31/07/2008

HARK! : vernieuwend, bevestigend én verrassend minifestival

Compagnie Bischoff De wereld van de oude muziek is in volle bloei. Een nieuwe generatie van interessante musici staat te springen om zich voor te stellen. Tijdens het minifestival HARK! grijpen ze hun kans: soms vernieuwend, soms bevestigend en soms verrassend. HARK! bestaat uit een parcours van zeven concerten verspreid over diverse locaties in de Brugse binnenstad. HARK! gaat van start met een echt English Breakfast. Tussendoor is er de tentoonstelling historische melodie instrumenten en maak je kennis met de mensen achter radio Klara die deze dag live covert.

HMS Oriana - creatieopdracht
MAfestival 2008 is ook een festival van creatieopdrachten. Zo kregen het Nederlandse vocaal collectief Compagnie Bischoff en regisseur Jan Van den Bossche kregen opdracht om aan de slag te gaan met de Oriana-madrigalen van Thomas Morley. Het resultaat is een nieuwe muziektheaterproductie gebaseerd op The Triumphes of Oriana uit 1601. Zo te zien is het feest op de HMS Oriana. Rond een prachtig gedekte tafel zit een uitgelaten gezelschap te eten en te drinken. Op gezette tijden heffen ze het glas, dragen poëzie voor of beginnen te zingen: Engelse madrigalen uit de Renaissance, meerstemmige muziek die de vrolijkheid van de avond benadrukt. Maar waar zijn we? Wie zijn die gasten? Wie is die vorstelijke vrouw aan het hoofd van de dis en waarom zingt iedereen haar toe? En wat is er in hemelsnaam aan de hand met de luit van de ober? Naarmate het diner vordert, tekenen de rollen binnen het gezelschap zich steeds duidelijker af...

Tijd en plaats van het gebeuren :

MAfestival - HARK!
Zondag 3 augustus 2008 vanaf 9.00 u

Op verschillende locaties in Brugge
--------------------
Compagnie Bischoff - HMS Oriana
Zondag 3 augustus 2008 om 22.30 u

Concertgebouw
't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.mafestival.be en www.concertgebouw.be

Compagnie Bischoff : www.compagniebischoff.nl

Elders op Oorgetuige :
MAfestival : oude - een ook een beetje nieuwe - muziek in Brugge, 28/07/2008
Gratis naar openingsfestival Muziekcentrum De Bijloke, 4/09/2007

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

30/07/2008

Secret Masses : William Byrd vs. Eric Sleichim

Bl!ndman Je hebt het ongetwijfeld al gemerkt : MAfestival 2008 is een festival van creatieopdrachten. Zo kreeg het ensemble Bl!ndman van Eric Sleichim de vraag om een nieuw project uit te werken voor stemmen en saxofoons gebaseerd op de katholieke missen van William Byrd.

In 1534 vaardigde koning Hendrik VIII de Act of Supremacy uit, waarmee de onafhankelijke Engelse kerk een feit werd. Met de invoering van het Edwardian Book of Common Prayer kreeg de staatskerk een uitgesproken protestants karakter. De katholiek William Byrd zou de gevolgen van deze gebeurtenissen van nabij meemaken. Ondanks de vervolging van katholieken componeerde Byrd heel wat 'verboden' katholieke missen en Gradualia. Het is deze sfeer van geheimhouding en muzikale oppositie die Eric Sleichim aangrijpt om een nieuw programma te brengen voor saxofoonkwartet en stemmen - op vraag van MAfestival 2008.

De Nederlandse componiste Mayke Nas (1972) schreef 'en je noemt het liefde' in 2006 voor mannenkwartet & TV op de tekst 'Catechismus' van Ilja Leonard Pfeiffer. Het is bedoeld als tegenhanger voor Die sieben Todsünden van Brecht en Weill, waarin een vrouw tijdens pogingen om aan geld te komen voor haar familie de zeven hoofdzonden begaat.

