29/06/2006

Noise en psych op Fireflies Festival

Bridget Hayden Om het concertseizoen af te sluiten geeft (K-RAA-K)3 er tijdens de laatste dagen van juni nog eens een stevige lap op. Bij wijze van uitsmijter krijgen we in de Brusselse Bunker een tweedaags minifestival voorgeschoteld dat zich volledig focust op wat er gaande is binnen het ondergrondse wereldje van noise en psych.

Op donderdag ligt de nadruk op het noisegedeelte. Max Noi Mach is een met bierbuik getooide Amerikaan die met behulp van allerlei bakjes en zijn stem de ene na de andere wilde noisejam braakt. Mondo Cane is een improviserend collectief uit Italië dat zelfgemaakte instrumenten bespeelt door middel van elektromanipulatie. Ze stonden in het verleden al op de planken met o.a. Can't en Nau­tical Almanac. Unchained, het het éénmansproject van Nathaniel Davis, gaat door middel van pulserende noise op zoek naar het verschil tussen de psychische en de echte realiteit. Acid Eagle is het soloproject van James Ferraro, beter bekend als de helft van The Skaters die tijdens hun recente doortocht op velen een intense indruk nalieten. Bear Bones, Lay Low, het soloproject van Ernesto Gonzalez, een jonge kerel uit Waterloo met Venezolaanse roots, mag de avond op gang trappen.

Op vrijdag wordt er wat gas teruggenomen en ligt de nadruk met The Other Method, Bridget Hayden, Uton en Julie Mittens meer op het psychgebeuren. The Other Method is het hobbyproject van Paul Labrecque, beter bekend als lid van Sunburned Hand Of The Man. Tijdens opnames wordt hij soms bijgestaan door Sunburned-handlangers Valerie Webb en Michael Kay, maar deze keer laat hij zich vergezellen door Ron Schneidermann, eveneens een lid van de Sunburned-bende en oprichter van het inspirirende Spirit Of Orrlabel. De groep grossiert in uitgesponnen psychfolk en bracht reeds fantastische releases uit op labels zoals Spirit Of Orr en Wooden Finger.
Bridget Hayden is een talentvolle dame die zowel muzikaal, grafisch als filmisch bezig is. Ze is al jaren actief in Vibracathedral Orchestra, maar komt voor één keer solo afgezakt naar België.
Uton komt uit Finland maar brengt ons niet die fragiele freefolk die we van het elfenland gewoon zijn. Uton is een rockbeest dat het beste uit noise, krautrock, psychedelica en folk weet te vermengen tot een hypnotiserend en donker geheel.
Julie Mittens tenslotte is een energetisch improvisatietrio uit het Nederlandse Leiden, gespecialiseerd in snijdende en spannende gitaarmuren die een grote bewondering voor Japanse psychmeesters verraden. Dit powertrio speelde zich het afgelopen jaar in de kijker met twee in eigen beheer uitgebrachte cd-r's die overal lovende kritieken kreeg in de gespecialiseerde pers.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Fireflies Festival Dag 1
MAX NOI MACH [usa] - UNCHAINED [usa] - MONDO CANE [it] - BEAR BONES, LAY LOW [be]
Donderdag 29 juni om 19.30 u


Fireflies Festival Dag 2
THE AETHR MYTH'D [usa/be] - BRIDGET HAYDEN [uk] - UTON [fin] - JULIE MITTENS [nl]
Vrijdag 30 juni om 19.30 u

Bunker
Plantenstraat 66A
1210 Brussel (100m van Brussel Station Noord)

Meer info : www.kraak.net

Extra :
Portret van Ernesto Gonzalez in Ruis, juni 2006
Meer over Julie Mittens op KindaMuzik.net
www.mangenerated.com

14:07 | Permalink |  Facebook

27/06/2006

Jo Coenen : Zoektocht van een componist

Jo Coenen "Zoektocht van een componist" belooft een een avond vol literatuur en muziek te worden, waarbij Jo Coenen vooral de
artistieke bewustwording, het organisch groeiproces, en de verschillende invalshoeken op het creatieve proces probeert toe te lichten, aan de hand van leven en werk van dichters en componisten, met de muziek als rode draad.

