29/02/2008

Gratis naar 100% Messiaen

100% Messiaen Van 7 tot 9 maart 2008 is de Sint-Michiels en Sint-Goedelekathedraal het decor voor het festival 100% Messiaen. Gedurende drie dagen kun je er genieten van het integraal orgeloeuvre van een van de belangrijkste componisten  van de 20ste eeuw, meteen ook een Belgische primeur. Tijdens acht concerten van een uur, die samen het integraal orgeloeuvre van Olivier Messiaen vormen, kan je luisteren naar de grootste vertolkers van deze componist: Michel Bouvard, Xavier Deprez, Bernard Foccroulle, Momoyo Kokubu, Olivier Latry, Jean-Philippe Merckaert en Benoît Mernier.

Op zaterdag 8 maart staan er maar liefst 3 concerten op het programma : de jonge en talentvolle Belgische organist Jean-Philippe Merckaert brengt het eerste deel van het 'Livre du Saint Sacrement' (19.00 u) , deel 2 krijg je nog diezelfde avond (20.30 u) te horen met Xavier Deprez aan het orgel en Jean-Philippe Merckaert sluit deze monumentale avond af met 'Méditations sur le Mystère de la Sainte Trinité' (23.00 u).

Ter gelegenheid van dit unieke evenement geeft Oorgetuige voor elk van deze 3 concerten maar liefst 2 gratis duotickets weg. Wil jij erbij zijn, stuur dan als de vliegende bliksem een mailtje naar mariecaroline.lefin@pianorama.be. Meedoen kan tot uiterlijk donderdag 6 maart 2008 om 24.00 u. De gelukkige winnaars worden in de loop van vrijdag verwittigd per e-mail.

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.100p100messiaen.be

Uiteraard mag je ook hier de komende dagen heel wat meer info verwachten

22:58 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Greg Haines : experiment en improvisatie in het STUKcafé

Greg Haines Wie er vorig seizoen bij was op de Type records labelnight in de STUK Labozaal herinnert zich ongetwijfeld het optreden van Xela met Greg Haines.  De piepjonge multi-instrumentalist liet met zijn beklijvende geluidsmanipulaties zo'n grote indruk op ons na dat wij hem graag eens terugzien.  Een tweede kans dus, voor liefhebbers van experiment en improvisatie!

"Hij is een snotaap van net achttien maar wat een afgewogen en volwassen debuut", aldus Gerard Walhof op 3voor12.vpro.nl over Haines' debuut 'Slumber Tides' (2006). "Greg Haines speelt cello, viool, gitaar en piano, neemt de klanken ervan op, voegt elektronica toe, en ordent alles in over elkaar heen glijdende lagen. Als landschappen die in de trein aan je voorbij glijden (...) Schoonheid op de Luisterpaal".
'Slumber Tides' is ondanks de jonge leeftijd van deze multi-instrumentalist niets minder dan een meesterwerk! Prachtig gelaagde composities met ruimte voor improvisatie en innovatie, meestal gebaseerd op cello, piano of subtiele electronica. Zoekend naar een evenwicht tussen minimalisme en dramatische bombast. Een absolute aanrader voor liefhebbers van ambient, (modern) klassiek, improvisatie en electronisch experiment.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Greg Haines
Maandag 3 maart 2008 om 20.30 u

STUKcafé
Naamsestraat 96
3000 Leuven
Gratis toegang !

Meer info : www.stuk.be, www.greghaines.co.uk en www.myspace.com/greghainesmusic

Review :
Greg Haines: Slumber Tides, Didier Vanoverbeke op www.digg.be, 11/02/2007

18:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Blue Note Records Festival Indoor : het feest gaat verder

Stefano Di Battista Gisteren ging de eerste editie van het Blue Note Records Festival Indoor van start. Zondag gaat het feest verder met het duo Stefano di Battista en Baptiste Trotignon en afsluiter Steve Kuhn Trio met zangeres Sheila Jordan. Verder presenteert het muziekcollectief CiCliC zondag een aantal bijzondere muzikale creaties rond menselijke interactie, enkel te zien op dit festival.

Stefano Di Battista & Baptiste Trotignon
De Italiaanse alt- en sopraan saxofonist Stefano Di Battista gooide eerder hoge ogen me zijn Chalie Parker tribute Parker's Mood. Di Battista opende de allereerste editie van het Blue Note Records Festival. Hij werd toen ingeleid door bliksemschichten en donderslagen van een zomers onweer, het werd in ieder geval een weergaloos concert. Voor deze Indoor wordt hij bijgestaan door Baptiste Trotignon.
Binnen de Franse jazz is pianist Baptiste Trotignon een van de meest interessante figuren van de afgelopen tien jaar. Hij won ondermeer de prestigieuse Django D'Or en vergaardde langzaam maar zeker bekendheid buiten Frankrijk. Naast talloze samenwerkingen kennen we hem verder vooral van zijn opname met David El-Malek uit 2005 waarmee hij vorig jaar het album Fool Time opnam. Op dat album horen we ook Dré Pallemaerts. Op Blue Note Records Festival Indoor dus in combinatie met Stefano Di Battista.

CiCliC
CiCliC is een muziek-collectief, een ‘opname-label’ en een platform voor jazz en experimentele muziek met thuisbasis in Gent. Op deze Indoor-editie presenteren ze een aantal unieke creaties. CiCliC tracht een tijd, ruimte en gelegenheid te scheppen waarbinnen persoonlijke muzikale visies zich bevrijd en vrij van commerciële [ver]druk[king] kunnen ontwikkelen. Bevrijd ook van stereotiepe esthetiek en vastgestelde stijlen. Het collectief ageert vanuit de overtuiging dat radicale ontmoetingen en samenwerkingen tussen verschillende muzikale visies echte opportuniteiten zijn om tegen commerciële intrusie en stijldruk te reageren. Muziek is even risicovol en spannend als infiltratie in het onbekende.

Steve Kuhn Trio feat. Sheila Jordan
Sheila Jordan sluit samen met pianist Steve Kuhn en zijn trio deze Indoor af. In 1963 bracht ze met Portraits of Sheila Jordan een van de beste vocale albums uit die ooit op het Blue Note-label verschenen. In de jaren zeventig werkte ze voor het eerst samen met Steve Kuhn die faam verwierf door zijn samenspel met Stan Getz, John Coltrane...Voor deze Indoor treed hij aan met zijn vast trio met Billy Drummond en David Finck.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Blue Note Records Festival Indoor - Slotdag
Zondag 2 maart 2008 vanaf 16.00 u
Muziekcentrum De Bijloke
Jozef Kluyskensstraat 2
9000 Gent

Meer info : www.bluenoterecordsfestival.com, www.myspace.com/bluenoterecordsfestival en www.debijloke.be

Elders op Oorgetuige :
Free jazz legende Cecil Taylor op Blue Note Records Festival Indoor, 28/02/2008
Blue Note Records Festival Indoor : intiem festival met aandacht voor jazzvormen waarvoor het zomerfestival te groot geworden is, 24/02/2008
Ciclic : False Time - Slow Memory, 8/04/2007

15:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Gradus ad Parnassum : Leonard Duna

Leonard Duna In de concertreeks Gradus ad Parnassum van het Conservatorium Gent brengt pianist Leonard Duna een recital met werk van Haydn, Chopin, Schönberg en Alvin Curran. Leonard Duna is een jonge Slovaakse pianist die zich in zijn geboorteland heeft verdiept in het grote repertoire en zich nu in Gent bekwaamt in de Nieuwe Muziek.

In 1909 schreef Arnold Schönberg (1874-1951) zijn Drei Klavierstücke op. 11 als eerste integrale atonale werk uit de muziekgeschiedenis en dus in menig opzicht een van de belangrijkste composities uit de twintigste eeuw. In die drie epigram-achtige werken liet de componist de in de loop der tijd gevestigde methodes van de muzikale expressie vallen: tooncentra, toonaarden en de gangbare toepassing van harmonie. Hij verving die door een systeem waarin alle noten van de chromatische toonladder gelijkberechtigd zijn.

'Inner Cities 12' van Alvin Curran (1938) is gebaseerd op de laatste bladzijde van "Night Fantasies" van Elliott Carter, de leraar van de componist, en bevat het lied "My Wild Irish Rose" uit de vroege 20ste eeuw. Alvin Curran werd in dit werk ook geïnspireerd door Cecil Taylor's free jazz piano improvisaties.

Programma :
  • Joseph Haydn, Piano Sonate in Es, Hob. XVI/25 ( Moderato - Tempo di Menuet)
  • Frédéric Chopin, Ballade in fis, opus 52
  • Arnold Schönberg, Drei Klavierstucke opus 11
  • Alvin Curran, Inner Cities 12 (In memorian Helen Carter)
Tijd en plaats van het gebeuren :

Gradus ad Parnassum : Leonard Duna
Zondag 2 maart 2008 om 11.00u
Koninklijk Conservatorium Gent
Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : cons.hogent.be

Alvin Curran : www.alvincurran.com

Extra :
Arnold Schönberg (1874 - 1951): Radicaal vernieuwer, Jan de Kruijff op www.musicalifeiten.nl
Alvin Curran, 'Inner Cities 10' , op Kwadratuur.be

Elders op Oorgetuige :
Ives, Carter & Curran : een eeuw Amerikaanse pianomuziek, 14/11/2006

12:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Muzikale opvoeding als humane waarde : minder muziek is minder menselijkheid

Colloquium muzikale opvoeding als humane waarde Zaterdag vindt op initiatief van de Hogeschool Antwerpen het Internationaal Colloquium "Muziek als Humane Waarde" Plaats. Kevin Voets van het Conservatorium Antwerpen en zakelijk leider van het Hermes Ensemble, verdedigt het maatschappelijk belang van muziek.

Dit colloquium wil een aanzet geven tot een permanent forum voor de volwaardige integratie van muziek in de algemene opvoeding van kinderen. Het belang van muzikale opvoeding in het dagonderwijs staat centraal. Als sprekers zijn uitgenodigd Dr. Maria Spychiger (Departement Psychologie Universiteit Fribourg, Zwitserland), Prof. Michael Stocks (Voices Foundation, UK) en Dr. Eric Baeck (neuropsychiatrie). Drie Antwerpse jeugdorkesten ronden het colloquium af met een gezamenlijk concert.

Vooral in het buitenland, maar ook in Vlaanderen, werd er veel research verricht naar de enorme toegevoegde waarde die muziekonderwijs biedt wat betreft de fysieke en mentale ontwikkeling van de menselijke hersenen. Blijkbaar is dit onderzoek te weinig bekend, en zeker te weinig gecommuniceerd. Er is dus dringend nood aan een betere communicatie rond de onmiskenbare toegevoegde waarde van muziek.

Vlaanderen biedt een geheel aan scholingsmogelijkheden wat betreft muziek die andere landen alleen maar kunnen benijden. De structuren van het Kunst Secundair Onderwijs (KSO), Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) en Hoger Kunstonderwijs (HKO) verzekeren diepgaand en kwalitatief muziekonderwijs ten bate van verschillende competentieniveau's en uiteenlopende ambities, van liefhebbend musicus, over pedagogen tot professionele musici en solisten. Tegelijkertijd ontwikkelt zich echter in het reguliere ASO, TSO en BSO de tendens om steeds minder aandacht te schenken aan de opdracht culturele bagage mee te geven, laat staan muzikale opvoeding aan te bieden.

Minder muziek is minder Menselijkheid : volg de discussie op Weerklank, kruip in je pen en laat ook jouw mening horen !
www.weerklank.be

Tijd en plaats van het gebeuren :

Colloquium : muzikale opvoeding als humane waarde
Zaterdag 1 maart 2008 van 10.00 u tot 17.00 u

Conservatorium Antwerpen - Zwarte Zaal
Slotconcert om 18.00 u
deSingel - Blauwe Zaal
Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Inschrijving verplicht !

Meer info : www.desingel.be en www.ha.be

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

28/02/2008

Nieuws van Annelies : 3 nieuwe werken op het maart-menu

Annelies Van Parys In maart staan er maar liefst 3 compositiecreaties van Annelies Van Parys op het menu. Voor wie zin heeft in een dagje Amsterdam: op donderdag 6 maart creëert Orkest De Volharding uit Amsterdam 'Canzon' in het Muziekgebouw aan't IJ.

Op zaterdag 8 maart brengen mezzo Els Mondelaers en percussietrio Triatu 'Hymnoi', (de opdracht voor de Provincie Oost-Vlaanderen 2006) in de raadzaal van het Provinciehuis. Dit concert is gratis en enkel op uitnodiging. Heb je zin om erbij te zijn, geef Annelies dan uiterlijk op vrijdag 29 februari een seintje met hoeveel je het concert wenst bij te wonen en dan zorgt zij hoogst presoonlijk voor een uitnodiging.

Tenslotte is het op vrijdag 14, zaterdag 15, donderdag 20 en vrijdag 21 maart de beurt aan het Symfonieorkest Vlaanderen dat onder leiding van Otto Tausk een concert brengt met de verleidelijke titel 'Franse flair'. Op het programma naast werk van Chausson, Ravel en Saint-Saëns (celloconcerto), ook Annelies' 'Tweede Symfonie'.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Burengerucht : Orkest de Volharding (met werk van Annelies van Parys, Frank Nuyts, Rob Zuidam, Michael Finnissy en Luc Brewaeys)
Donderdag 6 maart 2008 om 20.30 u
Muziekgebouw aan't IJ, Amsterdam

Meer info : www.volharding.com en www.muziekgebouw.nl
-----------------
Percussietrio Triatu en Els Mondelaers : Annelies van Parys, Hymnoi (creatie)
Zaterdag 8 maart 2008 om 20.00 u

Provinciehuis Gent
Gouvernementstraat 1
9000 Gent

Enkel op uitnodiging !
-----------------
Symfonieorkest Vlaanderen : Franse flair (Ravel, Chausson, Saint-Saëns en Van Parys)
Vrijdag 14, zaterdag 15, donderdag 20 en vrijdag 21 maart 2008

Op diverse plaatsen in Vlaanderen

Meer info : www.symfonieorkest.be

Annelies Van Parys : www.anneliesvanparys.be , anneliesvanparys.spaces.live.com en www.matrix-new-music.be

18:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Verrassende muzikale performances begeleiden filmcompilatie Mâäk's Spirit

Mâäk's Spirit Van september tot december speelde Mâäk’s Spirit tijdens het project 'Er zijn geen aardbeien in de winter' op 48 onvoorspelbare plekken in Brussel. Niet zomaar op straat maar in een wassalon, een beenhouwerij, een kunstgalerij, een kruidenierszaak, een station… Het collectief bracht telkens een (instant-)compositie voor elke specifieke plek, als een verrassing voor toevallige voorbijgangers.

Zaterdag brengt het collectief een filmcompilatie van de 48 muzikale interventies. Het gaat niet om reportages, maar om een geheel van op zich staande grafische stukken. Enkele verrassende performances van muzikanten die meewerkten aan het project maken de avond compleet.

Mâäk's Spirit is een collectief bestaande uit vijf muzikanten met een achtergrond in jazz, rock en hedendaagse improvisatiemuziek: Laurent Blondiau (trompet), Jeroen Van Herzeele (saxofoon), Jean-Yves Evrard (gitaar), Sébastien Boisseau (contrabas), Eric Thielemans (drums) en Sam Mary (lichtontwerp). De vijf leden zijn allemaal geboren rond het jaar 1969. Zonder kleerscheuren of opgelopen trauma's hebben ze de tijd van de Lacoste polo's en Milletjassen en de muziek van Boy George en Wham overleefd. Vandaag de dag bevinden ze zich in een totaal nieuwe wereld.

'Er zijn geen aardbeien in de winter' is het eerste project dat gecreëerd wordt in residentie in de Beursschouwburg. Er zijn geen aardbeien in de winter gaat over de mechanismen van improvisatie, over het maken van artistieke keuzes op een gegeven moment en een gegeven plaats. De titel verwijst naar het belang van externe factoren en omstandigheden. Net zoals er bij ons geen aardbeien groeien in de winter, kan de muziek die je 's ochtends in een station maakt niet dezelfde zijn als muziek die je 's avonds in een concertzaal speelt.
Voor de muzikanten was dit een ideale gelegenheid om hun improvisatiepraktijk tot in het extreme door te trekken, buiten het klassieke concertkader en in aanwezigheid van toevallige passanten. In dit project komt de muziek tot het publiek in plaats van omgekeerd. De parameters van de voorstellingen - plaats, tijdstip, duur en bezetting - lagen niet op voorhand vast. De voorstellingen konden meerdere malen per dag plaatsvinden, op verschillende locaties, en variëren in duur van enkele minuten tot meerdere uren. Er kon solo gespeeld worden of met de hele groep, en alle mogelijke combinaties daartussen, en soms werd ook een gastartiest uitgenodigd.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Mâäk's Spirit : Mâäk's Salon
Zaterdag 1 maart 2008 om 18.00 u
(en niet om 20.30 u, zoals eerder vermeld)
Beursschouwburg
A. Ortsstraat 20 - 28
1000 Brussel

Meer info : www.beursschouwburg.be, www.maaksspirit.be en www.myspace.com/maaksspirit

Elders op Oorgetuige :
Stroke : mix van jazz en spoken word op zijn Zuid-Afrikaans, 6/02/2008
Er zijn geen aardbeien in de winter, maar wel Mâäk's Spirit, 7/12/2007

15:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Free jazz legende Cecil Taylor op Blue Note Records Festival Indoor

Gianluca Petrella, Indigo 4 De eerste dag van het Blue Note Records Festival Indoor staat volledig in het teken van het experiment met de jonge Italiaan Gianluca Petrella en zijn Indigo 4. Petrella maakte afgelopen zomer een meer dan geslaagde passage op het Blue Note Records Festival en dat mag hij nu dus nog even overdoen. Hoofdact is niemand minder dan de Amerikaanse pianovirtuoos Cecil Taylor. Verder presenteert de Gentse trompettist Bart Maris voor deze gelegenheid een eigenzinnig programma rond beeldhouwers/muzikanten.

Cecil Taylor wordt algemeen beschouwd als één van de grondleggers van de free jazz. Zijn eerste plaat, Jazz Advance, dateert van 1956 en illustreert treffend de vrijheid waarmee Taylor zich gedurende zijn hele carrière zou vereenzelvigen.De platen die hij tijdens de jaren '50 en '60 uitbracht, bevestigden ruimschoots zijn status als icoon van de jazz. Vanaf de jaren ’70 begon Taylor meer en meer op te treden in een solosetting, en dit is ook het optreden dat we van hem in Gent te zien zullen krijgen. Het feit dat het ruim 15 jaar geleden is dat Taylor zich nog eens solo in België laat beluisteren maakt dit concert enkel unieker.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Blue Note Records Festival Indoor
Donderdag 28 februari vanaf 18.00 u en zondag 2 maart 2008 vanaf 16.00 u
Muziekcentrum De Bijloke
Jozef Kluyskensstraat 2
9000 Gent

Meer info : www.bluenoterecordsfestival.com, www.myspace.com/bluenoterecordsfestival en www.debijloke.be

Extra :
'De componisten weten niet meer van welk hout pijlen te maken'. Muzikanten Peter Jacquemyn en Bart Maris over de revival van de omprovisatie op Blue Note Records Festival, Didier Wijnants in De Morgen, 27/02/2008 (pdf)
Beeldhouwers op een jazzfestival, Peter De Lobel in De Standaard, 27/02/2008

Elders op Oorgetuige :
Blue Note Records Festival Indoor : intiem festival met aandacht voor jazzvormen waarvoor het zomerfestival te groot geworden is, 24/02/2008

Benieuwd ? Bekijk alvast deze video met een fragment uit de documentaire 'Imagine The Sound' van Ronn Mann uit 1981 met een fantastische Taylor in de hoofdrol (YouTube, 13/04/2006, 6'46")

12:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

Harawi : liederen van liefde en dood

Olivier Messiaen Dit jaar is het muzikale rendez-vous 100% gewijd aan het integrale œuvre voor orgel van Olivier Messiaen, een belangrijke en buitengewone componist  van de 20ste eeuw. 100% Messiaen is gespreid zijn over drie dagen, van 7 tot 9 maart 2008. Dan komen de grootste uitvoerders van zijn muziek alle aspecten van deze componist ontsluieren in het prachtige kader van de Kathedraal van Sint-Michiels en Sint-Goedele in Brussel. Een première voor België!

Als aanloop naar dit mini-festival brengen sopraan Katrien Baert en pianist Bart Verheyen deze week Messiaens 'Harawi, chants d'amour et de mort'. Dit werk werd in 1945 geschreven en vormt het eerst deel van de Trilogie (de andere twee delen zijn 'Tristan et Yseult' en de Turangalila Symfonie) van Liefde en Dood, hoodzakelijk gebaseerd op de mythe van Tristan en Isolde. Harawi is een gepassioneerde en verbazingwekkende liederencyclus in de voor Messiaen zo typerende kleurige harmonieën. In deze periode worstelde Messiaen met de uitzichtloze ziekte van zijn eerste vrouw en de nieuw ontloken liefde voor de pianiste Yvonne Loriod, met wie hij later zou trouwen. Messiaen schreef zelf de tekst, een huldebetoon aan Yvonne én de religieuze goddelijke liefde. Harawi is een surrealistische romance vol zelf bedacht religieus en mythisch symbolisme, liefde en dood, woorden gevormd door klanknabootsing, Hindoe ritmes, klankrituelen uit Peru in de taal Quecha en vogelzang.

Het woord 'Harawi' zelf is een Quechua woord (Quechua is de oude taal van Peru) en betekent een liefdeslied dat eindigt met de dood van de geliefden. De cyclus bestaat uit 12 liederen voor sopraan en piano en verhaalt over de passionele en fatale liefde die eindigt in de dood. Het tweeledige symbolisme van liefde en dood loopt als een rode draad doorheen 'Harawi', en de universele betekenis van deze ideëen wordt uitgedrukt door de gedichten op een manier die eerder surrealistisch dan dramatisch is.
Messiaen gebruikt de contouren van de Peruviaanse melodiëen en vormt ze om tot zijn eigen melodische en modale taal. De muzikale stijl en techniek van 'Harawi' zijn typisch voor zijn werk in die periode, gebruik makend van indiaanse ritmes en een harmonische en melodische stijl die afgeleid is van zijn theoretische verhandeling 'La technique de mon langage musical'.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Katrien Baert & Bart Verheyen : Olivier Messiaen, Harawi, chants d'amour et de mort
Zaterdag 1 maart 2008 om 20.30 u
Grange du Douaire
Avenue des Combattants
1340 Ottignies

Meer info : www.100p100messiaen.be

Over 100% Messiaen mag je de komende dagen trouwens nog heel wat meer info verwachten.

Video :
Olivier Messiaen, Harawi - een fotomontage voor de Harawi opname van Vox Temporis en WALPURGIS met Judith Vindevogel en Alain Franco op walpurgisblog.blogspot.com, 11/06/ 2007

Elders op Oorgetuige :
Hommage aan Olivier Messiaen, 13/02/2008
Messiaens Turangalîla als ode aan de liefde, 05/02/2007

07:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

27/02/2008

Spectra brengt wereldliteratuur in de Bijloke

Spectra Ensemble Het Spectra Ensemble zoekt actief de confrontatie op tussen werk van in Vlaanderen werkende componisten en hun internationale collega's. Stilistische diversiteit en kwaliteit zijn hierbij essentieel. Vrijdag gaat Spectra aan de slag met enkele hoogtepunten uit de wereldliteratuur. In La hora de la Luz verwerkt Bart Vanhecke drie van de 100 liefdesonnetten van Pablo Neruda. Ook de Portugeze dichter Fernando Pessoa passeert de revue, in Goeyvaerts Ode. In The abduction of the east kijkt Frank Nuyts naar waar het Westen en het Oosten elkaar raken... Solisten Daniel Gloger (contratenor) en Marcus Pujol (bas-bariton) zijn de blikvangers. 

Drie componisten aan de slag met literaire parels. Twee mannenstemmen in evenveel wereldcreaties. Een schijnbare tegenstelling? In La hora de la Luz voor ensemble, electronics en contratenor van Bart Vanhecke worden drie van de 'Cien sonetos de amor' van Pablo Neruda verklankt. Frank Nuyts kijkt in 'The Abduction of the East' voor ensemble en bariton over Mozarts schouder heen naar daar waar het Oosten en het Westen raken: niet op het Aziatisch schiereiland, niet in de getto's van de grootsteden, niet in de pedeler restaurants, maar in het hart. De auteur-regisseur-cineast Philippe Blasband, wereldburger van Iraans-Belgische origine, tekent voor de tekst. De zelden gehoorde 'Ode' van Karel Goeyvaerts voor fluit, basklarinet, bariton en contratenor, op poëzie van Fernando Pessoa, herleeft vijftien jaar na zijn dood. Dit geheel wordt op inspirerende vraag van De Bijloke getooid met fragmenten uit Bachs Musikalisches Opfer.

Bart Vanhecke - La Hora de la Luz
Bart Vanhecke (1964) studeerde compositie aan het Koninklijk muziekconservatorium van Brussel bij André Laporte en aan de Academia Musicale Chigiana in Siena (Italië) bij Franco Donatoni. Zijn werk stond op het programma van verscheidene hedendaagse muziekfestivals in binnen- en buitenland, zoals het Ars Musica festival (Brussel), het Transit Festival (Leuven), de ISCM Worls New Music Days (Yokohama (Japan), Basel (Zwitserland) en Stuttgart (Duitsland)), het PianoMania festival (Gent, Boedapest (Hongarije) en Bratislava (Slovakije)). Het werd uitgevoerd door vooraanstaande musici en ensembles, zoals Jan Michiels, Lucienne Van Dijck, Bart Bouckaert, Frederik Croene, Het Collectief, Walpurgis, Het Danelkwartet, Ictus, Oxalys, Ensemble Recherche, het Phœnix Ensemble Basel e.a. In het voorjaar van 2008 verschijnt een portet-cd met zijn werk uitgevoerd door Walpurgis en Het Collectief.

'La hora de la luz' werd geschreven in opdracht van het Spectra Ensemble. Het is een driedelig werk op drie van de "Honderd Liefdessonnetten" van Pablo Neruda. 'La hora de la luz' is geschreven volgens de seriële techniek van de chromatische intervalgroepenreeksen, een techniek die Vanhecke een tiental jaar geleden ontwikkelde in zijn zoektocht naar systematisch a-tonale en a-motivische muziek. Bart Vanhecke droeg het werk op aan zijn echtgenote Johanna.

Frank Nuyts - The abduction of the East
Frank Nuyts (1957) studeerde slagwerk aan het conservatorium van Gent en compositie bij Lucien Goethals aan het Instituut voor Pyschoacoustica en Electronische Muziek (IPEM). In 1989 richt Nuyts samen met Iris De Blaere de 7-koppige cross-over band Hardscore op, waarmee hij 4 cd's opnam en internationaal tourde. Ondertussen schrijft hij een uitgebreid oeuvre bijeen, waaronder zes piano sonates en vier symfonieën, alle gekenmerkt door een postmodern idioom. Nuyts geeft compositie en orkestratie aan het Conservatorium van Gent.

Frank Nuyts over 'The abduction of the East':
"In 'The Abduction of the East' wordt over Mozarts schouder heen gekeken waar het Oosten en het Westen elkaar raken: niet op het Aziatisch schiereiland, niet in de ghetto's van de grootsteden, niet in de pedeler restaurants maar in het hart.
Want culturen, zij het nu uit het 'Oosten', het 'Zuiden', het 'Noorden'" of het 'Westen', alle hebben ze één ding gemeen: de muziek als drager van de respectievelijke levensbeschouwingen. Waardoor iedereen op dezelfde plek geraakt wordt, de plaats waar het gevoel en de rede harmonieus samensmelten.
Nochtans is er al altijd een grote terughoudendheid geweest tegenover de uitingen van dit kunstbeleven van andere culturen. En dit geldt in alle richtingen.
Waarom vindt de Europeaan het vreemd dat zijn waarden niet onmiddellijk geaccepteerd worden?
En staat het 'Oosten' voor het mysterieuze?
Op het einde van de 18de Eeuw stonden de 'Ottomanen' al aan de poorten van Wenen.
Heel even nadien was de muziek van de Janitsaren al geïntegreerd in muzikale meesterwerken van zowel Mozart, Haydn als Beethoven. Dat Mozart in zijn 'Entführung' eigenlijk een racistisch portret schildert van de harembewaker, was misschien vooral omdat hij daardoor zijn eigen anarchistische meningen over autoriteit en serviliteit meer in de verf kon zetten. Maar het is ook wel een feit dat koppensnijden jammer genoeg niet helemaal tot de Middeleeuwen behoort.
Weer scharen mensen zich aaneen, hun 'belangen' verdedigend. Europa als Fort. Maar...
Gelukkig kent muziek eigenlijk geen grenzen. Muziek valt ons leven binnen via het oor, en tegenstelling tot het oog, kunnen we dat niet sluiten.
Er is geen ontkomen aan, aan muziek. " (Frank Nuyts, 24/10/2007)

Programma :
  • Frank Nuyts, The Abduction of the East (2006) - creatie
  • Karel Goeyvaerts, Ode
  • Bart Vanhecke, La Hora de la Luz (2005) - creatie
  • Johann Sebastian Bach, Ricercar a Sei uit Das Musikalisches Opfer BWV 1079
Tijd en plaats van het gebeuren :

Spectra Ensemble olv Filip Rathé : Hi-Lo
Vrijdag 29 februari 2008 om 20.00u
Muziekcentrum De Bijloke
Jozef Kluyskensstraat 2
9000 Gent

Meer info : www.debijloke.be en www.spectraensemble.com

Frank Nuyts : www.hardscore.be
Karel Goeyvaerts, Frank Nuyts en Bart Vanhecke op www.matrix-new-music.be

Elders op Oorgetuige :
Kagel, Goeyvaerts & Abrahamsen : een bonte muzikale mix met een flinke portie humor, 28/01/2008
Ictus : poëzie in klanken op TRANSIT, 26/10/2007
Close my willing eyes : Walpurgis & Het Collectief samen op de planken, 8/10/2007
Erfgoed van morgen, 19/04/2007

15:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende