internationaal gerenommeerde Canadese solist en pedagoog Bob Becker stellen een programma voor waarin Bob Becker centraal staat als solomuzikant én componist.

Tijd en plaats van het gebeuren :

International Belgian Percussion Festival
Van maandag 6 t.e.m. vrijdag 10 juli 2009
Op verschillende locaties in Hasselt


Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.ibpf.be

Elders op Oorgetuige :
Basilica Festival van Vlaanderen pakt uit met vernieuwende initiatieven, 30/04/2009

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

27/06/2009

In memoriam Alvaro Celso Guimarães (13/04/1956 - 23/06/2009)

Alvaro Guimarães Alvaro Guimarães is dinsdag 23 juni 2009 overleden. Hij was een Gentenaar die hier een twintigtal jaren geleden als een exotische vogel neerstreek vanuit Brazilië en zich in een mum van tijd settelde in de Gentse, Vlaamse, Belgische en Europese muziekwereld. In São Paulo studeerde hij piano en musicologie en was er zeer actief op de avant-garde scene. Hij kwam naar Gent om te doctoreren bij prof. Herman Sabbe maar was hier al spoedig verwikkeld in een web van projecten, trouwde met de pianiste Katrijn Friant met wie hij drie prachtige kinderen kreeg, werd leraar aan het conservatorium en hij vergat zijn doctoraat.

Zijn laatste droom heeft hij nog net kunnen opstarten aan het conservatorium van Gent, een cursus experimenteel muziektheater; tot een paar weken geleden was hij nog elke week moedig present.

Ik ken geen mensen die zo intens en gepassioneerd en met kennis van zaken met muziek omgingen als Alvaro. Hij was een begenadigd componist van een klein maar ongemeen boeiend oeuvre. Hij liet ons kennis maken met de Braziliaanse scene; Gilberto Mendes en anderen werden hier kind aan huis. Maar vooral introduceerde hij zeer veel Vlaamse componisten op de internationale scene. Hij vertaalde het boek, "De kleine Pomo" van Boudewijn Buckinx in het Portugees naar "O pequeno Pomo"; het werd uitgegeven bij Editoria Giordano, Sao Paulo. Hij organiseerde vele concertreizen met Vlaamse musici en Vlaamse muziek in Brazilië, o.m. op het festival van Santos. Hij organiseerde ontelbare internationale uitwisselingsconcerten in samenwerking met De Rode Pomp. Hij was jarenlang de medebezieler van het Spectra Ensemble waarmee hij wereldwijd grootse projecten opzette; teveel om op te noemen.

Zijn eigen laatste artistiek project was KaG - het Kunstarbeiders Gezelschap - dat musici van hier en elders verenigde om moderne minder bekende en geëngageerde muziek uit te voeren. In die context realiseerde hij de Europese première van het grensverleggende Maulwerke van Dieter Schnebel.

Alvaro Guimarães was niet enkel de markante Gentenaar zoals hierboven beschreven, maar ook de trouwe vriend van vele musici, een creatieve kok en feestenbouwer, een gezellige maar soms genadeloze tafelgenoot, een gedreven leraar en nog zoveel meer.

Tijdens zijn korte leven leefde hij minstens drie levens. Velen zullen hem missen.

Lucien Posman
Voorzitter ComAV

10:57 Gepost in Actualiteit | Permalink |  Facebook

26/06/2009

Jonge slagwerker Tom De Cock in Logos

Iannis Xenakis De jonge slagwerker Tom De Cock stond vorig jaar nog in Logos op het podium met Nadar Ensemble. Op dit concert gaat hij even solo met interessant werk van Iannis Xenakis, Philippe Manoury, Franco Donatoni en Philippe Hurel.

Tom De Cock (1982) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Gert Francois en Bart Quartier. Nadat hij met grootste onderscheiding was afgezwaaid, ging hij al snel internationaal: van 2006 tot 2007 was hij Stipendiaat van de Internationale Ensemble Modern Academie bij Ensemble Modern en werd hij Master in Contemporary Music aan de Hochschule Für Musik und Darstellende Kunst in Frankfurt. Van 2005 tot 2008 werd hij uitgenodigd voor de Lucerne Festival Academy onder leiding van Pierre Boulez en volgde hij masterclasses en gastconcerten in de conservatoria van Tilburg, Amsterdam, Oslo, Detmold en Frankfurt am Main.

Tom was ook lid van het Filharmonisch Jeugdorkest van Vlaanderen en van de Jonge Filharmonie. Daarnaast verleende hij zijn medewerking aan verschillende orkesten en ensembles zoals Radio Kamer Filharmonie (NL), Ensemble Modern (D), Ictus, Vlaams Radio Orkest, VRK, Spectra Ensemble, Oxalys, Het Collectief en Prometheus. In het kader van Africalia 2003 nam hij deel aan het projekt van het Zuiderpershuis met Wim Henderickx en Adama Dramé. Daarmee  tourde hij in Afrika en Europa en nam hij de cd Confrontations op. Vandaag de dag is hij vast lid van het Israëlische Nikelensemble, Nadar en van Ensemble XII, een 12 - koppige slagwerkgroep met vaste instrumentatie.

De Franse komponist Philippe Hurel (1955) speelt graag in op het muzikaal geheugen van de luisteraar. Hij werkt met minuscule variaties die zijn werk op het eerste gehoor vrij repetitief doen klinken terwijl het eigenlijk constant evolueert. De vibrafoonsolo Loops II (opgelegd werk voor de Internationale Slagwerkwedstrijd van Clermont-Ferrand, 2002) draait bijvoorbeeld rond een soortgelijk principe. Zoals de titel laat vermoeden bestaat het werk uit korte fragmenten die herhaald worden en, door noten toe te voegen of weg te laten, langzaam transformeren tot nieuwe materie.

Franco Donatoni's Omar (1985) voor vibrafoon solo bestaat uit twee delen die een vergelijkbare opbouw hebben. Bij een eerste beluistering lijkt alles heel complex; elk detail in de compositie is dan ook afgeleid van de openingsmotieven van het stuk en wordt door middel van filters en formules verwerkt tot een samenhangend geheel.

Het tweeluik Rebonds (1987/89) is een van dé standaardwerken in het hedendaagse slagwerkrepertoire geworden. Iannis Xenakis (1922 - 2001) droeg het op aan de met hem bevriende percussionist Sylvio Gualda. Het stuk contrasteert met het stochastische deel van Xenakis' muziek doordat het op een enorm ritmische, bijna tribale drive loopt en het als een abstrakt ritueel klinkt. Het B-gedeelte kan je vergelijken met een fuga: elk instrument van de setup heeft zijn eigen stem, nuances en evolutie. De instrumenten (wood blocks en membranen) worden eerst naast elkaar geëxposeerd en komen op het einde tot een versmelting.

Le Livre des Claviers (1987/88) van de Fransman Philippe Manoury (1952) was een opdracht van het Franse ministerie van cultuur en bestaat in totaal uit zes stukken voor evenveel slagwerkers. Manoury studeerde compositie bij Max Deutsch en vervolmaakte zich aan het Parijse conservatorium bij Claude Ballif. Eind jaren '70 groeide zijn interesse in elektronische en computergestuurde muziek en vervoegde hij - hoe kan het anders als je op dat moment in Parijs resideert - het IRCAM. Zijn oeuvre kenmerkt zich door omvangrijke bezettingen (al dan niet in combinatie met live electronics) waarbinnen de slagwerksecties vaak een groot aandeel opeisen. Vandaag de dag doceert hij compositie, muziekanalyse en real time signal processing aan de universiteit van San Diego, Californië.

Programma :
  • Philippe Hurel: Loops II voor vibrafoon solo
  • Iannis Xenakis: Rebonds A voor setup
  • Philippe Manoury: Le Livre des Claviers IV voor virafoon solo
  • Franco Donatoni: Mari voor marimba solo
  • Iannis Xenakis: Rebonds B voor setup
  • Franco Donatoni: Omar voor vibrafoon solo
Tijd en plaats van het gebeuren :

Percussieconcert Tom De Cock
Donderdag 2 juli 2009 om 20.00 u
Logos Tetraëder

Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org

Extra :
Philippe Hurel : brahms.ircam.fr en www.philippe-hurel.fr
Iannis Xenakis : www.iannis-xenakis.org en www.arsmusica.be
Iannis Xenakis op www.xenakis-ensemble.com
'Modern music: Xenakis', Todd M. McComb, 13/01/2004, op www.medieval.org
Xenakis: His Life In Music, James Harley op www.uoguelph.ca (University of Guelph, Canada)
Philippe Manoury : www.philippemanoury.com en brahms.ircam.fr

Elders op Oorgetuige :
Thierry Miroglio slaat bruggen tussen Azië en Europa, 22/01/2007

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

24/06/2009

Zomerse lunchconcerten in Brussel, Leuven en Waver

Midis-Minimes Een vaste muzikale waarde met elk jaar nieuwe accenten, zo kan het festival Midis-Minimes - een initiatief van de vzw Opus 3 - het best worden omschreven. De 23ste editie van het Brusselse zomerfestival vindt plaats van 1 juli tot 28 augustus en houdt zich aan de klassieke formule: elke weekdag om 12u15 een concert van 35 minuten, in de Miniemenkerk of in het Koninklijk Conservatorium Brussel. De Zomer van Sint-Pieter, een samenwerking van Midis-Minimes met 30CC Leuven, is al aan zijn achtste editie toe. Wekelijks is dit Leuvense festival goed voor vier concerten om 12u15: op maandag en dinsdag in de Sint-Pieterskerk en op woensdag en donderdag in het Wagehuys. Sinds vorig jaar nemen ook de Provincie Waals-Brabant en de stad Waver deel aan de feestelijkheden, met het festival Maca-Minimes. Op dinsdag en donderdag vinden er concerten plaats in het stadhuis (en voormalig klooster) van Waver en in de Kerk van Saint-Jean Baptiste.

Ook dit jaar kiest Midis-Minimes voor een eclectisch programma, voor de ontginning van zelden uitgevoerd repertoire en de ontdekking van musici uit binnen- en buitenland. Gewoontegetrouw is de programmering in vijf cycli opgedeeld, die elk met een weekdag overeenstemmen. De cyclus op maandag staat in het teken van de traditionele muziek, terwijl de cycli op de vier overige weekdagen elk met een periode uit de muziekgeschiedenis overeenstemmen.

Sigiswald Kuijken is, samen met zijn 'violoncello da spalla', de eregast van het festival 2009. In de loop van twee concerten die het festival openen en afsluiten, presenteert hij het instrument dat Bach in de plaats van de cello in zijn Zesde Brandenburgse concert en in zijn Cellosuites zou hebben gebruikt.

De cyclus op maandag wordt een ontdekkingstocht naar de spiritualiteit van de Nepalese (Sukarma) en de Arabisch-Andalusische muziek (Rafik el Maal en zijn ensemble), naar Afrikaanse ritmes uit Senegal (Malick Pathé Sow), naar de betoverende klank van de balafon uit Burkina Faso (Emilien & Eric Sanou), naar poëtiek en lyriek uit het Zuiden van Frankrijk, en naar de grote muzikale diversiteit van Turkije (Tâlipler).

Op dinsdag wordt het publiek ondergedompeld in de oude muziek, van middeleeuwen tot eind 17de eeuw. In deze cyclus staat de stem centraal, met ensembles als Capilla Flamenca en Vox Luminis.

De cyclus op woensdag, gewijd aan de 18de eeuw, brengt hulde aan Haydn, die 200 jaar geleden overleed. Daarnaast is ook Bach in deze cyclus zeer present, met uitvoeringen van Benjamin Alard, Patrick Van Goethem en Il Gardellino.

De 19de eeuw komt aan bod in de cyclus op donderdag, met dit jaar specifieke aandacht voor de ongebreidelde romantiek van de Duitse componisten - en in het bijzonder van Robert Schumann. Tussen de uitvoerders vindt men onder meer Piet Kuijken, Benoît Giaux en Guy Penson, evenals het Alfama en het Kryptos strijkkwartetten.

De cyclus op vrijdag is gewijd aan de 20ste en de 21ste eeuw en omvat een reeks markante werken uit de vorige eeuw, zoals Pierrot lunaire van Schönberg (Lucy Grauman & Bianco Nero), de Derde sonate van Enescu (Lorenzo Gatto & Milos Popovic), een selectie uit de 44 duo's voor twee violen van Bartok (Marc Danel & Gilles Millet), en pianowerk van de hedendaagse componist Baudouin de Jaer.

Tijdens de themaweek 'Piano' van 13 tot 17 juli treden Belgische pianisten op als Dominique Cornil en Stéphane Ginsburgh, maar ook buitenlandse solisten als Philippe Cassart en Shani Diluka.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Midis-Minimes
Van woensdag 1 juli tot vrijdag 28 augustus 2009

Elke weekdag om 12. 15 u
Miniemenkerk (van maandag tot woensdag)
Miniemenstraat 62
1000 Brussel

Koninklijk Conservatorium
(elke donderdag en vrijdag)
Regentschapsstraat 30
1000 Brussel
-------------------------
Zomer van Sint-Pieter
Elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 3 juli en 28 augustus 2009
( behalve op 11, 12, 13 en 14 augustus) , telkens om 12. 15 u
Sint-Pieterskerk
Grote Markt
3000 Leuven

30CC / Schouwburg
Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven
-------------------------
Maca Minimes
Elke dinsdag en donderdag tussen 2 juli en 27 augustus 2008 , telkens om 12. 15 u
Eglise Cloître de l'Hôtel de Ville
Place de l'Hôtel de Ville
1300 Wavre

Eglise Saint Jean-Baptiste
Place Cardinal Mercier
1300 Wavre

Het volledige progamma en alle verdere info vind je op www.midis-minimes.be, www.zomer-van-sint-pieter.be en www.maca-minimes.be

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

23/06/2009

Gouden Labels Klassiek Centraal uitgereikt

Gouden Labels Klassiek Centraal uitgereikt Donderdag 18 juni vierde Klassiek Centraal met bescheiden middelen maar op een hoogwaardige wijze niet alleen haar 3 jarig bestaan maar ook werden voor het eerst de Gouden Labels voor klassieke cd's, dvd en concerten uitgereikt.

Onder de gasten waren de Antwerpse Bestendig Afgevaardigden de heer Ludo Helsen (Cultuur) die een lofrede uitsprak en zijn collega Bart De Nijn, bevoegd voor ondermeer personeel. De gastspreker was de heer Stef Coninx, directeur van het Muziekcentrum Vlaanderen. Hij belichte in een academische tussenkomst de voor- en nadelen van de trustvorming in de pers en de gevolgen ervan voor de wijze van nieuwsbrengen met in het bijzonder het berichten over klassieke muziek en andere kunstvormen.

Van de Vlaamse componist Derek De Blauwe werden twee wereldcreaties uitgevoerd door de componist zelf op piano en de Poolse violiste Hanna Drzewiecka, de Vlaamse hoboïste Kristien Ceuppens en de Vlaamse cellist Anthony Gröger die als lid van het Kryptos Quartet in het najaar 2008 nog de tweede prijs behaalde in Moskou in de wereldvermaarde wedstrijd voor kwartetten. De jonge hoogbegaafde pianist Billy Pletick speelde werk van Liszt en Rachmaninov.

Hoogtepunt was de uitreiking van het voor Vlaanderen en Nederland nieuwe kwaliteitslabel 'Het Gouden Label van Klassiek Centraal' voor cd's, dvd's en concerten. De belangrijkste cd-uitgeverijen waren aanwezig samen met afgevaardigden van concerzalen en organisaties. Niet minder dan 14 cd's en dvd's werden gelauwerd en 6 memorabele concerten vielen eveneens in de prijzen.

Stichter en hoofdredacteur van Klassiek Centraal (www.klassiek-centraal.be) Ludwig Van Mechelen gaf een overzicht van de opstart van de webkrant, waar men al gelukkig was met 3 lezers per dag tot het uitgebreide lezersbestand van vandaag met meer dan 33.000 bezoekers op de website en een bestand van 3.250 e-mailadressen. Hiermee is Klassiek Centraal ontegensprekelijk de grootste webkrant gespecialiseerd in klassieke muziek in het Nederlandse taalgebied. Op dit niveau is een zuiver vrijwilligersbestaan amper in het leven te houden en er wordt dan ook een structuur uitgewerkt waardoor Klassiek Centraal kostendekkend zal kunnen werken. Meer hierover verneem je uiteraard te gepasten tijde.

Gouden Labels
De gelauwerde cd's en dvd's (in volgorde van toekenning in het afgelopen concertseizoen 2008/09)
  • Plamena Mangova speelt Beethoven - uitgave van Fuga Libera
  • Eggner Trio speelt Beethoven - uitgave van Live Classics
  • I Capuletti e i Montecchi van Bellini - uitgave van Deutsche Grammophon
  • Schwanengesang Ian Bostrigdge Antonio Pappano - uitgave van EMI Classics
  • Julia Fischer Bach Concerto's - uitgave van Decca
  • Beethoven Academie - Gounod - niet uitgegeven door schrapping subsidie van de Vlaamse Overheid (Bert Anciaux)
  • Symphony 4 Mahler Ivan Fischer - uitgave van Channel Classics
  • Eggner Trio Sjostakovitsj Eröd - Gramola
  • Le Bourgeois Gentilhomme van Molière en Lully - uitgave van Alpha
  • Leif Ove Andsnes - Shadows of Silence - uitgave van EMI Classics
  • La Petite Bande Vespro della Beata Vergine van Claudio Monteverdi - uitgave van Challenge Classics
  • Matthias Goerne - Schubert Edition - Volume 1, 2 en 3 - uitgave van Harmonia Mundi
  • Haydn Trio Eisenstadt - Haydn Trios - uitgave van Phoenix Edition Wien
  • Vadim Repin - Brahms - uitgave van Deutsche Grammophon
De gelauwerde concerten :
  • Kon. Ballet van Vlaanderen en Brussels Philharmonic-VRO - Het Zwanenmeer - Een organisatie van Music Hall - Legendary Classics
  • Christophe Prégardien & Michaël Gees - Schubert, Die schöne Müllerin - een organisatie van Cc Maasmechelen - Kerk Leut
  • Pierre Boulez verjaardagsconcert - een organisatie van deSingel
  • Haydn Trio Eisenstadt - een organisatie van het Haydngenootschap Vlaanderen
  • Yannick Nézet-Séguin en het Rotterdams Philharmonisch Orkest - een organisatie van het Concertgebouw Brugge
  • Laatste Galaconcert Rode Pomp - een organisatie van De Rode Pomp
Alle verdere info vind je op www.klassiek-centraal.be

13:09 Gepost in Actualiteit | Permalink |  Facebook

Jaap Blonk, Carl Ludwig Hübsch en Claus van Bebber in Logos

Jaap Blonk De Nederlandse stemartiest Jaap Blonk is een levende legende. Als een van de meest vooruitstrevende polypoëten van zijn generatie beschikt hij over een spektaculaire stem die hij combineert met een scherp besef van timing en structuur. Op dit concert wordt hij bijgestaan door tubanist Carl Ludwig Hübsch en turntablist Claus van Bebber.

Na een voortijdig afgebroken studie wiskunde en muziekwetenschap ging Jaap Blonk zich in de loop van de jaren zeventig voornamelijk op een carrière als saxofonist toespitsen. Rond zijn 30ste echter ontdekte hij zijn mogelijkheden als stemperformer, eerst bij de voordracht van poëzie (Ursonate van Kurt Schwitters) en daarna in improvisaties en eigen werk. Bijna twintig jaar lang is de stem zijn belangrijkste middel voor het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe, dadaïstisch aandoende klanken. Zelf omschrijft hij zijn vocabularium als Onderlands, een Noord-Europees klinkende bastaardmix van bestaande en onbestaande talen en dialecten. Sedert 2000 werkt hij meer en meer met elektronica, eerst op basis van samples van zijn eigen stem, daarna ook met pure klanksynthese an sich. In 2006 nam hij een sabbatjaar om zich vanuit een hernieuwd enthousiasme voor de wiskunde toe te leggen op onderzoek. Nagegaan werd, in welke mate algoritmische compositie kan garant staan voor het creëren van muziek, visuele animatie en poëzie (of een mix van bovenstaande).

Carl Ludwig Hübsch studeerde zowel tuba, zang als percussie aan de Freiburger Musikhochschule en improvisatie en compositie in Keulen bij J. Fritsch. Hij heeft zijn sporen verdiend in de wereld van de jazz - en nieuwe muziek met onder meer Lester Bowie, Willem Breuker, M. Schubert, Jasper van't Hof en Arthur Blythe. Hij houdt ervan de klank van zijn instrument te exploreren op alle mogelijke manieren, niet in het minst met behulp van interne versterking en / of contactmikrofonie op paviljoen, mondstuk en ventielen. Hij is ook een veelgevraagd radio - en studiomuzikant.

Visueel artiest Claus van Bebber is autodidakt op muzikaal vlak. Zijn fijn gehoor heeft hem echter tot een toonaangevend figuur gemaakt binnen de wereld van de experimentele turntablemuziek. Zijn voorkeur gaat uit naar vintage apparatuur en vinylplaten die hij graag op voorhand (en vaak op het destructieve af) prepareert. Sinds 1990 houdt hij het jaarlijks terugkerende groepsprojekt SCHALLPLATTENKONZERT.

Tijd en plaats van het gebeuren :

HÜBEBLO: Hübsch + Van Bebber + Blonk 
Dinsdag 30 juni 2009 om 20.00 u

Logos Tetraëder
Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org en www.jaapblonk.com

Bekijk alvast Jaap Blonks performance - installatie Messa di Voce



En meer van Jaap Blonk op Youtube

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

22/06/2009

Geluidskunstenaar Jez Riley French in Q-O2

Jez Riley French De Brit Jez Riley French is als geluidskunstenaar voornamelijk georiënteerd op site-specific field recordings, m.a.w. om gewapend met opname-apparatuur de (natuurlijke) omgeving te verkennen, de daar aanwezige akoestische couleur locale op te snuiven en met het materiaal sfeervolle klankcollages op te bouwen. Riley French valt niet in een vakje onder te brengen, noch vast te pinnen op een welbepaalde strekking, maar trefwoorden die in zijn werk kenmerken, zijn minimalisme, intuïtieve muziek, field recordings en improvisatie. Hij focust sterk op de sonore architectuur van zijn stukken zonder daarbij oog voor subtiele details te verliezen. Tot zijn voornaamste invloeden rekent hij Toru Takemitsu, Arvo Part, Bill Evans, Nick Drake, Cocteau Twins, gamelan, Charles Mingus, Bernard Herrmann, John Tavener en Lou Harrison. Jez is tevens een begenadigd fotograaf.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Concert Jez Riley French
Maandag 29 juni 2009 om 20.30 u
Q-O2 werkplaats

Washuisstraat 28
1000 Brussel

Meer info : www.q-o2.be

Jez Riley French : jezrileyfrench.blogspot.com en www.myspace.com/jezrileyfrench

Elders op Oorgetuige :
Jez Riley French & Co plaatsen link tussen muziek en visuals, 11/10/2008

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

21/06/2009

Orlando kiest deze week voor hedendaagse opera

Kris Defoort Orlando kiest deze week resoluut voor hedendaagse passie in Opera XXI. Luister op maandag 22 juni naar House of the sleeping beauties van Kris Defoort zoals die klonk op 13 mei van dit jaar in de Munt. Herman De Winné leidt de opera in samen met de componist. Dinsdag 23 juni praat Karel Nijs met Luc Brewaeys over de opera L'Uomo dal fiori in bocca die Brewaeys in 2006 schreef op vraag van de Munt.
Woensdag 24 juni is professor musicologie Mark Delaere te gast voor de opera Aquarius van Karel Goeyvaerts, een recente productie van de Vlaamse Opera. Donderdag 25 juni tenslotte kun je kennismaken met Die Entführung aus dem Paradis, een gloednieuwe opera van Joachim Brackx die het Spectra Ensemble 2 dagen eerder in première uitvoert in samenwerking met Muziektheater Transparant.

Opera XXI in Orlando, van maandag tot donderdag telkens na het nieuws van 19.00 u, en op klara.be

Elders op Oorgetuige :
Die Entführung aus dem Paradies : een opera over de organisatie van de liefde, 15/06/2009
Goeyvaerts' Aquarius : een betoverend mooie utopie als testament, 1/06/2009
Opera XXI : nieuw festival voor hedendaagse opera, muziektheater en musical, 28/05/2009
House of the Sleeping Beauties : een opera over afscheid nemen, ouderdom en dood, 3/05/2009
Wereldpremière opera Luc Brewaeys in combinatie met Offenbach, 4/02/2007

16:00 Gepost in radio | Permalink |  Facebook

20/06/2009

Win tickets voor de Dag van de Nieuwe Muziek !

HERMESensemble Op zondag 5 juli organiseert Basilica Festival van Vlaanderen de Dag van de Nieuwe Muziek in Hasselt. Er staat heel wat op het programma: een aperitiefconcert, de promenade Actual Arts Live, de workshop Prepared piano for kids, het recital Credo in the US door HERMESensemble en het sloctconcert Basilic@dventures met HERMESensemble, Matthews (sounds), Kurt Ralske (visuals), Philippe Pierlot (viola da gamba) en Jean-Marc Sullon (electronics). De focus ligt op 'nieuwe muziek' of muziek die geschreven is in de periode na 1950. Het instrumentarium overstijgt derhalve het klassiek: informatietechnologie en andere elektronische audioapparatuur worden niet geschuwd.