Het wordt een persoonlijke wandeling van langs Arthur Rimbaud, Federico García Lorca en Johannes Brahms, met literaire beschouwingen, pianomuziek en eigen werk (bewerking van "Sonnet des voyelles " en "Organismes " voor piano en tape -gecreëerd in de Klas Experimentele Muziek van Paul Craenen)

Tijd en plaats van het gebeuren

Donderdag 29 juni 2006 om 20.00 u
Ensemblezaal van het Stuk
Naamsestraat 96
3000 Leuven

Zie ook : K(las)E(xperimentele)M(uziek) van Paul Craenen trekt alle registers open , 22/06/2006

15:38 | Permalink |  Facebook

26/06/2006

De schaduw van beweging : Twee concerten rond elektronische beweging

Twee bijzondere muzikale ontmoetingen met in de hoofdrol de ruimte van de Brigittinenkapel: het instrument van deze twee concerten is het architecturale volume met daarin 60 luidsprekers, elk van hen met een heel eigen timbre, register, nauwkeurigheid en opstelling.

Alle klassieke infrastructuur wordt uit de ruimte verwijderd, en het publiek krijgt een plaats waar de link tussen muziek en plek optimaal kan worden waargenomen. De eerste avond staan 'De natura sonorum' van Bernard Parmegiani en 'Fragments pour Artaud' van Pierre Henry, (voor de eerste keer in België voorgesteld) op het programma. In dit laatste werk geeft de jonge Brusselse componist Dimitri Coppe het psychotrope delirium van Artaud bij de Tarahumaras (Mexico) - op muziek gezet door Pierre Henry als een initiatierite - een plek in de ruimte, als een zintuiglijke hallucinatie. De klank vult de hele ruimte, aangevuld met gedempte stemmen, gekrijs... klankomgevingen die de toehoorders soms frontaal confronteren en soms dwars door hen heen gaan.
 
Pierre Henry was assistent van P. Schaeffer, de grondlegger van de musique concrète, aan wiens Symphonie pour un homme seul (1950) hij meewerkte, maar van wie hij zich na 1958 distantieerde. In 1960 richtte hij de Studio Apsome op. Henry verbond in zijn werk de principes van de musique concrète met de zuiver elektronische klankvorming die door de componisten van de studio voor elektronische muziek in Keulen (Eimert, Stockhausen, Goeyvaerts) werd nagestreefd. Als één van de eerste componisten schreef hij elektronische muziek voor de film. Zijn ontwikkeling culmineerde in grote audiovisuele spektakels, die veel bekijks hadden.

Bernard Parmegiani studeerde onder Pierre Schaeffer en deze opleiding liet zijn sporen na in zijn perspectief op elektronische muziek: ook Parmegiani staat in de traditie van de musique concrète: zo lijken we in ‘De natura sonorum: matières induites’ doorheen het elektronisch geruis bv. stromend water te horen.

Op de tweede avond wordt de ruimte volledig heringericht en staat improvisatie centraal: een onvoorspelbare en grillige sonore reis. Dimitri Coppe en Thierry Simonot vertrekken van een stroom van geluiden die door de ruimte en het publiek heen bewegen en bouwen zo een tijd, of liever, een luisterervaring op. Het publiek neemt plaats in een cirkel rond de consoletafel, het maakt niet uit welke richting ze uitkijken. Een deel van het projectiesysteem staat rond het publiek opgesteld, een ander deel zal diagonale assen vormen in de Kapel. Het gaat erom klanken te creëren op een collectieve
manier, het resultaat hangt af van de interpretatie of de psyche van het moment.

Tijd en plaats van het gebeuren:

De schaduw van beweging - Twee concerten rond elektronische beweging
  • Dimitri Coppe : 'De natura sonorum' van Bernard Parmegiani en 'Fragments pour Artaud' van Pierre Henry
    Donderdag 29 juni om 20.30 u
  • Dimitri Coppe en Thierry Simonot : Improvisatie
    Maandag 3 juli 2006 om 20.30 u
Les Brigittines
Kapel
Korte Brigittinenstraat
1000 Brussel

Meer info : www.brigittines.be en www.arsis-thesis.be (website van Dimitri Coppe under construction)

Extra : Interview met Pierre Henry, Iara Lee, voor haar film 'Modulations', september 1997
Interview met Pierre Henry in Est Magazine

17:55 | Permalink |  Facebook

Podium : Composing with Wolfgang

Podium zendt de hele week het creatiefestival "Composing with Wolfgang" uit. Zeven Vlaamse componisten kozen voor Mozart: hún keuzeconcert en hún Huys”-werk. Centraal staat Composing with Wolfgang, een tweedaagse in het Concertgebouw te Brugge op 27 en 28 mei ll. Zeven Vlaamse componisten schreven een nieuwe compositie met een onafgewerkte Mozartschets als leidraad, een idee van Johan Huys en een opdracht van het Concertgebouw. In de kamermuziekzaal van het Concertgebouw werd hun huiswerk door het Spectra Ensemble, Champ d'Action en het Ensemble Schönbrunn voorgesteld. Podium volgt hen elke avond van deze week.
  • Maandag is Frank Nuyts te gast met zijn "Rats and rabbits", voor fluit, klarinet, viool, altviool, cello en vibrafoon door het Spectra Ensemble.
  • Dinsdag omstreeks. 21.15 uur is het de beurt aan het 'Huys'-werk van Claude Coppens. Zijn "Spam@deus", voor strijkkwartet en heldentenor door de tenor Ludwig Van Gijsegem en het Spectra Ensemble.
  • Woensdag is componiste Petra Vermote te gast met "Footnote to Mz", voor klarinet/basklarinet en strijkkwartet uitgevoerd door Jan Vercruysse, fluit en het Spectra Ensemble.
  • Donderdag is het de beurt aan Luc Brewaeys en Annelies Van Parys. Benieuwd of zij dezelfde Mozart-smaak hebben? Brewaeys schreef "Mozart's Ghosts", voor klarinet, altviool, cello, klavecimbel en piano, Van Parys "L'Esprit Mozart", voor piano, viool en cello, beide werken uitgevoerd door Champ d'Action.
  • Vrijdag: Frank Agsteribbe en Stefan Van Eycken met resp. "Piamozartet" voor klavierkwartet en "Creatie voor twee kwintetten" (fluit, hobo, viool, cello en klavier) uitgevoerd door Champ d'Action, bij van Eycken aangevuld met Ensemble Schönbrunn.
Podium: Composing with Wolfgang
Elke avond om 20.00 u

Meer info : www.klara.be

Zie ook :
Vlaamse componisten gaan aan de slag met schetsen van Mozart, 24/05/2006
Spectra Ensemble : Mozart Revisited, 7/06/2006

14:25 | Permalink |  Facebook

23/06/2006

Wereldstemmen op Internationaal Stemmenfestival in Mortsel

Polyfoon Vanavond gaat in Mortsel het Internationaal Stemmenfestival van start. Van romantische Russische koormuziek over eigenzinnige muziek uit de Languedoc en de Tarn, een Vlaamse mis doorspekt met zwoele en opzwepende flamencoritmes en een vrouwelijke wereldstem uit Tibet : een gevarieerd een kwalitatief hoogstaand programma met enkele toppers uit de vocale muziek.
 
 


Onze selectie:

Ensemble Polyfoon (België)
Zaterdag 24 juni om 18.00 u

Oude en nieuwe muziek met elkaar confronteren leidt veelal tot verrassende resultaten. Een extra link met andere kunstvormen levert een uniciteit op die het Ensemble Polyfoon ambieert.
Ensemble Polyfoon en zijn bezieler Johan Geerts houden van uitdagingen. Wellicht daarom heeft dit ensemble op zeer korte tijd een benijdenswaardige plaats weten te veroveren in Vlaanderen en buitenland.

Polyfoon is ontstaan uit een klein zangerscollectief dat aanvankelijk onder de naam Craeyenborght Consort actief was. Om het grotere polyfone repertoire te kunnen aanpakken, werd het stemmenaantal uitgebreid tot een twintigtal. Opmerkelijk is dat het ensemble bestaat uit – weliswaar geschoolde – amateurzangers, die allen gebeten zijn door de uitvoering van a capella-muziek. Daarmee bekleedt Polyfoon een unieke positie in het Vlaamse koorlandschap, tussen de professionele a capella-ensembles en de grote oratoriumkoren in.

Door resoluut te kiezen voor weinig uitgevoerde maar waardevolle oude én hedendaagse a capella-koormuziek heeft Polyfoon op korte tijd een eigen plaats verworven. In zijn thematische concerten tracht het diverse muzikale talen en ook verscheidene kunstdisciplines rond één centrale thematiek samen te brengen. Het concept sloeg niet alleen aan bij melomanen, maar ook bij organisatoren. De gedrevenheid en de drang naar perfectie bracht Polyfoon intussen al naar vele plaatsen in Vlaanderen, Italië, Duitsland, Engeland, Nederland en Frankrijk.

Meer info : www.polyfoon.be

Gothic Voices (Engeland)
Zondag 25 juni om 21.30 u
Niet hedendaags, integendeel, maar naar alle waarschijnlijkheid een sfeervolle afsluiter van dit festival. Gothic Voices is een kleine groep van zangers die wereldberoemd zijn geworden door hun uniek repertoire, zuiverheid en spiritualiteit van de middeleeuwse muziek. Elke zanger is een ervaren solist en is een onmisbare schakel binnen deze groep.

Meer info : www.gothicvoices.co.uk
 
Tijd en plaats van het gebeuren :

Internationaal Stemmenfestival
Vrijdag 23 , zaterdag 24 en zondag 25 juni
FORT 4
Fortstraat 100
2640 Mortsel

Volledige programma: Stad Mortsel

16:44 | Permalink |  Facebook

Zomersoirée 'Déjeuner sur l'Herbe, van Nostalgie tot Tati'

Edouard Manet, Le Déjeuner sur l'Herbe Opgericht in 1993 door studenten van het Brussels conservatorium, groeide Oxalys in korte tijd uit tot een kamermuziekensemble met een sterke reputatie in het Belgische muzieklandschap. De studenten van toen hebben inmiddels elk ook individueel een internationale carrière opgebouwd. Toch  blijven ze graag uit de diverse Europese hoofdsteden naar de thuisbasis Brussel afreizen om samen verder te werken aan hun gemeenschappelijke project, Oxalys.
Hoewel de oorspronkelijke bezetting van Oxalys bestaat uit een strijkkwintet, fluit, klarinet en harp, aarzelt het ensemble sindsdien niet om andere instrumenten in te schakelen om een uitgebreider repertoire te kunnen spelen en ongewone projecten te realiseren.

Het repertoire van Oxalys, opgericht in 1993, is een weerspiegeling van de culturele geschiedenis van Europa sinds de revolutionaire Verlichting. Oxalys verenigt avontuurlijke muzikanten die met veel plezier samenwerkingen met de theaterwereld durven afsluiten. Naast hun vele concerten op en in o.a. het Festival van Vlaanderen, Concertgebouw Brugge of deSingel werkt Oxalys ook mee aan verscheidene pedagogische en educatieve projecten. Buitenlandse concerten brachten hen naar de VS, Japan, Rusland, China en de Verenigde Arabische Emiraten.

"Déjeuner sur l' Herbe, van nostalgie tot Tati" is een programma met hoofdzakelijk Franse componisten, waarvan Maurice Ravel waarschijnlijk de meest bekende is. De symbolistische Joseph Jongen is de enige vreemde Belgische eend in de bijt. “Déjeuner sur l'Herbe” geeft een bloemlezing van vooral neoklassieke composities ten tijde van het Interbellum en bevat verder werken van Jacques Ibert, Georges Auric en Darius Milhaud. Deze laatste twee waren lid van de "Groupe de Six", een informeel artiestengezelschap die vooral nieuwe Franse muziek wilde maken, beïnvloed door jazz en surrealistische schrijvers zoals Jean Cocteau.
Levendige en verrassende composities dus, gekenmerkt door speelsheid en eenvoud.

Programma :
  • J.Jongen, Préambule et Danses, voor blaaskwintet
  • G.Auric, Trio voor hobo, klarinet en fagot
  • D.Milhaud, La cheminée du Roi René, voor blaaskwintet
  • M.Ravel, Le tombeau de Couperin, voor blaaskwintet
  • J.Ibert, Trois Pièces, voor blaaskwintet
  • J.Jongen, Concerto pour vents

Tijd en Plaats van het gebeuren:

Oxalys, Déjeuner sur l'Herbe, van Nostalgie tot Tati
Vrijdag 23 juni om 20.00 u
(inleiding en interview met Oxalys om 17.00 u)
Schoorbakkehoeve
Schorestraat 61
8433 Schore (Middelkerke)

Meer info : www.oxalys.be en www.middelkerke.be/cultuurstek

14:12 | Permalink |  Facebook

Fête de la musique in het MIM

Het MIM staat dit weekend meer dan ooit Midden In Muziek. Op zondag 25 juni slaan de Franstalige afdeling van het Brusselse Muziekconservatorium, de Conseil de la Musique en het Muziekinstrumentenmuseum de handen in elkaar om het publiek een hele dag - gratis - te verwennen.

Aanleiding is het "Fête de la musique", een jaarlijks internationaal muzikaal gebeuren met honderden gratis concerten en evenementen in heel uiteenlopende genres. In de concertzaal van het MIM schetsen een hele rist studentenensembles van het Conservatoire Royal een beeld van de opleidingen die hun hogeschool zoal organiseert : van oude muziek over klassiek tot jazz en hedendaags.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Fête de la musique in het MIM
Zondag 25 juni vanaf 11.00 u
MIM Muziekinstrumentenmuseum
Hofberg 2
1000 Brussel

Meer info: MIM , Fête de la musique, Conseil de la Musique en Conservatoire royal de Bruxelles

12:15 | Permalink |  Facebook

22/06/2006

K(las)E(xperimentele)M(uziek) van Paul Craenen trekt alle registers open

KEM, 2006 Componist Paul Craenen geeft sinds 2004 experimentele muziek aan de academie van Oud-Heverlee en dat is ons niet onopgemerkt voorbijgegaan. Eerder dit jaar konden we zijn Klas Experimentele Muziek (KEM) reeds aan het werk zien tijdens de Ictus Happening in Bozar, en ook dit weekend trekken ze weer alle registers open tijdens een - gratis - concert ! Op het podium: 5 studenten, 5 instrumenten, 5 laptops en een veelvoud aan kabels. Ze brengen naast individuele composities ook werk van Karlheinz Essl ("More or Less").

Een absolute aanrader voor iedereen die houdt van prutsers die voortdurend hun instrument uit elkaar zitten te vijzen, die hun strijkstok omgekeerd houden om te horen hoe dat klinkt, die al eens een microfoon in hun klankkast durven te stoppen en die niet vies zijn van computers, vreemde klanken en nieuwe media !
  • Jo Coenen, "organismen" voor piano en tape door Jo Coenen
  • Tim Souster, (1943-1994) "The Transistor Radio of St.Narcissus" (1982-1983) voor bugel, live-elektronica en tape door Rein Meus (bugel) en Jan Van Hee (kaoss pad)
  • Karlheinz Essl, (1960) "More or Less" (1999-2000), computergestuurde realtime compositie voor ensemble door Jo Coenen (piano), Rein Meus (bugel), Jan Van Hee (blokfluit), Paul Coussement (sampling) en Heikki Vanderlinden (diatonische accordeon)
  • Paul Coussement, "It's no pain" voor jazz-gitaar en live-elektronica door Paul Coussement
  • Heikki Vanderlinden, "Silosolas-remix" voor diatonische accordeon en live-elektronica door Heikki Vanderlinden
  • Karlheinz Essl, (1960) "More or Less" residual frequencies
Tijd en plaats van het gebeuren:
 
Concert Klas Experimentele Muziek
Zaterdag 24 juni om 11.00 u
Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Oud-Heverlee
Armand Verheydenstraat 19
(in de nieuwe refter van de school)
3053 Haasrode
Toegang gratis

Meer info : www.gamwoh.be

'Experimentele muziek in Deeltijds Kunst Onderwijs, noodzaak of utopie ?' , Paul Craenen, 24/01/2005

Op de website van Paul Craenen vind je trouwens nog veel meer interessante informatie, werkmateriaal, composities en artikels en links.

15:10 | Permalink |  Facebook

TOURNEE LABO# 2 : Jean-Philippe Collard-Neven & Jean-Marc Sullon

Componist Peter Swinnen, pianist Jean-Philippe Collard-Neven en technicus Jean-Marc Sullon bereidden gedurende een weekend een tiental componisten (studenten, jonge professionelen en amateurs van alle leeftijden) voor op het uitwerken van een eigen compositie voor piano en elektronica. De volledige workshop liep over een periode van zes maanden : een aantal maanden na het 'openingsweekend' volgde een tweede ontmoeting, en tot slot worden de composities aan het publiek voorgesteld met concerten in Vlaanderen en Wallonië.
De Compositie workshop wilde de banden tussen componisten en musici verstevigen en nieuwe vormen van schriftuur ontwikkelen. Dit werd mogelijk gemaakt door over een periode van zes maanden zowel het creatieproces als de publieke presentatie te ondersteunen.

Jean-Philippe Collard-Neven is een pianist die uit de klassieke muziek komt, maar die daar graag buiten de lijntjes kleurt en experimenteert met hedendaagse muziek, elektronica en jazz. Samen met bassist Jean-Louis Rassinfosse bracht hij onlangs (16/02/06) de duo-cd Regency's Night uit. Een nieuwe cd met muziek van Luc Ferrari komt binnenkort uit bij het label Sub Rosa.

De Franse componist Luc Ferrari wordt beschouwd als één van de belangrijkste experimentele componisten van de vorige eeuw. Hij werkte onder andere samen met Varèse, Messiaen, Cage, Kagel, en vele anderen. Hij legde mee de grondslagen van de radiofonische muziek, musique concrète en soundscapes. Luc Ferrari hield zich daarnaast bezig met improvisatie, minimalisme en elektronische muziek. Opvallend zijn de projecten uit zijn laatste jaren, waarin hij samenwerkte met deejays als DJ Olive. De technohouse-muziek kon rekenen op zijn warme belangstelling.

Programma:

PART I  : Creaties
  • Maria Alvarez Armesto "Twin Sisters"
  • Gilles Mortiaux "L'éLePhant FanTôme Tome 1, Hein?"
  • To-Van Phu "Commencement"
  • My-Line Trinh "Impressions"
  • Thomas Foguenne "Interzone"
PART II : Luc Ferrari (TBC)

Tijd en plaats van het gebeuren:

TOURNEE LABO# 2
Jean-Philippe Collard-Neven (piano) & Jean-Marc Sullon (electronica)

Vrijdag 23 juni 2006 om 21.00 u
In MATRIX
Minderbroedersstraat 48 (vlakbij de Kruidtuin)
3000 Leuven

Zondag 25 juni 2006 om 21.00 u
D'Imprimerie
Fabrieksstraat 43
1000 Brussel

Organisatie : Nouvelles Musiques de Chambre itinérantes, Ferme du Biéreau en exil
Partners : MATRIX en Centre de Recherches et de Formation Musicales de Wallonie CRFMW

Extra : 'Digitale muziek, fieldrecordings', Teleac (met heel wat audiofragmentjes)
Luc Ferrari (Autobiografie Nr. 15) , gebaseerd op gesprekken van Luk Vaes met Luc Ferrari en op teksten over zijn werken

14:42 | Permalink |  Facebook

21/06/2006

Dead Slow : live cd-releaseconcert Banda Azufaifo

Banda Azufaifo Banda Azufaifo is een 33-koppig orkest dat klassieke fanfare-instrumenten combineert met Catalaanse volksinstrumenten (tibli en tenora). Azufaifo is de Catalaanse naam voor een mediterrane boomsoort waaruit een aantal van die instrumenten vervaardigd zijn. Dick van der Harst, bandleader van dienst en huiscomponist van LOD, vermengt laat-middeleeuwse en vroeg-renaissance muziek, traditionele volkse liedjes, en marsen.

Op 25 juni 2004 speelde de Banda zijn allereerste concert in de Handelsbeurs. Op 24 juni 2006 staan ze er terug op de planken, twee jaar ervaring én een live cd rijker, die live wordt voorgesteld. DEAD SLOW is een compilatie van hoogtepunten uit het repertoire van de Banda .

Met het bestaan van de fanfare is er om zoo te zeggen een soort nieuwe tijdrekening begonnen, en wanneer ze over iets spreken dat al eenigen tijd geleden is, zeggen ze niet: “in 't joar zoeveul of zoeveul”, maar wel: “in 't joar veur de fanfare” of “ noa de fanfare”, en daarmee weten ze bij ons veel beter wanneer het gebeurde dan als ge met cijfers zoudt afkomen. (Ernest Claes, De St.Jansvrienden )

Fanfaremuziek is terug van weggeweest. De fanfare van Dick van der Harst is echter allerminst traditioneel. Naast het gebruikelijke koper, sax en slagwerk, bespeelt de Banda ook 'Spaans riet': tibles en tenora's, traditionele Catalaanse instrumenten. Al bij al een zeer ongebruikelijke en vernieuwende samenstelling voor een fanfare, maar de combinatie van de specifieke klankkleur van een schalmei tegenover het relatief warme koper en de droge, luide klank van de Schotse snaardrums met de eigenzinnige muziek van Dick van der Harst levert een spectaculair resultaat op. Klank, kleur en debiet kunnen alle kanten opgaan, waardoor de Banda tegelijk ontroert en passioneert.

Tijd en plaats van het gebeuren:

Cd-releaseconcert Banda Azufaifo
Zaterdag 24 juni om 20.00 u

Handelsbeurs
Kouter 29
9000 Gent

Meer info: Handelsbeurs en LOD vzw

Audio : Dick Vanderharst over cd 'Dead slow' van Banda Azufaifo & over 'Het huis der verborgen muziekjes' deel 2 , Radio 1, De groote boodschap, maart 2006

Reviews :
Banda Azufaifo 'Dead Slow', Olivier Verhelst, Kwadratuur, 19 juni 2006
Banda Azufaifo - 'Dead Slow',  Marcel Thijskens, Folktribune, 16 mei 2006
Dick van der Harst verrast met virtuoze Banda , Henk, Folkforum.nl, 5 april 2006

17:39 | Permalink |  Facebook