De jonge Britse componist Matt Wright (1977) - ander leven tevens DJ - doet in zijn werk onderzoek naar de (al dan niet ruimtelijke) transformatie van klank. hij heeft intussen al heel wat ervaring opgebouwd met het gebruik van versterking, het vervreemden van geluid en het incorporeren van alledaagse omgevingsgeluiden in zijn werk. In Contact Theatre, voor zes platenspelers, maakt Wright gebruik van tevoren opgenomen grammofoonplaten. Door middel van een uitgekiende choreografie worden de bewegingen vervolgens boven de hoofden van de spelers geprojecteerd. Doelgericht uitgevoerde 'vernielingen' van de platen maken al het gehoorde vervolgens geleidelijk aan erosie onderhevig…

Programma :
  • Eric Sleichim, Mass 4 Turntables (vinyl en saxofoonkwartet)
  • William Byrd, Mass for four Voices / Kyrie (vocaal kwartet)
  • William Byrd, O Death, rock me asleep (sopraan en saxofoonkwartet)
  • Mayke Nas, EnJeNoemtHetLiefde (video en vocaal kwartet)
  • William Byrd, Fantasia à 4 (I)
  • William Byrd, Mass for four Voices / Gloria (vocaal kwartet)
  • William Byrd, In Nomine à 4 N°2 (saxofoonkwartet)
  • György Ligeti, Nonsense madrigals / The Alphabet (3 stemmen en 3 saxen)
  • John Cage, 44 Harmonies (III) (saxofoonkwartet en vocaal kwartet)
  • William Byrd, Mass for four Voices / Credo (vocaal kwartet)
  • William Byrd, In Nomine à 5 N°2 (saxofoonkwartet en vocaal kwartet)
  • William Byrd, Ye sacred Muses (countertenor en saxofoonkwartet)
  • John Cage, 44 Harmonies (XXX, XIX) (saxofoonkwartet en vocaal kwartet)
  • William Byrd, Mass for four Voices / Sanctus (vocaal kwartet)
  • Matthew Wright, Contact Theatre (vinyl)
  • William Byrd, Mass for four Voices / Agnus Dei (vocaal kwartet)
Tijd en plaats van het gebeuren :

MAfestival - BL!NDMAN [sax] + BL!NDMAN [vox] : Secret Masses
Zaterdag 2 augustus 2008 om 22.30 u

Stadsschouwburg
Vlamingstraat 29
8000 Brugge

Meer info : www.mafestival.be en www.blindman.be
----------------------
Zaterdag 20 september 2008 om 20.15 u
Flagey - Studio 4

H.-Kruisplein
1050 Elsene (Brussel)

Meer info : www.flagey.be en www.blindman.be

Mayke Nas : www.maykenas.nl en www.donemus.nl
John Cage : www.johncage.info
György Ligeti : www.sonyclassical.com en www.schott-musik.de
Matthew Wright : www.matt-wright.co.uk

Elders op Oorgetuige :
MAfestival : oude - een ook een beetje nieuwe - muziek in Brugge, 28/07/2008
Twintig jaar BL!NDMAN : een wervelend verjaardagsfeest, 5/02/2008

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

29/07/2008

MAfestival Opening Night : Gavin Bryars vs Henry Purcell

Gavin Bryars Geen festival zonder spetterende opening! MAfestival 2008 gaat van start met pure schoonheid. De Lauden van Gavin Bryars grijpen terug naar middeleeuwse principes maar zijn van hedendaagse makelij, waarbij de grenzen tussen oud en nieuw vervagen...

Het eigenlijke openingsconcert wordt toevertrouwd aan Henry Purcell. Voor eeuwig gevierd als Orpheus Britannicus wist hij als geen ander de energetische kracht van de Engelse taal in muziek te vatten. Hij componeerde voor de plechtigheid van Westminster Abbey, de pracht van de Chapel Royal of de gekunsteldheid van het koninklijk theater, maar ook voor de rauwe humor van de pubs en het straatleven. Purcell is niet alleen één van de bekendste Engelse componisten, hij is de meest Engelse van alle Engelse componisten. Andrew Lawrence-King dirigeert het orkest Concerto Copenhagen en het koor Ars Nova uit Denemarken. Laat u verrassen door de schitterende stemmen van de jonge contratenor Risto Joost en bas Håvard Stensvold.

De controversiële Brtise componist Gavin Bryars (1943) creëert een voortdurende spanning in zijn muziek, balancerend tussen afstandelijkheid en intimiteit. Lange tijd opereerde de Brit in de marge, maar sinds het midden van de jaren tachtig benadert een groeiend aantal kunstenaars hem voor samenwerking, onder wie Tom Waits, Jessye Norman, William Forsythe en Robert Wilson. Bryars' ster rijst nog steeds: zijn recente composities belanden zelfs in de Britse hitlijsten.

Tijd en plaats van het gebeuren :

MAfestival Opening Night : Gavin Bryars - Henry Purcell
Vrijdag 1 augustus 2008 om 20.00 u
Concertgebouw
't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.mafestival.be en www.concertgebouw.be

Gavin Bryars : www.gavinbryars.com
Gavin Bryars op YouTube

Elders op Oorgetuige :
MAfestival : oude - een ook een beetje nieuwe - muziek in Brugge, 28/07/2008
Nothing Like The Sun : Shakespeare revisited, 10/12/2007

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

28/07/2008

MAfestival : oude - een ook een beetje nieuwe - muziek in Brugge

MAfestival Vrijdag gaat de 45 ste editie van het Festival van Vlaanderen - Brugge, Musica Antiqua - vanaf nu kortweg MAfestival - van start. MAfestival 2008 biedt een boeiende kijk op de wereld van de oude muziek en verwelkomt 10 dagen lang het kruim van de internationale oude muzieksector.

Politiek en macht in Engelse oude muziek!?
Tot op welke hoogte vertaalt muziek de politieke en culturele ideeën van een tijdsperiode ? Hoe vertaalt ze de houding van de componist tegenover de steeds wijzigende relatie tussen kunst, politiek en maatschappij ? Of hoe wordt ze door de politieke en religieuze machtshebbers ingeschakeld bij de verspreiding van hun idealen ? Het Festival van Vlaanderen - Brugge, Musica Antiqua - vanaf nu kortweg MAfestival - focust in 2008 op enkele politieke aspecten in Engelse oude muziek. Wat dreef een vooraanstaand lid van de Royal Chapel als William Byrd om bijna 200 Latijnse werken en zelfs volledige katholieke missen te componeren terwijl dit verboden was tijdens de Reformatie, ingezet door Elisabeth I ? Wat was de verborgen agenda van Thomas Morley toen hij zijn bundel met Orianamadrigalen samenstelde ? 'Long live Elisabeth' ? Of toch maar liever niet ? Hoe slaagde John Blow erin om van bij het ontstaan van de Engelse opera aan nation building te doen in zijn Venus & Adonis ? En wat hadden Bach, Abel en de vrijmetselarij met elkaar gemeen ?

Deze en andere politieke kwesties vind je terug in het diverse aanbod tijdens deze editie van het MAfestival. 45 jaar oud en tegelijkertijd actueler dan ooit. Het Festival van Vlaanderen - Brugge heeft een nieuwe roepnaam en dito grafische vormgeving als onderdeel van de gewijzigde context. MAfestival sluit zich aan bij de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk waarin ook actuele muziek van o.a. Benjamin Britten, Gavin Bryars, Dick Van der Harst, Eric Sleichim en Hans-Jürg Meier een belangrijke rol krijgt.

Geen boeiende uitvoeringen zonder uitvoerders. MAfestival 2008 heet opnieuw interessante artiesten uit binnen- en buitenland welkom in Brugge, zoals Concerto Copenhagen, Ars Nova, Compagnie Bischoff, il Gardellino, Gary Cooper, Rachel Podger, Richard Egarr, Stile Antico, Bl!ndman, Ricercar Consort, Capriccio Stravagante, Liz Kenny, B'Rock en La Risonanza.
Daarnaast zijn er traditiegetrouw de internationale wedstrijden (in 2008 voor instrumentale en vocale solisten) waarmee MAfestival de toekomst veilig stelt. De laureaten van de wedstrijden 2007 komen terug met elk een eigen concert als nieuwe springplank voor hun verdere carrières. Tenslotte is er de expo voor historische melodie-instrumenten en de ontmoetingsdag HARK! op zondag 3 augustus ism Klara.

Creatiefestival
Je hebt het ongetwijfeld al gemerkt: MAfestival 2008 is een festival van creatieopdrachten. De Compagnie Bischoff en regisseur Jan Van den Bossche kregen opdracht om aan de slag te gaan met de Oriana-madrigalen van Thomas Morley . Het ensemble Blindman van Eric Sleichim kreeg de vraag om een nieuw project uit te werken voor stemmen en saxofoons gebaseerd op de katholieke missen van William Byrd . En Claire Chevallier creëert ook al op specifiek verzoek van MAfestival een nieuw programma rond de Lachrymae van Benjamin Britten voor piano en altviool, geïnspireerd op de Lachrymae van John Dowland .

Kinderen toegelaten
Kinderen zijn het publiek van morgen! Het is dus KT - Kinderen Toegelaten - niet zozeer onder vorm van op maat gemaakte projecten, maar eerder als onderdeel van de algemene werking. Tijdens de concerten en vooral tijdens de ontmoetingsdag HARK! krijgen kinderen tot 12 jaar gratis potloden en tekenblokken voor in het geval "stil zitten" even moeilijk wordt... Voor en na de concerten kunnen ze bovendien kennis maken met de artiesten. Laat kinderen kinderen zijn en dompel hen onder in goede muziek - dat is het motto.

Kinderen tot 12 jaar kunnen gratis naar elk concert, jongeren tot 26 jaar genieten een reductietarief. Kleurpotloden en blokken kunnen bekomen worden aan de balies ter plekke.


Tijd en plaats van het gebeuren :

MAfestival 2008
Van vrijdag 1 tot zaterdag 9 augustus 2008

Op verschillende locaties in Brugge

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.mafestival.be en www.concertgebouw.be

Uiteraard mag je ook hier de komende dagen heel wat meer info verwachten.

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

27/07/2008

GEZOCHT: Creatievelingen voor Circuit Bending Happening op Festival voor Nieuwe Muziek

Circuit Bending Naar aanloop van het Transit Festival organiseert Matrix een aantal workshops rond 'Circuit Bending'. De workshops staan onder de deskundige begeleiding van elektro-jazz muzikant Dijf Sanders (van The Violent Husbands).
In deze workshops leer je hoe je via simpele veranderingen aan het elektronisch circuit, nieuwe geluiden kan toveren uit bijvoorbeeld batterij-aangedreven speelgoed, synthesizertjes en gitaarpedalen. Er worden een aantal toegepaste basisprincipes van de elektronica bekeken om zo je eigen unieke klankgenerator te bouwen en hoe je die kan bedienen met zelf gemonteerde draaiknoppen en schakelaars. Doorheen de muziekgeschiedenis is circuit bending al vaak van toepassing geweest. Van Jimi Hendrix' gemoduleerde gitaareffecten tot de bleeps en squeeks van Aphex Twin.

Workshops onder leiding van Dijf Sanders op maandag 25 en dinsdag 26 augustus 2008, telkens van 14.00 u tot 18.00 u
In de loop van de maand oktober wordt nog een extra bijeenkomst georganiseerd.

Happening op zaterdag 25 oktober 2008 op de binnenkoer van het STUK om 20.15 u
Max. 8 deelnemers. Vanaf 16 jaar (dus ook volwassenen zijn welkom!)
Deelname is volledig gratis
De workshops vinden plaats in een atelier in de Minderbroedersstraat in Leuven.

Info en inschrijvingen op edu@matrix-new-music.be of op 0476 / 89 27 76 (vanaf 4 augustus)
Organisatie van MATRIX, centrum voor nieuwe muziek op vraag van het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant.

Meer info : www.matrix-new-music.be en www.festival.be

Wil je enkele Circuit Bending freaks aan het werk zien, bekijk dan zeker volgende video :



En ook Dijf's 'Circuit bending the Furby' op YouTube

10:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

25/07/2008

Scattering Theory met nostalgie naar de toekomst op de Gentse Feesten

Eli Van de Vondel 'Scattering Theory' zijn hier vier muzikanten die door het 'Grootcollectief CiCliC' aan elkaar uitgehuwelijkt zijn. In plaats van hun individualisme angstvallig als uniforme zelfstandigheid te behouden zullen ze dat eigen individualisme fragmenteren en subtiel (naar elkaar toe) verspreiden. Tot zover de theorie. Zie het als een muzikale geluids hologram die ontstaat uit vier individuele emissies. De muzikanten vertrekken hier niet alleen vanuit hun eigen kracht maar uit de kracht van de anderen. Wezenlijk is het een bestemd gevoel van nostalgie naar de toekomst.
I.s.m. Gent Jazz en Stad Gent

Eli Van de Vondel: Guitars and Electronics www.ciclic-records.org
Giovanni Barcella: Drums : www.ciclic-records.org
Erwin Vann: Sax and Electronics : wwww.erwinvann.com
Frederik Croene: Piano Démecanisé : www.frederikcroene.com

Tijd en plaats van het gebeuren :

Scattering Theory: Nostalgia del Futuro II
Zondag 27 juli 2008 om 20.30 u

Emiel Braunplein
9000 Gent

Meer info : www.ciclic-records.org, www.gentjazz.com en www.gentsefeesten.be

Elders op Oorgetuige :
Gentse Feesten : grootschalig cultureel volksfeest met sterke en veelzijdige programmatie, 13/07/2008
Gent Jazz Festival serveert het beste van de hedendaagse jazz, 7/07/2008
Rheology ... of cause and consequence, 4/06/2007

13:45 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Oorstrelingen : Nicolas Deletaille in het Klankenbos

Nicolas Deletaille Van juni tot en met september strelen muzikanten tijdens openluchtconcerten elke vierde zondag van de maand de oren van het publiek. Na het beluisteren van enkele hedendaagse composities, kun je de oren bij een drankje rustig laten nasuizen. Vooraf reserveren wordt aanbevolen.

Nicolas Deletaille voert zondag bijzondere werken voor cello uit. De wereldpremière van een compositie door Benjamin Bailie wordt ongetwijfeld het hoogtepunt van het concert. Daarnaast gaat Deletaille met het door vogelgeluiden geïnspireerde Echo I de Votre Faust van Henri Pousseur de confrontatie aan met klankbeeld van Klankenbos. Sonata for solo cello van György Ligeti benadrukt dan weer de monumentale mogelijkheden van cello, terwijl Prelude - Scherzo - Cromatic Rhapsody van Lou Harrison het toegankelijke karakter van hedendaags klassiek illustreert.

De wereldpremière van de nieuwe creatie Interference van de jonge componist Benjamin Bailie, wordt ongetwijfeld het hoogtepunt van het concert. Benjamin Bailie studeert compositie aan de Eastern Mediterranean University. Hij componeerde reeds diverse solo- en ensemblewerken en laat zich graag beïnvloeden door het oeuvre van de Amerikaanse componisten John Cage, Harry Partch and Aaron Copland. Speciaal voor Nicolas Deletaille en de concertreeks Oorstrelingen, ging hij de uitdaging aan om een cellowerk te componeren dat mooi past in het openluchtkader van Klankenbos. De compositie opent met een lange melodieuze passage en wordt plots onderbroken alsof er een radiostoring is. Het zangerige thema komt vervolgens weer even terug, maar de onderbrekingen houden tussendoor aan. Een jazzy wijsje brengt uiteindelijk rust en sluit Interference met herinneringen aan de eerste melodie af.

Daarnaast brengt Nicolas Deletaille het door vogelgeluiden geïnspireerde Echo I de Votre Faust van Henri Pousseur. Deze Belgische componist studeerde in Luik en was o.a. in Brussel, Buffalo, Darmstadt en Parijs werkzaam. Zijn oeuvre omvat voornamelijk elektronische en concrete muziek waarin toeval of aleatoriek vaak centraal staan.

Sonata for solo cello van György Ligeti benadrukt tijdens het openluchtconcert de monumentale mogelijkheden van cello. De Hongaarse componist Ligeti was samen met Luciano Berio, Pierre Boulez en Karlheinz Stockhausen één van de protagonisten van de nieuwe muziek na 1950. Hij maakte vanaf 1956 kennis met de Westerse avant-garde en elektronische muziek die hem blijvend zouden beïnvloeden.

Lou Harrison was een Amerikaanse microtonale componist. Hij was leerling van Henry Cowell, Arnold Schoenberg en Pak Cokro. Prelude - Scherzo illustreren het ongekunstelde karakter en eenvoudige mogelijkheden van moderne werken. Harrison is vooral bekend door het gebruik van exotische instrumenten zoals de gamelan, maar ook eenvoudige voorwerpen zoals conservenblikjes.

Gediplomeerd uit de Muziekkapel Koningin Elisabeth van België en de Juilliard School in New-York, is Nicolas Deletaille tegenwoordig te vinden op Europese podia, zowel als solist als in kamermuziekverband. Naast zijn activiteit als cellist, is hij eveneens één van de enige muzikanten ter wereld die de arpeggione bespeelt (dit is een hybride instrument met zes snaren, gestemd zoals de gitaar maar bespeeld met een strijkstok zoals de cello, waarvoor Schubert zijn beroemde 'Arpeggione Sonate' schreef). Hij is eveneens zeer actief bezig met het bekend maken van hedendaagse muziek en speelde heel wat wereldcreaties.
Van september tot december 2003, reisde Nicolas Deletaille doorheen Turkije en Iran in het kader van een cultureel project rond de zijderoute. Zijn grote inzet en interesse voor hedendaagse creaties werd in 2003 beloond met de Jeanne en Willem Pelemans Prijs. Eveneens kon hij dankzij de Fondation belge de la Vocation verschillende historische projecten waarmaken en dankzij een beurs van de Belgian-American Education Foundation (2001) kon hij in de Verenigde Staten studeren.

Programma :
  • Benjamin Bailie, Interference (wereldpremière)
  • Henri Pousseur, Echo I de Votre Faust
  • György Ligeti, Sonata for solo cello
  • Lou Harrison, Prelude - Scherzo

Nog tot en met september strelen muzikanten tijdens openluchtconcerten elke vierde zondag van de maand om 15.00 u de oren van het publiek met enkele bijzondere hedendaagse composities. Bij een drankje nadien kunt u de oren rustig laten nasuizen.

Zondag 24/08/2008: Alfrun Schmidt (sopraan)
Zondag 28/09/2008: Gaetan La Mela (percussie)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Oorstrelingen : Nicolas Deletaille
Zondag 27 juli 2008 om 15.00 u

Klankenbos - Provinciaal Domein Dommelhof
Toekomstlaan 5
3910 Neerpelt

Alle verdere info vind je op www.musica.be

Nicolas Deletaille : www.nicolasdeletaille.com en www.myspace.com/deletaille
Nicolas Deletaille op YouTube

Elders op Oorgetuige :
Klankenbos komt weer tot leven, 3/04/2008

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

24/07/2008

Sonsoles Alonso sluit Gentse Vleugels af met avontuurlijk Spaans-Nederlands programma

Sonsoles Alonso Sonsoles Alonso, een Spaanse furie die "de piano uit haar diepste krochten laat donderen" sluit zondag het pianofestival Gentse Vleugels af met werk van Jesús Torres, Camille Saint-Saëns, Wim Henderickx, Domenico Scarlatti, Louis Andriessen, Tristan Keuris en Gabriel Erkoreka.

Sonsoles Alonso studeerde klassiek piano aan het Koninklijk Conservatorium van Madrid en de Manhattan School of Music in New York (Master's Degree) en 'Hedendaagse muziek door niet westerse technieken' aan het Conservatorium van Amsterdam, een cursus toegespitst op de praktische aanpak van ritmische complexiteit. Daarnaast volgde zij privé-lessen bij Vitalij Margulis in Freiburg (Duitsland) en masterclasses bij Lazar Berman, Karl Ulrich-Schnabel, Nicolas Hodges en Ronald Farren-Price.

De Newyorkse leraren Anthony de Mare (XXste eeuwse piano literatuur) en Nils Vigeland (XXste eeuwse analyse) motiveerden Sonsoles om haar carrière in Amsterdam voort te zetten. Zij verhuisde naar Nederland in 1996.
Uit een recente recensie: 'Hoogtepunt van de avond was dan ook Sofferte onde Serene van Luigi Nono dat formidabel gespeeld werd door pianiste Sonsoles Alonso...Alonso liet de piano uit haar dieptse krochten donderen'. (*)

Tijd en plaats van het gebeuren :

Gentse Vleugels - Sonsoles Alonso
Zondag 27 juli 2008 om 16.00 u

Koninklijke Academie voor Taal- en Letterkunde (KANTL)
Koningstraat 18
9000 Gent

Meer info : www.trefpuntvzw.be, www.kantl.be en www.sonsolesalonso.com (*)

Reserveren via Uitbureau Gent : www.uitbureau.be

Wim Henderickx : www.wimhenderickx.com en www.matrix-new-music.be
Louis Andriessen : www.donemus.nl en www.boosey.com
Tristan Keuris : www.donemus.nl
Gabriel Erkoreka : uk.geocities.com/gerkoreka@btinternet.com en www.classical-composers.org

Elders op Oorgetuige :
Gentse Vleugels tussen klassiek en hedendaags, 14/07/2008

16:26 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Rastalent en Kagel-specialist Luk Vaes op Gentse Vleugels

Luk Vaes Rastalent én Kagel-specialist Luk Vaes verrast zaterdag rijdens Gentse Vleugels met Mozart, Liszt, Gruenberg, Mikhashoff en Kagel.

Louis Gruenberg (1884 - 1964 ) werd geboren in Rusland maar ontving zijn muzikale vorming geheel in de Verenigde Staten. Hij kreeg aanvankelijk les van zijn vader, een violist, en studeerde vervolgens piano aan het Conservatorium in New York, waarna hij als vroege twintiger in Berlijn bij Busoni in de leer ging. Deze stimuleerde hem om te gaan componeren. Een compositieprijs, die hij in 1920 ontving, deed hem besluiten om zich geheel aan het componeren te gaan wijden. Gruenberg schreef enkele opera’s en een vioolconcert, opgedragen aan en gespeeld door Jascha Heifetz. Eind dertiger jaren vestigde hij zich in Californië, waar hij filmmuziek begon te schrijven. Hij was een gedreven pleitbezorger voor de nieuwe muziek in de Verenigde Staten. Geïnspireerd door Antonin Dvorák, die bepleitte dat componisten de volksmuziek van hun land zouden moeten laten doorklinken, gebruikte Gruenberg invloeden van jazz en spirituals in zijn werk.

Maurico Kagel (1931) is geboren in Buenos Aires, Argentinië. In 1957 verhuisde hij naar Duitsland. Als componist is hij autodidact. In de periode van 1969 tot 1975 was Kagel de directeur van het Instituts für Neue Musik aan de Rheinischen Musikschule in Keulen. Kagel ontwierp in de jaren zestig een nieuwe vorm van muziektheater, het 'Instrumentale Theater', waarin niet alleen klank maar ook het hele draaiboek van tevoren werd vastgelegd.

Vaak bedient Kagel zich in zijn muziek van modellen. Dat is een van de redenen waarom zijn oeuvre zich voordoet als een kaleidoscopisch rariteitenkabinet. Bovendien werkt Kagel dikwijls niet met concrete voorbeelden. Wat hij doet gaat menigmaal uit boven stijl of stijl-derivaat. In zijn stukken legt hij de sociologie van het musiceren, de architectuur van de muziek, ja zelfs de psychologie van het componeren op de snijtafel.
Zijn stukken zijn, of ze nu voor piano of voor ballonnetjes gedacht zijn, tot in elk detail doordacht en met haast pedante precisie opgeschreven. Tegelijkertijd blijft hij een kunstenaar, een homo ludens, een uitvinder, die probeert zijn fantasieën in een streng raamwerk onder te brengen, maar ze daar nooit aan op zal offeren. De neiging een idee niet alleen tot de bodem toe uit te werken, maar daaronder ook nog dubbele bodems te leggen en vervolgens te kijken wat daar weer onder schuil gaat, maakt dat Kagels stukken wel eens aandoen als doolhoven zonder uitweg.

An Tasten, een piano-"etude" uit 1977 is minder spookachtig. De dubbele bodem krijgt hier de gedaante van een vals plafond: het is een soort schaduwmuziek, een begeleiding van een verzwegen melodie-lijn. De harmonische ontwikkeling speelt zich af in een voortdurend verglijdende, weldadige chromatiek. Binnen de akkoorden wordt een pendelbeweging consequent volgehouden. Vanuit dat beperkte uitgangsmateriaal speelt Kagel met de mogelijkheden van harmonisch ritme, van registratie en kleuring. (*)

Programma :
  • W. A. Mozart, variaties op Unser Dummer Pöbel meint
  • Franz Liszt, Etude Transcendante nr. 11
  • Louis Gruenberg, Barcarolle, Jazz Masks
  • Yvar Mikhashoff, Transcriptie van Mahler
  • Mauricio Kagel, An Tasten
Tijd en plaats van het gebeuren :

Gentse Vleugels - Luk Vaes
Zaterdag 26 juli 2008 om 16.00 u

Koninklijke Academie voor Taal- en Letterkunde (KANTL)
Koningstraat 18
9000 Gent

Meer info : www.trefpuntvzw.be, www.kantl.be en www.myspace.com/joanncho

Reserveren via Uitbureau Gent : www.uitbureau.be

(*) Bron : Kaleidoscopisch rariteitenkabinet van een altijd fascinerende Kagel, Frits van der Waa in de Volkskrant van 21 januari 1991

Extra :
Mikhashoff een kei in componisten-blues, Frits van der Waa in de Volkskrant van 22 mei 1989
Mauricio Kagel : De vernieuwer. Gesprek met Martine Cadieu op www.arsmusica.be
Mauricio Kagel : een inleiding... , Dr.Godfried-Willem Raes op www.logosfoundation.org

Video :
Mauricio Kagel op UbuWeb Film en YouTube
Louis Gruenberg en Yvar Mikhashoff op YouTube

Elders op Oorgetuige :
Gentse Vleugels tussen klassiek en hedendaags, 14/07/2008
Mauricio Kagel : componistenportret, 8/10/2007
Interview : Luk Vaes over November Music, 13/11/2006

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

23/07/2008

Timur en zijn Manschappen in Gent en Knokke-Heist

Timur Sergeyenia Op vrijdag 25 juli - tijdens de Gentse Feesten aan Sint Jacobs -  zal 'Timur en zijn Manschappen' nogmaals het concerto voor piano en strijkers van Lucien Posman vertolken. Ditmaal op het groot podium bij Sint Jacobs. Bach en Sjostakovitsj zijn ook van de partij. In september volgen nog het Openingsconcert van het Dekenijfeest in de Sint Jacobsnieuwstraat en een uitstap naar Knokke-Heist.

Een concert met Timur Sergeyenia valt buiten het gewone. Hij filtert het martiale uit de muziek. Hij tovert haar om tot iets strijdbaars, tot iets dat staat als een rots in de branding, temidden van het existentieel geweifel, geneuzel en getreuzel. Hij zet de grote werken neer als waren het supersterke bouwwerken, die bescherming bieden aan datgene wat ons in ons bestaan bedreigt en aanvalt. 'Timur en zijn Manschappen' zijn een unieke belevenis. Maandenlange voorbereiding zijn er aan voorafgegaan, maar nu is het zover: we lanceren ons eerste belangrijke product extra muros, en het is de bedoeling dit product in de beste omstandigheden te laten horen op de beste podia van het land, en van vele andere landen.

'Timur i jego Komanda', of 'Timur en zijn manschappen' is een beroemd Sovjet-jeugdboek. Alle jongeren, die pionier waren in de sovjetjeugdbeweging, koesterden deze boeken, waarin de dolle avonturen van Timur de jeugd alle deugden mogelijk bijbrachten. Het boek is geschreven door de icoon-auteur Gaidar, wiens kleinzoon eerste minister onder Yeltsin was, en die betrokken was, -niet als dader, maar als slachtoffer- bij de onlangs aan het licht gekomen radiatievergiftigingsmoord op een Russisch ex-spion in Londen.

Avontuur dus, spanning, ontwapenende jeugdige kracht, technisch topniveau, ongeziene en originele interpretatie: toen we een naam zochten voor het orkest, werd het 'Timur und seine Mannschaft' .

De Wit-Russische pianist wordt bijgestaan door een nieuw gevormd strijkorkest bestaande uit een twintigtal jonge musici, die allen Gent als thuisbasis hebben, en behoren tot de jonge garde aantredende internationale en nationale topviolisten, die graduaatleerling zijn of geweest zijn bij de wereldberoemde pedagogen als Michael Bezverkhny, Michael Kugel, Lilya Umnova, Judith Ermert, Frank Coppieters en anderen. Hoofdkenmerk van het orkest: jong, verfijnd en extreem toegewijd.

Programma :
  • J. S. Bach, Concerto voor klavier en orkest in d-moll BWV 1052 (1738)
  • L. Posman, Concerto voor piano en strijkers (2007) Wereldcreatie
  • D. Sjostakovitsj, Piano Kwintet in g opus 57 (1940) (transcriptie door T. Sergeyenia voor piano en strijkensemble)
Tijd en plaats van het gebeuren :

Gentse Feesten - Timur und seine Mannschaft
Vrijdag 25 juli 2008 om 21.30u

Bij Sint-Jacobs
9000 Gent

Meer info : www.rodepomp.be/timurundseinemannschaft
------------------------
Timur und seine Mannschaft - Openingsconcert Dekenijfeest
Vrijdag 12 september 2008 om 20.00u

Nieuwpoorttheater
Nieuwpoort 31 - 36
9000 Gent

Meer info : www.rodepomp.be/timurundseinemannschaft en www.campo.nu
------------------------
Timur und seine Mannschaft
Zaterdag 13 september om 20.00 u
Cultuurcentrum Knokke-Heist
Meerlaan 32
8300 Knokke-Heist

Meer info : www.rodepomp.be/timurundseinemannschaft en www.ccknokke-heist.be

Timur Sergeyenia : www.sergeyenia.de
Lucien Posman op www.matrix-new-music.be

Elders op Oorgetuige :
Timur en zijn manschappen veroveren Gentse muziekscène, 20/02/2008

13:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook