27/02/2007

Spectra Ensemble plaatst jonge Vlaamse componisten in de kijker

Annelies Van Parys Donderdagavond brengt het Spectra Ensemble werk van drie Vlaamse componisten, Wim Henderickx, Daan Janssens en Annelies Van Parys, afgewisseld met kamermuziek van Nicolaus Huber en Eliott Carter.

In 'African Suite' (1992) van Wim Henderickx (1962) worden twee instrumenten - viool en percussie - die kenmerkend zijn voor twee totaal verschillende culturen geconfronteerd met elkaar. Hierdoor ontstaat een vermenging van Westerse melodiek met Afrikaanse ritmiek. Door het gebruik van een ritmisch ostinaat patroon met wisselende maatsoorten en door het plaatsen van onregelmatige ritmische accenten binnen een constant metrum krijgt dit werk een zeer opzwepend karakter. De virtuoze vioolpartij versterkt nog eens deze indruk.”

'Esprit rude/esprit doux' van Elliott Carter werd geschreven voor de 65ste verjaardag van Pierre Boulez en Carter heeft voor de eerste noten van het werk ook gebruik gemaakt van de letters B(o)U(l)E(z). Twee elementen spelen een belangrijke rol in deze compositie. Enerzijds de tegenstelling hard/zacht die op verschillende manieren uitgewerkt wordt. Anderzijds zijn er de complexe polyritmische structuren. Terwijl de fluit bvb sextolen spelen speelt maar met een accent op elke 7e noot, speelt de klarinet kwintolen met een accent op elke 8e noot waardoor je een ritmisch zeer complex geheel krijgt.

Over 'Colours' wist Annelies Van Parys het volgende te vertellen : " Van Spectra naar spectraal naar kleuren is een kleine stap. Colours vertrekt dan ook vanuit de idee van kleuren uit het spectrum. Kleuren worden klankkleuren. Rood, oranje, geel, groen, hemelsblauw, indigo en violet staan telkens voor een ander toonspectrum, een ander temperament. Zoals de trillingsfrequentie van de achtereenvolgende kleuren telkens stijgt, zo verkort de duur van elk deel. Delen die overigens niet duidelijk waarneembaar zijn, maar eerder als kleuren in elkaar overvloeien. Om het kleurrijke effect te versterken, speelt het ensemble niet de hele tijd tutti. Enkel in het begin, op het eind en in het centrale deel van het stuk, spelen alle instrumenten samen. Tussendoor wisselen 2 kleurencombinaties elkaar af: blazers worden aan de piano gehecht en strijkers komen samen met het slagwerk naar voor. Het muzikale materiaal is - hoe kan het ook anders- hoofdzakelijk spectraal waarbij ik intuïtief kleuren aan noten linkte die dan de grondnoot van het betreffend spectrum vormden. Ook het verbinden van temperamenten aan kleuren gebeurde eerder subjectief. Kleuren en gevoelens, ze worden wel vaker met elkaar in verband gebracht. Daarom een klein citaat (van de 17de eeuwse Franse schilder Chardin) tot besluit: On se sert des couleurs, mais on peint avec le sentiment… " (*)

Zowel Daan Janssens' '(... nuit cassée.)' als ' O dieses Licht' van Nicolaus Huber stonden al eerder deze week (dinsdag 278/02) op het programma tijdens het concert van het Spectra Ensemble in het kader van 'De Nieuwe Reeks'. Meer info over die werken kun je nalezen in de aankondiging van 25 februari. (zie onder).

Programma :
  • Wim Henderickx, African Suite (1992)
  • Elliott Carter, Esprit Rude/Esprit Doux (1985)
  • Daan Janssens, (... nuit cassée.) (2007)
  • Nicolaus Huber, O dieses Lichts (2002)
  • Annelies Van Parys, Colours (2005)
Tijd en plaats van het gebeuren:

Week van de Hedendaagse Muziek 2007
Spectra Ensemble

Donderdag 1 maart 2007 om 20.00 u
Koninklijk Conservatorium Gent - Miryzaal
Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : www.hogent.be/hedendaagsemuziek, www.spectraensemble.com en www.wimhenderickx.com

Annelies Van Parys en Wim Henderickx op www.arts.kuleuven.be/matrix

(*) Annelies Van Parys voor Spectra Ensemble

Elders op Oorgetuige :
De Nieuwe Reeks : Spectra Ensemble, 25/02/2007

20:00 Gepost in Concert | Permalink |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.