31/05/2009

Champ d'Action brengt hulde aan Karel Goeyvaerts

Karel Goeyvaerts Als discipel van Darius Milhaud en Olivier Messiaen en als 'compagnon de route' van Karlheinz Stockhausen bepaalde Karel Goeyvaerts (1923-1993) reeds op jonge leeftijdde koers die de nieuwe muziek internationaal zou varen. Na enige jaren stilte vond Goeyvaerts in de jaren 1970 aansluiting bij de Amerikaanse minimal music. Het ensemble Champ d'Action -één van de belangrijkste ambassadeurs van Goeyvaerts' muziek- focust onder leiding van James Wood op Goeyvaerts persoonlijke verwerking van minimal music, in dialoog met werk van de Amerikaanse componist James Tenney.  De ideale gelegenheid om Goeyvaerts' intrigerende oeuvre in een bredere artistieke context te plaatsen.

Karel Goeyvaerts mag zonder meer één van de belangrijkste componisten van de vorige generatie genoemd worden.  Begin jaren vijftig was hij met zijn seriële werken zijn tijd ver vooruit.  Ook gebruikte hij als één van de eersten de elektronische klankgeneratoren uit de laboratoria van de universiteit, om zo zijn klankideaal nog verder uit te puren.  Na enige jaren stilte vond hij in de jaren '70 terug aansluiting bij de Amerikaanse Minimal Music die hij op een persoonlijke manier interpreteerde.  Eén van de hoogtepunten hiervan is zeker Litanie IV

Vreemd genoeg werd zijn werk zelden gespeeld en dat was ook de reden waarom bij de oprichting van Champ d'Action zijn composities een belangrijke plaats innamen, wat resulteerde in talrijke concerten en cd opnames. 

De ritmische taal van Goeyvaerts wordt afgewisseld met de bijna onmerkbare veranderende klankstromen van James Tenney.  Het minimal statement 'Less is more' wordt in Tenney's werk voelbaar en dwingt je om je oren te scherpen en binnen te dringen in zijn intrigerende, bijna sensuele, klankwereld.  Stilaan krijgt zijn werk de verdiende aandacht naast de meer bekendere Amerikaanse minimal componisten zoals Steve Reich en Phil Glass.  

James Tenney (1934 - 2006) is een van de ietwat vergeten figuren die een belangrijke bijdrage aan het ontstaan van de minimal music heeft gegeven, maar die nadien wat naar de achtergrond is verdwenen. Als muzikant speelde hij in de ensembles van Reich en Glass, maar zijn compositorische wortels gaan veel breder dan het minimalisme. Tenney absorbeerde zowat alle invloeden van de Amerikaanse nieuwe muziek uit de twintigste eeuw, met naast minimal music vooral veel affiniteit met excentrieke componisten als Charles Ives, Conlon Nancarrow of Harry Partch. Tenney benadrukt in zijn muziek vaak het conceptuele karakter, wat één van de grondslagen van de minimal music is. De belangstelling van James Tenney gaat in de eerste plaats uit naar geluid. Ooit zei hij "Ik ben niet geïnteresseerd in muzikale emotie, en ik heb geen enkele interesse in drama, in feite doe ik alles om het te vermijden". De bedoeling van Tenney met zijn muziek is om inzicht te verschaffen in de perceptie van geluid.

Programma :
  • James Tenney, A Rose Is A Rose Is Around
  • Karel Goeyvaerts, Pas à Pas
  • Karel Goeyvaerts, Das Haar
  • James Tenney, Critical Band,
  • Karel Goeyvaerts, Litanie 4
Tijd en plaats van het gebeuren :

Champ d'Action : Hommage aan Karel Goeyvaerts
Vrijdag 5 juni 2009 om 20.00 u (Geannuleerd !)
Vlaamse Opera Gent
Schouwburgstraat 3
9000 Gent


Meer info : www.vlaamseopera.be, www.operaxxi.be en www.champdaction.be
---------------------------
Zaterdag 6 juni 2009 om 20.00 u
deSingel - Blauwe zaal

Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.operaxxi.be en www.champdaction.be
---------------------------
Vrijdag 12 juni 2009 om 20.30 u
Muziekgebouw aan 't IJ - Amsterdam


Meer info : www.hollandfestival.nl en www.champdaction.be

Extra :
Karel Goeyvaerts op www.matrix-new-music.be
Larry Polansky on James Tenney' , op pjoris.blogspot.com, 11/10/2006
'James Tenney, 1934-2006' , Kyle Gann op www.artsjournal.com, 26/08/2006
James Tenney op newmusicbox.org (met video 'Postcards from the Edge: James Tenney in his own words')

Elders op Oorgetuige :
Opera XXI : nieuw festival voor hedendaagse opera, muziektheater en musical, 28/05/2009
Spectra brengt hulde aan Elliot Carter en Karel Goeyvaerts, 4/12/2008
Critical Band : Blindman en Champ d'Action brengen gezamenlijk hommage aan James Tenney, 15/09/2008
Spectra herdenkt Goeyvaerts en creëert nieuw werk van Bert van Herck,  5/03/2008
Kagel, Goeyvaerts & Abrahamsen : een bonte muzikale mix met een flinke portie humor, 28/01/2008

08:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

30/05/2009

Rust en onrust op de 62ste editie van het Holland Festival

Holland Festival 2009 De 62ste editie van het Holland Festival, van 4 t.e.m 28 juni, heeft als thema Serenity & Anxiety. In het oog springende producties dit jaar zijn Varèse 360˚, de integrale uitvoering van het complete werk van de Frans-Amerikaanse componist Edgard Varèse, omlijst met werk van de videokunstenaar Gary Hill en Eine Kirche der Angst vor dem Fremden in mir, van de Duitse regisseur Christoph Schlingensief. Varèse 360˚ kenschetst de ambitie van het Holland Festival om de komende vier jaar zijn rol als internationaal (co)producent te verstevigen.

Varèse 360˚, de eerste eigen Holland Festival productie sinds lange tijd, wordt na Amsterdam opgevoerd in South Bank Centre in Londen en op het Festival d'Automne in Parijs. Daarnaast treedt het Holland Festival op als coproducent in een aantal producties waaronder de opera Aquarius van Goeyvaerts met de Vlaamse Opera, en de opera Adam in Ballingschap met De Nederlandse Opera. In samenwerking met het Filmmuseum wordt de gerestaureerde film J'Accuse getoond, begeleid met live muziek. Toneelgroep Amsterdam brengt in coproductie met het festival het Antonioni project, in regie van Ivo van Hove. Ook worden tradities voortgezet zoals betrokkenheid bij hedendaagse en niet-klassieke muziek en het presenteren van het werk van grote meesters en belangwekkend internationaal theater.

Serenity & Anxiety
Anxiety heeft veel verschillende betekenissen. Bij de meest extreme invulling gaat het over leven en dood. In Eine Kirche der Angst … wordt de angst voor de dood bezworen in een rituele performance. De innerlijke onrust die zowel van binnenuit als van buitenaf op Woyzeck inwerkt culmineert in de moord op zijn Marie. Anxiety in de betekenis van verlangen naar een beter leven wordt in meerdere voorstellingen uitgewerkt. In de muziek geeft onder andere het serene geluid van het Hilliard Ensemble rust.

Hoogtepunten
Het festival opent dit jaar met het programma Three solos and a duet, door de wereldberoemde danser Mikhail Baryshnikov samen met danseres Ana Laguna. Het festival bevat veel multidisciplinaire voorstellingen waaronder I went to the house but did not enter van Heiner Goebbels, met drie tableaus gezongen door het Hilliard Ensemble en het Bunraku-Za theater uit Osaka, dat zelden buiten Japan te zien is. Met Bunraku zet het Holland Festival zijn Japanse lijn voort, die werd ingezet in 2005 met het Reigakusha Gagaku Ensemble en de Kabuki in 2006. In de muziek en muziektheaterprogrammering ligt de focus op de Franse componist Pascal Dusapin met onder andere de opera Passion, de dansopera Medea van Sasha Waltz & Guests en De anatomie van de melancholie. In de theaterprogrammering komen de twee toekomstige Münchener intendanten aan bod. Johan Simons brengt met de Münchner Kammerspiele Hiob, naar het boek van Joseph Roth. Martin Kušej komt met Woyzeck van Georg Büchner, door het Bayerisches Staatsschauspiel. Andere hoogtepunten binnen het festival zijn Orfeus van de Zuid-Afrikaanse theatermaker Brett Bailey op een geheime buitenlocatie, het muziekspektakel The Manganiyar Seduction van de Indiase theatermaker Roysten Abel en in het Oosterpark zendt de NPS live de opera Carmen uit vanuit Het Muziektheater.

Vlamingen op het Holland Festival

Alain Platel - pitié!
Regisseur Alain Platel en componist Fabrizio Cassol 'ontwesterden' en 'ontprotestantiseerden' Bachs muziek om te komen tot een universele Matthäus Passion. Christus wordt gezongen door een jonge Congolese contratenor; de twee Maria's, die in het origineel niet voorkomen, door drie vrouwen. De beroemde aria Erbarme dich vormt het muzikale middelpunt. Want dat is volgens Platel de boodschap van het passieverhaal: het smeken om mededogen, erbarmen, 'pitié'. Tien dansers geven in dertien tableaus uitdrukking aan de toestand van de mens die worstelt met het waardevolle, maar bijkans onmogelijke morele gebod je naaste lief te hebben als jezelf. 'Een prachtige voorstelling. Zo eentje die lang en langzaam na-ijlt', schreef NRC Handelsblad

Champ d'Action - Hommage aan Goeyvaerts
De Vlaamse componist Karel Goeyvaerts (1923-1993) stond in nauw contact met zijn Amerikaanse collega James Tenney (1934-2006). Van beiden voert het Antwerpse ensemble Champ d'Action nu enkele sleutelwerken uit. Zo klinkt van Tenney Critical Band - een hommage aan John Cage, mede vanwege de vrijheid die hij de uitvoerende muzikanten laat - en de bedrieglijk eenvoudige canon A rose is a rose is a round. Van Goeyvaerts horen we Das Haar, dat hij schreef naar aanleiding van de ziekenhuisgeluiden die hij hoorde vlak na een bijna-fataal hartinfarct. En in Litanie IV blikt hij al vooruit op zijn opera Aquarius waaraan hij de laatste tien jaar van zijn leven werkte. Aquarius krijgt overigens in dit Holland Festival, ruim 15 jaar na de dood van de componist, eindelijk een scenische wereldpremière.

Karel Goeyvaerts - Aquarius
Zestien jaar na de dood van de Vlaamse componist Karel Goeyvaerts (1923-1993) beleeft de opera Aquarius (1993) alsnog zijn scenische wereldpremière. Goeyvaerts begon na zijn studie bij Messiaen als streng serialist maar hechtte later meer aan de communicatieve waarde van zijn werk, dat een repetitief en neotonaal karakter kreeg. In de 'scenische cantate' Aquarius schetst Goeyvaerts de collectieve zoektocht naar een ideale samenleving waarin ieder individu in volledige harmonie zijn positie vindt. Er is geen verhaal; de zestien solostemmen zingen en spreken voornamelijk in onomatopeeën (klanknabootsingen). Gaandeweg worden de woorden herkenbaarder en horen we citaten in acht talen uit het laatste Bijbelboek Openbaringen, waarin de mensheid wordt toegeleid naar Nieuw Jeruzalem: een betoverend mooie utopie.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Holland Festival 2009
Van donderdag 4 tot en met zondag 28 juni 2009

Op verschillende locaties in Amsterdam

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.hollandfestival.nl

Elders op Oorgetuige :
Goeyvaerts' Aquarius : een betoverend mooie utopie als testament, 1/06/2009
Champ d'Action brengt hulde aan Karel Goeyvaerts, 31/05/2009
Pitié ! Het ultieme offer van Les Ballets C. de la B., 29/01/2009

08:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

29/05/2009

Momentum #4: performances op het scherp van de snee

Roi Vaara Vrijdag gaat de vierde editie van Momentum - Platform for Performance Art, van start. Momentum is een jaarlijks internationaal festival dat zich richt op Performance-Art als beeldende kunstvorm. Voor het vierde jaar op rij biedt Momentum een platform aan internationaal gerenommeerde kunstenaars en jonge artiesten die Performance-Art als hun belangrijkste medium beschouwen.

Momentum geeft het publiek de kans om Performance-Art in al zijn facetten te ontdekken en is een plek waar publiek, kunstenaars, curators en andere geïnteresseerden elkaar kunnen ontmoeten. Via publieke artist talks en lezingen door kunstenaars wil Momentum publiek en artiesten dichter bij elkaar brengen.

Een Performance-Art workshop met Roi Vaara en Jamie McMurry biedt de mogelijkheid Performance-Art in de praktijk te leren kennen en te onderzoeken.

Momentum - Platform for Performance-Art maakt deel uit van een internationaal netwerk van Performance-Art festivals, voor deze editie wordt er nauw samengewerkt met Infr'Action (Frankrijk) en Live Action Göteborg (Denemarken).

De vierde editie van Momentum zal plaatsvinden op 5, 6 en 7 juni 2009 in Bains::Connective, Q-O2, La Bellone en Charleroi/Danses - La Raffinerie (workshop).
Deelnemende kunstenaars zijn Danny Devos (BE), Bernd Lohaus (BE/DE), Béatrice Didier (BE), het trio Jamie McMurry (US), Helge Meyer (DE) en Julie Andrée T. (CA), Melati Suryodarmo (DE/ID), Roi Vaara (FI), Boedi S. Otong (ID/CH), het duo Amel en Elisa Andessner (AT), Jason Lim (SG), Lee Wen (SG) en Chu Yia Chia (SG).

Tijd en plaats van het gebeuren :

Momentum #4 - Performance Art Festival
Van vrijdag 5 tot en met zondag 7 juni 2009

Bains::Connective, La Bellone, La Raffinerie en Q-O2
Brussel

Meer info : www.momentum-festival.org, www.bains.be, www.bellone.be, www.charleroi-danses.be en www.q-o2.be

15:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

FLICKR : tussen pulserende ambient en een percussieve tekstuur van geluid en licht

Michael Vorfeld FLICKR is een duo dat bestaat uit klankknutselaar Michael Vorfeld en live sampling - specialist Uli Boettcher. Geluid en licht vormen in dit koncert de twee komponenten van een fascinerend samenspel waarin het een het ander beïnvloedt. FLICKR is de groepsnaam waaronder Michael Vorfeld en Uli Boettcher al geruime tijd als elektronicaduo opereren. Hun samenwerking is geïnspireerd op Vorfeld's Light Bulb Music, een audiovisuele installatie waarin gloeilampen klanken activeren en waarmee hij enige jaren terug bij Logos optrad. De schakeringen van lichtintensiteit, het ritmisch flikkeren van de gloeilampen, het boventoonsspel dat dit met zich meebrengt en dergelijke worden rechtstreeks getransformeerd tot een rijke sonore microkosmos.

Op dit concert krijgt hij hulp van Uli Boettcher, die zijn opname - apparatuur (incluis zelfontworpen controllers en lichtsensoren) op de installatie aansluit om zo aan een vorm van ambachtelijke live - sampling te doen. Het geluid van de aan - en uitfloepende gloeilampen wordt opgenomen en gegranuleerd. Om de cirkel rond te maken, beïnvloeden de gegranuleerde samples op hun beurt Vorfelds lichtinstallatie. FLICKR staat garant voor een performance die het midden houdt tussen pulserende ambient en een percussieve tekstuur van geluid en licht.

Op de Berlijner Michael Vorfeld zijn vele benamingen van toepassing: hij is slagwerker, improvisator, instrumentenbouwer, componist en geluids- en visueel kunstenaar. De symbiose van al deze rollen uit zich onder meer in zijn inmiddels behoorlijk omvangrijke zelfbouwinstrumentarium. Nadat hij op zijn veertiende uit eigen zak een set bongo's bekostigde, groeide de behoefte om stelselmatig zijn persoonlijke arsenaal aan expressiemogelijkheden te vervaardigen. Daarin steken, naast gloeilampinstallaties, tegenwoordig ook een heel pak slag - en strijkinstrumenten van eigen design. In de loop der jaren raakt hij meer en meer verslingerd aan het combineren van zijn ontwerpen met de mogelijkheden die elektronica hem biedt. Zo laat hij begin jaren '80 zijn eerste soundscapes op een nietsvermoedend publiek los.

Ook samenspel en improvisatie lonken en hij richt in die tijd met enkele zielsverwanten de groep Heinrich Mücken op. Hun optredens zijn van meet af aan erg site - specifiek, dwz. dat de aard van de performance bewust in het kader staat van de omgeving waarin wordt opgetreden. Tezelfdertijd studeert hij in Keulen fotografie en in Kassel visuele communikatie. Zijn interesse gaat in deze kunsttakken voornamelijk uit naar het gebruik van licht en geluid in relatie tot hun omgeving. Vorfeld werd reeds meermaals op toonaangevende plekken gesignaleerd zoals de Dokumenta in Kassel, Het Apollohuis en De Melkweg in Amsterdam, Stichting Logos in Gent, PSK in Brussel, het Goethe - instituut in Hanoi, Experimental Intermedia in New York en Plan B in Tokio.

Uli Boettcher heeft een min of meer gelijkaardige levenswandel: ook hij speelde slagwerk in verscheidene groepen voor hij in 1993 in contact kwam met de Duitse improvisatiescene. Hij ging zich toeleggen op drums en amplified objects en evolueerde zo stilaan naar pure elektronica. De beginselen van zijn vak leerde hij bij STEIM (Studio for Electro - Instrumental Music) in Amsterdam. Zijn techniek bestaat voornamelijk uit spelen, opnemen, in real time bewerken en mixen van eigen en andermans klankmateriaal (een deel van zijn apparatuur heeft hij trouwens zelf ontworpen). Hoewel hij als lid van verschillende improvisatiegroepen inmiddels menig concertpodium in Europa onveilig maakte, verkiest hij de laatste jaren de elektroakoestische duo - aanpak, met bijvoorbeeld trombonist Paul Hubweber, drummer Roger Turner, of zoals tijdens dit concert met Michael Vorfeld.

Tijd en plaats van het gebeuren :

FLICKR : Uli Boettcher & Michael Vorfeld
Maandag 1 juni 2009 om 20.00 u

Logos Tetraëder
Bomastraat 26-28
9000 Gent

Meer info : www.logosfoundation.org en www.vorfeld.org

Elders op Oorgetuige :
Klank- en lichtperformance met gloeilampen en stofzuigers, 12/02/2009

13:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Experimentele improvisatiemuziek in Brussel en Laken

Timo Van Luijk De Japanse percussionist Seijiro Murayama is sinds 1982 actief op de scène van de geïmproviseerde muziek. Hij concerteert aan de zijde van figuren als Keiji Haino en Fred Frith. Jean-Luc Guionnet combineert de meest verscheiden muzikale hoedanigheden: altsaxofonist, plastisch kunstenaar, performer en componist van elektro-akoestische muziek. Hij is dan ook op vele manieren aanwezig in de wereld van de hedendaagse creatie. Nu Blowin' van Catherine Diverrès beide musici heeft samengebracht, verlengen ze hun samenwerking met een zuiver muzikaal improvisatieproject.

"De aparte kwaliteit en kwantiteit van de locatie bepaalt onze muziek. Van de ene improvisatie tot de andere kunnen onze concerten dan ook erg van elkaar verschillen. Ons humeur, de architecturale en akoestische kenmerken van de ruimte, de sfeer die van het publiek uitgaat, de achtergrondgeluiden… Al deze momentane en ruimtelijke elementen filteren onze drang om een bepaalde frase al dan niet te spelen. We willen absoluut geen toevlucht nemen tot de algemeen ingeburgerde term 'inspiratie'... zeker niet als men het heeft over de 'inspiratie van het moment'. Nochtans willen we - door een omweg te maken langs de objectieve ruimtelijke kenmerken - juist geïnspireerde muziek brengen. Maar in de omweg schuilt de essentie van onze aanpak: we willen ons radicaal openstellen voor wat de ruimte ons te bieden heeft, in al zijn onaangeboorde mogelijkheden."

Timo Van Luijk is autodidact in het maken van experimentele- en improvisatie muziek. Sinds de jaren 80 werkt hij voornamelijk met de combinatie van allerlei akoestische instrumenten en analoge elektronica. Hij treedt voornamelijk solo (Af Ursin) op, hoewel, occasioneel speelde hij in grotere formaties, o.a. Noise Maker's Fives, Astra, In Camera en percussionist Kris Vanderstraeten...

Tijd en plaats van het gebeuren :

Seijiro Murayama & Jean-Luc Guionnet
Woensdag 3 juni 2009 om 20.30 u
Q-O2 werkplaats

Washuisstraat 28
1000 Brussel

Meer info : www.q-o2.be
------------------------------
Seijiro Murayama & Jean-Luc Guionnet / Timo Van Luijk & Kris Vanderstraeten
Donderdag 4 juni 2009 om 20.00 u
RTT Zaal Laken

Molenbeekstraat 196
1020  Laken

Meer info : lecurie.org

Seijiro Murayama : seijiro.murayama.free.fr
Jean-Luc Guionnet : www.jeanlucguionnet.eu
Timo Van Luijk op www.discogs.com

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

28/05/2009

Opera XXI : nieuw festival voor hedendaagse opera, muziektheater en musical

Opera XXI Vier Vlaamse cultuurinstellingen - de Vlaamse Opera, De Singel, het productiehuis Lod en Muziektheater Transparant - organiseren van 3 tot 23 juni een nieuw festival voor hedendaagse opera, muziektheater en musical. Het project kreeg de titel Opera XXI en moet uitgroeien tot een tweejaarlijks evenement. De eerste editie brengt onder meer werk van Kris Defoort, Karel Goeyvaerts, Dominique Pauwels en Joachim Brackx. Het festival wil de vinger aan de pols houden van nieuwe ontwikkelingen in het hedendaagse muziektheater.

De geboorte van een nieuw festival.
Exact zestien jaar na het eenmalige festival DE OPERA, waarin een maand hedendaagse creaties centraal stonden, ziet een nieuw festival voor hedendaags muziektheater het licht. Een initiatief van de Vlaamse Opera en deSingel, met directe betrokkenheid van Muziektheater Transparant en LOD. Is het een toeval dat de data voor de verschillende producties zo kort na elkaar werden gepland nog voor er sprake was van een festival? Ja en neen. Noem het liever een gelukkige samenloop van omstandigheden waarbij verschillende actoren die hedendaagse muziektheatercreatie in Vlaanderen een warm hart toedragen elkaar vanzelf vinden.
Het réveil van operakunst prikkelt immers steeds opnieuw de verbeeldingskracht van een nieuwe generatie kunstenaars. Met niet alleen nieuwe composities, nieuwe libretti. Maar ook met een grootschalige meesterwerk van eigen bodem, Aquarius van Karel Goeyvaerts, dat ook al zestien jaar op een scenische versie lag te wachten en nu eindelijk een podium krijgt als internationale coproductie met het Holland Festival.

Dat de tweede opera van Kris Defoort, The House of the Sleeping Beauties, in dit festival een forum krijgt, klinkt als de logica zelve. Defoorts eerste opera werd in 2001 in deSingel door LOD gecreëerd en kende daarna een jarenlang succes op verschillende grote Europese festivals. In de voorbije jaren brachten zowel Muziektheater Transparant als LOD met de regelmaat van de klok hedendaagse producties naar deSingel en de Vlaamse Opera. Dikwijls kenden die ook heel wat succes tot in verre buitenlanden toe. Ook hun nieuwste producties mogen niet op dit festival ontbreken.

Noem dit nieuwe festival gerust een tweejaarlijks orgelpunt dat de constante zoektocht naar het onbekende, het nieuwe en het risico bezegelt. Want de toekomst van opera is niet alleen recreatie van het gekende repertoire. Pas wanneer wij een stevige extra aanzet geven tot nieuwe creatie op ruime schaal zullen wij de toekomst van opera echt verzekeren

Een nieuwe biënnale in vogelvlucht:
Voor het eerst bundelen vier Vlaamse culturele instellingen - Vlaamse Opera, deSingel, LOD, Muziektheater Transparant – de krachten voor een biënnale rond hedendaagse opera, muziektheater en musical. Voor deze eerste editie staan drie generaties componisten centraal: Karel Goeyvaerts (1923-1993), Kris Defoort (1959), Dominique Pauwels en Joachim Brackx (1975).
OPERA XXI zal zich richten op muzikale podiumkunsten als hedendaagse opera, muziektheater, musical. Aan de hand van voorstellingen, internationale ontmoetingen, publicaties en uitwisselingen zal OPERA XXI een staalkaart bieden van de sector en de vinger aan de pols van het veld houden.
Voor deze eerste editie van OPERA XXI staan er drie wereldcreaties op het programma - House of the Sleeping Beauties, Adams Appels en Die Entführung aus dem Paradies - en de allereerste scenische uitvoering van Aquarius.
OPERA XXI begint op 3 juni met House of the Sleeping Beauties in deSingel, gaat verder met Aquarius en Adams Appels en wordt afgesloten op 23 juni met de wereldpremière van Die Enftführung aus dem Paradies. Ondertussen brengt Champ d'Action nog een hommageconcert aan Goeyvaerts.
Daarnaast wordt er in het slotweekend van 20-22 juni in samenwerking met het Muziekcentrum Vlaanderen en het Vlaams TheaterInstituut een internationaal congres en een symposium georganiseerd. De publicaties Matrix en Courant zullen volledig in het teken staan van OPERA XXI.

Drie generaties componisten
Tijdens deze eerste editie van OPERA XXI staan er naast Karel Goeyvaerts nog drie componisten centraal die drie generaties omvatten.

Kris Defoort
De muziek van Kris Defoort (1959), huiscomponist bij LOD, laat zich kenmerken door een ontmoeting tussen het klassieke en het jazzidioom, tussen uitgeschreven en geïmproviseerde passages. Met zijn ensemble Dreamtime creëert hij een eigen muzikale taal die op een originele manier de traditionele jazzband herdefinieert.

Defoort studeerde blokfluit en oude muziek aan het Conservatorium van Antwerpen en volgde jazzpiano, hedendaagse compositie en vrije improvisatie in Luik. Tussen 1987 en 1990 woonde hij in New York. Daar volgde hij masterclasses maar was vooral actief als jazzpianist. Hij speelde op die manier mee met grote namen als Lionel Hampton, Tito Puente en vele anderen.

Na zijn terugkeer in België zette hij zijn muzikale pad verder: als componist, improviserend pianisten groepsleider van het sextet KD‟s Basement Party, zijn trio KD's Decade, Octurn en Dreamtime. Naast zijn activiteiten als componist bleef hij actief als pianist/improvisator met artiesten en ensembles uit de hedendaagse jazzscene zoals bijvoorbeeld Garret List of AKA Moon, met wie hij regelmatig opnames maakte en in binnen- en buitenland op tournee ging.

Sinds 1998 is Kris Defoort componist in residentie bij LOD. Samen met Fatou Traoré creëerde hij er ondermeer de dansvoorstelling Passages.
Eind 2001 voltooide hij in opdracht van LOD en rotheater (Rotterdam), en in coproductie met De Munt/La Monnaie, deSingel, de Beethoven Academie en de Rotterdamse Schouwburg, de muziek voor de opera The Woman Who Walked into Doors, gebaseerd op het gelijknamige boek van Roddy Doyle. Deze "opera for soprano, actress and videoscreen" in regie van Guy Cassiers maakte een indrukwekkende tournee doorheen Europa (Ruhrtriennale, Paris, Strasbourg, Brussel, Dublin, Zürich, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, ) en werd zowel door pers als publiek enthousiast onthaald.

In 2004 ontving Kris Defoort de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Muziek. De jury waardeerde het werk van Kris Defoort in het bijzonder om zijn hoge mate van professionaliteit en durf.
Sinds 2005 werkt Kris Defoort aan diverse projecten, waaronder Dedicatio, een pianocyclus bestaande uit negen muzikale brieven, dat eind 2006 door pianist Jan Michiels gecreëerd werd (productie LOD, coproductie BOZAR MUSIC en deSingel). Tijdens het seizoen 2006-2007 was Kris Defoort centrale gast in Bozar. Hij werd er als musicus in al zijn facetten getoond: als componist, jazzpianist en improvisator.

In opdracht van de Koningin Elisabeth wedstrijd 2007 schreef hij het opgelegde werk voor pianosolo voor de halve finales.
Kris Defoort is docent compositie/arrangement & vrije improvisatie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Brussel.

Joachim Brackx
Oostendenaar Joachim Brackx volgde eerst een humanioraopleiding in de exacte wetenschappen om daarna compositie te studeren aan het Conservatorium van Gent in de klas van Godfried-Willem Raes. Hij concentreerde zich daar op experimentele muziek, vokale muziek en electronica.

Hij realiseerde compositieoprachten voor diverse ensembles en verenigingen zoals v.z.w. De Verenigde Concertfabrieken, Champ d'Action, het Spectra Ensemble, het Goeyvaerts Consort, Ex Tempore, de K.U.Leuven en het STUK. Hij staat als een van de acht toonaangevende Vlaamse componisten vermeld in het boek Contemporary Music in the Low Countries van Emile Wennekes en Mark Delaere.

Naast componist is hij ook zanger. Hij is actief in verschillende professionele ensembles zoals Currende (E. Van Nevel) en het Collegium Vocale (P. Herreweghe) en zong in diverse muziektheaterproducties van o.a. Walpurgis, Happy New Ears en het Onafhankelijk Toneel (Rotterdam).

Van 1998, het jaar waarin hij afstudeerde als Meester in de Compositie, tot 2003 was hij docent compositie aan de Hogeschool Gent, departement muziek en dramatische kunst. Van 2001 tot 2003 was hij ook houder van de junior leerstoel nieuwe muziek aan de K.U.Leuven.

Hij werkte een aantal jaar bij Stichting Logos, organisatie voor hedendaagse en experimentele muziek in Gent, werkte van 2002 tot 2007 bij VRT-zender Klara en was stichtend bestuurslid van ComAv, de Vlaamse componistenvereniging.

Op dit moment heeft Joachim ervoor gekozen voltijds met componeren en zingen bezig te zijn en is hij in residentie bij Muziektheater Transparant. Er staan ook producties op stapel met het Koninklijk Filmarchief & de Beursschouwburg, filmproductiehuis Potemkino, het Symfonieorkest van Vlaanderen en een aantal oude muziekensembles die een uitdaging met een levende componist niet uit de weg gaan. Een excursie in de wereld van de experimentele popmuziek is gepland.

Dominique Pauwels
Dominique Pauwels studeerde aan het conservatorium van Gent, het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam en het IRCAM te Parijs. In 1991 behaalde hij aan het Berklee College of Music te Boston, Massachusetts het einddiploma compositie en filmcompositie. Vanaf toen begon hij zich steeds meer toe te leggen op computertechnologieën en software voor composities.

Sinds 1991 componeert hij regelmatig voor tv, zoals voor Het huis van wantrouwen, Morgen maandag, Alles kan beter, De Mol, Het eiland, De Parelvissers, De Slimste Mens, De pappenheimers en verzorgde hij de aankleding van verschillende nieuwsprogramma's voor 'één'.

Dominique Pauwels nam verschillende platen en cd's op (o.a. Chris Whitley New York en Onegin), en krijgt regelmatig compositieopdrachten voor (muziek)theater, film en publiciteit. Zo verzorgde hij onder meer de muziek voor Lifestyle (1998, Victoria), Niet alle Marokkanen zijn dieven (2001, Arne Sierens), Royal Madness (2001, Gonnie Heggen), No Comment (2003, Jan Lauwers), Het oor (Apsara blokfluitenkwartet), en DeadDogsDon’tDance/DjamesDjoyceDeaD (2003, Jan Lauwers)
Voor Quatuor Diotima schreef hij zijn eerste strijkkwartet (2004) en in 2006 verzorgde hij de filmmuziek van Looking for Alfred, een kortfilm van Johan Grimonprez, die de European Media Award in de wacht sleepte.

Sinds 2004 is Dominique Pauwels componist in residentie bij LOD. Hij werkte er nauw samen met choreografe en danseres Karine Ponties aan producties als Le chant d'amour du grand singe (2003), Brutalis (2003), Holeulone (2006), Boreas (2007). In 2004 maakte hij voor haar, los van LOD, de soundtrack voor I am not a sweet little girl en Desirabilis. Met Guy Cassiers creëerde hij voor LOD en Toneelhuis Onegin (2006) en Wolfskers (2007).
In 2008 werkte hij samen met Peter Verhelst aan LEX en met An De Donder aan Twee oude vrouwtjes, gebaseerd op de gelijknamige tekst van Toon Tellegen.
Eerder dit seizoen werkte hij samen met Pieter De Buysser en Inne Goris aan Judaspassie (met onder andere Collegium Vocale en B'Rock).
De komende seizoenen zijn nieuwe creaties (opera, musical en ander muziektheater) met Guy Cassiers, An De Donder, Stef Lernous en Erik De Volder voorzien.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Opera XXI - Biënnale hedendaags muziektheater
Van woendag 3 tot en met dinsdag 23 juni 2009

Voorstellingen, concerten, ontmoetingen en debatten rond hedendaags muziektheater, opera en musical in de Vlaamse Opera Antwerpen/Gent - deSingel - Bourlaschouwburg - NTGent

Meer info : www.operaxxi.be, www.desingel.be, www.vlaamseopera.be, www.lod.be, www.transparant.be, www.muziekcentrum.be en www.vti.be

Elders op Oorgetuige :
Adams appels : een krankzinnige trip door de wereld van goed en kwaad, 26/05/2009
House of the Sleeping Beauties : een opera over afscheid nemen, ouderdom en dood, 3/05/2009

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

27/05/2009

Van viool tot vliegtuig : driedelinge lezingenreeks over nieuwe muziek in Ganshoren

Van viool tot vliegtuig Radiotoestellen, vliegtuigpropellers, stoomtreinen, helikopters en fabriekssirenes. In de 20ste en 21ste eeuw maakt het allemaal muziek. MATRIX stelde, in samenwerking met Huis Fontein, een driedelige lezingenreeks samen over de breedte van het begrip 'muziek' in de 20ste eeuw en de raaklijnen met theater en beeldende kunst.

Onder het motto 'van viool tot vliegtuig' verkent Stephan Weytjens de emancipatie van de ruis doorheen de voorbije eeuw. Van de futuristen met hun fascinatie voor de grootstad, over de ontdekking van de technologie als muzikaal gegeven tot de opkomst van de elektronische muziek.
Hoe het de opera in de 20ste eeuw verging, horen we van Jan Vandenhouwe, in een lezing over de (on)mogelijkheid van hedendaagse opera, de opkomst van het fenomeen muziektheater en de anti-opera. Pieter Matthynssens verkent tenslotte de raaklijnen tussen nieuwe muziek en beeldende kunst.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Lezing "All that music!" - Stephan Weytjens
Woensdag 3 juni 2009 van van 20.00 u tot 22.00 u

-------------------------
Lezing "Nieuwe muziek & theater" - Jan vandenhouwe
Woensdag 10 juni 2009 van van 20.00 u tot 22.00 u

-------------------------
Lezing "Nieuwe muziek & beeldende kunst" - Pieter Matthynssens
Woensdag 17 juni 2009 van van 20.00 u tot 22.00 u
GC De Zeyp

Van Overbekelaan 164
1083 Ganshoren (Brussel)

Meer info: edu@matrix-new-music.be of MATRIX Centrum voor nieuwe muziek op Facebook
5 € per lezing - abo: 12 €

Websites : www.matrix-new-music.be, www.dezeyp.be en www.huisfontein.be

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Buurt-opera van de Marollen in Les Brigittines

Buurt-opera van de Marollen Geen getrainde zangers, geen libretto, geen scène, geen orkest… Enkel ontmoetingen met personen die inspireerden door hun stem, hun temperament, hun levensgeschiedenis, hun dagdagelijkse realiteit brachten componist Walter Hus, gepassioneerd door onbewerkt vocaal werk, om de Opera van de Marollen te creëren met wijkbewoners. Eind mei brachten 25 leden van dit ensemble reeds een schitterende voorproef van de creatie op 2 juni.

Hedendaags Kunstencentrum Les Brigittines ligt pal in de Brusselse volkswijk de Marollen. Les Brigittines heeft dan ook alle begrip voor de zorgen van de Marolliens en wil hen daarom zo nauw mogelijk bij hun werking betrekken. In het najaar van 2007 startten audities voor een echte buurtopera. Onder leiding van componist Walter Hus werd eerst een soort Vocaal ensemble van de Marollen samengesteld, met mensen uit de buurt. Vanuit hun verhalen wordt dan een echte opera gecreëerd.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Walter Hus / Buurt-opera van de Marollen
Dinsdag 2 juni 2008 om 20.30 u

Les Brigittines
Korte Brigittinenstraat
1000 Brussel

Meer info : www.brigittines.be en operamarolles.jimdo.com (met audio)

Walter Hus : www.walterhus.org en www.matrix-new-music.be

E lders op Oorgetuige :
Marolliens in actie in Les Brigittines, 1/06/2008

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

26/05/2009

Adams appels : een krankzinnige trip door de wereld van goed en kwaad

Dominique Pauwels Ex-gevangene en neonazi Adam O. Petersen volgt een reïntegratieprogramma in de leefgemeenschap van Ivan, een geestelijke met een onwankelbaar geloof in de mens. Op Ivans vraag om zich een positief doel te stellen, antwoordt Adam dat hij een taart zal bakken met de appels uit Ivans tuin. Dat blijkt niet zo eenvoudig. Naast de kleptomaan-verkrachter Gunnar, de gangster Khalid, de zwangere alcoholica Sarah en een verbouwereerde skinheadbende komt ook de duivel roet in het eten gooien. Of is het God?

Adams appels is de eerste samenwerking tussen Olympique Dramatique en Dominique Pauwels (LOD), die eerder al de muziek componeerde voor Onegin en Wolfskers. Samen bewerken ze dit gitzwarte filmscenario van de Deense Oscarwinnaar A.T. Jensen tot een musical. Aangevuld met Annet Malherbe, Koen De Graeve, vier jonge acteurs, een danseres en een stel muzikanten nemen de Olympiquers je mee op een krankzinnige trip door de wereld van goed en kwaad, waarbij geen enkele overtuiging overeind blijft.

Net als voor Olympique Dramatique is musical een nieuw gegeven voor Dominique Pauwels. "Ik vind musical een fantastisch genre. Ik ben ermee opgegroeid: als kleine jongen luisterde ik voortdurend naar klassieke muziek én naar West Side Story, Oklahoma! en My Fair Lady. De films van Fred Astaire, Ginger Rogers en Gene Kelly vond ik ook ongelooflijk. Vorig jaar zag ik Romance and Cigarettes van John Turturro, en ik dacht 'yep, dat is het, zoiets zou ik heel graag op scène zetten'."

Adams Appels wordt een song-based musical, waarin de liedjes de actie van de dialoog niet verder zetten maar ze veeleer een commentaar op het gebeuren geven. "De film Adam's Apples is een prachtig verhaal, en leunt dicht aan bij Romance and Cigarettes," gaat Pauwels verder. "Het heeft dezelfde ruwheid en absurditeit. En door de vertelvorm wordt het heel luchtig en komisch. Dat vind ik erg belangrijk in deze musical: de combinatie van een schrijnend, maatschappelijk relevant verhaal en een onvoorstelbaar lichte emballage. Vandaar ook mijn keuze om voor Adams Appels tienerpopmuziek te maken. De emballage schittert; het verhaal dat eronder zit minder! Dat is volgens mij vandaag ook aan de hand. De jongvolwassenen van nu zijn de eerste MTV-generatie. Ze zijn opgegroeid met videoclips. Videoclips staan per definitie volledig buiten de werkelijkheid, maar wekken toch de indruk over het echte leven te gaan."

Dominique Pauwels is een uiterst veelzijdig componist. Hij krijgt opdrachten voor muziektheater en dans, voor film, reclame, publiciteit en televisie. Hij tekende voor de muziek van de meeste Woestijnvisproducties (Man bijt hond en Het Eiland, om er maar een paar te noemen). De componist staat bekend om het gebruik van technologie en software in zijn muziek, 'nieuwe' klanken die hij op kenmerkende manier combineert met klassiek klinkende composities. Dominique Pauwels is huiscomponist van LOD, het Gentse productiehuis voor muziek en muziektheater.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Olympique Dramatique & Dominique Pauwels: Adams Appels
Vrijdag 29 en zaterdag 30 mei 2009, telkens om 20.00 u
Van dinsdag 2 t.e.m zaterdag 6 juni 2009, telkens om 20.00 u
Bourla Schouwburg

Komedieplaats 18
2000 Antwerpen

Meer info : www.toneelhuis.be, www.operaxxi.be en www.lod.be
-------------------------
Van woensdag 17 t.e.m zaterdag 20 juni 2009, telkens om 20.30 u
NT Gent

Sint-Baafsplein
9000 Gent

Meer info : www.ntgent.be, www.operaxxi.be en www.lod.be

Dominique Pauwels op www.matrix-new-music.be en www.lod.be

Elders op Oorgetuige :
Judaspassie : apologie van de zwakke menselijkheid, 3/03/2009

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

25/05/2009

Lettre Soufie Z3 : tumult in onverzoenlijke talen

Jean-Luc Fafchamps 'Met een totaal onbezonnen vreugde' schreef Jean-Luc Fafchamps op één van zijn partituren. Een verpletterende melancholie, doorregen met onstuitbare empathische uitbarstingen: dat is Fafchamps ten voeten uit. Hij zorgt voor wrijving tussen stijlen en stemmingen zoals tussen vuurstenen. In Z3 voor trombone en elektronica, het meest recente werk uit de monumentale cyclus 'Lettres Soufies', genereert de computer een catastrofale openstapeling van loops op basis van de live-input van de muzikant.

Jean-Luc Fafchamps over Z3 : " Z3 is in de eerste plaats tumult dat bestaat uit onverzoenlijke talen (geboden, verwensingen en verzamelde gebeden die aan elkaar voorbij lijken te gaan): een trillende, dikke en hoge muur van waardeloze woorden, die we ontmoeten tijdens onze zoektocht naar een ruimte die bestemd is voor de welsprekendheid van het lichaam. Kunnen we werkelijk dromen van dit soort universaliteit? Wat doet het ertoe! Genoeg van de bevroren abstractie die de geest verbrandt als een wit standbeeld op een olifantenkerkhof. Zuiver instinct en wanhoop. Einde van het reële, de utopie, en de welwillende mensen die deze dingen najagen. Dans, ook al gaan we er op een onredelijke manier van kantelen.
Drie onherleidbare grondstoffen verbrokkelen in over elkaar gelegde contrapunten en vergruizen in een akoestische subversiviteit waaruit de zuivere bewegingen van de intervallen, de klanken en de ritmes blijven opwellen tot de uitputting erop volgt. De elektronica bestaat in de eerste plaats uit over elkaar gelegde lussen (tot elf lagen) en contrasterende transformaties (door filtering, vervorming en korrelsynthese) van het resulterende contrapunt. In deze afbrokkelende beweging tracht de trombone de illusie van de polyfonie hoog te houden door doorheen de registers te tuimelen, maar hij kan enkel een eenheid realiseren door ze te verdringen.
Z3 is ontstaan in Jeruzalem in de contrasterende chaos van monotheïstisch religies, in het door elkaar van geloofsovertuigingen en tempels, waar het evenwicht enkel schijnt te kunnen leiden tot de afgrond, omdat zij die in het openbaar zingen zich niet tot iedereen richten." (*)

Programma :
  • Jean-Luc Fafchamps, Z3 (Dahl) (2007) voor trombone en elektronica
    Concert 'One.Only.One' : tussen twee uitvoeringen van hetzelfde stuk zal er uitleg worden gegeven bij het luisteren
Tijd en plaats van het gebeuren :

Ictus: Fafchamps, Z3
Donderdag 28 mei 2009 om 20.15 u
Flagey
- Studio 1
H.-Kruisplein
1050 Elsene (Brussel)

Meer info : www.flagey.be en www.ictus.be

(*) Bron : Jean-Luc Fafchamps op www.ictus.be

Extra :
Jean-Luc Fafchamps op www.compositeurs.be en www.arsmusica.be

Elders op Oorgetuige :
Ontdekkingstocht langs hedendaagse concerto's, 8/04/2008

08:42 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook