03-02-08

Bad Boys II focust op het New York in de jaren 1950

Bad Boys II Na de roaring twenties uit de eerste editie, vormt het New York in de jaren 1950 nu het broeierige uitgangspunt voor Bad Boys II. De befaamde New York School zou de kunstgeschiedenis definitief in een nieuwe plooi leggen. Kunstenaars uit diverse disciplines verenigden zich rond het centrale begrip 'vrijheid' als uitgangspunt voor hun ongebreidelde creativiteit. In een emancipatiebeweging van Amerikaanse kunstenaars ten opzichte van de Europese kunstgeschiedenis, ontwikkelden ze nieuwe expressievormen en creatiemethodieken die kunstenaars tot op vandaag inspireren. Het verzet tegen de premissen van de West-Europese kunst richtte zich in grote mate tegen de noodzaak om een kunstwerk te controleren, om het als kunstenaar zelf in de hand te houden en het als gedetailleerde neerslag van de eigen expressie te zien.

De zoektocht naar absolute vrijheid en de weerstand tegen het EGO-begrip brachten kunstenaars als John Cage tot het toevalsdenken, de aleatoriek. Componisten als Cage, Morton Feldman, Earle Brown en Christian Wolff gingen op verschillende wijze met deze 'artistieke vrijheid' om, van grafische partituren over een open tijdskader tot absolute stilte (4'33''), en dit met slechts één richtlijn: Happy New Ears!

De Merce Cunningham Dance Company, Christian Wolff, Joan la Barbara, Daan Vandewalle, Arne Deforce, Chris Cutler, Jean-Marc Montera, Prometheus Ensemble, Ives Ensemble en het Vlaams Radio Koor … allen scharen ze zich rond muziek van John Cage en Morton Feldman.

De Merce Cunningham Dance Company openent het festival Bad Boys op zaterdag 9 februari. Het programma is een drieluik en biedt de toeschouwer daardoor een unieke kans om op één avond de verschillende aspecten van Merce Cunningham te zien, een levende legende van de postmoderne dans.

Speciaal voor kinderen uit het eerste leerjaar organiseert het Concertgebouw in samenwerking met Musica maandag enkele 'Eersteklasconcerten'. De percussionisten van Slagwerkgroep Den Haag kiezen muziek van John Cage die een vonk kan doen overslaan op jonge kinderen. 

Het Ives Ensemble legt zich al jaren toe op de Amerikaanse muziek uit de twintigste eeuw. Ze zijn dan ook erg goed geplaatst om dit gevarieerde repertoire aan te snijden. Woensdag doen ze dat met werk van John Cage, Christian Wolff en Morton Feldman.

Vrijdag mikken het Prometheus Ensemble en het Vlaams Radio Koor op een unieke luisterervaring. Het Vlaams Radio Koor start in de Kamermuziekzaal met de Hymns and Variations van John Cage. Dit werk voor twaalf versterkte stemmen gebruikt enkel klinkers en bestaat uit twee hymnen op tekst van William Billings met telkens vijf bijbehorende variaties. Dit vocale werk van Cage wordt doorspekt met drie van de vier composities die Morton Feldman de titel The Viola in My Life gaf. Na de pauze wordt het publiek uitgenodigd op de scène van de Concertzaal: een bijzondere setting voor een bijzonder werk. Feldman liet zich voor Rothko Chapel inspireren door de gelijknamige kapel in Texas, waarvoor de bevriende schilder Mark Rothko veertien schilderijen maakte. Die spirituele omgeving zette Feldman aan tot een prachtige compositie voor altviool, koor en ensemble. Kunstenaar Bart Vandevijvere schildert vaak op muziek van Feldman. Aan hem gaf het Concertgebouw de opdracht om de concertlocatie in te kleuren.

Met de Cage Happening sluit het Bad Boys II af in stijl, Cages stijl. De traditionele concertformule wordt meer dan eens doorbroken en de ideeënrijkdom van Cage komt in al zijn facetten aan bod tijdens concerten, een Cagewandeling, een lezing en enkele performances die je zullen doen inzien: 'Cage has it all.'
In 1986 kende het California Institute of the Arts aan Cage de eretitel toe van 'Doctor of All the Arts'. Cage omschrijven als 'componist' doet we immers tekort aan zijn visionaire ideeën die zich veel verder uitstrekten dan het gebied van de muziek, en een immense impact hadden op de hele kunstwereld. Dat andere boegbeeld uit de twintigste-eeuwse muziekgeschiedenis, Arnold Schönberg, noemde zijn begaafde leerling een uitvinder, eerder dan een componist. Een groter compliment kon Cage zich niet wensen.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Bad Boys II
Van zaterdag 9 tot zondag 17 februari 2008
Concertgebouw
't Zand 34
8000 Brugge

Het volledige programma en alle verdere info vind je op concertgebouw.be

Uiteraard mag je ook hier de komende dagen nog heel wat extra info verwachten.

Extra :
Bad Boys II - Meer dan 50 jaar tegen de stroom in, Koen Van Meel op Kwadratuur.be, 20/01/2008
Interview : Daan Vandewalle - Cage schiet de verbeelding voorbij, Koen Van Meel op Kwadratuur.be, 20/01/2008

Info & audio :
John Cage : 'Sonatas and Interludes for Prepared Piano: Sonata XII' door Steffen Schleiermacher en Morton Feldman, 'Rothko Chapel (fragment)' door Klangforum Wien, Südfunk-Chor Stuttgart o.l.v. Beat Furrer & Julie Mofat (sopr) op Kwadratuur.be

22:31 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

02-02-08

Spectra brengt hommage aan Juan Allende-Blin

Juan Allende-Blin Op uitnodiging van de Philharmonie Essen speelt het Spectra Ensemble woensdag een concert ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van Juan Allende-Blin. Op het programma staan verschillende werken van deze Chileens-Duitse componist, naast werk van zijn student Klaus Linder en van twee inspiratiebronnen: Anton Webern en Karel Goeyvaerts.

Het concert wordt gedirigeerd door een gastdirigent Celso Antunes, een rijzende ster aan het dirigentenfirmament. Zowel in Europa als in zijn geboorteland Brazilië is hij een graag geziene gast. Hij is een enthousiaste pleitbezorger van de hedendaagse klassieke muziek en werkte intensief samen met o.a. Champ d'Action en Ensemble Contrasts.

De sopraan is de Russische Victoria Evtodyeva. Evtodyeva studeerde af aan het conservatorium van Sint-Petersburg en is laureate van verschillende internationale wedstrijden, waaronder de Enschede Chamber Music Competition, de Hannover Schostakovitch Competition in 1997 en de Tchaikovsky Competition in 1998. Haar repertoire beslaat vijf eeuwen Europese en Russische muziek. Evtodyeva zingt als soliste bij Musica Antiqua Russica, gespecialiseerd in 16de - 18de eeuwse muziek. Daarnaast voert ze regelmatig hedendaagse werken van levende componisten uit, zoals tijdens dit concert met het Spectra Ensemble.

Programma :
  • Anton Webern, Sechs Lieder nach Gedichten von Georg Trakl op 14
  • Juan Allende-Blin, Déchirure
  • Karel Goeyvaerts, Nr 2 voor instrumenten
  • Klaus Linder, Les ponts prolongés
  • Juan Allende-Blin, Transformations VII
  • Juan Allende-Blin, Requiem für einen Hund
Tijd en plaats van het gebeuren :

Spectra Ensemble : Hommage aan Juan Allende-Blin
Woensdag 6 februari 2008 om 20.30 u
Philharmonie Essen
Huyssenallee 53
45128 Essen (Duitsland)

Meer info: www.spectraensemble.com, www.philharmonie-essen.de en www.essen.de

Karel Goeyvaerts op www.matrix-new-music.be

Extra :
Anton Webern : De eerste minimalist, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

Elders op Oorgetuige :
Kagel, Goeyvaerts & Abrahamsen : een bonte muzikale mix met een flinke portie humor, 28/01/2008

16:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Inspirations: tweedaags fluitevenement aan het Conservatorium Gent

Liesl Stevens Fluitiste Liesl Stevens is laatstejaarsstudente aan het Conservatorium van Gent. In het kader van haar eindproject organiseert ze een tweedaags fluitevenement met masterclasses van de vermaarde internationale solist Wissam Boustany en Andrew Nicholson, eerste fluitist bij het Royal Philharmonic Orchestra London.

Er is de mogelijkheid om doorlopend fluiten van Sankyo, Trevor James en Yamaha te testen en/of te kopen, en ook de Nederlandse fluitenbouwer Eva Kingma zal aanwezig zijn op het evenement. Zij ontwierp het kwarttonensysteem voor de fluit en brengt voor deze gelegenheid ook bas- en zelfs (sub)contrabasfluiten mee.

De tweedaagse wordt afgesloten met een slotconcert op donderdagavond. Een buitenkansje om twee topfluitisten live aan het werk te horen. 

'Flute Inspirations' staat open voor elke fluitist, professional, student of amateur. Iedereen die nood heeft aan inspiratie is welkom, en de toegang is gratis!

Programma slotconcert :
  • Claude Debussy, 'Syrinx' voor fluit solo (1913) - Andrew Nicholson (fluit)
  • Johann Sebastian Bach, Partita in a klein BWV 1013 (1718) - Andrew Nicholson (fluit)
  • Paul Hindemith, Sonate voor fluit en piano (1936) - Wissam Boustany (fluit) en Aleksander Szram (piano)
  • Robert Aitken, 'Icicle' voor fluit solo (1977) - Wissam Boustany (fluit)
  • Heinz Holliger, 'Lied' voor fluit solo (1971) - Wissam Boustany (fluit)
  • Edwin York Bowen, Sonate op. 120 voor fluit en piano (1946) - Wissam Boustany (fluit) en Aleksander Szram (piano)
  • Ian Clarke, 'Maya' voor 2 fluiten en piano (2001) - Wissam Boustany, Liesl Stevens (fluit) en Aleksander Szram (piano)
Tijd en plaats van het gebeuren :

Flute Inspirations
Woensdag 6 en donderdag 7 februari 2008
Slotconcert op donderdag om 20.00 u in de Miryzaal
Koninklijk Conservatorium Gent
Hoogpoort 64
9000 Gent

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.flute-inspirations.net

10:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

01-02-08

Gradus ad Parnassum : gevarieerd klarinetconcert

Alfred Uhl In de concertreeks Gradus ad Parnassum brengt het klarinettenkwartet van het Conservatorium (Lies Six, Valerie Vereecke, Hilde Poppe en Anke Lapierre) zondag een gevarieerd programma met werk van Astor Piazzolla, Jean Absil, Peter Cabus, Alfred Uhl en Harry Stalpers.




Programma :
  • Astor Piazzolla, Histoire du Tango: Café 1930 - Night Club 1960
  • Jean Absil, Quatuor pour clarinettes opus 132 (Introductie, Valse, Pavane, Finale)
  • Peter Cabus, Klarinetkwartet (1962)
  • Alfred Uhl, Divertimento (1942)
  • Harry Stalpers, Clownery for clarinets
Tijd en plaats van het gebeuren :

Gradus ad Parnassum : Klarinettenkwartet Conservatorium Gent
Zondag 3 februari 2008 om 11.00u
Koninklijk Conservatorium Gent
Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : cons.hogent.be

Peter Cabus op www.matrix-new-music.be
Jean Absil op www.cebedem.be en www.chesternovello.com

Extra :
Astor Piazzolla (1921-1992): Man van de tango. "Piazzolla's muziek is half sensualiteit, half zeer diepe emotie", Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl

Elders op Oorgetuige :
Vlaanderen Internationaal : Peter Cabus & Michael Tippett, 12/11/2007
Johan Duijck brengt hulde aan Peter Cabus, 9/11/2007

13:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Pepernoot : een pittig muziekfestival voor kids en koters

Pepernoot Veel noten op je zang ? 'Pepernoot' is een pittig muziekfestival voor kinderen van 3 tot 12 jaar. De hele namiddag is gevuld met muziek die niet alleen de allerjongsten maar ook ouders en grootouders zal beroeren. En stilzitten is er niet echt bij, want de kinderen mogen ook actief meedoen. Er is muziek in workshops, een circusvoorstelling en installaties en alle genres komen aan bod : van klassiek, over folk en rock tot chanson.

Zo stellen Les Argonauts hun nieuwste creatie 'Pas Perdus' voor, een circusvoorstelling die theater, schrijnwerkerij en een vleugje muziek met zachtheid vermengt. De vier saxofoons van BL!NDMAN [4x4] kneden de klanken van kleppen tot volle tonen of laten plof- en smakgeluiden uit hun sax opborrelen als meeslepende melodieën. BL!NDMAN laat noch klep noch klank onberoerd wat uitmondt in een stormachtige soundtrack bij Steamboat Bill jr, een stille film van Buster Keaton.
Een muzikaal experiment dat je zeker niet mag missen, zijn de pneumafonen van Stichting Logos. Dat zijn muzikale luchtkussens die allemaal andere noten en geluiden voortbrengen als je op de zakken gaat duwen of erop gaat staan, zitten of liggen.

De workshop 'Muziek op stap : water' wordt gelinkt aan water, harmonie en Europa. De muziek waar de workshop rond draait is van Claude Debussy. Kinderen van 6 tot 8 jaar gaan samen op ontdekkingstocht en maken een eigen muzikaal verhaal op basis van een aantal spelregels. De iets ouderen (10-12 j) gaan aan de slag met micro's, recorders en een computer. En ook de allerjongsten worden niet aan hun lot over gelaten : zij kunnen zich uitleven in een workshop 'Percussie voor kleuters' of tot rust komen bij 'Klinkende klankschappen'.
In het Muziknutselatelier kunnen kids en koters de hele namiddag zonder schroom in en uit lopen en muzikale dingen knutselen om mee naar huis te nemen. Onder begeleiding van de creatievelingen van Kreakatau kunnen de kinderen opgaan in hun eigen knutselarbeid en het muzikale combineren met de beeldende kunsten. Ouders toegelaten, prutsers niet !

En als afsluiter is er een spetterend concert van muziekgroep Vroink, met swingende liedjes over groeien, wiebelende konten, zotdoenerij en verliefdheid, over slijmerige wezens, een tandartsbezoek en heerlijk snoepen! Kortom herkenbare thema's voor iedereen vanaf 6 jaar... Een concert om te swingen, te genieten en mee te doen!

Tijd en plaats van het gebeuren :

Pepernoot : Muziekfestival voor kinderen
Zondag 3 februari 2008 van 13.30 u tot 18.30 u

Cultuurcentrum Strombeek
Gemeenteplein
1853 Grimbergen
-----------------------
Zondag 24 februari van 13.30 u tot 18.30 u
Cultureel Centrum Begijnhof

Infirmeriestraat z/n
3290 Diest
-----------------------
Zondag 2 maart 2008 van 13.30 u tot 18.45 u
CC Westrand

Kamerijklaan z/n
1700 Dilbeek
-----------------------
Zondag 9 maart 2008 van 14.00 u tot 18.00 u
30 CC

Romaanse Poort
3000 Leuven

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.pepernoot.be

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

31-01-08

Oude klanken en nieuwe geluiden : les extrêmes se touchent

Stellar Om Source "Oude klanken en nieuwe geluiden" is de eerste gecureerde (K-RAA-K)3 avond in het Hasseltse Kunstencentrum Belgie. Clint Simonson van De Stijl Records en Laurent Cartuyvels van Veglia Records spitsten de afgelopen maanden de oren en stelden, geheel volgens hun subjectieve beleving, een muzikaal festijn samen dat wars van gaande muzikale trends nu resulteert in een heus mini-festival. Maak je op voor een muzikale verrassing van formaat.

De contrasten tussen jonge verfrissende bands en oude alternatieve pioniers, de tegenstellingen tussen elektronische en akoestische klanken en de niet aflatende zoektocht naar opwindende geluiden uit de ondergrond is iets dat bij beide labels terug te vinden is. Bij De Stijl Records denken we aan releases van oude rotten als Ed Askew en Smegma maar evenzeer aan noiseniks als Wolf Eyes, nieuwe psychheads als Hototogisu of de lichte psychedelica van Samara Lubelski en Wooden Wand. Veglia records op zijn beurt gaf ons, nog voor noise, freefolk etc..., algemene begrippen werden, al een glimp van de toekomst met releases van o.a. Evil Moisture, Wolf Eyes, The Anaksimandros, Birchville Cat Motel en Julian Bradley en slaagt er verder met glans in om met zijn meest actieve muzikale project R.O.T. uit gelijk welk genrehokje te blijven.

"Eigen belang" hebben Simonson en Cartuyvels niet erg hoog zitten. De afwezigheid van voor de hand liggende bands uit de eigen labelstal op dit uitdagend muzikaal evenement spreekt voor zich. Hier wordt resoluut voor het avontuur gekozen. Laat je dus vooral onderdompelen in deze muzikale verrassing van formaat. Of zoals de psychedelische avantblues seventies band Surprieze met hun lp "Zeer oude klanken en heel nieuwe geluiden" reeds treffend stelde "oermuziek & het eksperiment, les extrêmes se touchent"...

Tijd en plaats van het gebeuren :

Oude Klanken Nieuwe Geluiden
Zaterdag 2 februari 2008 vanaf 18.30 u

Kunstencentrum België
Burgemeester Bollenstraat 54-56
3500 Hasselt

Meer info : www.kunstencentrumbelgie.com, www.kraak.net, www.destijlrecs.com en www.vegliarecords.com

12:01 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Annette Krebs & Luca Venitucci / Olivier Toulemonde

Luca Venitucci Luca Venitucci en Annette Krebs werken sinds 4 jaar samen in het veld van minimale, elektro-akoestische muziek. Ze onderzoeken zowel het akoestisch karakter van electronics als de elektronisch klinkende tonen van akoestische instrumenten. Ook de relatie tussen abstracte geluiden, tonen, stiltes en verschuivingen daartussen is onderwerp van hun muziek en onderzoek.

Annette Krebs studeerde muziek en concertgitaar in Frankfurt/Main. Sinds 1993 leeft en werkt ze in Berlijn. Krebs exploreert uiteenlopende bewerkingsmethoden van geluiden en klanken op haar prepared guitar. D.m.v. versterking vergroot ze de klanken van de mengtafels en van de toegevoegde radios en objecten uit tot muzikaal materiaal. Haar elektro-akoestische composities de-en reconstrueren uitgeselecteerde geluiden en klanken. Zo versmelten fragmenten van geluiden, woorden en zinnen die refereren naar een zekere narrativiteit tot een surrealistische, abstracte soundscape.

Luca Venitucci is sinds de jaren 80 actief als muzikant (piano, accordeon en elektronica). Hij improviseert, zingt, componeert en arrangeert. In zijn werk vervagen de grenzen tussen stijlen en genres, tussen compositie en improvisatie, tussen instrumentaal en elektro-akoestiek, hij werkt solo en in ensembles in dans, theater, cinema, performance en beeldende kunst. Hij bespeelt de interactie tussen geluid, beeld, performance, tekst en muziek.

Olivier Toulemonde is saxofonist van opleiding en wijdt zich aan electro-akoustische muziek en improvisatie sinds 1994. In datzelfde jaar richtte hij mee het Collectif Ishtar (Bourg-en-Bresse) op. Hij begon aan zijn eerste stukken musique concrète in de studio Collectif & Cie (Annecy).
Hij beoefent de improvisatie in zijn meest vrije vorm met in zijn werk een sterke band met het luisteren, klankonderzoek en projectie in de ruimte. Hij speelt met klankobjecten (keukeninstrumenten, plastieken bekers, polystyreneblokken, knikkers, plateaus, CB-antennes, veren, …). Daarnaast werkt hij ook met een dispositief samengesteld uit lange veren (gemaakt door Les Ressorts de Roubaix) en opgespannen draden. Het geheel is versterkt met contactmicrofoons, om te werken op de resonantie van het metaal. Hij maakt ook klankopnames voor concerten, radio of video.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Annette Krebs & Luca Venitucci / Olivier Toulemonde
Zaterdag 2 februari 2008 om 20.30 u

Q-O2 werkplaats
Vlaamsesteenweg 167
1000 Brussel

Meer info : www.q-o2.be

Annette Krebs : www.japanimprov.com en myspace.com/sberk1
Luca Venitucci : www.myspace.com/lucavenitucci
Olivier Toulemonde : olivier.toulemonde.free.fr

Elders op Oorgetuige :
Robin Hayward & Annette Krebs op zoek naar nieuw geluid, 30/11/2006

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

30-01-08

Nieuwe discussie op Weerklank : ook jouw mening telt !

Weerklank Vorige vrijdag gaf Professor Herman Sabbe naar aanleiding van het debat op de ISCM-dag op 25 januari 2008 in deSingel in Antwerpen een bijzondere evolutionistische kijk op hedendaagse muziek. Daarop volgde een debat met als deelnemers Prof. Herman Sabbe, Lucien Posman, Serge Verstockt, Esther Venrooy en Peter Vermeersch.

Nieuwe muziek is heilzaam
Een van zijn belangrijkste conclusies was dat nieuwe muziek een evolutionair voordeel oplevert. "Voorbereid zijn is immers een evolutionair voordeel. Nieuwe muziek is een goede oefening om voorbereid te zijn (op verrassingen), om het aanpassingsvermogen van het brein aan te scherpen, de mentale flexibiliteit te verhogen, de alertheid van de geest op te voeren. Muziek die ingaat tegen afspraken leert het brein genoegen te putten uit uitgestelde bevrediging. Nieuwe muziek spreekt intensief de neocortex aan, de bewuste verwerking. Zij volgt de 'lange weg' door ons hersenstelsel, naar de cognitieve beoordeling. Nieuwe Muziek is in dit opzicht dus toch heilzaam, op termijn."

Ben jij het daarmee eens (of niet), heb je er iets aan toe te voegen ? Wat betekent (nieuwe) muziek voor jou ? Kruip in je pen en geef weerklank op www.weerklank.be

Elders op Oorgetuige :
Tweede ISCM Dag in deSingel in Antwerpen, 22/01/2008

17:34 Gepost in Actualiteit | Permalink |  Facebook

My Spirit Sang All Day : Chanticleer viert 30ste verjaardag

Chanticleer Het vocale ensemble Chanticleer is een gevestigde waarde in de Verenigde Staten. Het twaalfkoppige mannenensemble bouwde sinds 1978 een uitstekende reputatie op in tal van genres, waarbij het repertoire in belangrijke mate door henzelf wordt uitgebreid met arrangementen en compositieopdrachten.
In deze Europese tournee komt Chanticleer zijn dertigjarige jubileum ook in Brugge vieren met een concertprogramma dat onder de noemer 'My Spirit Sang All Day' hun stilistische verscheidenheid in de verf zet.

Het programma begint met religieus werk uit de late renaissance van William Byrd en Giovanni Palestrina. De negentiende en twintigste eeuw komt daarna aan bod in werk van Mahler, Poulenc en Barber. Drie werken van Ligeti en twee nieuw gecomponeerde werken van Steven Stucky en Steven Sametz sluiten het 'klassieke' deel af, waarna Chanticleer het concert feestelijk afrondt met arrangementen van bekende jazz- en volksmelodieën.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Chanticleer: My Spirit Sang All Day
Vrijdag 1 februari 2008 om 20.00 u
(Inleiding door Simon Van Damme om 19.15 u)
Concertgebouw
't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.concertgebouw.be en www.chanticleer.org

Steven Sametz : www.lehigh.edu
Steven Stucky : www.stevenstucky.com, www.presser.com

12:01 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Métamorphoses : airs de cour in transformatie

Sospiri Ardenti Het ensemble Sospiri Ardenti wil muziek uit de late 16de tot vroege18de eeuw op een levendige manier naar het publiek brengen. Hun naam ( "Sospiri Ardenti" = gepassioneerde zuchten) ontleende het gezelschap aan een liedbundel van de 17deeeuwse componist Giulio Caccini. Na het onmiddelijke success van 'Liefde en Magie bij Shakespeare' - een programma met Shakespeariaanse theatermuziek opgevoerd in de context van enkele scenes uit zijn toneelstukken - besliste het ensemble om verder te gaan met het combineren van muzikale, scenische, historische en nieuwe elementen in thematische programma's. Sindsdien werkt Sospiri Ardenti vast samen met de Berlijnse regisseur Gabi Bartels. Hun tweede projekt, 'Métamorphoses' (2003), brengt 17de-eeuwse airs de cour samen met nieuw-gecomponeerde muziek van Janpieter Biesemans en illustreert vier verhalen uit de 'Metamorfosen' van Ovidius.

Een groep archeologen, gefascineerd door de verhalen van de klassieke oudheid, gaan op zoek naar overblijfselen uit deze wereld. Benieuwd naar hun vondsten van die dag delen ze de inhoud van hun rugzakken. De aanraking met de archeologische artefacten zorgt voor wonderbaarlijke transformaties: de archeologen veranderen in personages uit de verhalen van Ovidius...
Pan, de lelijke bokvoetige halfgod, probeert tevergeefs de levenslustige nymf Echo voor zich te winnen met muziek en poëzie... Marsyas, een oude sater, vindt op een dag een fluit. Hij geraakt zo in de ban van zijn eigen spel, dat hij zich beter waant dan de god van de muziek, Apollo. Hij daagt de god uit tot een muzikaal duel... De liefdesdrama's van Echo en Narcissus en van Apollo en Hyacinthus vervolledigen het verhalenkwartet.

De Romeinse schrijver Ovidius vormde de inspiratiebron voor een muzikaal programma over goden, stervelingen, saters, nimfen, dieren en planten. In zijn 'Metamorfosen' trekt hij de grenzen open tussen alle categorieën van de natuurlijke en bovennatuurlijke werelden: goden veranderen in mensen of dieren; mensen veranderen in dieren, planten, of meer nog, in abstracties zoals een lichaamloze stem!

Gepaste muziek om deze verhalen muzikaal te vertalen vond Sospiri Ardenti gedeeltelijk in de klassiek-geinspireerde airs de cour. Deze charmante 17de-eeuwse luitliederen vormden het belangrijkste muzikale genre in Frankrijk onder Lodewijk XIII, maar zijn vandaag nog weinig bekend. Sospiri Ardenti heeft daarui enkele schitterende pareltjes geselecteerd.

Met dat materiaal als muzikale basis werd aan de Vlaamse componist Janpieter Biesemans de opdracht gegeven om met zijn lyrische pen aansluitende instrumentale muziek te componeren. Samen met regisseur Gabi Bartels vormt het ensemble Sospiri Ardenti dit tot een creatieve mengeling van kamermuziek en theater.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Sospiri Ardenti : Métamorphoses
Vrijdag 1 februari 2008 om 20.00 u
Kasteel Walburg
Walburgstraat
9100 Sint-Niklaas

Meer info : www.ccsint-niklaas.be en www.sospiri.com

Janpieter Biesemans op www.matrix-new-music.be

Elders op Oorgetuige :
Jan Van Hoecke en RPE combineren barok met hedendaagse muziek, 24/04/2007

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook