08/10/2017

Van de gamelan tot de street sound : Indonesische muziek uit verleden en heden op Europalia Indonesia

Europalia Indonesia Europalia zoomt van 10 oktober 2017 tot 21 januari 2018 in op de traditionele en hedendaagse cultuur van Indonesië. Het tweejaarlijkse festival biedt een nieuwe kijk op het gastland, met talrijke artistieke uitwisselingen en creaties op het vlak van tentoonstellingen, dans en muziek - met de gamelan in de hoofdrol -, literatuur en film.

De muzikale programmering van Europalia Indonesia geeft ruim aandacht aan de gamelan met vier legendarische bespelers van dat emblematische Indonesische instrument die de diversiteit ervan komen laten horen. Ook op de affiche staan street sound (hiphop, jazz, metal, elektronische muziek) en de beroemde Indonesische rock & roll uit de jaren '60 en '70. En drie Europese musici gingen in Indonesië op residentie en presenteren het resultaat van hun ontmoetingen met lokale artiesten.

De term gamelan verwijst zowel naar het muziekgenre als naar het orkest (meestal samengesteld uit gongs, metallofoons, drums en andere percussie-instrumenten). De typische ritmes en klanken ervan oefenden op de westerse en internationale musici een sterke invloed uit. Zo inspireerde het composities van zulke uiteenlopende artiesten als Debussy, Satie, Britten, Glass en zelfs Sonic Youth. Om de grote diversiteit van die traditie te illustreren gaan niet minder dan vier hedendaagse gamelanlegendes in op de uitnodiging van Europalia Indonesia: A. L. Suwardi, I Wayan Gde Yudane, Rahayu Supanggah en Iwan Gunawan. Die laatste speelt met zijn orkest arrangementen van de muziek van de Amerikaanse 'straatcomponist' Moondog op een gamelan die speciaal voor de gelegenheid is gebouwd. Stefan Lakatos verleende zijn medewerking aan dit uniek initiatief van het festival.

Een terugkerend onderdeel van Europalia Indonesia is de uitwisseling met artiesten uit het gastland. Drie Europese musici zijn voor een residentie naar Indonesië vertrokken, om er muziek te creëren met collega-muzikanten aldaar. In Java ontdekte de Belg Dijf Sanders instrumenten en tradities die hij in zijn volgende album en in zijn komende concerten integreert. De in Duitsland wonende Libanese dj en producent Rabih Beaini presenteert zijn werk met een Indonesisch duo dat gespecialiseerd is in de heilige en minimalistische 'tarawangsa'-muziek. En het Duitse multi-talent Wolf Müller (aka Jan Schulte/Bufiman) komt met een mix van disco en tribal music, nadat hij in de jungle van Borneo nader kennis maakte met een aantal lokale instrumenten en ritmes.

Het project Indonesian Street Sound biedt de gelegenheid om de rijke - maar in Europa amper gekende - Indonesische scene van hiphop-, jazz-, metal- en elektronische muziek te ontdekken. Europalia Indonesia programmeert muzikanten die in eigen land enorm populair zijn en die op hun eigen manier westerse muzikale stijlen overnamen en combineerden met traditioneel Indonesische ingrediënten om er een originele en fascinerende nieuwe identiteit aan te geven.

Voor het openingsfeest in Les Brigitinnes roept Europalia, in samenwerking met Les Ateliers Claus, de sfeer van de Indonesische rock & roll attitude uit de jaren 60 en 70 op met een tributeband van de legendarische The Flower Girls (Dara Puspita) en DJ David Tarigan. Bij wijze van contrast komen zangers en musici speciaal uit Papoea hierheen om het publiek te laten kennismaken met hun indrukwekkende singsing, een van de oudste nog bestaande muziekvormen die maar zelden in het buitenland is te horen.

Praktische info :

Europalia Indonesia
Van dinsdag 10 oktober 2017 tot zondag 21 januari 2018


• Gamelanconcerten: in Brussel (BOZAR) en in verschillende Belgische en Europese steden
• 'Moondog for Gamelan': in Brussel (AB), Londen, Berlijn en Krakau
• Dijf Sanders: Brugge, Gent, Brussel (Beursschouwburg)
• Rabih Beaini: Eupen, Gent, Berlijn en Den Haag
• Jan Schulte/Wolf Müller: Brussel (BOZAR), Eupen en Gent

Uiteraard valt er nog veel meer te beleven in België (Antwerpen, Brussel, Bierbeek, Gent, Luik, Eupen, Leuven, Evergem, Lokeren, Turnhout, Charleroi, Strombeek, Brugge, Mons, Tournai, Binche, Sankt Vith, Mechelen, Mariemont), Nederland (Den Haag, Rotterdam, Deventer, Amsterdam, Leiden, Arnhem, Olst), Frankrijk (Bordeaux, Valenciennes, Amiens, Châlons-en-Champagne), Duitsland (Berlijn, Münster), Polen (Krakow) en Groot-Brittannië (Londen).

Het volledige programma en alle verdere info vind je op europalia.eu

10/07/2017

Klara viert 11 juli met Vlaamse componisten

Vlaanderen feest Met velen zijn ze, de creatieve Vlamingen, die door de eeuwen heen hun muzikale ideeën aan het papier hebben toevertrouwd. Op 11 juli neemt Klara de gelegenheid te baat om ze een gezamenlijk podium te geven. Voor één keer dus geen Mozart of Bach, geen Schubert of Beethoven. Al hadden ze voor die laatste misschien nog wel een uitzondering willen maken...

Vlaamse componisten dus, van pakweg 1500 tot heden. Maar een geschiedkundig overzicht wordt het allerminst. Overdag staan oud en nieuw broederlijk naast elkaar. Bekend volgt op minder bekend. Van sommige namen zul je allicht nog nooit gehoord hebben. En omdat de plaatsen nu eenmaal beperkt zijn, zal je misschien tevergeefs op zoek gaan naar je favoriet... Maar waarom je niet gewoon laten verrassen?

's Avonds, in Klara Live, ligt de klemtoon uitgesproken op hedendaags werk. Hoofdbrok vormt de opera 'Private View' van Annelies Van Parys, een werk uit 2015. De setting is exemplarisch: een flatgebouw, waarin de bewoners elkaar nog nauwelijks kennen en een geïsoleerd bestaan leiden.

Het 'Concerto voor qanun en orkest' van Martin Valcke is bij uitstek een geëngageerd werk. De solist, de Iraakse qanun-speler Osama Abdulrasol, vluchtte in 1997 uit het Irak van Saddam Hoessein. De componist kwam met hem in contact en liet zich door z’n lange omzwervingen muzikaal inspireren.

Raadpleeg de speellijsten via het dagoverzicht van Klara voor alle details.

11 juli op Klara, van 7 tot 23 uur, met uitsluitend Vlaamse componisten. Je kan de programma's nadien nog herbeluisteren via radioplus.be

10:34 Gepost in Algemeen, Muziek, radio | Permalink |  Facebook

23/06/2017

2017-2018 : niet zomaar een nieuw seizoen voor Concertgebouw Brugge

Concertgebouw Brugge Seizoen 2017-2018 is niet zomaar een nieuw seizoen. Het is het eerste seizoen van Concertgebouw Brugge als kunstinstelling, met een vernieuwde missie en ambitie. Het Concertgebouw wordt een open huis dat betrekt, verwondert, verdiept, vleugels geeft en vanuit zijn plek middenin de samenleving bovenal verbindt. Ze willen de metamorfose voelbaar en zichtbaar maken, o.a. met een nieuw logo en bijbehorende huisstijl.

Nieuwe beleidsperiode, nieuwe ambities
Als Vlaamse Kunstinstelling start Concertgebouw Brugge een nieuwe beleidsperiode voor 2017-2021. Met aandacht voor creatie en creativiteit focust het op presentatie, productie, ontwikkeling, participatie en reflectie. Om deze vijf artistieke functies waar te maken zet het Concertgebouw in op een heldere communicatie en een klantgerichte aanpak. Dit resulteerde in de vraag naar een nog sterker merk en een solide communicatiepartner. Na een grondige selectieprocedure koos het in mei 2016 voor een rebranding door skinn branding agency. Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur: "Onze gloednieuwe huisstijl onder-lijnt ons vernieuwde profiel. Het laat zich kenmerken door lijnen: verticale in de architectuur en in instrumenten; horizontale in muziekpartituren en choreografieën; verbindende tussen mensen, over disciplines en genres heen. Het Concertgebouw gooit lijnen uit naar de stad, de maatschappij en de wereld."

Rebranding van Brugs landmark
De twee creatieve spelers ontwikkelden samen een nieuwe future-proof corporate identity. Het nieuwe merk van het Concertgebouw is meer dan ooit geconnecteerd met de toekomst en de nieuwe ambities van het huis. Het opzet was van bij het begin om de gelaagdheid van het Concertgebouw in de nieuwe look en feel over te brengen. Jeroen Vanacker, artistiek directeur: "Een nieuwe stijl was nodig om de veelzijdige artistieke werking uit te dragen: het Concertgebouw wil verwonderen, verdiepen en betrekken, en lanceert in 2017 heel wat nieuwe formats, programma-onderdelen, huisartiesten en partners."

De uitgangspositie was van bij het begin de creatie van een 'dynamic brand'. "Het Concertgebouw ademt emotie en dynamisme. Bezoekers moeten diezelfde merkbeleving doorheen alle communicatie-tools ervaren, zowel op print als online", verduidelijkt Bert Vanlaere, coördinator communicatie, marketing en sales bij het Concertgebouw. "Eén van de basisclaims werd het lijnenspel. Deze zijn nu eens prominent, dan weer speels aanwezig en vormen ook de basis van het nieuwe logo."

Kurt De Vlieghere, creative director skinn branding agency: “Verder werd ook de unieke architectuur mee opgenomen: naast de typerende lijnen zijn ook de kleuren, de puurheid en openheid van de ruimtes en de brute materialen terugkerende elementen. Het merk werd bewust niet te eng gedefinieerd en biedt de mogelijkheid te evolueren zonder eigenheid te verliezen. Net zoals Concertgebouw Brugge constant streeft naar vernieuwing.”

Nieuwe thema's en festivals en een opvallend nieuw programma-onderdeel: de Topstukweken
Tijdens seizoen 2017-2018 krijg je - hoe kan het ook anders met 'Metamorfose' als seizoensthema - het Concertgebouw in een nieuwe gedaante te zien. Met nieuwe thema's voor de succesvolle festivals December Dance, Bach Academie
Brugge, MAfestival en Budapest Festival én het gloednieuwe polyfoniefestival Gold biedet het Concertgebouw opnieuw onschatbare momenten van vervoering en verrassing. Maar ze willen je ook verwonderen met nieuwe creaties, onder meer tijdens het festival Beat it! en tijdens Opera21, dat voor het eerst ook in Brugge neerstrijkt.

Vanaf seizoen 2017-2018 pakt het Concertgebouw uit met een opvallend nieuw programma-onderdeel: de Topstukweken. Daarin krijgt telkens een ander meesterwerk uit de muziekgeschiedenis de volle aandacht: vijf topstukken uit vijf eeuwen.

Ontdek het volledige aanbod op www.concertgebouw.be of doorblader de nieuwe seizoensbrochure.

15:48 Gepost in Algemeen, Muziek | Permalink |  Facebook

26/11/2013

Klankenbos vernieuwd en uitgebreid

Klankenbos Op zaterdag 23 november werd het vernieuwde en uitgebreide Klankenbos voorgesteld. Niet alleen zijn er nieuwe installaties geplaatst, ook zijn de oudere gerestaureerd en geüpdatet. Het werk Curvices van Rozalie Hirs is een app waarin klank, poëzie en animaties gecombineerd worden. Je bepaalt zelf wat je hoort en ziet door je te bewegen doorheen Klankenbos. Met de installatie Windribbon wordt aan de Klankenboscollectie ook een werk toegevoegd van een Amerikaanse klankkunstpionier. Bovendien werd de nieuwe, zeer mooie catalogus voorgesteld. Omdat de collectie van Klankenbos de afgelopen jaren flink werd uitgebreid, was ook de Klankenbos-catalogus aan vernieuwing toe. In de nieuwe publicatie worden ook enkele 'earpieces' van David Helbich geïntegreerd, composities die de lezer aanzetten tot (anders) luisteren.

Collectie klankenbos uitgebreid
Curvices (2013) van de Nederlandse componiste en dichteres Rozalie Hirs is een audiovisuele mobiele applicatie die je begeleidt tijdens een wandeling door Klankenbos. Door van plaats te veranderen bepaal je mede het verloop van de muziek en de poëzie. Met het verkennen van het terrein tast je klanken en woorden af, maak je een reis door het bos in zoveel passen als je wil. Cox & Grusenmeyer kropen in de huid van lichtontwerpers en verzorgden een bijpassende lichtshow. Yvan Vander Sanden zorgde in nauwe samenwerking met de kunstenaars voor de technische realisatie van het werk. Met dit artistieke en technische kunststukje integreert Musica een geheel nieuwe vorm van klankkunst in Klankenbos. De app is gratis te downloaden voor Android en in de loop van december ook voor iOS. Wie zelf geen toestel heeft, kan een tablet uitlenen in de kantoren van Musica.
www.klankatlas.eu/klankatlas/curvices

De collectie werd verder uitgebreid met werk van een pionier op het vlak van klankkunst: de Amerikaan Leif Brush. Windribbon is een tussen twee bomen opgespannen messinglint, dat wordt bespeeld door de wind. De bewegingen van het lint worden opgepikt door sensoren en versterkt via luidsprekers. Guy De Bièvre en Sofia von Bustorff bouwden een replica van de installatie die Brush ooit in zijn achtertuin ontwikkelde. Volgens De Bièvre is de Amerikaanse kunstenaar erg opgetogen dat zijn werk bewaard blijft in de collectie van Klankenbos.
www.klankatlas.eu/klankatlas/windribbon

Grondige revisie installaties
De klankinstallaties van Klankenbos staan dag in dag uit in weer en wind. Hoewel de werken robuust gebouwd worden, waren enkele installaties na verscheidene jaren toe aan een grondige revisie. Drie installaties werden onder handen genomen: Houses of Sound (Pierre Berthet), Oor van Noach (Robert Lambermont) en Kanariestudio (Paul Panhuysen). Berthet en Lambermont maakten van de mogelijkheid gebruik om het concept van hun installatie te wijzigen. Deze vaste waarden in de Klankenboscollectie klinken nu beter dan ooit. De nieuwe uitbreidingen maken de collectie van Klankenbos nog rijker dan ze al was. De vaste en mobiele installaties zijn stuk voor stuk pareltjes van wereldklasse. De collectie van Klankenbos is op alle vlakken een unicum in Europa, en ver daarbuiten.

Klankenbos
Tussen de bomen van Klankenbos zit een unieke verzameling klankkunstwerken verscholen. De kunstwerken zijn een prikkeling voor het oor en een streling voor het oog. Tijdens een bezoek aan Klankenbos word je uitgedaagd om op een bewuste manier met geluid en stilte om te gaan. Een bijzondere ervaring voor mensen van alle leeftijden. De omvang en de permanente toegankelijkheid van de collectie zijn uniek in Europa.
Een wandelparcours doorheen Provinciaal Domein Dommelhof in Neerpelt neemt je mee voor een bijzondere (klank)kunstervaring in openlucht. Iedereen kan Klankenbos op eigen houtje verkennen - gratis, op elk moment van de dag. Een plattegrond met toelichting bij de installaties kan je meenemen aan de verschillende ingangen van het bos.

Wil je alle geheimen van Klankenbos leren kennen, dan is een geleid bezoek een aanrader. De gids laat je de collectie op een optimale manier ervaren. Je krijgt inzicht in de artistieke ideeën achter de werken en de technische hoogstandjes die sommige installaties herbergen. De toelichting en het tempo van elke rondleiding wordt aangepast aan de deelnemers. En tijdens de kinderactiviteiten ontdekken kinderen spelenderwijs het bos en zijn bijzondere installaties. Er zijn activiteiten voor verschillende leeftijdsgroepen.

Praktische info :

Klankenbos
Provinciaal Domein Dommelhof Neerpelt

Toekomstlaan 5
3910 Neerpelt

Neem zeker een kijkje op www.musica.be voor meer informatie over de rondleidingen en activiteiten en voor het volledige kinderaanbod. De vernieuwde klankenatlas vind je hier.

11:06 Gepost in Algemeen, Muziek, Nieuws | Permalink |  Facebook

25/11/2013

Staten-Generaal van de Klassieke Muziek : het jaarlijkse ontmoetingsmoment voor de klassieke muzieksector

Staten-Generaal van de Klassieke Muziek Op donderdag 28 november organiseert Muziekcentrum Vlaanderen in samenwerking met Concertgebouw Brugge een nieuwe editie van de Staten Generaal van de Klassieke Muziek, hét ontmoetingsmoment voor de klassieke professionele muzieksector, met onder meer rondetafelgesprekken, showcases, lezingen en een informatiemarkt.

Voormiddag :

  • Keynote door Mark Erkens - LemmensInstituut
  • Kick-off Supernova, een nieuw project ter ondersteuning van jong kamermuziektalent - presentatie Sander De Keere
  • Rondetafelgesprek: Klassiek programmeren in de 21ste eeuw met Gerrit Geerts, Bert Palinckx, Stijn Jacobs, Jeroen Vanacker, Thomas Bisschop, Brendan Burny,Veronique Rubens (moderator) 
  • "Gluren bij de buren": een blik op klassiek in Noorwegen door Morten Walderhaug
  • Hands-on! collega's delen hun ervaringen met crowdfunding (Thomas Bonte; Pieter Stas van Goeyvaerts Trio), sponsoring (Patrick De Leersnijder) en internationaal management (Luc Van Loocke van Weinstadt Artist Management)
  • Hands-on! Vragenronde ivm het maken van subsidiedossiers met Tim Lodens (Agentschap Kunsten & Erfgoed) en leden van de beoordelingscommissie muziek.

Middag:
infomarkt, vrij bezoek aan de Sound Factory

Namiddag :

  • Debat: Het orkestmodel van de toekomst: met Arthur van Dijk, Morten Walderhaug,Petra Vermote, Dominique Savelkoul, Kristin Van den Buys (moderator)
  • Stand van zaken nieuw kunstendecreet en het nieuwe Creative Europe programme, met Frederik Beernaert, Joost Fonteyne, Gudrun Heymans. Paul Corthouts (moderator)
  • Muziek en maatschappelijke betekenis: over innovatieve projecten die klassiek een extra dimensie geven met Ilse Delmeire (opMaat), Jan Coeck (Rimo-Maasmechelen), Patrick De Clerck (Escapades), Koenraad De Meulder (Koor & Stem) en Hanne Deneire (moderator)
  • Presentatie erfgoedproject Matrix: het ontwikkeling van een portfoliomodel voor hedendaagse muziekpartituren
  • Boekpresentatie 'Muziekpedagogiek in beweging'
  • Digitale partituren & innovatie, een shift in de muziekpraktijk op het podium en in muziekeducatie met Thomas Bonte (musescore) Bart Van der Roost (neoscores) en Jan Rosseel (scora), Paul Craenen (Musica/componist), Bejamien Lycke (componist) en Roel Vanhoeck (moderator)
  • Hands-on! met klassieke muziek op sociale media, workshop door Kristof D'hanens van I Like Media

Avond
:

Receptie & LIVE uitzending Pompidou met de bekendmaking van de laureaten van SUPERNOVA en de genomineerden van de Klara's 2013!

Praktische info :

Staten-Generaal van de Klassieke Muziek
Donderdag 28 november 2013 vanaf 10.00 u
Concertgebouw Bruggge

't Zand 34
8000 Brugge

Meer info : www.muziekcentrum.be en www.concertgebouw.be

11:40 Gepost in Algemeen, Concert, Muziek | Permalink |  Facebook

27/04/2012

Oorgetuige genomineerd voor Weekend Blog Awards

Blog Awards Het was misschien geen complete verrassing, maar we waren er niet minder blij om natuurlijk! Oorgetuige is genomineerd (uit 3000 inzendingen) voor de Blog Awards, die georganiseerd worden door Knack Weekend/Le Vif Weekend en Enchanté, en dat is al een hele prestatie op zich! Om de Award effectief in de wacht te slepen, hebben we natuurlijk stemmen nodig. Véél stemmen. En daarvoor rekenen we op jullie.

Tot en met  29 april kan er op de site www.blogawards.be gestemd worden per categorie. Oorgetuige zit in de categorie Entertainment en kan alle hulp gebruiken :) Je dient wel het volledige stemformulier te doorlopen en er mag slechts één maal per e-mailadres gestemd worden. En nu, stemmen maar!!!

23:36 Gepost in Algemeen, Nieuws | Permalink |  Facebook

24/11/2011

Staten Generaal van de Klassieke Muziek en uitreiking van de Klara's in de Bijloke in Gent

Staten Generaal van de Klassieke Muziek Op maandag 28 november is het weer zover... Hét jaarlijks ontmoetingsmoment voor professionelen actief in de klassieke muzieksector: componisten, musici, programmatoren, musicologen, docenten muziek, journalisten, uitgevers, studenten aan het conservatorium.... Dit jaar is de Staten Generaal van de Klassieke Muziek te gast bij Muziekcentrum de Bijloke in Gent. Een ideaal moment om het gerenoveerde gebouw te exploreren. 

De Staten Generaal van de Klassieke Muziek is dé dag om collega's uit het veld te ontmoeten, ideeën op te doen voor je eigen werkveld, jouw nieuwe plannen, projecten, programma's kenbaar te maken, een stand van zaken op te maken, na te denken over de toekomst, ...

De dag zal in het teken staan van het resolutievoorstel 'Actieplan voor de Muziek in Vlaanderen' dat momenteel op een breed politiek draagvlak kan rekenen en binnenkort ter stemming zal voorgelegd worden in het Vlaams Parlement. Deze resolutietekst is grotendeels gebaseerd op 'Music is Life! Een integrale visie voor de muzieksector', een publicatie van het MuziekOverleg. De 17 organisaties van het MuziekOverleg bieden daarin een helder overzicht van de uitdagingen waar de Vlaamse muzieksector voor staat en dragen de nodige bouwstenen aan om deze uitdagingen aan te pakken. Een nieuwe stap in de richting van een beter muziekklimaat !

De ontmoetingsdag bestaat uit verschillende delen zodat iedereen op maat een interessant programma kan samenstellen. Vaste items zijn : "Gluren bij de buren" met dit jaar een focus op Duitsland: zij komen ons vertellen over hoe de klassiek bij hen wordt georganiseerd en ondersteund, en wie daarbij de belangrijkste spelers zijn, het showcase podium waar ensembles en organisaties zichzelf of hun nieuw project kunnen presenteren en de infomarkt waarop iedereen de kans krijgt zijn of haar project in de kijker te zetten.

Daarnaast staan er enkele debatten, rondetafelgesprekken en lezingen op het programma. Thema's die aan bod zullen komen zijn onder meer internationaliseren en de ondersteuning van jong talent: een stand van zaken ISCM - World Music Days 2012 en kansen voor de toekomst, het verhaal van Gent, Unesco City of Music en samenwerkingsopportuniteiten tussen podia binnen en over de grenzen, trajectbegeleiding voor klassiek talent of wat na het verdwijnen van Gouden Vleugels, getuigenissen van artiesten over hun internationale carrière, Classical:Next, een nieuwe internationale beurs voor klassieke muziek in München en de Sabam kwestie: wat met de voorstellen om het puntensysteem te veranderen?

En last but not least is er de uitreiking van De Klara's. Deze muziekprijzen van en voor de klassieke muzieksector zullen een aantal mensen in de bloemetjes zetten voor hun verwezenlijkingen in 5 categorieën: jong talent, artiest, muziekpersoonlijkheid, muziekevenement en Vlaamse cd-productie van het afgelopen jaar. Buiten categorie is de Klara-Carrièreprijs.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Staten Generaal van de Klassieke Muziek 2010
Maandag 28 november 2011 vanaf 10.00 u
Muziekcentrum de Bijloke Gent
Bijlokekaai 7
9000 Gent

Het volledige programma en alle verdere info vind je op www.muziekcentrum.be

04/04/2011

Vic Nees spreekt over eigen werk in het Conservatorium Gent

Vic Nees In 2011 wordt in heel Vlaanderen de 75ste verjaardag van Vic Nees (1936) gevierd. Deze nestor van de Vlaamse koormuziek heeft als geen ander zijn stempel gedrukt op het gezicht en de evolutie van het Vlaamse koorleven. Woensdag komt hij in het Conservatorium van Gent over zijn oeuvre en carrière spreken.

Reeds vanaf zijn eerste composities zet Vic Nees zich af tegen de Vlaamse romantische traditie en sluit hij aan bij de Duitse koorbeweging, die vooral belangstelling heeft voor de literair-religieuze tekst en de kerkmuziek in het algemeen. Nauw verwant met de esthetica van deze koorbeweging is ook het teruggrijpen naar de authenticiteit van de renaissance en de vroegbarok. Ook Nees liet zich inspireren door de muziek uit deze periodes, met Schütz als grote voorbeeld. Het is vooral de vocale polyfonie die Vic Nees zal toepassen in zijn composities.

Vic Nees componeert vooral opdrachtwerken, dikwijls het verplichte werk voor een wedstrijd. De keuze van de tekst en de tekstplaatsing is voor hem van heel groot belang. Hij maakt vooral gebruik van de Nederlanse taal, omdat hij zich, zoals hij het zelf zegt, verantwoordelijk voelt voor zijn eigen cultuur. Wat de inhoud van de teksten betreft is er een geleidelijke evolutie merkbaar. In zijn vroege werken benadrukt hij vooral het abstract-theologische, met speciale aandacht voor de psalmen. Tussen 1967 en 1972 bevatten zijn teksten vooral een maatschappelijk geëngageerde boodschap. Vanaf 1972 stapt hij af van deze geëngageerde teksten en legt terug de nadruk op religieuze composities. Naast geestelijke teksten maakt hij heel veel gebruik van wereldlijke teksten, zoals in zijn talloze bewerkingen van volksliederen, waarvan hij naast afzonderlijke composities verschillende bundels samenstelde.

Vic Nees hecht veel belang aan de tekstverstaanbaarheid. De tekst bepaalt het tempo, de melodie, het ritme en de harmonie (die bij Nees eerder tonaal is). De melodieën bij Nees vertonen soms een prachtige lyriek, maar ze staan altijd zo dicht bij de tekst dat ze in de vertolking geen enkele bijkomende versiering verdragen. Dat leidt soms tot spreekkoren en gereciteerde passages. Omgekeerd moet de muziek de tekst ook verklaren door middel van tekstschildering. Nees maakt gebruik van verschillende technieken om de uitdrukking van de inhoud te vergroten, zoals repetitieve elementen, clusters en complexe ritmes.
Op het einde van de jaren '60 experimenteert Nees voor het eerst met de avant-gardistische koortechnieken. Componisten als Penderecki en Cerha gebruikten de stem reeds op een onconventionele manier: de zangers moesten lachen, fluiten, zingen met gesloten mond en fragmenten voordragen in "sprechgesang". Nees bleef deze technieken echter met mate gebruiken ten voordele van de verstaanbaarheid van de tekst. Nadien volgde een aantal werken waarin opnieuw het accent ligt op de intieme uitdrukkingskracht, zoals bijvoorbeeld Aurora Lucis, een cantate voor kinderkoor, jeugdkoor en strijkers die geschreven is voor het Jaar van het Kind.

In zijn Magnificat (1981), voor sopraansolo en gemengd koor a capella, streeft Vic Nees naar "nieuwe eenvoud" met herontdekking van de diatoniek en een bescheiden gebruik van repetitieve middelen. Nees integreert ook niet-klassiek-westerse elementen in zijn muziek. Hij maakt gebruik van elementen uit de wereldmuziek, zoals de verwerking van tamtamsignalen en de verwijzing naar flamencomuziek.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Lezing : Vic Nees over eigen werk
Woensdag 6 april 2011 om 11.00 u
Conservatorium Gent
- Miryzaal
Hoogpoort 64
9000 Gent

Meer info : cons.hogent.be

Bron : Teksten Els Vercammen, Kristien Heirman, en Klaas Coulembier voor MATRIX

Extra :
Vic Nees op www.matrix-new-music.be, www.muziekcentrum.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Vic Nees wordt 75 !, 5/03/2011
Vlaams Radio Koor met werk van hedendaagse Vlaamse componisten in Antwerpen en Izegem, 5/10/2010
Gents Madrigaalkoor creëert Requiem van Vic Nees, 5/03/2009

11:18 Gepost in Algemeen, Muziek | Permalink |  Facebook

14/02/2011

MusMA zoekt jonge componisten

MusMA Via een Open call zoekt het Festival van Vlaanderen Brussel jonge componisten die willen meedingen naar een compositieopdracht om in 2012 op Europese podia uit te voeren. Ze kunnen zich tot 15 juni 2011 inschrijven via belgianselection.musma.eu. De geselecteerde componisten moeten een werk van tien minuten componeren rond het thema 'exotisme in muziek'. De winnende compositie van de Belgische kandidaat wordt gebundeld met de nieuwe composities van de andere deelnemende landen. Aan het project MusMA werken tien toonaangevende Europese festivals en hun radiozenders mee, waaronder ook Klara en Musiq3 . De bedoeling is om nieuwe hedendaagse klassieke muziek van jonge componisten voor te stellen aan een Europees publiek.

Exotisme en de Interculturele Dialoog als inspiratiebron voor nieuwe muziek
Ieder deelnemend festival presenteert een componist die een compositieopdracht krijgt. Voor 2012 is dat een compositie van maximum tien minuten voor percussie- en/of blaasinstrumenten. De nieuwe werken moeten aansluiting vinden bij het overkoepelende artistieke thema. Voor 2012 is dat 'Exotisme in muziek op het snijvlak tussen meerdere identiteiten'. Wie 30 is of jonger én in België woont mag deelnemen aan de preselecties. Opmerkelijk is dat de wedstrijd zich niet alleen richt op Belgische componisten, maar ook op niet-Europese componisten die in België verblijven. Op die manier hoopt het KlaraFestival ook een stem te geven aan de te weinig bekende groep van kunstenaars die hier wonen en werken en dagelijks geconfronteerd worden met hun niet-Europese origine.

Music Masters on Air
MusMA (Music Masters on Air: European Broadcasting Festival), het nieuwste project van het Festival van Vlaanderen Brussel, geeft jonge geselecteerde componisten uit tien verschillende Europese landen de mogelijkheid zich op buitenlandse podia te presenteren. Het is een samenwerking binnen de European Festival Association (EFA) en met de European Broadcasting Union (EBU). Ieder deelnemend festival presenteert een componist die een compositie-opdracht krijgt die kadert binnen een artistiek thema en beantwoordt aan welbepaalde vereisten. De composities worden gebundeld en het programma trekt dan van het ene naar het andere festival -steeds uitgevoerd door lokale muzikanten. De deelnemende landen zijn België (Festival van Vlaanderen Internationaal Brussel-Europa vzw.), Spanje (Festival Internacional de Música y Danza de Granada), Slovenië (Festival Ljubljana), Polen (Miedzynarodowy International Festival Wratislavia Cantans), Tsjechië (Brno International Music Festival), Portugal (Associação Internacional de Musica da Costa do Estoril), Turkije (SEVDA-CENAP and Music Foundation), Hongarije (HungaroFEST), Servië (BEMUS) en Italië (Emilia Romagna Festival).

Deadline
Inschrijven kan tot 15 juni 2011 via de website belgianselection.musma.eu. Een jury maakt op 30 juni de 10 finalisten bekend en op 9 september de winnaar. Die winnaar krijgt de compositieopdracht en een bedrag van 2.500 euro. De winnende composities van de tien landen worden in een programma gebundeld dat in 2012 zal worden uitgevoerd op verschillende Europese festivals.

Website : www.musma.eu
Voor verdere inlichtingen kan je contact opnemen met Isaline Claeys, projectcoördinator: isaline@festival.be, 02 548 95 91.

19:00 Gepost in Algemeen, Muziek | Permalink |  Facebook

14/01/2011

Oorgetuige gaat mobiel

mobiel Vanaf vandaag is er ook een mobiele versie van Oorgetuige online. Je kan de blog met je mobiele telefoon - als je smartphone het toelaat uiteraard - bekijken op dit adres: http://www.oorgetuige.be/apps/m.

Skynet Blogs heeft bovendien een top tien van blogs uit alle categorieën geselecteerd en vervolgens online geplaatst op de mobiele portaalsite http://m.skynet.be. Ook Oorgetuige werd opgenomen in dit lijstje.

Nieuwsbrief
Nog meer goed nieuws : sinds december verschijnt er wekelijks een nieuwsbrief van Oorgetuige. Scrijf je nu in op http://www.oorgetuige.be/ (linkerkolom, onder 'concerten deze week') en blijf steeds op de hoogte van het laatste nieuws.

Oorgetuige.be
En last but not least : vanaf midden februari krijgt Oorgetuige ook een eigen domeinnaam. Je vind je vertrouwde site dan op www.oorgetuige.be. Daarnaast blijft ook de url http://www.oorgetuige.be bestaan.