Programma :

11.00 u : Aperitiefconcert met de liedcyclus 'Droomvuur' van Ludo Hulshagen
Conservatorium, Hasselt
Liedcyclus op 12 gedichten uit de gelijknamige dichtbundel van Pieter Geert Buckinx. Een kleine ode aan het leven en de dood.

De rode draad van het namiddagprogramma is historische muziek uit de VS van de jaren '40 en '50 (denk John Cage, William Russell en Lou Harrisson).

14.00 u  : Promenade 'Actual Arts Live'
Vertrek: KC BELGIE
Studenten van een aantal academies lieten zich tijdens een workshop met Thomas Smetryns inspireren door het ideeëngoed en de compositorische technieken van John Cage, William Russell en Lou Harrisson bij het creëren van nieuwe composities. Zij brengen de premières van hun werk op unieke plaatsen verspreid in stad Hasselt. Een stadsgids begeleidt deze wandeling naar de verborgen muzikale hoekjes van Hasselt.

14.00 u : Workshop 'Prepared piano for Kids'
Terwijl mama en papa genieten van de promenade, kunnen kids tussen 8 en 12 jaar zich uitleven in de workshop van Matrix.

17.30 u : HERMESensemble o.l.v. Koen Kessels - Recital Credo in US. Historische Experimentele composities voor percussie en piano uit de Verenigde Staten.
Inleiding door Kevin Voets om 17.00 u u.

20.30 u  : HERMESensemble -Concert 'Basilic@dventure III' met werk van K. Saariaho en de een nieuwe creatie van T. Smetryns
m.m.v. Kaffe Matthews (sounds), Kurt Ralske (visuals), Philippe Pirlot (viola da gamba) en Jean-Marc Sullon (muzikale assistentie en electronics)

Een dj met 78-toeren platen, een Londense klankkunstenares, prepared zither, klavichord, een hexafonische speakeropstelling, viola da gamba, percussie en live visuals. Wie Smetryns' muziek kent, weet dat hij op het eerste zicht onverzoenbaar instrumentarium met een fluwelen handschoen zal aanpakken! In opdracht van Basilica Festival van Vlaanderen een nieuw werk voor fluit, percussie en elektronica.
Verder op het programma staat wereldvermaard elektronicafenomeen Kaffe Matthews, zelden te horen in België. Muziek van Kaija Saariaho en een bijzondere dj-performance, ondersteund door beelden van de New Yorkse videokunstenaar Kurt Ralske, vervolledigen het concert.
Inleiding door Kevin Voets om 20.00 u.

Wil je al dat moois gratis meemaken ? Wij geven alvast 2 x 2 duotickets weg, zowel voor het Aperitiefconcert Droomvuur (om 11.00 u in het Stedelijke Conservatorium, Kunstlaan12, 3500 Hasselt) als voor het slotconcert met HERMESensemble (om 20.30 u in KCBELGIE, Burgemeester Bollenstraat 54, 3500 Hasselt). Wil je erbij zijn, stuur dan als de vliegende bliksem een mailtje naar info@oorgetuige.net, mét vermelding van je naam en je thuisadres en het concert dat je wil bijwonen. Meedoen kan tot uiterlijk woensdag 1 juli 2009 om 24.00 u. De gelukkige winnaars worden verwittigd per e-mail en hun kaartjes zullen klaarliggen aan de respectievelijke kassa's.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Basilica Festival van Vlaanderen - Dag van de Nieuwe Muziek
Zondag 5 juli 2009 vanaf 11.00 u
Conservatorium, Gelatinefabriek Hasselt (Architectenbureau De Gregorio & Partners) en Z33/KC BELGIE
3500 Hasselt


Meer info : www.festival.be, www.kunstencentrumbelgie.com en www.hermesensemble.be

Extra :
Thomas Smetryns : www.thomassmetryns.be
Kaija Saariaho : Kaija Saariaho : www.saariaho.org en www.chesternovello.com
Kaffe Matthews : www.kaffematthews.net
Kurt Ralske op en.wikipedia.org

Elders op Oorgetuige :
Basilica Festival van Vlaanderen pakt uit met vernieuwende initiatieven, 30/04/2009

07:30 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook